Igår dumpade jag till sist MQ som har varit portföljens okrönta surdeg under lång tid.
Jag håller det fortfarande för sannolikt att MQ kommer återhämta sig. Det innebär dock att kursen återhämtar sig uppemot 5 kronor på kortare sikt. På längre sikt håller jag det fortfarande för sannolikt att MQ kan leverera vinster och utdelning igen. Dock långt ifrån de 1,75 kronor som var före utspädningen i emissionen men däremot kanske motsvarande 25 eller 36 öre per aktie före utspädning. Att vänta på att aktien ska återhämta sig till den nivå jag först köpte för är dock lönlöst. Det finns andra aktier som kan få en bättre långsiktig tillväxt än MQ:s eventuella återhämtning.
Jag ser större potential i aktier som Minesto att växa än
att MQ ska återhämta delar av sitt värde. Jag vill inte heller sälja
fina innehav som Nyfosa som förvisso inte passar min strategi och jag också avser sälja men som
kan växa ytterligare på sikt. Rapporten är dessutom först i oktober varför det är sannolikt att kräftgången fortsätter till dess.
MQ var ett misstag där det största felet jag gjorde var att gå in kortsiktigt på högst fem års sikt för den höga utdelningen. Min ambition var att plocka in en januariutdelare, lite av en chansning, för att skynda på utdelningstillväxten. Jag hade ursprungligen en strategi att köpa lite mer tidigt i högutdelare för att sedan allteftersom växla över till mer stabila utdelningsaktier som Axfood, Castellum, Investor, J&J, Kopparbergs osv. Ändå var MQ ett avsteg från min strategi dels för att jag inte hade granskat räkenskaperna lika noga som jag annars gör och dels för att jag inte avsåg behålla aktien för evigt utan redan från början planerade en exit inom fem år. Jag missbedömde också, liksom för H&M, hur stark konkurrensen i sektorn var. Idag köper jag främst stabilare aktier eftersom portföljen redan har en tillräcklig storlek och jag inte anser mig behöva skynda på utdelningen längre.
MQ har i flera rapporter visat sig oförmögen att vända trenden och därför är MQ inte en aktie som passar min strategi. Det var den egentligen inte från början heller för jag vill ha ett visst mått av stabilitet. Jag upplevde i sista rapporten att jag verkligen fick anstränga mig för att hitta positiva tecken och insåg att det gränsade till confirmation bias. Därför har jag en tid haft MQ på listan över aktier att sälja vid behov. Att det har blivit först nu är för att det är först nu jag har behövt likvider vilket hänger ihop med att jag har tecknat EcoWavePower och samtidigt ökat i en del andra aktier som har uppvisat fina rapporter. Jag har därför letat efter aktier att sälja för att ha en viss marginal i min belåning och inte riskera drabbas av Avanzas ordinarie ränta på 5,64 procent om börsen skulle gå ned som helhet. Det skulle kosta mig 20 kronor mer om dagen i räntekostnad och snabbt äta upp den potentiella värdeökning MQ möjligen skulle kunna få efter rapporten om ett par månader. Ur ett sådant perspektiv skulle aktien behöva öka med mer än 14 procent efter rapporten i oktober för att alls kompensera räntekostnaden till dess. Då tar jag hellre en mer rimlig räntekostnad och bättre innehav i portföljen som kanske också kan växa lite till dess. Skulle jag ångra mig är det med stor sannolikhet ganska gott om tid att köpa in mig på nytt i MQ.
Jag har till sist lärt mig innebörden av sälj förlorare och behåll
vinnare. Naturligtvis realiserar jag en stor förlust på kanske 60
procent av vad jag har betalt för aktien (utdelningen de två första åren
minskar förlusten till högst 50 procent). Tidigare har jag varit ovillig att sälja aktier eftersom de fortfarande har möjlighet att ge utdelning och jag har tyckt att det har varit onödigt att realisera förlusten. Poängen med citatet är nämligen att jag behöver likvider just nu för att hålla belåningen på en rimlig nivå och samtidigt kunna köpa när lägen uppstår. Att då dumpa MQ blir då ett rimligt beslut. Alternativen jag kunde köpa för pengarna jag fick från försäljningen var bättre och de andra aktierna jag kunde ha sålt istället var helt enkelt rimligare att behålla. Alla de tre premisser under vilka jag säljer aktier uppfylls: 1. jag behöver likvider eftersom 2. jag kan köpa bättre aktier än den jag säljer och 3. aktien levererar inte i substans i rapporter enligt de premisser som gjorde att jag från början tog in aktien i portföljen.
Lärdomen är att man inte ska tänka så mycket vinst och förlust i enskilda aktier utan mer hur man stärker portföljens långsiktiga prestation som helhet. Att rensa bort lite ogräs för att ge mer utrymme för att låta de bästa växterna blomma ordentligt är sunt. Att prestigen får sig en törn spelar inte så stor roll när portföljen som helhet levererar. Man får räkna med att åka på några dåliga investeringar ibland men så länge man som helhet gör sin analys och diversifierar sig klarar portföljtillväxten att täcka upp för enskilda missräkningar.
Visar inlägg med etikett MQ. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett MQ. Visa alla inlägg
torsdag 1 augusti 2019
fredag 15 mars 2019
MQ gör nyemission - dyr läropeng
MQ meddelade idag att de kommer genomföra en emission. Anledning är att omställningskostnader för bl.a. stängningar av butiker har inneburit en storförlust på hela 14,86 kronor per aktie. Det kan jämföras med MQ totala utdelning på 1,75 kronor per aktie för helåret föregående år.
Aktiekursen kollapsade på beskedet och efter att ha fallit en längre tid var den ned 30 procent som mest idag. Carnegie sänkte riktkursen till 3,50 kronor per aktie varför det finns risk för ytterligare ras. Mitt innehav är ned 70 procent. Till det kan man dock möjligen dra av minst 10 procent i totala utdelningar under de föregående två åren. MQ är dock min överlägset sämsta affär så här långt. Samtidigt klarar portföljen att bära det tack vare god diversifiering och riskspridning.
För att klara omställningen efter nedskrivningar och nedskärningar genomförs en nyemission. För varje aktie får man två teckningsrätter a 2,50 kronor styck.
Jag har valt att inte sälja eftersom jag tror att MQ kommer kunna klara vinst på 1-2 års sikt när de värsta omställningskostnaderna är tagna. Det var min bedömning vid 8,50 kronor per aktie när jag trodde att botten var nådd efter nedskrivningarna och därför kvarstår den idag också. En emission är surt eftersom den kostar mig pengar men det ger samtidigt företaget kapital att ta itu med utmaningarna på ett ordentligt sätt. Mitt innehav utgör dessutom bara cirka 0,5 procent av portföljen varför jag vill ge det chansen att se vad som kan räddas genom åtgärderna. Det rör sig om cirka 7 500 kronor vilket inte gör särskilt stor skillnad vare sig till eller från. Med tanke på nedskrivningarna tror jag att företaget kommer gå att få på fötter igen, om än inte särskilt lönsamt, och att med tålamod över ett par år kan man säkert få mer för aktierna än idag. Kommer ändå sätta mig in i hur det ser ut och öppen för att också överväga att bita i det sura äpplet och sälja med brakförlust.
Jag lutar ändå åt att teckna åtminstone hälften av aktierna i emissionen, kanske fullt. Min inställning är att man i en emission antingen bör sälja eller teckna nytt. Anledningen är att aktierna tappar värde när antalet aktier späs ut. Om man fortfarande hyser någon tilltro till företaget är det då lika bra att fortsätta. I mitt fall rör det sig om en kostnad på cirka 5 000 kronor vilket inte är astronomiskt. Eftersom Öresund och familjen Qviberg har tecknat sin andel och gett garantier är det i alla fall säkert att emissionen kommer ta in nödvändigt kapital. Jag har inga som helst illusioner om att MQ ska återvända till kursnivåer runt 30 kronor igen eller ge utdelning om 1,75 kronor per aktie. Däremot tror jag att MQ kan vända till vinst på ett par års sikt vilket skulle möjliggöra en vinst per aktie på kanske 36 öre mot dagens antal aktier. Det skulle i utspätt antal aktier ge en YOC på över 3,6 procent. Helt klart inte värt alternativkostnaden men jag lutar intill vidare mot att ändå ge det chansen till följd av att aktiekursen i så fall borde kunna återhämta sig. Min lärdom från SSAB var att emissioner ofta reder ut en del på kort sikt. Med ett P/E som borde vara under 10 mätt mot prognos att MQ lyckas vända till en vinst över 50 öre per aktie i nuvarande antal aktier borde kursen återhämta sig beskedligt på ett par års sikt. Det är inte orimligt givet att MQ:s vinst mellan 2010-2017 stadigt översteg 1,75 kronor per aktie. En del onödiga kostnader har också funnits i olönsamma JOY och butiker som man nu tar tag i. Även om efterfrågan har minskat till följd av e-handel och varumärket inte är särskilt starkt längre tror jag inte att det är så svagt att det är omöjligt att få lönsamhet i det hela igen. På lång sikt tror jag dock att det finns bättre alternativ. Det handlar
MQ är ändå ett övertydligt exempel på att man aldrig ska försöka fånga fallande knivar. Man vet aldrig var de landar. Dyr läropeng som sagt.
OBS! MQ innebär hög risk. Företaget går just nu med förlust, värdet har skrivits ned och antalet aktier späds ut ytterligare genom emissionen. MQ är i nuläget ingen säker investering. Gör alltid din egen analys.
Aktiekursen kollapsade på beskedet och efter att ha fallit en längre tid var den ned 30 procent som mest idag. Carnegie sänkte riktkursen till 3,50 kronor per aktie varför det finns risk för ytterligare ras. Mitt innehav är ned 70 procent. Till det kan man dock möjligen dra av minst 10 procent i totala utdelningar under de föregående två åren. MQ är dock min överlägset sämsta affär så här långt. Samtidigt klarar portföljen att bära det tack vare god diversifiering och riskspridning.
För att klara omställningen efter nedskrivningar och nedskärningar genomförs en nyemission. För varje aktie får man två teckningsrätter a 2,50 kronor styck.
Jag har valt att inte sälja eftersom jag tror att MQ kommer kunna klara vinst på 1-2 års sikt när de värsta omställningskostnaderna är tagna. Det var min bedömning vid 8,50 kronor per aktie när jag trodde att botten var nådd efter nedskrivningarna och därför kvarstår den idag också. En emission är surt eftersom den kostar mig pengar men det ger samtidigt företaget kapital att ta itu med utmaningarna på ett ordentligt sätt. Mitt innehav utgör dessutom bara cirka 0,5 procent av portföljen varför jag vill ge det chansen att se vad som kan räddas genom åtgärderna. Det rör sig om cirka 7 500 kronor vilket inte gör särskilt stor skillnad vare sig till eller från. Med tanke på nedskrivningarna tror jag att företaget kommer gå att få på fötter igen, om än inte särskilt lönsamt, och att med tålamod över ett par år kan man säkert få mer för aktierna än idag. Kommer ändå sätta mig in i hur det ser ut och öppen för att också överväga att bita i det sura äpplet och sälja med brakförlust.
Jag lutar ändå åt att teckna åtminstone hälften av aktierna i emissionen, kanske fullt. Min inställning är att man i en emission antingen bör sälja eller teckna nytt. Anledningen är att aktierna tappar värde när antalet aktier späs ut. Om man fortfarande hyser någon tilltro till företaget är det då lika bra att fortsätta. I mitt fall rör det sig om en kostnad på cirka 5 000 kronor vilket inte är astronomiskt. Eftersom Öresund och familjen Qviberg har tecknat sin andel och gett garantier är det i alla fall säkert att emissionen kommer ta in nödvändigt kapital. Jag har inga som helst illusioner om att MQ ska återvända till kursnivåer runt 30 kronor igen eller ge utdelning om 1,75 kronor per aktie. Däremot tror jag att MQ kan vända till vinst på ett par års sikt vilket skulle möjliggöra en vinst per aktie på kanske 36 öre mot dagens antal aktier. Det skulle i utspätt antal aktier ge en YOC på över 3,6 procent. Helt klart inte värt alternativkostnaden men jag lutar intill vidare mot att ändå ge det chansen till följd av att aktiekursen i så fall borde kunna återhämta sig. Min lärdom från SSAB var att emissioner ofta reder ut en del på kort sikt. Med ett P/E som borde vara under 10 mätt mot prognos att MQ lyckas vända till en vinst över 50 öre per aktie i nuvarande antal aktier borde kursen återhämta sig beskedligt på ett par års sikt. Det är inte orimligt givet att MQ:s vinst mellan 2010-2017 stadigt översteg 1,75 kronor per aktie. En del onödiga kostnader har också funnits i olönsamma JOY och butiker som man nu tar tag i. Även om efterfrågan har minskat till följd av e-handel och varumärket inte är särskilt starkt längre tror jag inte att det är så svagt att det är omöjligt att få lönsamhet i det hela igen. På lång sikt tror jag dock att det finns bättre alternativ. Det handlar
MQ är ändå ett övertydligt exempel på att man aldrig ska försöka fånga fallande knivar. Man vet aldrig var de landar. Dyr läropeng som sagt.
OBS! MQ innebär hög risk. Företaget går just nu med förlust, värdet har skrivits ned och antalet aktier späds ut ytterligare genom emissionen. MQ är i nuläget ingen säker investering. Gör alltid din egen analys.
fredag 21 december 2018
Några tankar om dyster rapport från MQ
MQ har i veckan publicerat sin senaste kvartalsrapport (länk) och årsredovisning (länk).
Omsättningen är fortfarande förhållandevis hög men resultatet är direkt uselt. Åtgärderna är fortsatt fokus på e-handelsplattformen och större tydlighet i sortimentserbjudandet med mer fokus på varumärkesurval. Ett strukturellt åtgärdsprogram som bättre tillvaratar synergier låter klokt, inte minst en gemensam lagerlösning för MQ och Joy. Kontentan blir ändå att det är svårt att som utomstående lekman avgöra om det kommer hjälpa eller inte.
Så här i juletider nöjer jag mig med att länka till rapporterna. Det jag tycker är mest intressant är mitt förhållningssätt till MQ. Tanken med MQ var att det skulle vara ett kortsiktigt komplement på ungefär 1 procent av portföljen som på fem års sikt skulle öka genomsnittlig direktavkastning och samtidigt ge lite mer utdelning i början av året då MQ brukar dela ut. Jag hade därefter övervägt att sälja aktien och har tidigare frågat mig vad den tillför egentligen.
Man kan konstatera att denna målsättning misslyckats. Aktien delar inte ut alls kommande år och vinsten har minskat dramatiskt. Lärdomen är tydlig: det finns inget mervärde i att ta in osäkra aktier för att krydda utdelningen på kort till medellång sikt. Nu när portföljen passerat första miljonen är det bättre att bygga långsiktigt. Jag funderar därför snarast på om jag ska plocka ut ett par andra aktier med lite högre risk men det hänger mer ihop med min livssituation kommande året och hur aktivt jag bedömer att jag kan följa börsen från vecka till vecka.
Samtidigt har jag också valt att behålla i MQ som ett turn around-case tidigare då jag har bedömt att aktien handlas till nivåer som hade företaget redan gått i konkurs. Skulle MQ börja dela ut i trakterna bortåt 1 krona per aktie så är det en direktavkastning på 9-10 procent. Jag har samtidigt svårt att jag över 10 kronor per aktie skulle vara beredd att öka igen utan tydliga tecken på att trenden är bruten. Och då jag inte tror på någon tillväxt att tala om landar jag ändå någonstans i att det handlar om jag ska rycka av plåstret direkt eller ge såret lite tid att läka för att göra det mindre smärtsamt.
Det som gör att jag ändå behåller är att omsättningen trots allt fortsatt är hög. Det skvallrar om att det finns utrymme för bättre resultat kommande år. Jag tror därför att det inte är osannolikt att jag kommer kunna sälja aktien dyrare i framtiden än idag. Då återstår bara frågan om jag behöver pengarna eller inte. Just nu är portföljen belånad vilket i sig skulle vara ett skäl att sälja av MQ men jag har fortfarande låneutrymme nog att det inte är direkt nödvändigt.
Jag är uppriktigt oroad över framtidsutsikterna men vill ändå se vad ledningen gör nu när man håller inne utdelningen 2019. Utifrån resultat per aktie på 1,17 kronor finns ändå förutsättningar för att de nästa år ska kunna dela ut 1 krona per aktie igen om de åtgärder som görs bär frukt. I så fall är min investering i MQ som helhet faktiskt försvarbar vilket ju var mitt utgångscase. Samtidigt måste i så fall resultaten från de senaste kvartalen vändas. Q1-rapporten visade på en minskning med två tredjedelar jämfört med föregående år. Fortsätter den trenden är det lika bra att bita i det sura äpplet och dumpa innehavet men jag vill ge det ett par rapporter först. En viktig lärdom har det varit oavsett.
Omsättningen är fortfarande förhållandevis hög men resultatet är direkt uselt. Åtgärderna är fortsatt fokus på e-handelsplattformen och större tydlighet i sortimentserbjudandet med mer fokus på varumärkesurval. Ett strukturellt åtgärdsprogram som bättre tillvaratar synergier låter klokt, inte minst en gemensam lagerlösning för MQ och Joy. Kontentan blir ändå att det är svårt att som utomstående lekman avgöra om det kommer hjälpa eller inte.
Så här i juletider nöjer jag mig med att länka till rapporterna. Det jag tycker är mest intressant är mitt förhållningssätt till MQ. Tanken med MQ var att det skulle vara ett kortsiktigt komplement på ungefär 1 procent av portföljen som på fem års sikt skulle öka genomsnittlig direktavkastning och samtidigt ge lite mer utdelning i början av året då MQ brukar dela ut. Jag hade därefter övervägt att sälja aktien och har tidigare frågat mig vad den tillför egentligen.
Man kan konstatera att denna målsättning misslyckats. Aktien delar inte ut alls kommande år och vinsten har minskat dramatiskt. Lärdomen är tydlig: det finns inget mervärde i att ta in osäkra aktier för att krydda utdelningen på kort till medellång sikt. Nu när portföljen passerat första miljonen är det bättre att bygga långsiktigt. Jag funderar därför snarast på om jag ska plocka ut ett par andra aktier med lite högre risk men det hänger mer ihop med min livssituation kommande året och hur aktivt jag bedömer att jag kan följa börsen från vecka till vecka.
Samtidigt har jag också valt att behålla i MQ som ett turn around-case tidigare då jag har bedömt att aktien handlas till nivåer som hade företaget redan gått i konkurs. Skulle MQ börja dela ut i trakterna bortåt 1 krona per aktie så är det en direktavkastning på 9-10 procent. Jag har samtidigt svårt att jag över 10 kronor per aktie skulle vara beredd att öka igen utan tydliga tecken på att trenden är bruten. Och då jag inte tror på någon tillväxt att tala om landar jag ändå någonstans i att det handlar om jag ska rycka av plåstret direkt eller ge såret lite tid att läka för att göra det mindre smärtsamt.
Det som gör att jag ändå behåller är att omsättningen trots allt fortsatt är hög. Det skvallrar om att det finns utrymme för bättre resultat kommande år. Jag tror därför att det inte är osannolikt att jag kommer kunna sälja aktien dyrare i framtiden än idag. Då återstår bara frågan om jag behöver pengarna eller inte. Just nu är portföljen belånad vilket i sig skulle vara ett skäl att sälja av MQ men jag har fortfarande låneutrymme nog att det inte är direkt nödvändigt.
Jag är uppriktigt oroad över framtidsutsikterna men vill ändå se vad ledningen gör nu när man håller inne utdelningen 2019. Utifrån resultat per aktie på 1,17 kronor finns ändå förutsättningar för att de nästa år ska kunna dela ut 1 krona per aktie igen om de åtgärder som görs bär frukt. I så fall är min investering i MQ som helhet faktiskt försvarbar vilket ju var mitt utgångscase. Samtidigt måste i så fall resultaten från de senaste kvartalen vändas. Q1-rapporten visade på en minskning med två tredjedelar jämfört med föregående år. Fortsätter den trenden är det lika bra att bita i det sura äpplet och dumpa innehavet men jag vill ge det ett par rapporter först. En viktig lärdom har det varit oavsett.
lördag 29 september 2018
Veckosammanfattning: H&M, Minesto och tyska aktier
När bloggen var ny använde jag mig ofta av veckosammanfattningar för att kunna gå tillbaka i efterhand och utvärdera hur jag agerade från vecka till vecka. Det senaste året har jag haft mycket att göra och hinner inte blogga så ofta längre. Det har varit en rad börshändelser den senaste veckan som jag egentligen hade velat skriva enskilda inlägg om men samlar istället ihop dem i en lång veckosammanfattning. På söndag följer en månadssammanfattning som vanligt och jag ska försöka uppdatera portföljstatistiken inför årets sista kvartal. Ambitionen att spara aktieköp till andra sidan kvartalet för att undvika dubbelbeskattning gick sådär men jag kommer ägna helgen åt att planera större aktieköp på måndag i det nya kvartalet. Att öka i Axfood har jag redan beslutat mig för.
H&M har varit börssveriges snackis den senaste veckan. Jag valde att minska mitt innehav med 8,4%. Varför minska om jag har varit långsiktig så länge? Jag ser det helt enkelt som oroande att vinst, marginaler och lagernivåer inte hängde med trots den senaste månadens försäljningsökning. Att internethandeln ökar har mindre betydelse. Aktien handlas nu till ett P/E-tal runt 20 vilket är dyrt för en aktie som fortfarande har motvind. Nu kommer styrelsen vad det verkar förvisso föreslå bibehållen utdelning också nästa år. Samtidigt har jag en yield on cost på 4,5% i H&M vilket på intet sätt beaktar risken för sänkt utdelning på sikt. Därför valde jag som sagt att ta det säkra före det osäkra och minska. Jag tror förvisso att H&M på lång sikt är en helt OK utdelningsaktie. Men mitt ursprungsscenario från sommaren 2016 var att den fortfarande hade en viss tillväxt. Då var jag beredd att ha en portföljandel uppemot 10%. Idag ser jag H&M mer som en slags preferensaktie där jag med stor sannolikhet kan få en hygglig utdelning så länge jag betalar ett rimligt pris. Därför vill jag samtidigt inte ha en lika stor portföljandel längre. De 4,25% H&M nu utgör i portföljen är i dagsläget i överkant men ganska lagom för att motsvara 2-3% på 3-5 års sikt. Skulle H&M i framtiden leverera ökade vinster och marginaler igen har jag inga problem att köpa tillbaks aktien vid min nuvarande YOC-nivå även om det skulle innebära att jag får betala en femtiolapp mer per aktie än idag. Jag ser det här som att jag har mognat som investerare och anpassar portföljrisken efter hur företagen levererar. I det avseendet kommer jag på torsdag med skräckblandad förtjusning läsa MQ årsrapport. Precis som i H&M har jag där minskat portföljandelen ungefär lika mycket för att ta det säkra före det osäkra. Inte minst är jag nyfiken på hur hög utdelning man vågar sätta. Analytikerna bedömde tidigare en sänkning till 1,25-1,35 kronor. Jag tror att det blir mer än så med tanke på hur svag den senaste rapporten var och 1 krona per aktie nöjer jag mig så som det ser ut just nu.
Minesto har varit ett annat glädjeämne den senaste veckan, och månaden. Jag funderade tidigare på att öka runt 12 kronor per aktie och ångrar att jag inte gjorde det. I en äldre men genomarbetad analys som Analyst Group/G&W fondkommission gjorde i december 2015 (länk) inför börsnoteringen bedömde man en möjlig tillväxt på 259% till 396% utifrån då prognostiserad försäljning två år senare (vi vet idag att utvecklingen tog längre tid än AG då bedömde).
Vid emissionen kunde man köpa 4 nya aktier för varje 8 aktier man tidigare ägde. Det innebär att en ursprunglig aktie som var värd 12 kronor nu istället borde vara värd 8 kronor eftersom resultatet slås ut på ett högre antal aktier. Detta kompliceras dock av att man också fick rätt till 1 teckningsoption i tillägg till de 4 aktierna. Jag orkar inte räkna på det i detalj utan vill här bara redovisa resonemanget för varför jag inte tycker att Minesto är orimligt dyr. Jag har tidigare skrivit om emissionen och den som vill räkna mer i detalj har uppgifterna här.
Utifrån ovan resonemang motsvarar en aktie som idag kostar 14 kronor istället en aktie värd 21 kronor före emissionen. Minesto värderades i december 2015 till lågt räknat ungefär 7 kronor per aktie. Det innebär att en aktie som jag betalar 14 kronor för idag är 300% högre värderad än vad aktien var i december 2015.
Vad jag vill komma fram till är att jag är att jag trots den senaste tidens dramatiska uppgång tycker att det är försvarbart, om än inte särskilt billigt, att öka i Minesto utifrån de förhållandevis rimliga estimat som analysen ovan gjort. Detta beror på att jag tror att Minesto är nära att lyckas med det sista testet och bevisa att man kan klara elförsörjning varefter kommersialisering återstår vilket är en förutsättning för att en sådan värdering ska vara befogad. Även om Minesto till följd av den dramatiska uppgången nu är mitt största innehav så har jag bestämt mig för att försöka öka innehavet till 10 000 aktier. Det är en liten bit kvar dit. Osäkerheten till följd av den höga volatiliteten gjorde också att jag swingtradade lite under den gångna veckan. Det gav några hundra kronor i vinst beroende på vilken köpkurs jag väljer att räkna på. På kort sikt oroar det mig att aktiekursen har ökat så fruktansvärt mycket trots att det var ett par veckor sedan nyheter i substans kom senast. Samtidigt har de senaste nyheterna alla bekräftat mitt utgångsscenario som gjorde att jag köpte aktier för som lägst 2,37 kronor styck tidigare i år. Också här ser jag det som att jag mognar som investerare. Jag vågar öka i medvind så länge mina fundamentala antaganden håller och den värdering som jag hade som utgångspunkt från allra första början fortfarande håller. Spännande veckor att vänta i Minesto.
Avanza hade under fredagen courtagefri kampanj på tyska aktier. Som vanligt utgår växelavgift och valutakursen är rätt dyr just nu vilket jag som utlandssvensk märker av på marginalen. Därför ville jag egentligen inte köpa tyska aktier just nu. Samtidigt skulle det normalt kosta mig 10,3/,0025 = 4 120 kronor att köpa en post tyska aktier utan att behöva betala mer än de 0,25% jag betalar för svenska aktier. Det tycker jag definitivt är för mycket. Min syn på tyska aktier har jag skrivit om tidigare på bloggen. Jag ser dem främst som komplement i sektorer som är lite svårare att handla på den svenska aktiemarknaden: kemikalier (BASF) och energi (EON). Därtill äger jag industrikonglomeratet Siemens. Efter att samtliga tre aktier inte verkade vara vare sig dyra eller billiga men handlades till rimlig yield on cost såg jag det som ett tillfälle att öka blygsamt med sikte på att min position i dessa redan ganska små innehav inte ska bli helt obetydliga. Det är egentligen bara i BASF som jag har tagit en tydlig position som motsvarar lite mer än 1 procent av portföljen. Anledningen är just att det är svårt att köpa bra kemikalieaktier på den svenska börsen varför den diversierar sektorrisken i min portfölj på ett komplementerande sätt. Kemikaliebranschen är inte känd för sitt hållbarhetstänk men BASF har ändå ett integrerat och långsiktigt hållbarhetsarbete som gör att jag tycker att det är en försvarbar långsiktig investering. Jag var rejält sugen på att plocka in Munich Re som är en av de mest tydliga utdelningsaktierna på den tyska aktiemarknaden där det inte finns samma utdelningstradition som i flera andra länder. Eftersom jag inte har gjort min analys ordentligt valde jag dock att följa mina tidigare uppsatta regler och göra min hemläxa först.
OBS! H&M och Minesto är två aktier som just nu har stora kursrörelser och högre risk än vanligt. Detta inlägg ska endast läsas som en dagboksanteckning om hur jag har resonerat. Detta inlägg ska inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendationer. Gör alltid din egen analys!
H&M har varit börssveriges snackis den senaste veckan. Jag valde att minska mitt innehav med 8,4%. Varför minska om jag har varit långsiktig så länge? Jag ser det helt enkelt som oroande att vinst, marginaler och lagernivåer inte hängde med trots den senaste månadens försäljningsökning. Att internethandeln ökar har mindre betydelse. Aktien handlas nu till ett P/E-tal runt 20 vilket är dyrt för en aktie som fortfarande har motvind. Nu kommer styrelsen vad det verkar förvisso föreslå bibehållen utdelning också nästa år. Samtidigt har jag en yield on cost på 4,5% i H&M vilket på intet sätt beaktar risken för sänkt utdelning på sikt. Därför valde jag som sagt att ta det säkra före det osäkra och minska. Jag tror förvisso att H&M på lång sikt är en helt OK utdelningsaktie. Men mitt ursprungsscenario från sommaren 2016 var att den fortfarande hade en viss tillväxt. Då var jag beredd att ha en portföljandel uppemot 10%. Idag ser jag H&M mer som en slags preferensaktie där jag med stor sannolikhet kan få en hygglig utdelning så länge jag betalar ett rimligt pris. Därför vill jag samtidigt inte ha en lika stor portföljandel längre. De 4,25% H&M nu utgör i portföljen är i dagsläget i överkant men ganska lagom för att motsvara 2-3% på 3-5 års sikt. Skulle H&M i framtiden leverera ökade vinster och marginaler igen har jag inga problem att köpa tillbaks aktien vid min nuvarande YOC-nivå även om det skulle innebära att jag får betala en femtiolapp mer per aktie än idag. Jag ser det här som att jag har mognat som investerare och anpassar portföljrisken efter hur företagen levererar. I det avseendet kommer jag på torsdag med skräckblandad förtjusning läsa MQ årsrapport. Precis som i H&M har jag där minskat portföljandelen ungefär lika mycket för att ta det säkra före det osäkra. Inte minst är jag nyfiken på hur hög utdelning man vågar sätta. Analytikerna bedömde tidigare en sänkning till 1,25-1,35 kronor. Jag tror att det blir mer än så med tanke på hur svag den senaste rapporten var och 1 krona per aktie nöjer jag mig så som det ser ut just nu.
Minesto har varit ett annat glädjeämne den senaste veckan, och månaden. Jag funderade tidigare på att öka runt 12 kronor per aktie och ångrar att jag inte gjorde det. I en äldre men genomarbetad analys som Analyst Group/G&W fondkommission gjorde i december 2015 (länk) inför börsnoteringen bedömde man en möjlig tillväxt på 259% till 396% utifrån då prognostiserad försäljning två år senare (vi vet idag att utvecklingen tog längre tid än AG då bedömde).
Vid emissionen kunde man köpa 4 nya aktier för varje 8 aktier man tidigare ägde. Det innebär att en ursprunglig aktie som var värd 12 kronor nu istället borde vara värd 8 kronor eftersom resultatet slås ut på ett högre antal aktier. Detta kompliceras dock av att man också fick rätt till 1 teckningsoption i tillägg till de 4 aktierna. Jag orkar inte räkna på det i detalj utan vill här bara redovisa resonemanget för varför jag inte tycker att Minesto är orimligt dyr. Jag har tidigare skrivit om emissionen och den som vill räkna mer i detalj har uppgifterna här.
Utifrån ovan resonemang motsvarar en aktie som idag kostar 14 kronor istället en aktie värd 21 kronor före emissionen. Minesto värderades i december 2015 till lågt räknat ungefär 7 kronor per aktie. Det innebär att en aktie som jag betalar 14 kronor för idag är 300% högre värderad än vad aktien var i december 2015.
Vad jag vill komma fram till är att jag är att jag trots den senaste tidens dramatiska uppgång tycker att det är försvarbart, om än inte särskilt billigt, att öka i Minesto utifrån de förhållandevis rimliga estimat som analysen ovan gjort. Detta beror på att jag tror att Minesto är nära att lyckas med det sista testet och bevisa att man kan klara elförsörjning varefter kommersialisering återstår vilket är en förutsättning för att en sådan värdering ska vara befogad. Även om Minesto till följd av den dramatiska uppgången nu är mitt största innehav så har jag bestämt mig för att försöka öka innehavet till 10 000 aktier. Det är en liten bit kvar dit. Osäkerheten till följd av den höga volatiliteten gjorde också att jag swingtradade lite under den gångna veckan. Det gav några hundra kronor i vinst beroende på vilken köpkurs jag väljer att räkna på. På kort sikt oroar det mig att aktiekursen har ökat så fruktansvärt mycket trots att det var ett par veckor sedan nyheter i substans kom senast. Samtidigt har de senaste nyheterna alla bekräftat mitt utgångsscenario som gjorde att jag köpte aktier för som lägst 2,37 kronor styck tidigare i år. Också här ser jag det som att jag mognar som investerare. Jag vågar öka i medvind så länge mina fundamentala antaganden håller och den värdering som jag hade som utgångspunkt från allra första början fortfarande håller. Spännande veckor att vänta i Minesto.
Avanza hade under fredagen courtagefri kampanj på tyska aktier. Som vanligt utgår växelavgift och valutakursen är rätt dyr just nu vilket jag som utlandssvensk märker av på marginalen. Därför ville jag egentligen inte köpa tyska aktier just nu. Samtidigt skulle det normalt kosta mig 10,3/,0025 = 4 120 kronor att köpa en post tyska aktier utan att behöva betala mer än de 0,25% jag betalar för svenska aktier. Det tycker jag definitivt är för mycket. Min syn på tyska aktier har jag skrivit om tidigare på bloggen. Jag ser dem främst som komplement i sektorer som är lite svårare att handla på den svenska aktiemarknaden: kemikalier (BASF) och energi (EON). Därtill äger jag industrikonglomeratet Siemens. Efter att samtliga tre aktier inte verkade vara vare sig dyra eller billiga men handlades till rimlig yield on cost såg jag det som ett tillfälle att öka blygsamt med sikte på att min position i dessa redan ganska små innehav inte ska bli helt obetydliga. Det är egentligen bara i BASF som jag har tagit en tydlig position som motsvarar lite mer än 1 procent av portföljen. Anledningen är just att det är svårt att köpa bra kemikalieaktier på den svenska börsen varför den diversierar sektorrisken i min portfölj på ett komplementerande sätt. Kemikaliebranschen är inte känd för sitt hållbarhetstänk men BASF har ändå ett integrerat och långsiktigt hållbarhetsarbete som gör att jag tycker att det är en försvarbar långsiktig investering. Jag var rejält sugen på att plocka in Munich Re som är en av de mest tydliga utdelningsaktierna på den tyska aktiemarknaden där det inte finns samma utdelningstradition som i flera andra länder. Eftersom jag inte har gjort min analys ordentligt valde jag dock att följa mina tidigare uppsatta regler och göra min hemläxa först.
OBS! H&M och Minesto är två aktier som just nu har stora kursrörelser och högre risk än vanligt. Detta inlägg ska endast läsas som en dagboksanteckning om hur jag har resonerat. Detta inlägg ska inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendationer. Gör alltid din egen analys!
lördag 17 mars 2018
Lite av varje
Det har varit mycket att göra och lite tid att blogga senaste tiden. Samlar några tankar i ett inlägg.
MQ senaste kvartalsrapport var ingen rolig läsning. Jag hade nog trott att försäljningsminskningen redan var inprisad eftersom den redan var känd. Det som oroade mig i rapporten var däremot att det var kärnverksanheten som stod för den största delen av försäljningstappet. Att JOY för en gångs skull utvecklades mindre dåligt ska man nog inte dra för stora växlar på, det var förväntat att JOY fortsatt skulle ha svårt att få intäkter.
Tycker att det är ett bedrägligt läge att kommentera med tanke på risken men Per Ericson kommenterade det klokt i placera så hänvisar till hans balanserade och kloka analys (länk).
Ja, jag vet att vissa läsare irriterar sig på att jag använder YOC som riktvärde och att P/E är rätt högt om de resultat den svaga kvartalsrapporten visade består på lång sikt. Och nej, jag räknar inte med att utdelningen ska kvarstå på 1,75 kronor. Faktum är att mitt perspektiv alltid har varit på några års sikt i MQ. Jag har dessutom tagit höjd för en utdelningssänkning. Så här skrev jag i december efter förra kvartalsrapporten:
Även om utdelningen skulle sjunka till 1,10 kronor skulle aktien vara fullt försvarbar att köpa på denna nivå utifrån utdelning räknat. Man ska ha respekt för branschens strukturella förändring men så lågt nivå har utdelningen inte haft på fem år och det förefaller rimligt att MQ kommer kunna bibehålla en god utdelning över de kommande åren. Frågan är om aktiekursen kommer kunna upprätthålla en nivå runt 30 kronor på längre sikt?
Precis så resonerar jag fortfarande. I Per Ericsons artikel är estimatet på tre års sikt en utdelning på 1,36 kronor. Det är trots allt högre än de 1,10-1,25 kronor jag har kalkylerat med och skulle motsvara en YOC på 7,5 procent. Man bedömer också att vinst per aktie fortsättningsvis kommer vara runt 2,50 kronor vilket jag ser som lugnande. Det skulle innebära att det till och med finns möjlighet att bibehålla en utdelning på 1,75 kronor med en utdelningsandel runt 70 procent vilket är högt men inte omöjligt. Att chansa på att kunna få i bästa fall 10 procent åter i utdelning nästa år är lockande för mig och jag kan nog räkna med minst 5,5 procent. Jag kommer öka. Men vill allvarligt varna för fallande knivar som Per skriver och att risken är hög. Den stora frågan är inte om utdelningen kommer vara god de kommande 2-3 åren för det är jag övertygad om att MQ fixar. Den stora frågan är om man får igen pengarna när man vill ur aktien på lite längre sikt. Det är mindre säkert.
H&M fortsätter falla efter ännu en svag rapport och risken är förstås fortsatt hög intill dess vi ser tecken på att försäljningsminskning och sämre resultat bottnat. Tycker ändå att Peter Malmqvists artikel (länk) var rätt uppfriskande. Gillar kontrarianer som vågar uttrycka avvikande perspektiv.
Clas Ohlson presenterade också en dålig rapport. Jag tenderar nog tycka att marknaden överreagerat lite och kommer liksom tidigare invänta VD Lyrås plan för omställning till mer internethandel. Aktien handlas till en YOC runt 7 procent och det är en hygglig riskpremie tycker jag, återinvesterade halva Axfoodutdelningen. Ser försiktigt på Clas Ohlson men öka för att bibehålla en något lägre andel tycker jag fortfarande är motiverat om jag tror på aktien.
Clas Ohlson, H&M och MQ visar alla risken med butiker i detta tidevarv. Jag kommer vara mer försiktig framöver och sprida mer i andra sektorer. Återstår att se på längre sikt om min beslutsamhet är en styrka eller svaghet. Samtidigt har bank, bygg, fastighet, skog alla sina egna risker och livsmedelsaktier ger liten tillväxt. Jag hittar helt enkelt ingen sektor som är uppenbart bättre samtidigt som den går att förstå sig på utan alltför mycket branschspecifika förkunskaper.
En försäljning har jag dock gjort senaste tiden. Pioneer Pref har jag dumpat. Det var en liten, närmast obetydlig position. Den saknar kursutveckling. Dessutom hade ingen utdelning trillat in på kontot sista kvartalet och jag tyckte att jag hellre kan öka i större innehav.
Funderar liksom bloggrannen Krösus Sork också på att dumpa Intrum Justitia. Osäkerheten har ökat den senaste tiden kring företagets styrning. Mitt innehav är ganska litet och trots en fin utdelningshöjning har jag bara en YOC på runt 3,6 procent. Jag såg det som en tillväxtaktie, vilket det nog fortfarande är, men tar kanske det säkra före det osäkra och kliver ur i väntan på lugnare tider.
Till sist trillar utdelningen från Axfood in nästa vecka. Med 1 911 kronor blir det min största utdelning någonsin. Det var frestande att köpa aktier för att runda av utdelningen till 2 000 kronor men tyckte att kursen stack iväg lite sista veckan innan utdelningen. Istället har jag valt att återinvestera halva utdelningen i nya Axfood. Därmed: nästa år, då jävlar!
MQ senaste kvartalsrapport var ingen rolig läsning. Jag hade nog trott att försäljningsminskningen redan var inprisad eftersom den redan var känd. Det som oroade mig i rapporten var däremot att det var kärnverksanheten som stod för den största delen av försäljningstappet. Att JOY för en gångs skull utvecklades mindre dåligt ska man nog inte dra för stora växlar på, det var förväntat att JOY fortsatt skulle ha svårt att få intäkter.
Tycker att det är ett bedrägligt läge att kommentera med tanke på risken men Per Ericson kommenterade det klokt i placera så hänvisar till hans balanserade och kloka analys (länk).
Ja, jag vet att vissa läsare irriterar sig på att jag använder YOC som riktvärde och att P/E är rätt högt om de resultat den svaga kvartalsrapporten visade består på lång sikt. Och nej, jag räknar inte med att utdelningen ska kvarstå på 1,75 kronor. Faktum är att mitt perspektiv alltid har varit på några års sikt i MQ. Jag har dessutom tagit höjd för en utdelningssänkning. Så här skrev jag i december efter förra kvartalsrapporten:
Även om utdelningen skulle sjunka till 1,10 kronor skulle aktien vara fullt försvarbar att köpa på denna nivå utifrån utdelning räknat. Man ska ha respekt för branschens strukturella förändring men så lågt nivå har utdelningen inte haft på fem år och det förefaller rimligt att MQ kommer kunna bibehålla en god utdelning över de kommande åren. Frågan är om aktiekursen kommer kunna upprätthålla en nivå runt 30 kronor på längre sikt?
Precis så resonerar jag fortfarande. I Per Ericsons artikel är estimatet på tre års sikt en utdelning på 1,36 kronor. Det är trots allt högre än de 1,10-1,25 kronor jag har kalkylerat med och skulle motsvara en YOC på 7,5 procent. Man bedömer också att vinst per aktie fortsättningsvis kommer vara runt 2,50 kronor vilket jag ser som lugnande. Det skulle innebära att det till och med finns möjlighet att bibehålla en utdelning på 1,75 kronor med en utdelningsandel runt 70 procent vilket är högt men inte omöjligt. Att chansa på att kunna få i bästa fall 10 procent åter i utdelning nästa år är lockande för mig och jag kan nog räkna med minst 5,5 procent. Jag kommer öka. Men vill allvarligt varna för fallande knivar som Per skriver och att risken är hög. Den stora frågan är inte om utdelningen kommer vara god de kommande 2-3 åren för det är jag övertygad om att MQ fixar. Den stora frågan är om man får igen pengarna när man vill ur aktien på lite längre sikt. Det är mindre säkert.
H&M fortsätter falla efter ännu en svag rapport och risken är förstås fortsatt hög intill dess vi ser tecken på att försäljningsminskning och sämre resultat bottnat. Tycker ändå att Peter Malmqvists artikel (länk) var rätt uppfriskande. Gillar kontrarianer som vågar uttrycka avvikande perspektiv.
Clas Ohlson presenterade också en dålig rapport. Jag tenderar nog tycka att marknaden överreagerat lite och kommer liksom tidigare invänta VD Lyrås plan för omställning till mer internethandel. Aktien handlas till en YOC runt 7 procent och det är en hygglig riskpremie tycker jag, återinvesterade halva Axfoodutdelningen. Ser försiktigt på Clas Ohlson men öka för att bibehålla en något lägre andel tycker jag fortfarande är motiverat om jag tror på aktien.
Clas Ohlson, H&M och MQ visar alla risken med butiker i detta tidevarv. Jag kommer vara mer försiktig framöver och sprida mer i andra sektorer. Återstår att se på längre sikt om min beslutsamhet är en styrka eller svaghet. Samtidigt har bank, bygg, fastighet, skog alla sina egna risker och livsmedelsaktier ger liten tillväxt. Jag hittar helt enkelt ingen sektor som är uppenbart bättre samtidigt som den går att förstå sig på utan alltför mycket branschspecifika förkunskaper.
En försäljning har jag dock gjort senaste tiden. Pioneer Pref har jag dumpat. Det var en liten, närmast obetydlig position. Den saknar kursutveckling. Dessutom hade ingen utdelning trillat in på kontot sista kvartalet och jag tyckte att jag hellre kan öka i större innehav.
Funderar liksom bloggrannen Krösus Sork också på att dumpa Intrum Justitia. Osäkerheten har ökat den senaste tiden kring företagets styrning. Mitt innehav är ganska litet och trots en fin utdelningshöjning har jag bara en YOC på runt 3,6 procent. Jag såg det som en tillväxtaktie, vilket det nog fortfarande är, men tar kanske det säkra före det osäkra och kliver ur i väntan på lugnare tider.
Till sist trillar utdelningen från Axfood in nästa vecka. Med 1 911 kronor blir det min största utdelning någonsin. Det var frestande att köpa aktier för att runda av utdelningen till 2 000 kronor men tyckte att kursen stack iväg lite sista veckan innan utdelningen. Istället har jag valt att återinvestera halva utdelningen i nya Axfood. Därmed: nästa år, då jävlar!
lördag 3 februari 2018
Ny milstolpe: 25 000 kronor i utdelningar
I veckan passerades en ny milstolpe: portföljen kommer dela ut minst 25 000 kronor i utdelningar under 2018. Dessutom fick jag årets första tusenlapp i utdelningar från MQ.
Till följd av utmaningarna med ökad konkurrens, butiksdöd och e-handel är jag lite försiktig. Utmaningen blir de kommande åren att söka få lönsamhet i JOY. Klarar MQ det tror jag att det i sig vore tillräckligt för att hålla aktien flytande och ge ytterligare utdelningar de kommande åren. Det här är en aktie som jag har köpt på grund av att jag, risken till trots, tycker att den är undervärderad. Jag återinvesterade faktiskt halva utdelningen i ytterligare 25 aktier och överväger att återinvestera hela utdelningen. Anledningen är att aktien handlas till en yield on cost runt 7,5 procent samtidigt som P/E-talet är under 10 just nu. Nog för att det finns en risk men räknar man med en utdelningssänkning till 1 krona nästa år skulle jag fortfarande få 4,25 procent i direktavkastning. Det vore en sänkning med över 40 procent. Samtidigt har MQ de senaste tio åren haft en vinst per aktie som överstiger 1,75 kronor. Därför tycker jag att marknaden överskattar risken. MQ må ha utmaningar i sin verksamhet och lönsamhet är ett orosmoln men jag tror ändå att företaget kommer klara sig hyggligt i det korta perspektivet om de bara får ordning på JOY, vilket ju också är en delanledning till den sjunkande lönsamheten. MQ är såpass litet att de enklare kan genomföra förändringar på kostnadssidan än t.ex. H&M. Dessutom är de långt framme i sin omnikanal och e-handelsplattform. Jag tycker därför att det är lockande att fortsätta ta en position i MQ på ett par års sikt. Min tanke är att behålla aktien på 3-5 års sikt och därefter leta efter något stabilare.
Efter att ha funderat i veckan på H&M:s besked om bibehållen utdelning kan jag ändå inte säga att jag är missnöjd. Jag hade i mitt kalkylark redan räknat in en sänkning till 8,3 kronor. På sätt och vis hade jag kanske föredragit det före den lösningen som det nu blev. Samtidigt kan man väl försiktigt uttrycka det som så att rapporten inte var så illa som jag hade befarat, tvärtom var resultatet något bättre än de förvisso rätt pessimistiska förväntningarna. Som jag tidigare skrivit blir kapitalmarknadsdagen senare i februari det stora testet. Om utdelningen tycker jag ändå inte att det är så dumt. Visst, det är en slags emission och i utgångsläget hade jag just nu nog hellre tagit pengarna och investerat i andra aktier. Men samtidigt får jag trots allt 9,75 kronor istället för 8,3 kronor. Aktien späds förvisso ut men jag gillar att möjligheten att återinvestera aktier gynnar oss som är långsiktiga i H&M. Och jag har ju ingen avsikt att sälja, i så fall hade jag ju gjort det för länge sedan. Därför tror och hoppas jag att vi trogna aktieägare kommer erbjudas en viss premie för att återinvestera i nya aktier.
Om jag inte räknar helt tokigt torde utspädningen av nya aktier grovt räknat på dagskurs bli cirka 7 procent. För den som tar pengarna och behåller aktierna skulle det motsvara en utdelningssänkning till 9 kronor. Det jag funderar på är hur H&M tänker sig att lösa sin utdelningsaristokratstatus nästa år? För de kan ju omöjligt dela ut 9,75 kronor på de nya antalet aktier. Det skulle motsvara en utdelning om 10,50 kronor vid dagens antal aktier och det har H&M knappast råd med.
Oavsett hur man räknar om H&M har jag alltså passerat 25 000 kronor i utdelningar i år med råge. Dessutom är jag redan första helgen i februari bara en femhundralapp från att ha ökat mina utdelningar 2018 med lika mycket som 2017 års totala utdelning.
Jag skrev senast om att jag ogillar debatten om utdelningstillväxt. Det är nämligen inte så enkelt att man kan ta förgivet att tillväxtaktier kommer ge en god tillväxt på sikt. Ofta ger de bättre tillväxt än etablerade företag men detta är samtidigt inprisat i aktien och förr eller senare tar också dessa bolag steget till mogna företag med lägre tillväxt. Ytterligare ett sådant exempel är Inwido som i veckan presenterade bibehållen utdelning. Återigen får jag alltså mer utdelningstillväxt från Axfood, Castellum och Handelsbanken hur tråkiga dessa aktier än må vara. Nu har jag ändå en YOC över 4,25 procent i Inwido och även om företaget ser utmaningar när konjunkturen vänder och är i en omställningsfas där man har flyttat jobb så tror jag på dess framtid.
Portföljen är kursmässigt under prövning sedan flera tunga aktier som Clas Ohlson, H&M, Multiconsult, Serneke och Skanska har en svag kursutveckling. Jag tar det med ro för med undantag möjligen av Clas Ohlson är det inga aktier jag planerar att sälja på ett bra tag. I Sernekes fall ser jag med stor spänning fram till rapporten på onsdag. Orderingången under det sista kvartalet har varit högre än föregående år varför förväntan bör vara ett bättre resultat.
I övrigt i veckan har jag passat på att öka i Castellum, Gjensidige, HiQ, Multiconsult och Skanska. Jag har också äntligen sålt mitt sista innehav i Telia.
Till följd av utmaningarna med ökad konkurrens, butiksdöd och e-handel är jag lite försiktig. Utmaningen blir de kommande åren att söka få lönsamhet i JOY. Klarar MQ det tror jag att det i sig vore tillräckligt för att hålla aktien flytande och ge ytterligare utdelningar de kommande åren. Det här är en aktie som jag har köpt på grund av att jag, risken till trots, tycker att den är undervärderad. Jag återinvesterade faktiskt halva utdelningen i ytterligare 25 aktier och överväger att återinvestera hela utdelningen. Anledningen är att aktien handlas till en yield on cost runt 7,5 procent samtidigt som P/E-talet är under 10 just nu. Nog för att det finns en risk men räknar man med en utdelningssänkning till 1 krona nästa år skulle jag fortfarande få 4,25 procent i direktavkastning. Det vore en sänkning med över 40 procent. Samtidigt har MQ de senaste tio åren haft en vinst per aktie som överstiger 1,75 kronor. Därför tycker jag att marknaden överskattar risken. MQ må ha utmaningar i sin verksamhet och lönsamhet är ett orosmoln men jag tror ändå att företaget kommer klara sig hyggligt i det korta perspektivet om de bara får ordning på JOY, vilket ju också är en delanledning till den sjunkande lönsamheten. MQ är såpass litet att de enklare kan genomföra förändringar på kostnadssidan än t.ex. H&M. Dessutom är de långt framme i sin omnikanal och e-handelsplattform. Jag tycker därför att det är lockande att fortsätta ta en position i MQ på ett par års sikt. Min tanke är att behålla aktien på 3-5 års sikt och därefter leta efter något stabilare.
Efter att ha funderat i veckan på H&M:s besked om bibehållen utdelning kan jag ändå inte säga att jag är missnöjd. Jag hade i mitt kalkylark redan räknat in en sänkning till 8,3 kronor. På sätt och vis hade jag kanske föredragit det före den lösningen som det nu blev. Samtidigt kan man väl försiktigt uttrycka det som så att rapporten inte var så illa som jag hade befarat, tvärtom var resultatet något bättre än de förvisso rätt pessimistiska förväntningarna. Som jag tidigare skrivit blir kapitalmarknadsdagen senare i februari det stora testet. Om utdelningen tycker jag ändå inte att det är så dumt. Visst, det är en slags emission och i utgångsläget hade jag just nu nog hellre tagit pengarna och investerat i andra aktier. Men samtidigt får jag trots allt 9,75 kronor istället för 8,3 kronor. Aktien späds förvisso ut men jag gillar att möjligheten att återinvestera aktier gynnar oss som är långsiktiga i H&M. Och jag har ju ingen avsikt att sälja, i så fall hade jag ju gjort det för länge sedan. Därför tror och hoppas jag att vi trogna aktieägare kommer erbjudas en viss premie för att återinvestera i nya aktier.
Om jag inte räknar helt tokigt torde utspädningen av nya aktier grovt räknat på dagskurs bli cirka 7 procent. För den som tar pengarna och behåller aktierna skulle det motsvara en utdelningssänkning till 9 kronor. Det jag funderar på är hur H&M tänker sig att lösa sin utdelningsaristokratstatus nästa år? För de kan ju omöjligt dela ut 9,75 kronor på de nya antalet aktier. Det skulle motsvara en utdelning om 10,50 kronor vid dagens antal aktier och det har H&M knappast råd med.
Oavsett hur man räknar om H&M har jag alltså passerat 25 000 kronor i utdelningar i år med råge. Dessutom är jag redan första helgen i februari bara en femhundralapp från att ha ökat mina utdelningar 2018 med lika mycket som 2017 års totala utdelning.
Jag skrev senast om att jag ogillar debatten om utdelningstillväxt. Det är nämligen inte så enkelt att man kan ta förgivet att tillväxtaktier kommer ge en god tillväxt på sikt. Ofta ger de bättre tillväxt än etablerade företag men detta är samtidigt inprisat i aktien och förr eller senare tar också dessa bolag steget till mogna företag med lägre tillväxt. Ytterligare ett sådant exempel är Inwido som i veckan presenterade bibehållen utdelning. Återigen får jag alltså mer utdelningstillväxt från Axfood, Castellum och Handelsbanken hur tråkiga dessa aktier än må vara. Nu har jag ändå en YOC över 4,25 procent i Inwido och även om företaget ser utmaningar när konjunkturen vänder och är i en omställningsfas där man har flyttat jobb så tror jag på dess framtid.
Portföljen är kursmässigt under prövning sedan flera tunga aktier som Clas Ohlson, H&M, Multiconsult, Serneke och Skanska har en svag kursutveckling. Jag tar det med ro för med undantag möjligen av Clas Ohlson är det inga aktier jag planerar att sälja på ett bra tag. I Sernekes fall ser jag med stor spänning fram till rapporten på onsdag. Orderingången under det sista kvartalet har varit högre än föregående år varför förväntan bör vara ett bättre resultat.
I övrigt i veckan har jag passat på att öka i Castellum, Gjensidige, HiQ, Multiconsult och Skanska. Jag har också äntligen sålt mitt sista innehav i Telia.
Etiketter:
H&M,
milstolpe,
MQ,
Veckosammanfattning
tisdag 19 december 2017
MQ klarade förväntningarna - intressant utdelningsaktie
Ni som följer bloggen vet att jag med stor spänning väntat på MQ:s kvartalsrapport som släpptes idag. Anledningen är att aktien har handlats till en väl tilltagen yield on cost hela hösten och den här veckan har jag kunnat öka till över 6,75% yield on cost vilket är ovanligt bra för ett vinstdrivande och välfungerande företag. Marknadens oro som också jag har stor respekt för är att MQ också ska drabbas av samma utmaningar som H&M och Kapp Ahl har uppvisat i de senaste rapporterna. Min bedömning har dock varit att detta med råge har varit inprisat i aktien varför allt annat än en bekräftelse på betydande vinstminskning och förlorade marknadsandelar skulle kunna innebära att aktien har bottnat åtminstone innan framtida rapporter bevisar motsatsen. Så hur gick det då?
Postivt
Att försäljningen minskar var som sagt väntat. Positivt var dock att den minskar något mindre (0,4%) än marknadens jämförbara butiker. Skillnaden är inte så stor att man ska läsa in alltför mycket i detta men tydligt är i alla fall att MQ inte presterar sämre än konkurrenterna eller i dramatisk takt förlorar marknadsandelar till e-handel. MQ rör sig något mindre dåligt än klädmarknaden i stort helt enkelt.
Bruttomarginalen minskar förvisso med 0,9% men är fortfarande mycket höga 62,1%. Det är dessutom några procent högre än på helårsbasis. Nu är rörelsemarginalen inte lika imponerande men det går ändå inte att komma ifrån att bruttomarginalen är på en gedigen nivå.
Kassaflödet i löpande verksamheten är fortfarande negativt men har stärkts med 4 MSEK jämfört med föregående år. Att kassaflödet rör sig i rätt riktning är en väsentlig skillnad jämfört med H&M.
Två nya butiker har öppnat i attraktiva lägen. Trots de som bashar H&M för dyra butiker i centrala lägen som inte längre levererar som förr har jag svårt att se att en MQ-butik på Drottninggatan i centrala Stockholm skulle vara en dålig affär så länge varumärket och produkten är stark.
Utfastningen ur Norge är i stort sett avvecklad. MQ slipper nu ytterligare avvecklingskostnader och kan istället fokusera på att investera i sin vinstgenererande verksamhet.
Fortsatt stabilt eget kapital, soliditet också på samma nivå som föregående år och nettoskulden minskar.
Antalet heltidsanställda har minskat med 3,5%, vilket minskar utgifter med en miljon kronor och gör företaget något mindre sårbart för snabba omställningar.
Tydlig signal från VD Christina Ståhl om att ledningen inte är nöjda. Det är förstås budskapet de ska ge i detta läge men jag gillar den raka attityden. Inget förnekande som H&M utan trots en rätt hygglig rapport har MQ en ledning som förefaller offensivt se problemen i vitögat. Det kommer behövas.
Insiderköp från styrelseledamoten Anna Engelbertsen som nu äger 5,1% av aktierna i MQ signalerar tillförsikt inför framtiden. Det gör ju i och för sig Stefan Perssons insiderköp i H&M också så man kanske inte ska läsa in alltför mycket i detta men hon har antagligen också tyckt att aktien är rätt prisdumpad just nu.
Negativt
Nettoomsättningen minskar med en procent. Sett över helår är omsättningen ungefär jämförbar trots att investeringarna har ökat. Därför torde detta inte vara en omedelbar risk.
Rörelsemarginalen minskar med 1,4%. Detta är något att hålla ett vakande öga på framöver eftersom det kan vara ett första tecken på samma utmaningar som H&M vilket i förlängningen kan påverka vinst och utdelning i tuffare marknad i framtiden.
Varulager ökar med 1,8%, återigen lite H&M-vibbar men det förefaller inte finnas några strukturella problem i MQ och man verkar inte ha fastnat i att kundernas förväntningar är att REA är det nya normala.
Fortsatt frågetecken kring JOY långsiktiga lönsamhet är kanske det viktigaste på lång sikt. Fortsatta investeringar har dock gjorts. JOY kommer också framgent vara nyckel. Med 30% av butikerna men bara 5,56% (!) av rörelseresultatet finns en dold potential om MQ lyckas få konceptet att nå en lönsamhet jämförbar med MQ:s övriga verksamhet. Idag är vinsten from JOY dock rätt marginell.
Investeringar har varit något högre än vanligt varför perioder med lägre investeringar kan ge viss positiv effekt på framtida resultat.
Resultatet var svagare än analytikerna hade förväntat. Jag är lite förbryllad här eftersom den rätt dumpade aktiekursen signalerar än lägre förväntningar. Resultatet var ungefär som jag hade förväntat mig, mindre nedgång men samtidigt flera positiva signaler i rätt riktning.
Starka ägare saknas. Öresund äger 18%, Swedbank 10% och vi Avanzakunder 3%. Marknaden och storkapitalet ratar uppenbart MQ. Det behöver inte vara en nackdel för den som tycker att den höga utdelningen är tillräckligt. Utdelningen överträffar ju mitt mål om 5% årlig avkastning varför jag tycker att det är en lockande risk att ta.
Slutsats
Marknaden hade inför rapporten värderat aktien som skulle VPA halveras. Nu minskade VPA i och för sig med 14% jämfört med samma period fjol men det är inte på långa vägar vad marknaden hade förväntat sig, om än sämre än analytikernas förväntningar. Tvärtom ser mycket lovande ut för MQ inför framtiden om man bortser från klädbranschens utmaningar som helhet. Intressant är att MQ själva lyfter fram minskad efterfrågan i högkvalitetssegmentet vid annalkande lågkonjunktur som en betydande risk snarare än e-handel. Det förra kan ju dock komma bli ett symptom på det senare. Som jag tidigare varit inne på har MQ en genomtänkt och långtgående omnikanalsstrategi och är längre fram än H&M när det gäller e-handel. Därmed inte sagt att det per automatik innebär att MQ lyckas, de kommer fortfarande få tuff konkurrens.
Med en YOC över 6,75% framstår aktien som ett fynd på kort till medellång sikt. Utdelningsandelen är dock nära 70% på nuvarande rullande helårsresultat varför det finns risk att den kan behöva sänkas om vinsten minskar på sikt. Även om utdelningen skulle sjunka till 1,10 kronor skulle aktien vara fullt försvarbar att köpa på denna nivå utifrån utdelning räknat. Man ska ha respekt för branschens strukturella förändring men så lågt nivå har utdelningen inte haft på fem år och det förefaller rimligt att MQ kommer kunna bibehålla en god utdelning över de kommande åren. Frågan är om aktiekursen kommer kunna upprätthålla en nivå runt 30 kronor på längre sikt?
Igår och idag har jag ökat andelen aktier i MQ med 44 procent. Aktien utgör nu 2,5% av portföljen. Avsikten är att äga på 3-5 års sikt för att ta del av utdelningen som är bättre än de flesta innehav med jämförbar risk. Det påskyndar min utdelningsmaskin väsentligt men vid tillfälle kommer jag försöka minska risken igen då det finns bättre tillväxtaktier att äga på riktigt lång sikt. Till dess kan jag se fram emot en tusenlapp i utdelning redan i januari.
Nu handlar detta inlägget inte om H&M men såg att en snackis har blivit att Isabella Löwengrip har gått ur H&M eftersom butikerna i New York gapade tomma. Nog för att Lynchspaningar är trevliga. Min Lynchspaning från en större europeisk flygplats var att H&M-butiken inte var välbesökt men ändå hade fler kunder än både ETON och Victoria Secret vars butiker var helt öde. Tycker nog det är förhastat att dra slutsatsen att de senare möter tuffare tider. Jag kommer fortsätta handla ETON-skjortor också i framtiden. Naturligtvis på den årliga rean selon le modèle när vi nu är inne på H&M.
OBS! Som vanligt ska blogginläggen inte ses som finansiell rådgivning. Gör din egen analys och bilda dig en egen uppfattning. Att köpa aktier i MQ innebär en risk.
Postivt
Att försäljningen minskar var som sagt väntat. Positivt var dock att den minskar något mindre (0,4%) än marknadens jämförbara butiker. Skillnaden är inte så stor att man ska läsa in alltför mycket i detta men tydligt är i alla fall att MQ inte presterar sämre än konkurrenterna eller i dramatisk takt förlorar marknadsandelar till e-handel. MQ rör sig något mindre dåligt än klädmarknaden i stort helt enkelt.
Bruttomarginalen minskar förvisso med 0,9% men är fortfarande mycket höga 62,1%. Det är dessutom några procent högre än på helårsbasis. Nu är rörelsemarginalen inte lika imponerande men det går ändå inte att komma ifrån att bruttomarginalen är på en gedigen nivå.
Kassaflödet i löpande verksamheten är fortfarande negativt men har stärkts med 4 MSEK jämfört med föregående år. Att kassaflödet rör sig i rätt riktning är en väsentlig skillnad jämfört med H&M.
Två nya butiker har öppnat i attraktiva lägen. Trots de som bashar H&M för dyra butiker i centrala lägen som inte längre levererar som förr har jag svårt att se att en MQ-butik på Drottninggatan i centrala Stockholm skulle vara en dålig affär så länge varumärket och produkten är stark.
Utfastningen ur Norge är i stort sett avvecklad. MQ slipper nu ytterligare avvecklingskostnader och kan istället fokusera på att investera i sin vinstgenererande verksamhet.
Fortsatt stabilt eget kapital, soliditet också på samma nivå som föregående år och nettoskulden minskar.
Antalet heltidsanställda har minskat med 3,5%, vilket minskar utgifter med en miljon kronor och gör företaget något mindre sårbart för snabba omställningar.
Tydlig signal från VD Christina Ståhl om att ledningen inte är nöjda. Det är förstås budskapet de ska ge i detta läge men jag gillar den raka attityden. Inget förnekande som H&M utan trots en rätt hygglig rapport har MQ en ledning som förefaller offensivt se problemen i vitögat. Det kommer behövas.
Insiderköp från styrelseledamoten Anna Engelbertsen som nu äger 5,1% av aktierna i MQ signalerar tillförsikt inför framtiden. Det gör ju i och för sig Stefan Perssons insiderköp i H&M också så man kanske inte ska läsa in alltför mycket i detta men hon har antagligen också tyckt att aktien är rätt prisdumpad just nu.
Negativt
Nettoomsättningen minskar med en procent. Sett över helår är omsättningen ungefär jämförbar trots att investeringarna har ökat. Därför torde detta inte vara en omedelbar risk.
Rörelsemarginalen minskar med 1,4%. Detta är något att hålla ett vakande öga på framöver eftersom det kan vara ett första tecken på samma utmaningar som H&M vilket i förlängningen kan påverka vinst och utdelning i tuffare marknad i framtiden.
Varulager ökar med 1,8%, återigen lite H&M-vibbar men det förefaller inte finnas några strukturella problem i MQ och man verkar inte ha fastnat i att kundernas förväntningar är att REA är det nya normala.
Fortsatt frågetecken kring JOY långsiktiga lönsamhet är kanske det viktigaste på lång sikt. Fortsatta investeringar har dock gjorts. JOY kommer också framgent vara nyckel. Med 30% av butikerna men bara 5,56% (!) av rörelseresultatet finns en dold potential om MQ lyckas få konceptet att nå en lönsamhet jämförbar med MQ:s övriga verksamhet. Idag är vinsten from JOY dock rätt marginell.
Investeringar har varit något högre än vanligt varför perioder med lägre investeringar kan ge viss positiv effekt på framtida resultat.
Resultatet var svagare än analytikerna hade förväntat. Jag är lite förbryllad här eftersom den rätt dumpade aktiekursen signalerar än lägre förväntningar. Resultatet var ungefär som jag hade förväntat mig, mindre nedgång men samtidigt flera positiva signaler i rätt riktning.
Starka ägare saknas. Öresund äger 18%, Swedbank 10% och vi Avanzakunder 3%. Marknaden och storkapitalet ratar uppenbart MQ. Det behöver inte vara en nackdel för den som tycker att den höga utdelningen är tillräckligt. Utdelningen överträffar ju mitt mål om 5% årlig avkastning varför jag tycker att det är en lockande risk att ta.
Slutsats
Marknaden hade inför rapporten värderat aktien som skulle VPA halveras. Nu minskade VPA i och för sig med 14% jämfört med samma period fjol men det är inte på långa vägar vad marknaden hade förväntat sig, om än sämre än analytikernas förväntningar. Tvärtom ser mycket lovande ut för MQ inför framtiden om man bortser från klädbranschens utmaningar som helhet. Intressant är att MQ själva lyfter fram minskad efterfrågan i högkvalitetssegmentet vid annalkande lågkonjunktur som en betydande risk snarare än e-handel. Det förra kan ju dock komma bli ett symptom på det senare. Som jag tidigare varit inne på har MQ en genomtänkt och långtgående omnikanalsstrategi och är längre fram än H&M när det gäller e-handel. Därmed inte sagt att det per automatik innebär att MQ lyckas, de kommer fortfarande få tuff konkurrens.
Med en YOC över 6,75% framstår aktien som ett fynd på kort till medellång sikt. Utdelningsandelen är dock nära 70% på nuvarande rullande helårsresultat varför det finns risk att den kan behöva sänkas om vinsten minskar på sikt. Även om utdelningen skulle sjunka till 1,10 kronor skulle aktien vara fullt försvarbar att köpa på denna nivå utifrån utdelning räknat. Man ska ha respekt för branschens strukturella förändring men så lågt nivå har utdelningen inte haft på fem år och det förefaller rimligt att MQ kommer kunna bibehålla en god utdelning över de kommande åren. Frågan är om aktiekursen kommer kunna upprätthålla en nivå runt 30 kronor på längre sikt?
Igår och idag har jag ökat andelen aktier i MQ med 44 procent. Aktien utgör nu 2,5% av portföljen. Avsikten är att äga på 3-5 års sikt för att ta del av utdelningen som är bättre än de flesta innehav med jämförbar risk. Det påskyndar min utdelningsmaskin väsentligt men vid tillfälle kommer jag försöka minska risken igen då det finns bättre tillväxtaktier att äga på riktigt lång sikt. Till dess kan jag se fram emot en tusenlapp i utdelning redan i januari.
Nu handlar detta inlägget inte om H&M men såg att en snackis har blivit att Isabella Löwengrip har gått ur H&M eftersom butikerna i New York gapade tomma. Nog för att Lynchspaningar är trevliga. Min Lynchspaning från en större europeisk flygplats var att H&M-butiken inte var välbesökt men ändå hade fler kunder än både ETON och Victoria Secret vars butiker var helt öde. Tycker nog det är förhastat att dra slutsatsen att de senare möter tuffare tider. Jag kommer fortsätta handla ETON-skjortor också i framtiden. Naturligtvis på den årliga rean selon le modèle när vi nu är inne på H&M.
OBS! Som vanligt ska blogginläggen inte ses som finansiell rådgivning. Gör din egen analys och bilda dig en egen uppfattning. Att köpa aktier i MQ innebär en risk.
lördag 16 december 2017
Mina tankar om H&M och svårigheten i att förutsäga framtiden
Helgens aktuella ämne är krisen i H&M och jag vill förstås också ge några allmänna reflektioner. Passar på att sätta det i perspektiv genom att ta upp ett antal aktier som nu har det tufft.
Min övergripande syn är att jag tenderar vara lite kontrarian och menar att marknaden överskattar e-handelns genomslag i allmänhet. Samtidigt underskattas etablerade varumärkens förmåga att anpassa sig och hitta en nisch online. Detta innebär en risk och du ska inte ta rygg på mig utan gör din egen analys. Extra noga att understryka att detta inlägg inte ska ses som finansiell rådgivning.
H&M visar på typexemplet i hur svårt det är att förutsäga en akties framtid och hur bedräglig historik kan vara. Visst har många varnat för riskerna men samtidigt kunde man för ett år sedan med säkerhet inte anta att företaget skulle uppvisa en så lång rad dåliga rapporter i följd. När jag tittar på mina andra innehav så finns samma dilemma för många av dem. Clas Ohlson och MQ finns en tydlig risk i men kommer de därmed sagt gå samma väg till mötes? Det är inte självklart. Kopparbergs däremot är ett annat exempel. Där har jag i ett års tid sagt att aktien varit övervärderad och nu fick jag rätt men den allmänna visdomen har varit att aktien var billig. Det svåra med aktier är att oavsett analys är det först när du får resultat svart på vitt som du vet om du har gjort rätt bedömning. Och historik är ingen garanti för framtiden. Det gäller dock båda vägar varför vare sig historisk framgång eller stagnation är en garanti för att nästa rapport rör sig i samma riktning.
H&M är bara till att konstatera att jag gjorde en felbedömning. I mitt fall är nedgången på mitt totala innehav åtminstone under 25 procent eftersom jag tidigare tyckte att aktien var för dyr och ökat opportunistiskt först på vägen ned. Eftersom jag fokuserar på utdelningarna bekommer mig nedgången egentligen inte så mycket och jag tror inte att H&M kommer gå i konkurs bara för att nätaktörer tar marknadsandelar utan jag fokuserar på tre andra risker: är H&M verkligen konkurrenskraftiga med sitt mode? Det känns inte längre som att deras varumärke hänger med. Kläderna är helt enkelt ofta inte särskilt snygga. Kan man lita på H&M:s kommunikation? Jag har inte fäst så stor vikt vid detta tidigare eftersom jag går mest på vad som rapporteras i sak. När Stefan Persson gör sin första intervju på ett decennium veckor före företagets sämsta rapport på mycket länge är frågan högst relevant. Timingen kunde inte varit sämre. Kommer H&M kunna bibehålla en anständig utdelningsnivå på längre sikt? Jag har som bekant redan räknat med sänkt utdelning till 8 kronor när jag har ökat den senaste tiden. Det innebär att aktien är försvarbar att köpa runt 200 kronor och nedåt. Efter den senaste rapporten börjar jag också tveka på om ens 8 kronor kommer hålla i längden. Det motsvarar trots allt bara en sänkning på 18 procent. Vid nuvarande kurs är aktien försvarbar att äga utifrån mina premisser så länge utdelningen inte understiger 7,25 kronor. Att det som jag konsekvent skrivit helt uppenbart finns många aktier med långt bättre förutsättningar att slå index är en annan historia. Eftersom den senaste rapporten var så monumentalt dålig samtidigt som jag redan har en stor portföljandel tvekar jag på att öka. Jag vill samtidigt inte gå miste om läget när aktiekursen är slaktad. Sett utifrån mitt långsiktiga mål med en reviderad portföljandel på under 5 procent har jag dock utrymme att köpa ett femtiotal aktier ytterligare. Därför kommer jag nog köpa en handfull aktier nästa vecka men med premissen att H&M sannolikt faktiskt kommer röra sig nedåt 150 kronor och vara fortsatt sur en bra tid framöver. Det här kommer ta tid. Vid 150 kronor skulle jag, allt annat lika, dock fylla innehavet igen. Där klarar man en utdelningssänkning på 35 procent. Det handlar egentligen inte om att öka utan om att köpa i mindre skala än tidigare för att långsiktigt bibehålla en lägre portföljandel än tidigare.
MQ dras ned av omställningen i klädbranschen men företagsspecifikt har jag inte sett några större företagsspecifika risker. Nu har jag redan en så stor position som jag vill ha mellan 1,5 och 2 procent av portföljen. Fortsätter aktien ned kommer jag dock öka än mer inför utdelningen i slutet av januari. Risken är förstås att marknaden redan har tagit höjd för sämre tider varför kursen kan komma falla ytterligare om dessa faktiskt bekräftas i kommande rapporter.
Clas Ohlson må ha en nedgång men där är läget något annorlunda. Företaget har gjort en dålig rapport men dessförinnan faktiskt klarat förväntningarna många år i följd. Den stora frågan är om de kommer bli ett nytt H&M. Jag tror faktiskt inte det. Det kommer med säkerhet bli en tuff omställning under några år där butiker stängs, flyttas, minskas samtidigt som sortimentet ses över och man arbetar på att vidareutveckla e-handeln. Två väsentliga skillnader är att Clas Ohlson verkar företrädesvis på den nordiska marknaden med butiker i bra lägen och att de redan har en fullt fungerande e-handelsplattform. Jag ser dem mer som en ICA nära-butik. Alla vet att det egentligen är billigare att åka ut till ett storköp men det är samtidigt bekvämt att handla på vägen från jobbet och tidsvinsten är värt besväret när man behöver något just-in-time. En sak som jag tycker är viktig att komma ihåg är att när man talar om köpcentersdöden är att USA är utgångspunkt. Det är ett kraftigt bilburet samhälle som närmast kan jämföras med de stora köpcenter som finns utanför svenska städer. Vad Clas Ohlsons utmaning blir är att behålla butiker i lägen som Nordstan i Göteborg, Gallerian i Stockholm osv. Där kommer det alltid att röra sig människor. Dessutom tycker jag inte mathem-tänket är så dumt. Det är inte konstigare än att den som handlar på hemköp i Nordstan passar på att svänga förbi Clas Ohlson på vägen ut. Frågan jag ställer mig är hur bra portal mathem egentligen är. Jag är inte så jätteimponerad men antar att det är logistiken man är ute efter. När det gäller e-handel är Clas Ohlson som dag och natt jämfört med H&M. Pricerunner och onlinehandel har funnits länge i Norden varför jag inte ser hur skiftet plötsligt skulle ske över en natt just nu. Det är enkelt att köpa, går att betala på flera sätt och leverans sker enkelt. I den mån den tar tid är detta bortom Clas Ohlsons kontroll utan beror snarare på Postens välkända problem. Här kan samarbetet med mathem nog snarast bredda möjligheterna. Sedan kommer frågan om Clas Ohlson gör tillräcklig reklam online. Den som följer bloggsfären behöver väl knappast tveka på att Clas Ohlson är proaktiva här? Flera bloggrannar har gjort reklam för deras produkter. Min bedömning är bibehåll - jag ökar lite försiktigt men ökar inte min långsiktiga position. Vill avvakta hur nya VD Lotta Lyrå hanterar situationen först.
Serneke har dragits med i bomarknadsoron och handlas nu på historisk lägstanivå. Den överhängande risken är att de låga marginalerna kan medföra svårigheter om orderingången stannar av på sikt. Ännu finns dock inga sådana indikationer. Jag har skrivit mycket om Serneke tidigare och tänker inte upprepa det men nyheten att ett hotellavtal värt 40 miljoner kronor årligen i Karlatornet är klart tolkar jag åtminstone som positivt. Samtidigt var detta antagligen redan inprisat i projektet varför det inte bör påverka aktiekursen nämnvärt. Som jag ser det räcker det att Karlastadenprojektet lyckas för att räkna hem investeringen i Serneke. Just nu återstår bara utmaningarna relaterade till själva byggnationen. Därför är risken ur det hänseendet mindre än när jag gick in i Serneke. Därför kommer jag envist fortsätta öka i Serneke ända upp till ett dubblerat innehav så länge aktien handlas på nuvarande nivå eller lägre. Jag tror utifrån känd data nämligen att det är sannolikt att Serneke presenterar en fullt försvarbar kvartalsrapport för det fjärde kvartalet.
Kopparbergs har jag envist ansett vara för dyr över 200 kronor per aktie. Bloggsfären har hyllat aktien och den tillväxtmaskin företaget varit. Nu fick jag till sist rätt och har äntligen tagit en stor position. Samtidigt motiverades fallet av en osedvanligt svag rapport.
Kommer Handelsbanken bli nästa krisföretag? Just nu finns få tecken på det. Jag är medveten om att nischbanker kan ta marknadsandelar på sikt men i det korta perspektivet är en utdelningshöjning desto sannolikare. Därför vore det dumt att fortsätta öka. Samma sak med Skanska, uppenbart kommer sämre tider på den svenska marknaden men företaget är diversifierat och lär kunna klara att höja utdelningarna i jämn takt med inflationen även i en svagare byggmarknad. Det räcker för mig.
Det är helt enkelt svårt att sia om framtiden. Det enda man kan göra är att ha en tydlig strategi som man håller fast vid samtidigt som man kontinuerligt ser över sina innehav.
Min övergripande syn är att jag tenderar vara lite kontrarian och menar att marknaden överskattar e-handelns genomslag i allmänhet. Samtidigt underskattas etablerade varumärkens förmåga att anpassa sig och hitta en nisch online. Detta innebär en risk och du ska inte ta rygg på mig utan gör din egen analys. Extra noga att understryka att detta inlägg inte ska ses som finansiell rådgivning.
H&M visar på typexemplet i hur svårt det är att förutsäga en akties framtid och hur bedräglig historik kan vara. Visst har många varnat för riskerna men samtidigt kunde man för ett år sedan med säkerhet inte anta att företaget skulle uppvisa en så lång rad dåliga rapporter i följd. När jag tittar på mina andra innehav så finns samma dilemma för många av dem. Clas Ohlson och MQ finns en tydlig risk i men kommer de därmed sagt gå samma väg till mötes? Det är inte självklart. Kopparbergs däremot är ett annat exempel. Där har jag i ett års tid sagt att aktien varit övervärderad och nu fick jag rätt men den allmänna visdomen har varit att aktien var billig. Det svåra med aktier är att oavsett analys är det först när du får resultat svart på vitt som du vet om du har gjort rätt bedömning. Och historik är ingen garanti för framtiden. Det gäller dock båda vägar varför vare sig historisk framgång eller stagnation är en garanti för att nästa rapport rör sig i samma riktning.
H&M är bara till att konstatera att jag gjorde en felbedömning. I mitt fall är nedgången på mitt totala innehav åtminstone under 25 procent eftersom jag tidigare tyckte att aktien var för dyr och ökat opportunistiskt först på vägen ned. Eftersom jag fokuserar på utdelningarna bekommer mig nedgången egentligen inte så mycket och jag tror inte att H&M kommer gå i konkurs bara för att nätaktörer tar marknadsandelar utan jag fokuserar på tre andra risker: är H&M verkligen konkurrenskraftiga med sitt mode? Det känns inte längre som att deras varumärke hänger med. Kläderna är helt enkelt ofta inte särskilt snygga. Kan man lita på H&M:s kommunikation? Jag har inte fäst så stor vikt vid detta tidigare eftersom jag går mest på vad som rapporteras i sak. När Stefan Persson gör sin första intervju på ett decennium veckor före företagets sämsta rapport på mycket länge är frågan högst relevant. Timingen kunde inte varit sämre. Kommer H&M kunna bibehålla en anständig utdelningsnivå på längre sikt? Jag har som bekant redan räknat med sänkt utdelning till 8 kronor när jag har ökat den senaste tiden. Det innebär att aktien är försvarbar att köpa runt 200 kronor och nedåt. Efter den senaste rapporten börjar jag också tveka på om ens 8 kronor kommer hålla i längden. Det motsvarar trots allt bara en sänkning på 18 procent. Vid nuvarande kurs är aktien försvarbar att äga utifrån mina premisser så länge utdelningen inte understiger 7,25 kronor. Att det som jag konsekvent skrivit helt uppenbart finns många aktier med långt bättre förutsättningar att slå index är en annan historia. Eftersom den senaste rapporten var så monumentalt dålig samtidigt som jag redan har en stor portföljandel tvekar jag på att öka. Jag vill samtidigt inte gå miste om läget när aktiekursen är slaktad. Sett utifrån mitt långsiktiga mål med en reviderad portföljandel på under 5 procent har jag dock utrymme att köpa ett femtiotal aktier ytterligare. Därför kommer jag nog köpa en handfull aktier nästa vecka men med premissen att H&M sannolikt faktiskt kommer röra sig nedåt 150 kronor och vara fortsatt sur en bra tid framöver. Det här kommer ta tid. Vid 150 kronor skulle jag, allt annat lika, dock fylla innehavet igen. Där klarar man en utdelningssänkning på 35 procent. Det handlar egentligen inte om att öka utan om att köpa i mindre skala än tidigare för att långsiktigt bibehålla en lägre portföljandel än tidigare.
MQ dras ned av omställningen i klädbranschen men företagsspecifikt har jag inte sett några större företagsspecifika risker. Nu har jag redan en så stor position som jag vill ha mellan 1,5 och 2 procent av portföljen. Fortsätter aktien ned kommer jag dock öka än mer inför utdelningen i slutet av januari. Risken är förstås att marknaden redan har tagit höjd för sämre tider varför kursen kan komma falla ytterligare om dessa faktiskt bekräftas i kommande rapporter.
Clas Ohlson må ha en nedgång men där är läget något annorlunda. Företaget har gjort en dålig rapport men dessförinnan faktiskt klarat förväntningarna många år i följd. Den stora frågan är om de kommer bli ett nytt H&M. Jag tror faktiskt inte det. Det kommer med säkerhet bli en tuff omställning under några år där butiker stängs, flyttas, minskas samtidigt som sortimentet ses över och man arbetar på att vidareutveckla e-handeln. Två väsentliga skillnader är att Clas Ohlson verkar företrädesvis på den nordiska marknaden med butiker i bra lägen och att de redan har en fullt fungerande e-handelsplattform. Jag ser dem mer som en ICA nära-butik. Alla vet att det egentligen är billigare att åka ut till ett storköp men det är samtidigt bekvämt att handla på vägen från jobbet och tidsvinsten är värt besväret när man behöver något just-in-time. En sak som jag tycker är viktig att komma ihåg är att när man talar om köpcentersdöden är att USA är utgångspunkt. Det är ett kraftigt bilburet samhälle som närmast kan jämföras med de stora köpcenter som finns utanför svenska städer. Vad Clas Ohlsons utmaning blir är att behålla butiker i lägen som Nordstan i Göteborg, Gallerian i Stockholm osv. Där kommer det alltid att röra sig människor. Dessutom tycker jag inte mathem-tänket är så dumt. Det är inte konstigare än att den som handlar på hemköp i Nordstan passar på att svänga förbi Clas Ohlson på vägen ut. Frågan jag ställer mig är hur bra portal mathem egentligen är. Jag är inte så jätteimponerad men antar att det är logistiken man är ute efter. När det gäller e-handel är Clas Ohlson som dag och natt jämfört med H&M. Pricerunner och onlinehandel har funnits länge i Norden varför jag inte ser hur skiftet plötsligt skulle ske över en natt just nu. Det är enkelt att köpa, går att betala på flera sätt och leverans sker enkelt. I den mån den tar tid är detta bortom Clas Ohlsons kontroll utan beror snarare på Postens välkända problem. Här kan samarbetet med mathem nog snarast bredda möjligheterna. Sedan kommer frågan om Clas Ohlson gör tillräcklig reklam online. Den som följer bloggsfären behöver väl knappast tveka på att Clas Ohlson är proaktiva här? Flera bloggrannar har gjort reklam för deras produkter. Min bedömning är bibehåll - jag ökar lite försiktigt men ökar inte min långsiktiga position. Vill avvakta hur nya VD Lotta Lyrå hanterar situationen först.
Serneke har dragits med i bomarknadsoron och handlas nu på historisk lägstanivå. Den överhängande risken är att de låga marginalerna kan medföra svårigheter om orderingången stannar av på sikt. Ännu finns dock inga sådana indikationer. Jag har skrivit mycket om Serneke tidigare och tänker inte upprepa det men nyheten att ett hotellavtal värt 40 miljoner kronor årligen i Karlatornet är klart tolkar jag åtminstone som positivt. Samtidigt var detta antagligen redan inprisat i projektet varför det inte bör påverka aktiekursen nämnvärt. Som jag ser det räcker det att Karlastadenprojektet lyckas för att räkna hem investeringen i Serneke. Just nu återstår bara utmaningarna relaterade till själva byggnationen. Därför är risken ur det hänseendet mindre än när jag gick in i Serneke. Därför kommer jag envist fortsätta öka i Serneke ända upp till ett dubblerat innehav så länge aktien handlas på nuvarande nivå eller lägre. Jag tror utifrån känd data nämligen att det är sannolikt att Serneke presenterar en fullt försvarbar kvartalsrapport för det fjärde kvartalet.
Kopparbergs har jag envist ansett vara för dyr över 200 kronor per aktie. Bloggsfären har hyllat aktien och den tillväxtmaskin företaget varit. Nu fick jag till sist rätt och har äntligen tagit en stor position. Samtidigt motiverades fallet av en osedvanligt svag rapport.
Kommer Handelsbanken bli nästa krisföretag? Just nu finns få tecken på det. Jag är medveten om att nischbanker kan ta marknadsandelar på sikt men i det korta perspektivet är en utdelningshöjning desto sannolikare. Därför vore det dumt att fortsätta öka. Samma sak med Skanska, uppenbart kommer sämre tider på den svenska marknaden men företaget är diversifierat och lär kunna klara att höja utdelningarna i jämn takt med inflationen även i en svagare byggmarknad. Det räcker för mig.
Det är helt enkelt svårt att sia om framtiden. Det enda man kan göra är att ha en tydlig strategi som man håller fast vid samtidigt som man kontinuerligt ser över sina innehav.
Etiketter:
Clas Ohlson,
H&M,
Kopparbergs,
MQ,
Serneke,
SHB,
Skanska
torsdag 16 november 2017
MQ förbryllar mig - fattar oro men var går gränsen för när aktien blir prisvärd igen?
MQ förbryllar mig ordentligt. Ja, jag har fattat poängen. Alla är livrädda för hur e-handelns ökade marknadsandelar konkurrerar ut detaljhandeln. Exemplen H&M, Lindex och nu senast Kapp Ahl skrämmer marknaden. Jag skrev redan i början av året om min tveksamhet kring att behålla MQ långsiktigt. Avsikten är att ge portföljen lite hävstång på ett par års sikt för att sedan växla över till andra aktier. Därför kommer jag under 2018 ompröva om jag vill behålla MQ eller inte. Min viktigaste poäng här är dock att det är MQ:s egna rapporter som ligger till grund när jag fattar det beslutet. Inte allmän oro baserat på konkurrenters rapporter eller en övergripande långsiktig trend.
Vad var då det företags specifika resultatet senast (länk)? Viktigast av allt: kassaflödet ökade både för den aktuella perioden och på helåret. Rörelsemarginalen är ökande från 6,4 till 7 procent. Bruttomarginalen ökade från 49,9 procent till 54 procent. Omsättningen minskade dock med 4,1 procent samtidigt som försäljningen minskade 2,7 procent. Här bör dock noteras att omsättningen i tidigare rapporter har ökat varför jag tycker att det är för tidigt att dra förhastade slutsatser. Att resultatet minskade har en skatteteknisk förklaring i att Joy's underskottsavdrag föregående år hade redovisats som en uppskjuten skatteintäkt. Sammanfattningsvis är min bild att MQ nog kämpar med samma utmaningar som branchen i stort men att de inte precis verkar befinna sig i kris. Kassaflödet och marginalerna ökar trots allt vilket ger en hel del svängrum ifall de kommande åren blir tuffare.
Av det lilla som jag hittat om Nordeas analys (länk) idag framgår mycket riktigt oron över konkurrenternas svaga rapporter och ökat fokus på e-handel. Samtidigt medger Nordea att direktavkastningen är god och värderingsmultiplarna inte avskräckande. Banken värderar i substans aktien till cirka 33 kronor vilket jag nog givet den senaste årets rapporter, risk och utveckling tycker är ganska rimligt.
En viktig detalj i sammanhanget är dock att MQ satsar på e-handel med omnikanal. Har läst ifrågasättande av vad det innebär för den traditionella butiksverksamheten på sikt. Men faktum kvarstår att e-handeln tidigare i år bidrog till att MQ:s intjäning ökade (länk). Det är inte ens en månad sedan MQ öppnade en ny omnikanalbutik på Drottninggatan i centrala Stockholm. Jag tycker att det talar för att MQ har en tydlig vision om hur de avser växla över till större andel e-handel på sikt. Kommer det fungera och klarar de konkurrens från starkare aktörer? Det vet jag inte men deras strategi känns faktiskt mer genomtänkt än H&M.
MQ är trots allt ett relativt litet företag på relativt få marknader som inte är branschledande på sin marknad. Skäl nog för analytiker att vända blickarna åt större aktörer men innebär det att MQ är en dålig investering? Enligt allas vår börsdata (länk) har MQ ett P/E-tal runt 10 vilket är nästan hälften så lågt som H&M på dagens nivåer, eller för den delen Clas Ohlson som ofta får sig en känga när det pratas e-handel. Värderingen kan inte sägas vara hög. Tiotusenkronorsfrågan är om det finns fog för det eller om marknaden helt enkelt överreagerar? Jag blir allt mer benägen att luta åt det senare.
Som alltid bör här framhållas att min sparfilosofi har som mål 4-5 procents utdelning årligen. Om du strävar efter att prestera minst som OMX-index är aktieköp i MQ sannolikt en dålig idé.
Mitt nuvarande innehav i MQ utgör cirka 1,6 procent av portföljen, eller knappt 1 procent utifrån min målportfölj på ett års sikt. Det tycker jag är en rimlig portföljrisk för mitt innehav. Överväger öka upp till 1 procent på ett års sikt men därefter blir portföljandelen för stor med tanke på risk på längre sikt.
Utdelningen är redan fastslagen för januari 2018 på samma nivå som föregående år: 1,75 kronor. Ponera att vinsten bromsar in ordentligt och utdelningen sänks med över 40 procent till 1 krona 2019. Det skulle fortfarande ge mig 3,3-3,5 procents utdelning. Inte bra men ej heller katastrof. Inför senaste utdelningshöjningen var utdelningen 1,36 kronor. Det skulle med min GAV runt 32 kronor ge ganska exakt mitt mål på 4,25 procent. Vid dagens köpkurs är det fortfarande hygglig premie med 4,7 procent YOC. Utdelningsandelen är ganska exakt två tredjedelar av resultat per aktie. Det är något högt men inte på långa vägar i närheten av H&M som har en utdelningsandel på cirka 90 procent.
Vad annat kan du få för en YOC på 6 procent? Bland mer stabila alternativ finns Swedbank och Akelius Pref (som varken har utdelningshöjning eller kurstillväxt). Därefter svajiga Nobina och kvartalsutdelande fastighetsaktier med en väsentligt hög risk.
En YOC runt 5 procent för MQ kan jag förstå givet risk för lägre vinster och utdelningar på några års sikt. En försiktig hållning är helt klart motiverad men vid en YOC över 6 procent kan jag inte tycka annat än att aktien börjar bli översåld.
Intressant nog framhåller Nordea i sin analys att just institutionella investerare drar öronen åt sig vilket implicerar att köptrycket i aktien riskerar att inte ta fart. Jag funderar ändå på om inte det här är ett exempel på ett sådant där vi småsparare faktiskt kan använda vår litenhet på marknaden för att tillskansa oss en fin utdelning. Det stora frågetecknet är om aktiekursen klarar att hänga med på sikt.
Vad har jag missat?
OBS! Som är blogginlägg inte finansiell rådgivning. Att köpa aktier i MQ innebär en risk. Gör din egen analys. Jag äger aktier och köper regelbundet aktier i MQ. Även om jag strävar efter att ge en så objektiv bild som möjligt och lyfta fram både risker och möjligheter är mitt perspektiv aktieägarens.
Vad var då det företags specifika resultatet senast (länk)? Viktigast av allt: kassaflödet ökade både för den aktuella perioden och på helåret. Rörelsemarginalen är ökande från 6,4 till 7 procent. Bruttomarginalen ökade från 49,9 procent till 54 procent. Omsättningen minskade dock med 4,1 procent samtidigt som försäljningen minskade 2,7 procent. Här bör dock noteras att omsättningen i tidigare rapporter har ökat varför jag tycker att det är för tidigt att dra förhastade slutsatser. Att resultatet minskade har en skatteteknisk förklaring i att Joy's underskottsavdrag föregående år hade redovisats som en uppskjuten skatteintäkt. Sammanfattningsvis är min bild att MQ nog kämpar med samma utmaningar som branchen i stort men att de inte precis verkar befinna sig i kris. Kassaflödet och marginalerna ökar trots allt vilket ger en hel del svängrum ifall de kommande åren blir tuffare.
Av det lilla som jag hittat om Nordeas analys (länk) idag framgår mycket riktigt oron över konkurrenternas svaga rapporter och ökat fokus på e-handel. Samtidigt medger Nordea att direktavkastningen är god och värderingsmultiplarna inte avskräckande. Banken värderar i substans aktien till cirka 33 kronor vilket jag nog givet den senaste årets rapporter, risk och utveckling tycker är ganska rimligt.
En viktig detalj i sammanhanget är dock att MQ satsar på e-handel med omnikanal. Har läst ifrågasättande av vad det innebär för den traditionella butiksverksamheten på sikt. Men faktum kvarstår att e-handeln tidigare i år bidrog till att MQ:s intjäning ökade (länk). Det är inte ens en månad sedan MQ öppnade en ny omnikanalbutik på Drottninggatan i centrala Stockholm. Jag tycker att det talar för att MQ har en tydlig vision om hur de avser växla över till större andel e-handel på sikt. Kommer det fungera och klarar de konkurrens från starkare aktörer? Det vet jag inte men deras strategi känns faktiskt mer genomtänkt än H&M.
MQ är trots allt ett relativt litet företag på relativt få marknader som inte är branschledande på sin marknad. Skäl nog för analytiker att vända blickarna åt större aktörer men innebär det att MQ är en dålig investering? Enligt allas vår börsdata (länk) har MQ ett P/E-tal runt 10 vilket är nästan hälften så lågt som H&M på dagens nivåer, eller för den delen Clas Ohlson som ofta får sig en känga när det pratas e-handel. Värderingen kan inte sägas vara hög. Tiotusenkronorsfrågan är om det finns fog för det eller om marknaden helt enkelt överreagerar? Jag blir allt mer benägen att luta åt det senare.
Som alltid bör här framhållas att min sparfilosofi har som mål 4-5 procents utdelning årligen. Om du strävar efter att prestera minst som OMX-index är aktieköp i MQ sannolikt en dålig idé.
Mitt nuvarande innehav i MQ utgör cirka 1,6 procent av portföljen, eller knappt 1 procent utifrån min målportfölj på ett års sikt. Det tycker jag är en rimlig portföljrisk för mitt innehav. Överväger öka upp till 1 procent på ett års sikt men därefter blir portföljandelen för stor med tanke på risk på längre sikt.
Utdelningen är redan fastslagen för januari 2018 på samma nivå som föregående år: 1,75 kronor. Ponera att vinsten bromsar in ordentligt och utdelningen sänks med över 40 procent till 1 krona 2019. Det skulle fortfarande ge mig 3,3-3,5 procents utdelning. Inte bra men ej heller katastrof. Inför senaste utdelningshöjningen var utdelningen 1,36 kronor. Det skulle med min GAV runt 32 kronor ge ganska exakt mitt mål på 4,25 procent. Vid dagens köpkurs är det fortfarande hygglig premie med 4,7 procent YOC. Utdelningsandelen är ganska exakt två tredjedelar av resultat per aktie. Det är något högt men inte på långa vägar i närheten av H&M som har en utdelningsandel på cirka 90 procent.
Vad annat kan du få för en YOC på 6 procent? Bland mer stabila alternativ finns Swedbank och Akelius Pref (som varken har utdelningshöjning eller kurstillväxt). Därefter svajiga Nobina och kvartalsutdelande fastighetsaktier med en väsentligt hög risk.
En YOC runt 5 procent för MQ kan jag förstå givet risk för lägre vinster och utdelningar på några års sikt. En försiktig hållning är helt klart motiverad men vid en YOC över 6 procent kan jag inte tycka annat än att aktien börjar bli översåld.
Intressant nog framhåller Nordea i sin analys att just institutionella investerare drar öronen åt sig vilket implicerar att köptrycket i aktien riskerar att inte ta fart. Jag funderar ändå på om inte det här är ett exempel på ett sådant där vi småsparare faktiskt kan använda vår litenhet på marknaden för att tillskansa oss en fin utdelning. Det stora frågetecknet är om aktiekursen klarar att hänga med på sikt.
Vad har jag missat?
OBS! Som är blogginlägg inte finansiell rådgivning. Att köpa aktier i MQ innebär en risk. Gör din egen analys. Jag äger aktier och köper regelbundet aktier i MQ. Även om jag strävar efter att ge en så objektiv bild som möjligt och lyfta fram både risker och möjligheter är mitt perspektiv aktieägarens.
torsdag 5 oktober 2017
MQ - risk eller möjlighet?
MQ presenterade idag sin kvartalsrapport. Den innebar en förbättring på 6,5 procent jämfört med fjolårets svaga resultat men detta var samtidigt lägre än vad analytikerna hade räknat med.
Risken är helt tydligt konkurrens från e-handeln. Placera skrev idag ingående om detta. Från mina inlägg om H&M är det också känt att jag tycker att e-handelstrenden är något överdriven. Nog finns det fog att ta det på allvar men den stora frågan är, som Per Ericson beskriver väl i Placera-analysen, hur väl MQ anpassar sin affärsmodell till e-handelns förutsättningar.
Just nu handlas MQ till en yield on cost på 5,5 procent. Utdelningen är 1,75 kronor per aktie vilket förvisso motsvarar en hög utdelningsandel på ungefär två tredjedelar av vinsten. MQ har en god kassa på 30,58 kronor per aktie är ensam tillräcklig för att täcka utdelningar de kommande femton åren.
Att MQ delar ut i februari tycker jag är en fördel då det bidrar till ett jämt kapitalinflöde. Min position i MQ är på ungefär fem års sikt. Jag ser det som en intressant högutdelande aktie som kan höja portföljutdelningen något. På längre sikt avser jag fasa ut aktien till förmån för mer långsiktiga innehav. Ska erkänna att jag har tvekat och funderade under våren på att sälja av innehavet men ur mitt medellånga utdelningsperspektiv fortsätter MQ åtminstone att leverera vad jag behöver för att känna mig trygg på fem års sikt.
Jag äger aktier i MQ och valde att öka ytterligare idag. Mitt nya riktmärke för det kommande året är att föreställa mig en framtida portfölj värd en miljon kronor. En portföljandel på högst en procent vore rimligt i MQ på kort sikt för att öka min februariutdelning något. Det skulle innebära cirka 300 aktier. Därför tittar jag på att under hösten öka med ytterligare uppemot 75 aktier. Vill dock inte lägga alla ägg i en korg utan sprider ut köpen ifall nedåttrenden fortsätter ytterligare. Jag tror att det mest sannolika är att MQ fortsättningsvis rör sig sidledes mellan 31-33 kronor vilket reflekterar sämre framtidsutsikter men samtidigt att aktien handlas med viss utdelningspremie.
OBS! Detta inlägg är inte finansiell rådgivning. Att köpa MQ innebär en tydlig risk.
Risken är helt tydligt konkurrens från e-handeln. Placera skrev idag ingående om detta. Från mina inlägg om H&M är det också känt att jag tycker att e-handelstrenden är något överdriven. Nog finns det fog att ta det på allvar men den stora frågan är, som Per Ericson beskriver väl i Placera-analysen, hur väl MQ anpassar sin affärsmodell till e-handelns förutsättningar.
Just nu handlas MQ till en yield on cost på 5,5 procent. Utdelningen är 1,75 kronor per aktie vilket förvisso motsvarar en hög utdelningsandel på ungefär två tredjedelar av vinsten. MQ har en god kassa på 30,58 kronor per aktie är ensam tillräcklig för att täcka utdelningar de kommande femton åren.
Statistiken ur Placeraartikeln visar på förbluffande goda estimat för höjd utdelning de kommande åren. Nu tror jag bara att utdelningen blir 1,75 kronor i februari men skulle den bli 2,15 kronor 2018/2019 vore det helt fantastiskt. Jag nöjer mig normalt med en utdelningstillväxt som överstiger inflationen för mina innehav.
Den stora risken är istället hur aktiekursen utvecklas om framtidsutsikterna, liksom för H&M, blir sämre. Här är det viktigt att komma ihåg att MQ inte är konkursmässigt. De går med vinst och har en solid kassa. Så länge MQ klarar att dela ut på samma nivå som idag skulle utdelningen i sig innebära en broms för kursfall. Vid en YOC på 7 procent blir aktien såpass billig att folk, liksom med Fortum, Telia och liknande exempel, skulle köpa trots sämre långsiktiga framtidsutsikter. Det skulle motsvara en aktiekurs på 25 kronor. Vid en eventuell utdelningssänkning till 1,36 kronor, motsvarande 75 procent av dagens utdelning, skulle jag fortfarande ha en YOC väl över 4 procent vilket är försvarbart. Som jag ser det finns alltså en god chans att räkna hem 5,5 procent i utdelning. Den stora frågan är om jag kan gå ur aktien utan alltför stor förlust någon gång de kommande fem åren?
Att MQ delar ut i februari tycker jag är en fördel då det bidrar till ett jämt kapitalinflöde. Min position i MQ är på ungefär fem års sikt. Jag ser det som en intressant högutdelande aktie som kan höja portföljutdelningen något. På längre sikt avser jag fasa ut aktien till förmån för mer långsiktiga innehav. Ska erkänna att jag har tvekat och funderade under våren på att sälja av innehavet men ur mitt medellånga utdelningsperspektiv fortsätter MQ åtminstone att leverera vad jag behöver för att känna mig trygg på fem års sikt.
Jag äger aktier i MQ och valde att öka ytterligare idag. Mitt nya riktmärke för det kommande året är att föreställa mig en framtida portfölj värd en miljon kronor. En portföljandel på högst en procent vore rimligt i MQ på kort sikt för att öka min februariutdelning något. Det skulle innebära cirka 300 aktier. Därför tittar jag på att under hösten öka med ytterligare uppemot 75 aktier. Vill dock inte lägga alla ägg i en korg utan sprider ut köpen ifall nedåttrenden fortsätter ytterligare. Jag tror att det mest sannolika är att MQ fortsättningsvis rör sig sidledes mellan 31-33 kronor vilket reflekterar sämre framtidsutsikter men samtidigt att aktien handlas med viss utdelningspremie.
OBS! Detta inlägg är inte finansiell rådgivning. Att köpa MQ innebär en tydlig risk.
söndag 12 februari 2017
Veckoplan v. 7 - bloggkvalitetsveckan
För oss som är uppvuxna på Västkusten är vecka 7 den traditionella sportlovsveckan. Trots att det inte blir någon skidsemester i år har jag bara 20 procent kvar av min månadsinsättning. Det beloppet ska räcka i hela 10 börsdagar innan februarilönen betalas ut. Även om jag i nästa vecka kan låna lite i förtid på marsinsättningen blir det därför antagligen lite mindre aktivitet på börsen under den kommande veckan. Utgångspunkten är att utnyttja lägen att fylla på lite här och där snarare än några större investeringar.
Som en smygstart inför bloggkvalitetsveckan har jag även försökt lägga ned något mer energi på detta inlägget än vanligt och hoppas att det ska bidra till en bättre läsupplevelse för dig!
Aktier i fokus under vecka 7
ATEA rusade ordentligt på förra veckans rapport. Jag tycker att IT-konsultsektorn i stort och ATEA i synnerhet är svåra att bedöma och tenderar därför att förhålla mig onödigt defensivt inför företaget. Långsiktig investering skrev dock en fin analys i veckan som varmt rekommenderas. Om aktiekursen nu bromsar in samtidigt som NOK vänder nedåt 1,06 kronor igen funderar jag på att öka med 5-6 aktier. En av slutsatserna i min portföljanalys var att jag på sikt behöver öka andelen högutdelare igen. ATEA framstår då som ett fullt rimligt alternativ och jag är beredd att öka portföljandelen till åtminstone 1 procent.
Axfood ökade jag rejält i under föregående två veckorna men skulle aktien fortsätta handlas till en yield on cost på över 4,5 procent tycker jag att det är rimligt att fortsätta öka. Det motsvarar en aktiekurs på 133 kronor eller lägre.
Gjensidige. Fortsätter kursen ned under 135 NOK igen kommer jag öka med ytterligare 4-5 aktier.
Handelsbanken. En annan slutsats i portföljanalysen är att mitt kärninnehav Handelsbanken har en löjligt liten portföljandel på endast en halv procent. Även om jag fortfarande tycker att aktien är högt värderad bidrog rapporten i alla fall med tydliga besked och bekräftad utdelningshöjning. Fortsätter kursen ned under 125 kronor kommer jag öka lite försiktigt.
Hemfosa funderar jag på att öka blygsamt i inför fredagens årsrapport. Det vill säga en post om 7 aktier under förutsättning att kursen fortsätter ned till åtminstone 83,50 kronor.
Serneke är i nedåtgående trend inför rapporten den sista februari. Eftersom min målsättning är att på sikt flytta över hela innehavet till ISK kommer jag fortsätta öka lite försiktigt med fem aktier i taget om aktien skulle handlas runt 100 kronor. Jag tycker att företaget gör mycket rätt och förefaller ha en hög orderingång just nu. Dessutom kom ett viktigt beslut i byggnadsnämnden i veckan om att detaljplanen för prestigeprojektet Karlatornet nu tagits vidare till teknisk granskning. Enligt min syn på saken var teckningskursen på 110 kronor ganska rimlig. Är samtidigt ödmjuk inför att det finns analytiker som menar att aktien bara är värd 80 kronor. När rapporten kommer får vi facit.
På säljsidan tittar jag också i linje med portföljanalysens slutsatser på att sälja Duni och MQ. Tror dock inte det kommer bli något läge under denna veckan och är ingen brådska då jag är beredd att behålla dem inför nästa års utdelningssäsong. Skulle jag behöva mer likvider ligger det i korten att jag minskar lite i Ahlsell för att ta hem vinst men i så fall antagligen först nästa vecka.
Rapportfloden fortsätter
I veckan publicerar 4 av portföljinnehaven sina årsrapporter. Av dessa ser jag allra mest fram emot Hemfosa där det ska bli spännande att se om de har fått ned skuldandelen och om vi kan se fram emot ännu en utdelningshöjning inför april. Redan utan utdelningshöjning är jag nöjd med min position men skulle de dessutom höja till säg 1,10 kronor per kvartal vore det verkligen jackpott.
De övriga tre årsrapporterna är Avega, Alligator och Beijer. Både Avega och Beijer är kraftigt upp inför rapporten och där tror jag att det finns risk för att förhoppningarna är alltför uppskruvade. Alligator tycker jag det är för tidigt att ha större förväntningar på. Finansieringen är stabil och verksamheten löper på. Det handlar mest om att få bekräftat att de långsiktigt är på rätt spår.
Bloggkvalitetsveckan
Utlandsutdelaren antog Onkel Toms utmaning att under vecka 7 söka höja bloggens kvalitet. Design, sajtstruktur och reklam har jag inte tid och kunskap nog att justera just nu. Därför välja jag att fokusera på att försöka skriva bättre och kärnfullare texter. Därför lägger jag allt krut på två inlägg:
Som en smygstart inför bloggkvalitetsveckan har jag även försökt lägga ned något mer energi på detta inlägget än vanligt och hoppas att det ska bidra till en bättre läsupplevelse för dig!
Aktier i fokus under vecka 7
ATEA rusade ordentligt på förra veckans rapport. Jag tycker att IT-konsultsektorn i stort och ATEA i synnerhet är svåra att bedöma och tenderar därför att förhålla mig onödigt defensivt inför företaget. Långsiktig investering skrev dock en fin analys i veckan som varmt rekommenderas. Om aktiekursen nu bromsar in samtidigt som NOK vänder nedåt 1,06 kronor igen funderar jag på att öka med 5-6 aktier. En av slutsatserna i min portföljanalys var att jag på sikt behöver öka andelen högutdelare igen. ATEA framstår då som ett fullt rimligt alternativ och jag är beredd att öka portföljandelen till åtminstone 1 procent.
Axfood ökade jag rejält i under föregående två veckorna men skulle aktien fortsätta handlas till en yield on cost på över 4,5 procent tycker jag att det är rimligt att fortsätta öka. Det motsvarar en aktiekurs på 133 kronor eller lägre.
Gjensidige. Fortsätter kursen ned under 135 NOK igen kommer jag öka med ytterligare 4-5 aktier.
Handelsbanken. En annan slutsats i portföljanalysen är att mitt kärninnehav Handelsbanken har en löjligt liten portföljandel på endast en halv procent. Även om jag fortfarande tycker att aktien är högt värderad bidrog rapporten i alla fall med tydliga besked och bekräftad utdelningshöjning. Fortsätter kursen ned under 125 kronor kommer jag öka lite försiktigt.
Hemfosa funderar jag på att öka blygsamt i inför fredagens årsrapport. Det vill säga en post om 7 aktier under förutsättning att kursen fortsätter ned till åtminstone 83,50 kronor.
Serneke är i nedåtgående trend inför rapporten den sista februari. Eftersom min målsättning är att på sikt flytta över hela innehavet till ISK kommer jag fortsätta öka lite försiktigt med fem aktier i taget om aktien skulle handlas runt 100 kronor. Jag tycker att företaget gör mycket rätt och förefaller ha en hög orderingång just nu. Dessutom kom ett viktigt beslut i byggnadsnämnden i veckan om att detaljplanen för prestigeprojektet Karlatornet nu tagits vidare till teknisk granskning. Enligt min syn på saken var teckningskursen på 110 kronor ganska rimlig. Är samtidigt ödmjuk inför att det finns analytiker som menar att aktien bara är värd 80 kronor. När rapporten kommer får vi facit.
På säljsidan tittar jag också i linje med portföljanalysens slutsatser på att sälja Duni och MQ. Tror dock inte det kommer bli något läge under denna veckan och är ingen brådska då jag är beredd att behålla dem inför nästa års utdelningssäsong. Skulle jag behöva mer likvider ligger det i korten att jag minskar lite i Ahlsell för att ta hem vinst men i så fall antagligen först nästa vecka.
Rapportfloden fortsätter
I veckan publicerar 4 av portföljinnehaven sina årsrapporter. Av dessa ser jag allra mest fram emot Hemfosa där det ska bli spännande att se om de har fått ned skuldandelen och om vi kan se fram emot ännu en utdelningshöjning inför april. Redan utan utdelningshöjning är jag nöjd med min position men skulle de dessutom höja till säg 1,10 kronor per kvartal vore det verkligen jackpott.
De övriga tre årsrapporterna är Avega, Alligator och Beijer. Både Avega och Beijer är kraftigt upp inför rapporten och där tror jag att det finns risk för att förhoppningarna är alltför uppskruvade. Alligator tycker jag det är för tidigt att ha större förväntningar på. Finansieringen är stabil och verksamheten löper på. Det handlar mest om att få bekräftat att de långsiktigt är på rätt spår.
Bloggkvalitetsveckan
Utlandsutdelaren antog Onkel Toms utmaning att under vecka 7 söka höja bloggens kvalitet. Design, sajtstruktur och reklam har jag inte tid och kunskap nog att justera just nu. Därför välja jag att fokusera på att försöka skriva bättre och kärnfullare texter. Därför lägger jag allt krut på två inlägg:
- Analys av Multiconsult (onsdag). Inför årsrapporten under februaris sista dag har jag velat ta ett större grepp och titta mer noggrant på aktien igen. Det är också ett företag som få följer.
- En hyllning till Unga Aktiesparare som bidrog till att göra mig till miljonär (lördag). Det blir en historisk tillbakablick om sparande då och nu. Självklart är inlägget illa dold smygreklam i förhoppning om att unga läsare ska bli intresserade av deras verksamhet och utbildningar!
fredag 3 februari 2017
Veckosammanfattning: två nyheter i portföljen!
Ännu en lugn vecka på börsen och de aktier jag har stora innehav i börjar bli ganska dyra att öka i. Däremot har det blivit två nya aktier i portföljen, vilket inte hör till vanligheterna.
Kone har egentligen inte hört till de aktier jag bevakar utan mitt fokus på Helsingforsbörsen har varit Fortum, Kesko och Lassila & Tikanoja. De tre aktierna har dock för svajig vinst och utdelningshistorik för att jag ska känna mig trygg att investera vid nuvarande nivåer. Nu när kronan har stärkts något mot euron slog jag till och tog in min första finska aktie i portföljen. Vill särskilt tacka Pengaregnet och Miljonär innan 30 som bägge bidrog till att jag fick upp ögonen för Kone.
Ett företag som år efter år presenterar en tvåsiffrig utdelningstillväxt är för bra för att inte titta närmare på. Min största osäkerhet är om de kommer klara att bibehålla lika fin tillväxt även när den globala marknaden vänder nedåt igen. Samtidigt är hissar en oligopolliknande marknad, fastigheter med hiss kommer fortsätta byggas och dessutom säkrar underhållsverksamheten en grundläggande inkomst för företaget. Jag tror egentligen inte att företaget kommer kunna prestera tvåsiffriga vinster i framtiden men gjorde en liten chansning. Klarar Kone att leverera en årlig utdelningstillväxt på 3-5 procent under de kommande tio åren är det helt klart gott nog för mig. I linje med min köpstrategi gjorde jag ett första inköp till en yield on cost på över 3,75 procent, väl över vad jag kallar Köp A-nivå. Då får jag också igen den utdelningen redan om en månad i mars. Skulle aktien sjunka är jag beredd att öka vid YOC på 4 procent, vilket motsvarar 38,75 EUR och min Köp B-nivå.
HiQ är en aktie som jag har nosat lite på tidigare men aldrig köpt långsiktigt. Jag tycker generellt att konsultmarknaden är svårbedömd eftersom det alltid finns en risk att konkurrenterna kan köpa över intellektuellt kapital. Nu kunde jag handla den till en yield on cost på över 5 procent efter att vårutdelningen bekräftats. Kursen är historiskt hög så jag tar en viss risk för nedsida och håller därför innehavet till endast två promille av portföljen än så länge. Kommer bevaka innehavet och ta ett beslut under året kring om jag behåller eller inte. Företaget har dock en god kassa så skulle de underprestera inför nästa års utdelning lär den åtminstone inte sänkas i det korta perspektivet.
Minesto steg plötsligt efter att de huvudägarna gick in med mer kapital i energiföretaget. Eftersom det stora frågetecknet är om de ska hinna kommersialisera en fullskalig produkt på marknaden innan kassan tar slut var detta förstås ett välkommet besked som köper tid åt företaget. De småskaliga prototyperna förefaller fullt funktionsdugliga men många hinder kan uppstå på vägen till slutprodukten. Jag har haft som målsättning att ha 200 aktier i Minesto och det har jag fortfarande (cirka 0,5 procent av portföljen är rimligt i en högriskkrydda som jag tror mycket på). Däremot gick jag under december in och ökade ytterligare som ett swingtrade vid 6,75 kronor per aktie när jag tyckte att aktien blivit löjligt nedköpt utan större positiva nyheter. Därför tog jag nu hem en vinst på 15 procent. När jag sålde hade jag dock endast tagit del av nyheten om företagets nya och mycket tjusiga hemsida. Tyckte att en kursrusning på grund av en hemsida var att ta i och valde att minska innehavet. Hade jag känt till att huvudägarna gick in med mer kapital hade jag antagligen behållit. Nu tycker jag å andra sidan att aktien är lite högt värderad och tror att det kommer att gå att öka runt 7 kronor igen senare i vår.
En aktie som jag hade planerat att ta hem vinst i var MQ. Där fick jag i veckan 105 kronor i utdelning. Det gick inledningsvis att sälja av innehavet med vinst trots passerat ex-datum. Jag var tyvärr lite för girig och satte min order några ören för högt. Eftersom jag inte följer börsen i realtid kunde jag inte justera detta. Därför behåller jag aktien tills vidare. Det är ett bra företag som jag har köpt till en YOC på över 5 procent. Deras kassa är mycket god varför det ska mycket till för att de skulle sänka utdelningen nästa år. Dessutom delar de ut i februari. Samtidigt har de en svajig vinsthistorik och kommer en lågkonjunktur är jag inte övertygad om att de klarar att bibehålla nuvarande vinstnivåer. Dessutom tycker jag inte att jag har energi att bevaka just den här aktien nu när jag börjar få lite väl många aktier i portföljen. Därför funderar jag på att på sikt sälja innehavet i MQ för att istället öka i P&G och Akelius Pref som portföljens huvudsakliga februariutdelare.
En glädjande nyhet var att Skanska höjde utdelningen med hela 10 procent till 8,25 kronor per aktie. Det finns utrymme att göra extrautdelningar men VD Karlström menar att det finns goda investeringsmöjligheter att använda det egna kapitalet till just nu. Det tycker jag är helt riktigt och beslutet signalerar framtidstro om investeringar som ytterligare kan öka vinsten. Min YOC är nu 4,45 procent. Ångrar så här i efterhand att jag inte ökade mer. En av mina stora lärdomar från det första halvåret med portföljen är att jag bör ta en något större position från början när jag väl tror på en aktie. Nu utgör Skanska endast strax över 0,5 procent av portföljen.
Till sist ökade jag också med ytterligare fyra aktier i Axfood. Mitt mål är att öka innehavet till 250 aktier vid årets slut. Då behöver jag i genomsnitt köpa dussinet aktier varje månad. Det är precis vad jag har gjort denna månaden. Nu lyckades jag dessutom köpa under mitt GAV som därmed har sänkts till 142,77 kronor. Det ger en YOC på 3,5 procent vilket är sämst i portföljen men å andra sidan ska Axfood vara portföljens defensiva ankare i svårare tider och inte den aktien som ger högst utdelning. Är mycket spänd på hur stor utdelningstillväxten blir. Stämmer prognoser om cirka 5,5 kronor per aktie har jag redan en YOC på 3,85 procent. Med tanke på köp av mat.se och Eurocash kan det dock hända att de väljer att ge en lägre utdelningsökning eller rent av bibehållen utdelning i år. På tisdag den 7 februari kommer rapporten och då får vi facit.
Kone har egentligen inte hört till de aktier jag bevakar utan mitt fokus på Helsingforsbörsen har varit Fortum, Kesko och Lassila & Tikanoja. De tre aktierna har dock för svajig vinst och utdelningshistorik för att jag ska känna mig trygg att investera vid nuvarande nivåer. Nu när kronan har stärkts något mot euron slog jag till och tog in min första finska aktie i portföljen. Vill särskilt tacka Pengaregnet och Miljonär innan 30 som bägge bidrog till att jag fick upp ögonen för Kone.
Ett företag som år efter år presenterar en tvåsiffrig utdelningstillväxt är för bra för att inte titta närmare på. Min största osäkerhet är om de kommer klara att bibehålla lika fin tillväxt även när den globala marknaden vänder nedåt igen. Samtidigt är hissar en oligopolliknande marknad, fastigheter med hiss kommer fortsätta byggas och dessutom säkrar underhållsverksamheten en grundläggande inkomst för företaget. Jag tror egentligen inte att företaget kommer kunna prestera tvåsiffriga vinster i framtiden men gjorde en liten chansning. Klarar Kone att leverera en årlig utdelningstillväxt på 3-5 procent under de kommande tio åren är det helt klart gott nog för mig. I linje med min köpstrategi gjorde jag ett första inköp till en yield on cost på över 3,75 procent, väl över vad jag kallar Köp A-nivå. Då får jag också igen den utdelningen redan om en månad i mars. Skulle aktien sjunka är jag beredd att öka vid YOC på 4 procent, vilket motsvarar 38,75 EUR och min Köp B-nivå.
HiQ är en aktie som jag har nosat lite på tidigare men aldrig köpt långsiktigt. Jag tycker generellt att konsultmarknaden är svårbedömd eftersom det alltid finns en risk att konkurrenterna kan köpa över intellektuellt kapital. Nu kunde jag handla den till en yield on cost på över 5 procent efter att vårutdelningen bekräftats. Kursen är historiskt hög så jag tar en viss risk för nedsida och håller därför innehavet till endast två promille av portföljen än så länge. Kommer bevaka innehavet och ta ett beslut under året kring om jag behåller eller inte. Företaget har dock en god kassa så skulle de underprestera inför nästa års utdelning lär den åtminstone inte sänkas i det korta perspektivet.
Minesto steg plötsligt efter att de huvudägarna gick in med mer kapital i energiföretaget. Eftersom det stora frågetecknet är om de ska hinna kommersialisera en fullskalig produkt på marknaden innan kassan tar slut var detta förstås ett välkommet besked som köper tid åt företaget. De småskaliga prototyperna förefaller fullt funktionsdugliga men många hinder kan uppstå på vägen till slutprodukten. Jag har haft som målsättning att ha 200 aktier i Minesto och det har jag fortfarande (cirka 0,5 procent av portföljen är rimligt i en högriskkrydda som jag tror mycket på). Däremot gick jag under december in och ökade ytterligare som ett swingtrade vid 6,75 kronor per aktie när jag tyckte att aktien blivit löjligt nedköpt utan större positiva nyheter. Därför tog jag nu hem en vinst på 15 procent. När jag sålde hade jag dock endast tagit del av nyheten om företagets nya och mycket tjusiga hemsida. Tyckte att en kursrusning på grund av en hemsida var att ta i och valde att minska innehavet. Hade jag känt till att huvudägarna gick in med mer kapital hade jag antagligen behållit. Nu tycker jag å andra sidan att aktien är lite högt värderad och tror att det kommer att gå att öka runt 7 kronor igen senare i vår.
En aktie som jag hade planerat att ta hem vinst i var MQ. Där fick jag i veckan 105 kronor i utdelning. Det gick inledningsvis att sälja av innehavet med vinst trots passerat ex-datum. Jag var tyvärr lite för girig och satte min order några ören för högt. Eftersom jag inte följer börsen i realtid kunde jag inte justera detta. Därför behåller jag aktien tills vidare. Det är ett bra företag som jag har köpt till en YOC på över 5 procent. Deras kassa är mycket god varför det ska mycket till för att de skulle sänka utdelningen nästa år. Dessutom delar de ut i februari. Samtidigt har de en svajig vinsthistorik och kommer en lågkonjunktur är jag inte övertygad om att de klarar att bibehålla nuvarande vinstnivåer. Dessutom tycker jag inte att jag har energi att bevaka just den här aktien nu när jag börjar få lite väl många aktier i portföljen. Därför funderar jag på att på sikt sälja innehavet i MQ för att istället öka i P&G och Akelius Pref som portföljens huvudsakliga februariutdelare.
En glädjande nyhet var att Skanska höjde utdelningen med hela 10 procent till 8,25 kronor per aktie. Det finns utrymme att göra extrautdelningar men VD Karlström menar att det finns goda investeringsmöjligheter att använda det egna kapitalet till just nu. Det tycker jag är helt riktigt och beslutet signalerar framtidstro om investeringar som ytterligare kan öka vinsten. Min YOC är nu 4,45 procent. Ångrar så här i efterhand att jag inte ökade mer. En av mina stora lärdomar från det första halvåret med portföljen är att jag bör ta en något större position från början när jag väl tror på en aktie. Nu utgör Skanska endast strax över 0,5 procent av portföljen.
Till sist ökade jag också med ytterligare fyra aktier i Axfood. Mitt mål är att öka innehavet till 250 aktier vid årets slut. Då behöver jag i genomsnitt köpa dussinet aktier varje månad. Det är precis vad jag har gjort denna månaden. Nu lyckades jag dessutom köpa under mitt GAV som därmed har sänkts till 142,77 kronor. Det ger en YOC på 3,5 procent vilket är sämst i portföljen men å andra sidan ska Axfood vara portföljens defensiva ankare i svårare tider och inte den aktien som ger högst utdelning. Är mycket spänd på hur stor utdelningstillväxten blir. Stämmer prognoser om cirka 5,5 kronor per aktie har jag redan en YOC på 3,85 procent. Med tanke på köp av mat.se och Eurocash kan det dock hända att de väljer att ge en lägre utdelningsökning eller rent av bibehållen utdelning i år. På tisdag den 7 februari kommer rapporten och då får vi facit.
söndag 29 januari 2017
Veckoplan v. 5: tre årsrapporter i fokus
Som hela aktiebloggosfären är den kommande veckans stora händelse förstås att H&M publicerar sin årsrapport tisdag den 31 januari. Att resultatet blir svagt är redan känt. Det som intresserar mig mest är hur företaget kommer kommunicera med marknaden om framtiden. Det tror jag kommer vara helt avgörande för hur aktien utvecklas under våren. Missa för allt i världen inte att Investor samma dag också släpper sin årsrapport. När hela marknaden fokuserar på H&M, vilket med säkerhet kommer påverka OMX-index oavsett riktning, kan det säkert vara ett fint tillfälle att överväga att öka långsiktigt i Investor. På fredag den 3 februari kommer årsrapporten från Skanska. Tror faktiskt att det där finns risk för kortsiktig besvikelse eftersom förväntningarna på ytterligare tillväxt i USA är ganska uppskruvade just nu. Skulle aktien falla nedåt 214 kronor igen kommer jag passa på att öka lite inför aprilutdelningen (YOC 3,5 procent på 2016 års utdelning exklusive utdelningstillväxt).
Pengaregnet skrev i torsdags om att han hade tagit in sin första finska aktie i portföljen. Det fick mig att på nytt se över min bevakningslista nu när kronan har stärkts igen mot euron, som är tillbaka på en hög men mer normal nivå. Fortum, Kesko och Lassila & Tikanoja är de tre aktier som jag främst har bevakat men på grund av svajig vinst- och utdelningshistorik samtidigt som risken för lägre vinster och därmed utdelningar i framtiden är överhängande avvaktar jag fortsatt.
Kone är dock en riktigt spännande aktie med en minst sagt mycket imponerande vinst- och utdelningshistorik. Därav har kursen egentligen bara rört sig uppåt. Jag tror förvisso att aktien kan riskera få det svårare när globala makrotrender vänder och ser en tydlig risk att jag går in sent i företaget med deras bästa år bakom sig. Det kommer dock fortsätta byggas nya fastigheter och underhåll är en betydande del av deras verksamhet så jag tror att de även fortsättningsvis kommer kunna prestera fina vinster. Förväntar mig inte att de ska leverera tvåsiffrig utdelningstillväxt fortsättningsvis men klarar de 3-5 procent årligen är jag helt nöjd. Eftersom aktien föll på svagare prognos om rörelsevinst än förväntat i rapporten har jag beslutat mig för att chansa och köpa in en första post om 10 aktier så länge jag lyckas handla under fredagens stängningskurs på 41,3 EUR (YOC 3,75 procent). Med utdelning redan i mars känns det som en långsiktigt spännande affär.
Mot slutet av veckan får jag in utdelningar från MQ, Boston Pizza och TransAlta Renewables vilket ger kassaflöde nog att köpa ytterligare någon aktie i såväl ISK som KF.
Funderar på att sälja av hela innehavet i MQ om det går att göra med vinst. Anledningen är att företaget har en svajig vinst- och utdelningshistorik bakom sig och jag litar helt enkelt inte på att de höjer vinst och utdelning om konjunkturen skulle vända framåt slutet av 2017. Även om köp och behåll alltid är min utgångspunkt vill jag inte ha aktier som skräpar i portföljen som jag känner mig osäker på och behöver bevaka mer aktivt än andra. Anledningen att jag köpte var en låg värdering (räknade hem över 5 procent per aktie i utdelning) och att de bidrog med utdelningar i februari som annars är en svår månad. Till februari 2018 har jag ett år på mig att fundera på hur jag vill få in ett starkare kassaflöde. Ligger närmare till hands att istället utnyttja tillfällen att öka i Akelius Pref och P&G.
Till sist kommer jag också lägga ett par stående order i Axfood. Företaget publicerar sin rapport den 7 februari och kan jag få in ytterligare en order eller två till rimligt pris innan dess kommer jag passa på. Man vet aldrig hur marknaden reagerar på rapporter. Kanske är förväntningarna alltför uppskruvade min min magkänsla är att kursen mycket väl kan dra iväg uppåt om en utdelningshöjning bekräftas samtidigt som ledningen kommunicerar positivt om framtiden baserat på expansion genom förvärv av mat.se och Eurocash. Under 143 kronor handlas aktien till YOC på 3,5 procent vilket känns rimligt nog för att öka men på intet sätt inte billigt. Förväntningar om räntehöjningar till trots som har gjort att en del investerare lämnar obligationsliknande Axfood för alternativa investeringar tror jag ändå att vi kommer få se aktien testa och passera 150 kronorsintervallet igen under våren.
Pengaregnet skrev i torsdags om att han hade tagit in sin första finska aktie i portföljen. Det fick mig att på nytt se över min bevakningslista nu när kronan har stärkts igen mot euron, som är tillbaka på en hög men mer normal nivå. Fortum, Kesko och Lassila & Tikanoja är de tre aktier som jag främst har bevakat men på grund av svajig vinst- och utdelningshistorik samtidigt som risken för lägre vinster och därmed utdelningar i framtiden är överhängande avvaktar jag fortsatt.
Kone är dock en riktigt spännande aktie med en minst sagt mycket imponerande vinst- och utdelningshistorik. Därav har kursen egentligen bara rört sig uppåt. Jag tror förvisso att aktien kan riskera få det svårare när globala makrotrender vänder och ser en tydlig risk att jag går in sent i företaget med deras bästa år bakom sig. Det kommer dock fortsätta byggas nya fastigheter och underhåll är en betydande del av deras verksamhet så jag tror att de även fortsättningsvis kommer kunna prestera fina vinster. Förväntar mig inte att de ska leverera tvåsiffrig utdelningstillväxt fortsättningsvis men klarar de 3-5 procent årligen är jag helt nöjd. Eftersom aktien föll på svagare prognos om rörelsevinst än förväntat i rapporten har jag beslutat mig för att chansa och köpa in en första post om 10 aktier så länge jag lyckas handla under fredagens stängningskurs på 41,3 EUR (YOC 3,75 procent). Med utdelning redan i mars känns det som en långsiktigt spännande affär.
Mot slutet av veckan får jag in utdelningar från MQ, Boston Pizza och TransAlta Renewables vilket ger kassaflöde nog att köpa ytterligare någon aktie i såväl ISK som KF.
Funderar på att sälja av hela innehavet i MQ om det går att göra med vinst. Anledningen är att företaget har en svajig vinst- och utdelningshistorik bakom sig och jag litar helt enkelt inte på att de höjer vinst och utdelning om konjunkturen skulle vända framåt slutet av 2017. Även om köp och behåll alltid är min utgångspunkt vill jag inte ha aktier som skräpar i portföljen som jag känner mig osäker på och behöver bevaka mer aktivt än andra. Anledningen att jag köpte var en låg värdering (räknade hem över 5 procent per aktie i utdelning) och att de bidrog med utdelningar i februari som annars är en svår månad. Till februari 2018 har jag ett år på mig att fundera på hur jag vill få in ett starkare kassaflöde. Ligger närmare till hands att istället utnyttja tillfällen att öka i Akelius Pref och P&G.
Till sist kommer jag också lägga ett par stående order i Axfood. Företaget publicerar sin rapport den 7 februari och kan jag få in ytterligare en order eller två till rimligt pris innan dess kommer jag passa på. Man vet aldrig hur marknaden reagerar på rapporter. Kanske är förväntningarna alltför uppskruvade min min magkänsla är att kursen mycket väl kan dra iväg uppåt om en utdelningshöjning bekräftas samtidigt som ledningen kommunicerar positivt om framtiden baserat på expansion genom förvärv av mat.se och Eurocash. Under 143 kronor handlas aktien till YOC på 3,5 procent vilket känns rimligt nog för att öka men på intet sätt inte billigt. Förväntningar om räntehöjningar till trots som har gjort att en del investerare lämnar obligationsliknande Axfood för alternativa investeringar tror jag ändå att vi kommer få se aktien testa och passera 150 kronorsintervallet igen under våren.
fredag 27 januari 2017
Lugn lönevecka
Löneveckan blev högst odramatisk på börsen eftersom jag redan i förväg hade köpt upp en femtedel av månadsinsättningen. Därför tog jag det lugnt och utöver att jag ökade med dussinet aktier i H&M när kursen sjönk under 240 kronor har jag också gjort min vanliga månatliga ökning i Axfood.
Axfood är inte speciellt billig just nu och handlas till en YOC på strax över 3,5 procent. Med en potentiell utdelningshöjning och utdelning redan i mars ser jag det dock som ett rimligt tillfälle att fortsätta öka för att bibehålla en önskvärd portföljandel på minst 5 procent på lång sikt. Aktien är i försiktigt stigande trend och kommer säkert bli dyrare närmare rapporten.
Ökade lite i Telia. Nog för att det är osäkert om de kan bibehålla ens den sänkta utdelningen på två kronor per år 2017 men 5,5 procent utdelning är gott nog för en liten chansning. Portföljandelen är under en procent så risken är lagom.
Går i tankar om att sälja MQ. Aktien hade idag ex-datum men handlas nedgången till trots över mitt YOC. Den finns i min portfölj främst för att jag lyckades köpa billigt och får utdelning i februari. Det är ett svajigt företag som historiskt har uppvisat ojämna vinster och utdelningar. Senaste två åren har det varit fina resultat men när konjunkturen vänder är det här nog ingen aktie att hålla i handen. Lyckas jag kamma hem en liten vinst utöver utdelning säljer jag nog nästa vecka, om än bara någon procent upp. Det täcker i alla fall courtage. Hade en order inne idag men den tyvärr föll aldrig ut.
Ahlsell presenterade sin första rapport sedan börsnoteringen. Marknaden reagerade positivt och aktien steg ordentligt idag. Utdelningen blir 0,35 kronor per aktie. Det var förvisso mer än analytikerna hade räknat med men innebär bara 0,7 procent. Väntar nog ut att uppgången planar ut men funderar på att på sikt plocka hem vinsten. Ligger tjugo procent plus sedan noteringen.
Atlas Copco höjde utdelningen till 6,80 kronor och frestar lite att köpa. Aktien faller men är högt värderad med ett p/e på cirka 25 och en YOC långt under 3 procent. Bra tillfälle att inleda bevakning för det här är en aktie som jag vill ta in i portföljen på lång sikt, inte minst med tanke på att den delar ut halva utdelningen i november och har en fantastisk utdelningshistorik.
Ökade lite i Telia. Nog för att det är osäkert om de kan bibehålla ens den sänkta utdelningen på två kronor per år 2017 men 5,5 procent utdelning är gott nog för en liten chansning. Portföljandelen är under en procent så risken är lagom.
Går i tankar om att sälja MQ. Aktien hade idag ex-datum men handlas nedgången till trots över mitt YOC. Den finns i min portfölj främst för att jag lyckades köpa billigt och får utdelning i februari. Det är ett svajigt företag som historiskt har uppvisat ojämna vinster och utdelningar. Senaste två åren har det varit fina resultat men när konjunkturen vänder är det här nog ingen aktie att hålla i handen. Lyckas jag kamma hem en liten vinst utöver utdelning säljer jag nog nästa vecka, om än bara någon procent upp. Det täcker i alla fall courtage. Hade en order inne idag men den tyvärr föll aldrig ut.
Ahlsell presenterade sin första rapport sedan börsnoteringen. Marknaden reagerade positivt och aktien steg ordentligt idag. Utdelningen blir 0,35 kronor per aktie. Det var förvisso mer än analytikerna hade räknat med men innebär bara 0,7 procent. Väntar nog ut att uppgången planar ut men funderar på att på sikt plocka hem vinsten. Ligger tjugo procent plus sedan noteringen.
Atlas Copco höjde utdelningen till 6,80 kronor och frestar lite att köpa. Aktien faller men är högt värderad med ett p/e på cirka 25 och en YOC långt under 3 procent. Bra tillfälle att inleda bevakning för det här är en aktie som jag vill ta in i portföljen på lång sikt, inte minst med tanke på att den delar ut halva utdelningen i november och har en fantastisk utdelningshistorik.
Ett litet swingtrade har det blivit också. Tyckte att SSAB hade blivit lite väl pressad efter toppnoteringen i december. När aktien så började ge tecken på att bilda en botten och vände uppåt samtidigt som positiva nyheter kom tog jag en liten kort position. Mycket riktigt steg aktien med cirka tio procent över ett par dagar. Den nådde inte min initiala riktkurs ovanför 33 kronor och jag valde därför att gå ur och ta hem vinsten då det inte är ett projekt som jag har tid att bevaka och risken för nedsida skulle därför bli för stor. Jag äger aktien på VP-konto som jag har haft sedan innan jag blev myndig.
Även om jag aldrig aktivt bevakar SSAB följer jag i alla fall regelbundet med i hur kursen utvecklas och det var också skälet till att jag vågade chansa i en annars lite svängig aktie. Posten på mitt VP-konto har jag i många år funderat på att sälja men just nu behöver jag inte kapitalet och helst skulle jag vilja sälja av/flytta in i ISK tillsammans med H&M och Telia när jag kan kvitta vinst mot förlust. Därför har jag väntat.
Även om jag aldrig aktivt bevakar SSAB följer jag i alla fall regelbundet med i hur kursen utvecklas och det var också skälet till att jag vågade chansa i en annars lite svängig aktie. Posten på mitt VP-konto har jag i många år funderat på att sälja men just nu behöver jag inte kapitalet och helst skulle jag vilja sälja av/flytta in i ISK tillsammans med H&M och Telia när jag kan kvitta vinst mot förlust. Därför har jag väntat.
söndag 22 januari 2017
Veckoplan v. 4
Efter ett uppehåll är så veckoplanerna tillbaka och här kommer det nya årets första veckoplan. I väntan på lönen talar det mesta för ännu en lugn vecka med fokus på att försiktigt öka portföljandelar. Eftersom jag tog ut 5 000 kronor extra i förtid för att öka i Castellum är det ingen brådska att använda januarilönen ännu. Kan jag knipa någon ytterligare februariutdelning till rätt pris före ex-datum kommer jag passa på. I kärninnehaven som delar ut under våren är jag ganska väl investerad just nu. Därför är det egentligen ingen brådska att öka och mycket talar för att jag ligger lågt denna veckan.
Akelius Pref rör sig just nu ovanför 300 kronor. Eftersom utdelning är den 8 februari med exdatum den 2 februari kommer jag passa på att öka om bra läge uppstår. YOC är helt försvarbar på över 6,5 procent men med tanke på kursrisken vill jag ha viss marginal och köpa under 300 kronor. Två aktier i taget för 299 kronor och lägre är mitt riktmärke. Högst 12 aktier som i så fall skulle ge ett totalt innehav på 25 aktier och en portföljandel på allra högst 2 procent.
MQ delar också ut i februari men där har jag ett hyggligt innehav, om nu än under 1 procent av portföljen. Historiken är svajig och vill att kursen dyker under 35 kronor innan jag ökar. Med utdelning i närtid ska nog mycket till för att trenden fortsätter såpass djupt redan kommande vecka.
H&M står i ett vägskäl utifrån kortsiktig teknisk analys. På lång sikt är det årsrapporten och hur ledningen kommunicerar att de har en plan för att vända trenden som är av betydelse. Senast ökade jag lite vid 241,70 kronor och är tveksam till att öka till högre kurs. Har dock i nuläget 98 aktier och att köpa ytterligare 2 för att få 100 jämt vore trevligt så det blir nog en försiktig order nu när det är ett tillfälle att långsiktigt bibehålla min portföljandel i H&M. I höstas gick jag in större först när aktien passerade under 240 kronor och det är min utgångspunkt också denna gång.
Castellum ser jag nu som ett riktigt långsiktigt kärninnehav. Samtidigt har jag redan dubblerat portföljinnehavet och med tanke på att höjda räntor i framtiden bör sänka aktiekursen vill jag ha viss premie innan jag ökar ytterligare. Vid en värdering runt 110-115 kronor kommer jag öka men inte sannolikt att kursen dyker dit kommande vecka.
Duni är en aktie som jag inte riktigt har tagit ställning till om jag vill behålla eller inte. De är en bra utdelare och ett företag som gör fina vinster. Har hittills sett dem som ett intressant breddkomplement till min portfölj. De handlas redan idag till en YOC på 4 procent och skulle de fortsätta nedåt 120 kronor blir det nog en liten ökning.
Minesto börjar bli värderade i underkant och fortsätter de nedåt 6,50 kronor per aktie kommer jag kanske öka lite. Inga negativa nyheter finns och allt har varit positivt under hösten så det är främst en fråga om de kommer hinna få kontrakt på en fullskalig modell kommande åren eller inte. Det värsta som kan hända som jag ser det är att de gör en emission för att vinna lite tid om förseningar skulle uppstå.
Telia frestar att öka i efter spekulationerna om danska äventyr förra veckan. Risken i aktien är dock hög och jag tycker inte att premien är tillräcklig över 35 kronor. Dyker aktien igen ökar jag ändå lite.
Utländska aktier är i ett lurigt läge. Osäkerheten är särskilt stor just nu samtidigt som valutakursen är hög. Därför är min utgångspunkt att avvakta. Skulle Realty Income sjunka igen samtidigt som dollarkursen fortsatt håller sig under 9 kronor per dollar överväger jag att öka inför februariutdelningen. Ex-datum 30 januari. Grämde mig över att missa köplägen i VFC och Coca Cola och har dem på fortsatt bevakning för det fall de vänder nedåt igen. 50,5 respektive 40 är mina riktmärken för att öka något annars har jag redan en ganska god portföljandel som det är.
Om jag vill förhålla mig försiktig till USA just nu så är norska aktier ganska hyggligt värderade samtidigt som valutakursen fortfarande är något i underkant, även om den vände över 1,05 svenska kronor per norsk krona igen i förra veckan. Tittar på att öka med ytterligare 4 aktier i Gjensidige om aktien fortsätter under 136 kronor. Som en rolig kuriosa fick jag just 136 (svenska) kronor i återbäring från Länsförsäkringar och vad passar väl bättre än att återinvestera dem i en försäkringsaktie?
Vill även gärna öka i ATEA om jag kan lyckas göra det till 77 kronor eller lägre.
Vill även gärna öka i ATEA om jag kan lyckas göra det till 77 kronor eller lägre.
Etiketter:
Akelius,
ATEA,
Castellum,
Coca Cola,
Duni,
Gjensidige,
H&M,
Minesto,
MQ,
Realty Income,
Telia,
VFC
söndag 8 januari 2017
2017 års första veckosammanfattning
Här kommer så en sammanfattning av mina senaste köp och mina tankar inför kommande vecka. Har varit lite dålig på att uppdatera bloggen under ledigheten men är nu tillbaka igen.
Jag storhandlade i Hemfosa och ökade innehavet med 100 aktier. Ex-dag är imorgon den 9 december varför kursen nu kan väntas vända nedåt ytterligare. Utdelning kommer dock redan på fredag och den ska räcka till att öka i andra aktier. Också Castellum drogs med i fastighetsyran nedöver. Tycker fortfarande inte det på något sätt är fyndläge men funderar på att öka med ett tiotal aktier mest för att bibehålla portföljandelen när aktien varken är dyr eller billig.
Många har ökat i H&M som har fallit den senaste veckan. Jag har en ganska stor andel av portföljen i aktien och tycker fortfarande inte att det är något fyndläge. Det blev till sist ändå en blygsam ökning med två aktier när kursen tillfälligt kröp under mitt GAV på 245 kronor. Såg det helt enkelt som ett rimligt, men inte billigt, tillfälle att bibehålla min viktning i portföljen. Vid 243 kronor eller lägre kommer jag fortsätta öka för då handlas aktien till en yield on cost på över 4 procent och det är trots allt inte sannolikt att utdelningen sänks även om lite heller talar för att den ökar i år. Därför tror jag inte att aktien heller denna gång kommer krypa så mycket lägre än 240 kronor. Då blir aktien nämligen för billig i relation till utdelningen. H&M går trots allt med vinst och expanderar, det är bara det att vinstmarginalen har krympt och tillväxten inte längre är lika hög. Jag tror att H&M kommer gå samma öde som t.ex. Coca Cola till mötes, något krympande vinsttillväxt men en mer realistisk syn på vad aktien kan leverera under många år framöver. Att kursen justeras ned till en mer realistisk nivå är i det långa loppet bra.
Under mellandagarna ökade jag också i ICA. Jag har länge ansett att ICA är ett tredjeval efter Axfood och finska Kesko. Det gör jag fortfarande. Efter nyheten om expansion i Litauen och efterföljande insiderköp tyckte jag dock att det var ett lockande nog läge att ta en liten position. Har jag rätt kommer aktien sakta men säkert klättra tillbaka runt 282 kronor och i ett längre perspektiv uppemot 300 kronor. Det rör sig knappast om någon kursraket men möjligheten att hämta hem en årsutdelning eller två på ett par månaders sikt var lockande nog. Skulle jag ha bedömt aktien fel finns utdelningen på över 3,6 procent att falla tillbaka på. Det är något lägre än jag vill köpa till men i en så uttalat defensiv aktie är det ingen katastrof utan trots allt väl inom min strategi. Innehavet utgör i skrivande stund ungefär 0,75 procent av portföljen.
Jag undviker egentligen att investera i flygbolag av principskäl men gjorde ett undantag och köpte en preferensaktie i SAS. Fler lyckades jag inte köpa med marginal till 525-kronorsgränsen men håller utkik efter lägen att öka med upp till dussinet preffar under januari. Det som hägrar är februariutdelningen som är nästan 2,5 procent YOC mot vad jag betalade för aktien. Tanken med innehavet är endast att äga på högst ett års sikt över 2017.
Två andra februariutdelare är Akelius och MQ. I den förra har jag ett ganska fint innehav men skulle preferensaktien återigen handlas under 300 kronor, som är mitt GAV, kommer jag öka. I den senare har jag ett innehav på ungefär en procent av portföljen. Mitt GAV är under 35 kronor och jag tycker att kursen är lite för hög just nu men trenden är kortsiktigt nedåt varför det kanske kan bli läge att öka.
Just februari, augusti och november är de månader som ger lägst utdelning enligt min utdelningsprognos. Att vikta upp preffar som Akelius och SAS eller utländska innehav som P&G skulle ge mig ett något jämnare kassaflöde.
Just februari, augusti och november är de månader som ger lägst utdelning enligt min utdelningsprognos. Att vikta upp preffar som Akelius och SAS eller utländska innehav som P&G skulle ge mig ett något jämnare kassaflöde.
Håll lite koll på Handelsbanken. Där har det stundtals sett ut att finnas möjligheter till arbitrage då den billigare B-aktien har närmat sig den dyrare A-aktien. Jag har såpass få aktier att ett byte inte kommer ge fler aktier, om än några kronor i vinst men för er som har större poster kan säkert lägen uppstå.
I Serneke har det blivit en liten ökning. Skrev om det här tidigare i veckan.
I Serneke har det blivit en liten ökning. Skrev om det här tidigare i veckan.
De utländska aktierna tittar jag lite extra på. Northwest Healthcare vill jag köpa in mig i men inte över 10 CAD. Eftersom den förvisso höga utdelningsnivån inte ökar är jag mån om en bra köpkurs. VFC är ganska lågt värderad just nu och dollarkursen har snuddat vid niokronorsstrecket. Nu tror jag förvisso att jag har missat lägstanivån för den här gången och att aktien vänder uppåt igen men tittar lite försiktigt på att öka. P&G delar också ut i februari och är ganska rimligt värderad just nu varför jag sneglar på att öka. Hur det blir beror på hur dollarkursen utvecklas kommande veckan. NOK har vänt uppåt igen och rean verkar vara över för den här gången. Sneglar dock ändå på att öka om kursen skulle minska med någon krona i ATEA och Gjensidige.
Till sist har årets första utdelningar kommit in på kontot från enfastighetsaktierna. Jag kommer skriva ett särskilt inlägg om det längre fram för att följa upp hur jag försöker minska risken. Nu uppstod ett tillfälle att ta hem vinster varför jag har minskat några av innehaven.
Etiketter:
Akelius,
ATEA,
Castellum,
Gjensidige,
H&M,
Hemfosa,
ICA,
MQ,
NorthWest Healthcare,
P&G,
SAS,
Serneke,
SHB,
VFC
söndag 18 december 2016
Veckoplan - v. 51. Lugn vecka i väntan på decemberlönen.
Detta blir en annorlunda börsvecka. Har redan uppfyllt mina köpmål för den senaste månaden och kan nu i lugn och ro invänta decemberlönen. Därmed blir det antagligen inga köp före fredag den 23 december.
Efter decemberutdelningarna har jag lite nytt kapital kvar att handla utländska aktier för i min kapitalförsäkring. Tittar då främst på norska aktier igen. Gjensidige har jag köpt ganska lagom i på nuvarande nivå men kan tänka mig ytterligare några aktier under 130 NOK per aktie. Tittar också på preferensaktien Pioneer Property. Det är ett fastighetsföretag som äger dagis och förskolor. De ger vid nuvarande värdering 8 procent avkastning och 2 procent kan jag räkna in redan i januari. Vad jag förstår handlas de under inlösenkursen som är 100 NOK efter 2020 och 130 NOK om de skulle lösa in aktien innan dess. Ett ganska hyggligt breddalternativ för diversifiering i liten skala som kan ge några kronor extra i marginalen redan i januari. Norska kronan har vänt nedåt igen så det är ett hyggligt läge sett till valutarisk. Att öka i ATEA lockar och är motiverat ur kursperspektiv men osäkerheten om framtida utdelning är lite för stor så jag vill ha en högre premie innan jag ökar (nedåt 70-75 NOK igen). Samma sak med Orkla. Aktien är försvarbar att köpa men skulle dra ner min genomsnittsutdelning samtidigt som osäkerheten om framtida resultat och utdelning just nu är ganska stor. Avvaktar bättre lägen även där.
När det gäller svenska aktier har jag i stort sett ingen marginal att handla utan att sälja något. Jag är lite sugen på att öka in mig i MQ igen trots den svaga rapporten om tillfälle uppstår. Anledningen till det är att februariutdelningen redan är fastslagen vilket gör att aktien mot årets utdelning handlas till en YOC på 5 procent. Även om utsikterna för nästa år är sämre just nu så lockar det lite att plocka hem utdelningen i nedgång. Aktien ska dock bottna först och tror den åtminstone ska ner till 33 kronor igen.
Minesto försöker jag mig på lite swingtrading i. Om aktien kan säljas till 7,25 kronor eller mer minskar jag lite. Om aktien kan köpas till 6,60 kronor eller mindre ökar jag lite. Har ungefär så många aktier som jag vill ha men eftersom aktiekursen är så låg i absoluta tal är den ganska lätt att handla i.
Planerar fortsätta öka i de kvartalsutdelare som har ex-datum under mellandagarna om priset inte drar iväg.
Till sist har jag nu hunnit komma ifatt de engångskostnader jag har behövt ta under hösten. Sparkvoten kommer landa på över 75 procent och jag har då redan kunnat "betala igen" genom ökade insättningar till portföljen under december. Mina löpande utgifter är fortsatt låga, om än inte så extremt låga som under december. Julklapparna kommer dock på nästa månads kontokortsräkning.
En god föresats inför det nya året kan därför bli att försöka öka min sparkvot till över 80 procent. Det skulle i praktiken innebära att jag kommer kunna göra en trettonde månadsinsättning räknat över helåret.
Efter decemberutdelningarna har jag lite nytt kapital kvar att handla utländska aktier för i min kapitalförsäkring. Tittar då främst på norska aktier igen. Gjensidige har jag köpt ganska lagom i på nuvarande nivå men kan tänka mig ytterligare några aktier under 130 NOK per aktie. Tittar också på preferensaktien Pioneer Property. Det är ett fastighetsföretag som äger dagis och förskolor. De ger vid nuvarande värdering 8 procent avkastning och 2 procent kan jag räkna in redan i januari. Vad jag förstår handlas de under inlösenkursen som är 100 NOK efter 2020 och 130 NOK om de skulle lösa in aktien innan dess. Ett ganska hyggligt breddalternativ för diversifiering i liten skala som kan ge några kronor extra i marginalen redan i januari. Norska kronan har vänt nedåt igen så det är ett hyggligt läge sett till valutarisk. Att öka i ATEA lockar och är motiverat ur kursperspektiv men osäkerheten om framtida utdelning är lite för stor så jag vill ha en högre premie innan jag ökar (nedåt 70-75 NOK igen). Samma sak med Orkla. Aktien är försvarbar att köpa men skulle dra ner min genomsnittsutdelning samtidigt som osäkerheten om framtida resultat och utdelning just nu är ganska stor. Avvaktar bättre lägen även där.
När det gäller svenska aktier har jag i stort sett ingen marginal att handla utan att sälja något. Jag är lite sugen på att öka in mig i MQ igen trots den svaga rapporten om tillfälle uppstår. Anledningen till det är att februariutdelningen redan är fastslagen vilket gör att aktien mot årets utdelning handlas till en YOC på 5 procent. Även om utsikterna för nästa år är sämre just nu så lockar det lite att plocka hem utdelningen i nedgång. Aktien ska dock bottna först och tror den åtminstone ska ner till 33 kronor igen.
Minesto försöker jag mig på lite swingtrading i. Om aktien kan säljas till 7,25 kronor eller mer minskar jag lite. Om aktien kan köpas till 6,60 kronor eller mindre ökar jag lite. Har ungefär så många aktier som jag vill ha men eftersom aktiekursen är så låg i absoluta tal är den ganska lätt att handla i.
Planerar fortsätta öka i de kvartalsutdelare som har ex-datum under mellandagarna om priset inte drar iväg.
Till sist har jag nu hunnit komma ifatt de engångskostnader jag har behövt ta under hösten. Sparkvoten kommer landa på över 75 procent och jag har då redan kunnat "betala igen" genom ökade insättningar till portföljen under december. Mina löpande utgifter är fortsatt låga, om än inte så extremt låga som under december. Julklapparna kommer dock på nästa månads kontokortsräkning.
En god föresats inför det nya året kan därför bli att försöka öka min sparkvot till över 80 procent. Det skulle i praktiken innebära att jag kommer kunna göra en trettonde månadsinsättning räknat över helåret.
Etiketter:
ATEA,
Gjensidige,
Minesto,
MQ,
Orkla,
Pioneer Property
söndag 4 december 2016
Veckoplan - v. 49.
Månadens stora mål är att öka andelen kvartalsutdelare. Bosjö är redan inköpt och därmed återstår Sydsvenska hem. Eftersom aktien handlas på aktietorget med ett minimicourtage på 19 kronor vill jag köpa en post om minst 75 aktier. Faktum är att det inte har varit ett enda avslut i aktien under innevarande vecka. Min köporder som har varit 102 kronor eller lägre har varit ensam köporder i ett svagt köptryck. Därför ser jag ingen jättebrådska med att köpa under denna veckan heller eftersom indikationen snarast är att jag med lite tur kan köpa ytterligare något billigare. Utgångsläget är en order men endast om jag inte hittar bättre köplägen i andra aktier.
Bonäsudden finns också på orderlistan. Mina order gick tyvärr aldrig in förra veckan när aktien var nere på 104-105 kronor. Nytt försök denna veckan. Siktar på fem aktier i taget.
Axfood hade stundtals ett jämviktspris så lågt som 116 kronor och ett bra tag 125 kronor under fredagens avslutningsaktion kl. 17.25. Därför håller jag ett extra öga på aktien. Nu tror jag inte att kursraset blir så snabbt men vid 125 kronor är jag beredd att öka med minst 80 aktier. Tittar på att öka med 4 aktier åt gången på vägen ned.
ICA börjar också närma sig hyggliga värderingar. Det är mitt tredjeval och inget jag vill ha en stor position i men runt 260 kronor kan jag definitivt tänka mig en liten post om 10-15 aktier. Senast köpte jag för 270 i juni och sålde sedan av hela innehavet med en vinst som motsvarade en årsavkastning.
Jag har lite kapital som ligger och skvalpar bland mina utländska aktier. Där är norska aktier det enda som verkar någorlunda rimligt att köpa i nuläget. Gjensidige är ganska trevligt värderad kring 135 NOK per aktie och planerar nu att köpa mina fem första aktier eftersom jag missade senast jag ville köpa, den gången till högre kurs men lägre valuta.
Håller ett litet öga på MQ också som återigen är på väg ned. Jag minskade innehavet för en månad sedan men får eventuellt en chans att nu köpa tillbaka igen
Ripasso Energy överväger jag slutligen att köpa. Eftersom courtage är högt på Nordic MTF vill jag ha ett pris som tar det i beaktande, alltså helst under 4 kronor. Ser därför ingen stress att köpa så snart som möjligt utan kanske rent av avvaktar till efter årsskiftet.
Bonäsudden finns också på orderlistan. Mina order gick tyvärr aldrig in förra veckan när aktien var nere på 104-105 kronor. Nytt försök denna veckan. Siktar på fem aktier i taget.
Axfood hade stundtals ett jämviktspris så lågt som 116 kronor och ett bra tag 125 kronor under fredagens avslutningsaktion kl. 17.25. Därför håller jag ett extra öga på aktien. Nu tror jag inte att kursraset blir så snabbt men vid 125 kronor är jag beredd att öka med minst 80 aktier. Tittar på att öka med 4 aktier åt gången på vägen ned.
ICA börjar också närma sig hyggliga värderingar. Det är mitt tredjeval och inget jag vill ha en stor position i men runt 260 kronor kan jag definitivt tänka mig en liten post om 10-15 aktier. Senast köpte jag för 270 i juni och sålde sedan av hela innehavet med en vinst som motsvarade en årsavkastning.
Jag har lite kapital som ligger och skvalpar bland mina utländska aktier. Där är norska aktier det enda som verkar någorlunda rimligt att köpa i nuläget. Gjensidige är ganska trevligt värderad kring 135 NOK per aktie och planerar nu att köpa mina fem första aktier eftersom jag missade senast jag ville köpa, den gången till högre kurs men lägre valuta.
Håller ett litet öga på MQ också som återigen är på väg ned. Jag minskade innehavet för en månad sedan men får eventuellt en chans att nu köpa tillbaka igen
Ripasso Energy överväger jag slutligen att köpa. Eftersom courtage är högt på Nordic MTF vill jag ha ett pris som tar det i beaktande, alltså helst under 4 kronor. Ser därför ingen stress att köpa så snart som möjligt utan kanske rent av avvaktar till efter årsskiftet.
Etiketter:
Axfood,
Bonäsudden,
Bosjö,
Gjensidige,
ICA,
MQ,
Ripasso Energy,
Sydsvenska Hem
söndag 6 november 2016
Veckoplan - v. 45. Portföljöversyn inför eventuell valfrossa på börsen
Huvudfokus kommande vecka är självklart att försöka hitta bra köptillfällen under börsoron i anslutning till det amerikanska presidentvalet. Jag tittar på att öka ytterligare under måndagen och skulle det rent av bli ett börsras efter valet kommer jag öka stort i traditionella svenska aktier.
Därför har mitt fokus varit lite annorlunda och jag har gjort en översyn av portföljen som helhet för att identifiera hur stora andelar det är rimligt att öka med aktie för aktie. Jag har därför gjort upp en långsiktig idealfördelning i portföljen som ska garantera minst 4,25 procents utdelning.
Endast fem aktier är namngivna och det är företag som jag känner mig absolut bekväm i att äga över hela det kommande decenniet, förhoppningsvis för alltid. Castellum och Handelsbanken vill jag ha en lite mindre andel i (2,5 procent) för att få bättre riskspridning. I det förra fallet eftersom jag kommer ha minst tio procent fastighetsutdelare i portföljen och i det senare fallet eftersom jag inte vill ha en för stor exponering mot finanssektorn. IT-sektorn utgör högst 2,5 procent av portföljen eftersom jag inte vill ha en alltför stor exponering då sektorn är svårbedömd. Där kommer jag nog inte öka eftersom jag avvaktar ytterligare tydlighet om nästa års utdelningsnivå. Tittar möjligen på att köpa ytterligare 10 aktier i ATEA om aktien skulle sjunka under 70 NOK.
Axfood ser jag möjligheter att öka i. Eftersom jag ökade mitt innehav med 30 procent enligt köpstrategin när Köp B-gränsen passerades förra veckan ska kursen nedåt 136 kronor innan jag går in stort igen. För att bibehålla portföljbalansen tittar jag dock på att köpa ytterligare 10-25 aktier.
H&M har jag redan en jättestor position i med ett GAV på 245 kronor. Därför ökar jag först om jag kan handla billigare än så och det ska nog till en börskrasch på onsdag för att så ska ske. Trenden är snarast att på kort sikt testa av 270 kronor innan nya rapporter kan ange om företagets problem är över eller inte.
Clas Ohlson handlas just nu till över 4,5 procent mot årets utdelningsnivå. Det är mycket bra och dessutom pressas kursen av en stark dollar. Det innebär att aktien paradoxalt nog snarast kan komma öka om Trump skulle vinna valet. Jag ser oavsett valutgång ett ypperligt tillfälle att fortsätta öka. Just nu har jag redan över mitt långsiktiga mål om fem procent av portföljen. Jag tittar ändå på att dubblera innehavet då jag tror att en stärkt krona/försvagad dollar och ytterligare klarhet närmare utdelningen kommer höja kursen igen på sikt. Kan till och med bli så att jag köper hela 100-125 aktier om kursen inte hinner stiga över 127 kronor igen. Det som talar emot är att det är långt till nästa utdelning.
Castellum har jag ganska exakt 2,5 procent av portföljen i just nu. Eftersom utdelningsandelen är låg och min exponering mot fastighetssektorn totalt sett inte ska vara alltför hög tittar jag främst på att öka lite försiktigt på vägen ned. Först om kursen börjar närma sig tidigare botten vid 110 kronor går jag in större.
Handelsbanken är lite väl övervärderad enligt mitt sätt att se det. Räknar man endast ordinarie utdelning handlas aktien fortfarande väl under fyra procents utdelning med begränsad uppsida. Min andel är dock låg och jag ser ett tillfälle att öka om fyraprocentsvallen vid 112,50 kronor passeras.
Månadsutdelare är aktier som Boston Pizza och TransAlta RES. Den förra är fortfarande för högt värderad men lita på att jag kommer hugga direkt om det skulle uppstå ett nytt tillfälle att fånga aktien nedåt 21 CAD igen. Den senare har jag fiskat i veckan men den föll aldrig ned till min tidigare köpnivå. Helst vill jag öka vid 13,99 CAD (vilket till följd av valutan ändå är dyrare än sist) men kan tänka mig öka för portföljens skull redan i intervallet 14,15-14,25. Om det har bildats en ny botten eller om nedgången fortsätter kommer visa sig på måndag. Övriga utländska aktier håller jag fortsatt koll på men ser i nuläget bara att ett börsras modell större på onsdag skulle kunna få mig att köpa. Jag inser att det blir en utmaning att hålla denna portföljandel hög nog. Ett köp varje månad måste göras för att hålla jämna steg.
Jag har insett att fastighetsutdelarna kommer bli väldigt viktiga för att höja både utdelningsnivå och utdelningsfrekvens. Därför har jag höjt målsättningen till tio procent av portföljen men i gengäld diversifierar jag mig så att risken sprids över minst fem olika aktier med högst 2-3 procent i en enskild aktie. Delarka, Hemfosa och Saltängen är huvudkandidaterna för ökning och deras andel av portföljen är såpass liten att jag kan öka med ett par procent om kursen skulle rasa. Jag analyserar också flera andra liknande aktier, även ett par i Norge. Har inte hunnit skriva inlägg om dem ännu men tänkte presentera dem längre fram på bloggen.
Jag har omprövat min syn på preferensaktier. Ser ett konkret behov av att ha en mindre andel (högst 5 procent) i portföljen för att höja genomsnittsavkastningen. Akelius är enda preffen jag tittar på i nuläget då det är ett stabilt företag som handlas under inlösenkurs (330 kronor). De hade ex-dag denna veckan och jag ser därför ingen brådska att köpa. Avvaktar antagligen om inte kursen skulle falla nedåt 307 kronor igen.
Svagare utdelare är stabila aktier som jag köper av andra skäl än utdelning. De ska gå med vinst och ha en gedigen historik men lever i nuläget möjligen inte upp till mina utdelningsmål. Ahlsell och Serneke är två exempel på detta. Sådana innehav utvärderas löpande och skulle de på lång sikt sänka portföljutdelningen utan att de kompenserar kursmässigt åker de ut. Jag räknar i genomsnitt ändå med att de ska kunna ge mig ett par procent årligen.
Kryddor är högriskaktier. Minesto är den enda som finns i portföljen för tillfället. Där kom i veckan positiva nyheter om lyckade tekniska tester som lyfte aktien något. Högst 2,5 procent av portföljen avsätts. Det ger visst utrymme att spekulera men samtidigt påverkar eventuella förluster inte portföljens utdelning som helhet.
Övriga aktier är kanske det mest intressanta. Jag klumpar faktiskt ihop alla övriga aktier i en kategori. Varför? Jo eftersom jag inte ser det som viktigt att upprätthålla en viss portföljandel i dessa aktier utan endast köper så länge YOC:en kan sänkas ytterligare samtidigt som verksamheten går i rätt riktning. Här rör det sig främst om att inte få en för stor portföljandel och jag vill inte ha mer än tre procent i någon enskild aktie på längre sikt. Skulle mindre än en tredjedel av aktierna vara i denna kategori gör det antagligen inte så mycket då syftet med kategorin bara är ökad diversifiering om jag kan hitta andra aktier som också uppfyller mina utdelningsmål. Samtidigt finns flera fina köplägen för att öka innehav som har tjänat mig väl:
Duni kommer förvisso få det tufft att upprätthålla sin höga utdelningsnivå men aktien handlas till över 4,25 procent YOC och jag tittar på att öka på lång sikt. 111 kronor vore ett fint tillfälle att dubblera innehavet.
MQ har jag redan en lite väl stor position i. Skulle tidigare botten under 30 kronor testas handlas aktien dock till nära sex procent mot redan fastslagen februariutdelning på 1,75 kronor. Kan tänka mig att fylla på ytterligare med ett 30-tal aktier.
Skanska har jag länge velat öka i och det gjorde jag redan förra veckan. Aktien har fortsatt sjunka och skulle fyraprocentsvallen passeras under 187,50 kronor per aktie kommer jag dubblera mitt lilla innehav.
Telia fortsätter fallande trend. Aktien är i ett osäkert läge men skulle den passera 33 kronor handlas den faktiskt till sex procents utdelning om utsagorna om 2 kronor under 2017 står fast. Det vore gott nog för mig att chansa med en liten ökning. Svag kassa och låg vinst per aktie avskräcker dock från större ökning.
I detta sammanhang bör uppmärksammas på att Multiconsult kommer släppa sin kvartalsrapport den 8 november. Ni som följer mig vet att det norska konsultföretaget är lite av en favoritaktie, inte minst eftersom den har ökat med över 25 procent sedan köp. Rapporten blir ett viktigt test på att bekräfta att de mycket fina resultaten i föregående rapport var del i en längre trend och ingen engångsföreteelse. Skulle så bli fallet kan jag antagligen se fram emot en väsentligt höjd utdelning till våren. Här har jag redan ett strategiskt innehav om 50 aktier och jag tycker att det är ganska lagom i nuläget.
Det kan också bli fina tillfällen att ta in nya innehav i portföljen:
Gjensidige är påväg nedöver efter att bonusutdelningen har avskiljts. Ovissheten om framtida utdelning är stor men det är ett stabilt företag som passar väl i utdelningsportföljen. Skulle tidigare bottnar under 130 kronor testas handlas aktien till nära fem procents ordinarie utdelning och det egna kapitalet per aktie är fortfarande gott nog för att klara framtida bonusutdelningar. Mycket intressant läge att utnyttja vid eventuellt kursfall.
ICA ser jag som ett tredjehandsval och en skräpaktie. Samtidigt börjar aktien närma sig rimligare nivåer och det är möjligt att jag köper för viss diversifiering. Problemet är dock att det först är vid 250 kronor per aktie som YOC:en närmar sig 4 procent och dessförinnan sänks bara min genomsnittliga portföljutdelning. Vinsten är dock hög, vilken bekräftades i senaste rapporten, och kassan stark. Det gör att jag kan överväga en liten chansning redan vid 260 kronor om det inte finns bättre alternativ just då.
SEB C tittar jag på om aktien faller under 87 kronor, vilket motsvarar över sex procent YOC mot årets utdelning.
Som jag tidigare har skrivit är huvudfokus på kommande notering av Serneke. Flitiga läsare vet redan att jag undviker belåning och istället "lånar" pengar av mig själv. Här kan ni läsa om hur det konkret fungerar. Nu kom så ett konkret exempel på detta. Jag har alltid en buffert motsvarande en nettoinsättning och den finns fortfarande i fritt kapital på mitt konto. Detta blir min buffertkassa för att kunna gå in och öka beroende på hur börsen utvecklas i veckan. För att klara Sernekenoteringen innan nästa löneutbetalning har jag dock "lånat" två månadsinsättningar av mig själv. Tanken är att dessa ska gå till teckningen, där jag kommer ta i lite i överkant i förhoppning om en mycket god tilldelning. Rent konkret kommer jag "betala tillbaka" till mig själv i form av minskade månadsinsättningar under de kommande månaderna. Hur snabbt jag återbetalar mitt "lån" beror på hur börsen utvecklas. Så länge det finns bra köplägen får jag trots allt bättre avkastning där och då är det ingen brådska.
Lycka till i kommande veckan och hoppas att du kan hitta några fina långsiktiga köp!
Därför har mitt fokus varit lite annorlunda och jag har gjort en översyn av portföljen som helhet för att identifiera hur stora andelar det är rimligt att öka med aktie för aktie. Jag har därför gjort upp en långsiktig idealfördelning i portföljen som ska garantera minst 4,25 procents utdelning.
Endast fem aktier är namngivna och det är företag som jag känner mig absolut bekväm i att äga över hela det kommande decenniet, förhoppningsvis för alltid. Castellum och Handelsbanken vill jag ha en lite mindre andel i (2,5 procent) för att få bättre riskspridning. I det förra fallet eftersom jag kommer ha minst tio procent fastighetsutdelare i portföljen och i det senare fallet eftersom jag inte vill ha en för stor exponering mot finanssektorn. IT-sektorn utgör högst 2,5 procent av portföljen eftersom jag inte vill ha en alltför stor exponering då sektorn är svårbedömd. Där kommer jag nog inte öka eftersom jag avvaktar ytterligare tydlighet om nästa års utdelningsnivå. Tittar möjligen på att köpa ytterligare 10 aktier i ATEA om aktien skulle sjunka under 70 NOK.
Axfood ser jag möjligheter att öka i. Eftersom jag ökade mitt innehav med 30 procent enligt köpstrategin när Köp B-gränsen passerades förra veckan ska kursen nedåt 136 kronor innan jag går in stort igen. För att bibehålla portföljbalansen tittar jag dock på att köpa ytterligare 10-25 aktier.
H&M har jag redan en jättestor position i med ett GAV på 245 kronor. Därför ökar jag först om jag kan handla billigare än så och det ska nog till en börskrasch på onsdag för att så ska ske. Trenden är snarast att på kort sikt testa av 270 kronor innan nya rapporter kan ange om företagets problem är över eller inte.
Clas Ohlson handlas just nu till över 4,5 procent mot årets utdelningsnivå. Det är mycket bra och dessutom pressas kursen av en stark dollar. Det innebär att aktien paradoxalt nog snarast kan komma öka om Trump skulle vinna valet. Jag ser oavsett valutgång ett ypperligt tillfälle att fortsätta öka. Just nu har jag redan över mitt långsiktiga mål om fem procent av portföljen. Jag tittar ändå på att dubblera innehavet då jag tror att en stärkt krona/försvagad dollar och ytterligare klarhet närmare utdelningen kommer höja kursen igen på sikt. Kan till och med bli så att jag köper hela 100-125 aktier om kursen inte hinner stiga över 127 kronor igen. Det som talar emot är att det är långt till nästa utdelning.
Castellum har jag ganska exakt 2,5 procent av portföljen i just nu. Eftersom utdelningsandelen är låg och min exponering mot fastighetssektorn totalt sett inte ska vara alltför hög tittar jag främst på att öka lite försiktigt på vägen ned. Först om kursen börjar närma sig tidigare botten vid 110 kronor går jag in större.
Handelsbanken är lite väl övervärderad enligt mitt sätt att se det. Räknar man endast ordinarie utdelning handlas aktien fortfarande väl under fyra procents utdelning med begränsad uppsida. Min andel är dock låg och jag ser ett tillfälle att öka om fyraprocentsvallen vid 112,50 kronor passeras.
Månadsutdelare är aktier som Boston Pizza och TransAlta RES. Den förra är fortfarande för högt värderad men lita på att jag kommer hugga direkt om det skulle uppstå ett nytt tillfälle att fånga aktien nedåt 21 CAD igen. Den senare har jag fiskat i veckan men den föll aldrig ned till min tidigare köpnivå. Helst vill jag öka vid 13,99 CAD (vilket till följd av valutan ändå är dyrare än sist) men kan tänka mig öka för portföljens skull redan i intervallet 14,15-14,25. Om det har bildats en ny botten eller om nedgången fortsätter kommer visa sig på måndag. Övriga utländska aktier håller jag fortsatt koll på men ser i nuläget bara att ett börsras modell större på onsdag skulle kunna få mig att köpa. Jag inser att det blir en utmaning att hålla denna portföljandel hög nog. Ett köp varje månad måste göras för att hålla jämna steg.
Jag har insett att fastighetsutdelarna kommer bli väldigt viktiga för att höja både utdelningsnivå och utdelningsfrekvens. Därför har jag höjt målsättningen till tio procent av portföljen men i gengäld diversifierar jag mig så att risken sprids över minst fem olika aktier med högst 2-3 procent i en enskild aktie. Delarka, Hemfosa och Saltängen är huvudkandidaterna för ökning och deras andel av portföljen är såpass liten att jag kan öka med ett par procent om kursen skulle rasa. Jag analyserar också flera andra liknande aktier, även ett par i Norge. Har inte hunnit skriva inlägg om dem ännu men tänkte presentera dem längre fram på bloggen.
Jag har omprövat min syn på preferensaktier. Ser ett konkret behov av att ha en mindre andel (högst 5 procent) i portföljen för att höja genomsnittsavkastningen. Akelius är enda preffen jag tittar på i nuläget då det är ett stabilt företag som handlas under inlösenkurs (330 kronor). De hade ex-dag denna veckan och jag ser därför ingen brådska att köpa. Avvaktar antagligen om inte kursen skulle falla nedåt 307 kronor igen.
Svagare utdelare är stabila aktier som jag köper av andra skäl än utdelning. De ska gå med vinst och ha en gedigen historik men lever i nuläget möjligen inte upp till mina utdelningsmål. Ahlsell och Serneke är två exempel på detta. Sådana innehav utvärderas löpande och skulle de på lång sikt sänka portföljutdelningen utan att de kompenserar kursmässigt åker de ut. Jag räknar i genomsnitt ändå med att de ska kunna ge mig ett par procent årligen.
Kryddor är högriskaktier. Minesto är den enda som finns i portföljen för tillfället. Där kom i veckan positiva nyheter om lyckade tekniska tester som lyfte aktien något. Högst 2,5 procent av portföljen avsätts. Det ger visst utrymme att spekulera men samtidigt påverkar eventuella förluster inte portföljens utdelning som helhet.
Övriga aktier är kanske det mest intressanta. Jag klumpar faktiskt ihop alla övriga aktier i en kategori. Varför? Jo eftersom jag inte ser det som viktigt att upprätthålla en viss portföljandel i dessa aktier utan endast köper så länge YOC:en kan sänkas ytterligare samtidigt som verksamheten går i rätt riktning. Här rör det sig främst om att inte få en för stor portföljandel och jag vill inte ha mer än tre procent i någon enskild aktie på längre sikt. Skulle mindre än en tredjedel av aktierna vara i denna kategori gör det antagligen inte så mycket då syftet med kategorin bara är ökad diversifiering om jag kan hitta andra aktier som också uppfyller mina utdelningsmål. Samtidigt finns flera fina köplägen för att öka innehav som har tjänat mig väl:
Duni kommer förvisso få det tufft att upprätthålla sin höga utdelningsnivå men aktien handlas till över 4,25 procent YOC och jag tittar på att öka på lång sikt. 111 kronor vore ett fint tillfälle att dubblera innehavet.
MQ har jag redan en lite väl stor position i. Skulle tidigare botten under 30 kronor testas handlas aktien dock till nära sex procent mot redan fastslagen februariutdelning på 1,75 kronor. Kan tänka mig att fylla på ytterligare med ett 30-tal aktier.
Skanska har jag länge velat öka i och det gjorde jag redan förra veckan. Aktien har fortsatt sjunka och skulle fyraprocentsvallen passeras under 187,50 kronor per aktie kommer jag dubblera mitt lilla innehav.
Telia fortsätter fallande trend. Aktien är i ett osäkert läge men skulle den passera 33 kronor handlas den faktiskt till sex procents utdelning om utsagorna om 2 kronor under 2017 står fast. Det vore gott nog för mig att chansa med en liten ökning. Svag kassa och låg vinst per aktie avskräcker dock från större ökning.
I detta sammanhang bör uppmärksammas på att Multiconsult kommer släppa sin kvartalsrapport den 8 november. Ni som följer mig vet att det norska konsultföretaget är lite av en favoritaktie, inte minst eftersom den har ökat med över 25 procent sedan köp. Rapporten blir ett viktigt test på att bekräfta att de mycket fina resultaten i föregående rapport var del i en längre trend och ingen engångsföreteelse. Skulle så bli fallet kan jag antagligen se fram emot en väsentligt höjd utdelning till våren. Här har jag redan ett strategiskt innehav om 50 aktier och jag tycker att det är ganska lagom i nuläget.
Det kan också bli fina tillfällen att ta in nya innehav i portföljen:
Gjensidige är påväg nedöver efter att bonusutdelningen har avskiljts. Ovissheten om framtida utdelning är stor men det är ett stabilt företag som passar väl i utdelningsportföljen. Skulle tidigare bottnar under 130 kronor testas handlas aktien till nära fem procents ordinarie utdelning och det egna kapitalet per aktie är fortfarande gott nog för att klara framtida bonusutdelningar. Mycket intressant läge att utnyttja vid eventuellt kursfall.
ICA ser jag som ett tredjehandsval och en skräpaktie. Samtidigt börjar aktien närma sig rimligare nivåer och det är möjligt att jag köper för viss diversifiering. Problemet är dock att det först är vid 250 kronor per aktie som YOC:en närmar sig 4 procent och dessförinnan sänks bara min genomsnittliga portföljutdelning. Vinsten är dock hög, vilken bekräftades i senaste rapporten, och kassan stark. Det gör att jag kan överväga en liten chansning redan vid 260 kronor om det inte finns bättre alternativ just då.
SEB C tittar jag på om aktien faller under 87 kronor, vilket motsvarar över sex procent YOC mot årets utdelning.
Som jag tidigare har skrivit är huvudfokus på kommande notering av Serneke. Flitiga läsare vet redan att jag undviker belåning och istället "lånar" pengar av mig själv. Här kan ni läsa om hur det konkret fungerar. Nu kom så ett konkret exempel på detta. Jag har alltid en buffert motsvarande en nettoinsättning och den finns fortfarande i fritt kapital på mitt konto. Detta blir min buffertkassa för att kunna gå in och öka beroende på hur börsen utvecklas i veckan. För att klara Sernekenoteringen innan nästa löneutbetalning har jag dock "lånat" två månadsinsättningar av mig själv. Tanken är att dessa ska gå till teckningen, där jag kommer ta i lite i överkant i förhoppning om en mycket god tilldelning. Rent konkret kommer jag "betala tillbaka" till mig själv i form av minskade månadsinsättningar under de kommande månaderna. Hur snabbt jag återbetalar mitt "lån" beror på hur börsen utvecklas. Så länge det finns bra köplägen får jag trots allt bättre avkastning där och då är det ingen brådska.
Lycka till i kommande veckan och hoppas att du kan hitta några fina långsiktiga köp!
Etiketter:
Akelius,
ATEA,
Axfood,
Castellum,
Clas Ohlson,
Delarka,
Gjensidige,
H&M,
Hemfosa,
ICA,
MQ,
Multiconsult,
Saltängen,
SEB,
SHB,
Skanska,
Telia
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

