söndag 29 januari 2017

Veckoplan v. 5: tre årsrapporter i fokus

Som hela aktiebloggosfären är den kommande veckans stora händelse förstås att H&M publicerar sin årsrapport tisdag den 31 januari. Att resultatet blir svagt är redan känt. Det som intresserar mig mest är hur företaget kommer kommunicera med marknaden om framtiden. Det tror jag kommer vara helt avgörande för hur aktien utvecklas under våren. Missa för allt i världen inte att Investor samma dag också släpper sin årsrapport. När hela marknaden fokuserar på H&M, vilket med säkerhet kommer påverka OMX-index oavsett riktning, kan det säkert vara ett fint tillfälle att överväga att öka långsiktigt i Investor. På fredag den 3 februari kommer årsrapporten från Skanska. Tror faktiskt att det där finns risk för kortsiktig besvikelse eftersom förväntningarna på ytterligare tillväxt i USA är ganska uppskruvade just nu. Skulle aktien falla nedåt 214 kronor igen kommer jag passa på att öka lite inför aprilutdelningen (YOC 3,5 procent på 2016 års utdelning exklusive utdelningstillväxt).

Pengaregnet skrev i torsdags om att han hade tagit in sin första finska aktie i portföljen. Det fick mig att på nytt se över min bevakningslista nu när kronan har stärkts igen mot euron, som är tillbaka på en hög men mer normal nivå. Fortum, Kesko och Lassila & Tikanoja är de tre aktier som jag främst har bevakat men på grund av svajig vinst- och utdelningshistorik samtidigt som risken för lägre vinster och därmed utdelningar i framtiden är överhängande avvaktar jag fortsatt.

Kone är dock en riktigt spännande aktie med en minst sagt mycket imponerande vinst- och utdelningshistorik. Därav har kursen egentligen bara rört sig uppåt. Jag tror förvisso att aktien kan riskera få det svårare när globala makrotrender vänder och ser en tydlig risk att jag går in sent i företaget med deras bästa år bakom sig. Det kommer dock fortsätta byggas nya fastigheter och underhåll är en betydande del av deras verksamhet så jag tror att de även fortsättningsvis kommer kunna prestera fina vinster. Förväntar mig inte att de ska leverera tvåsiffrig utdelningstillväxt fortsättningsvis men klarar de 3-5 procent årligen är jag helt nöjd. Eftersom aktien föll på svagare prognos om rörelsevinst än förväntat i rapporten har jag beslutat mig för att chansa och köpa in en första post om 10 aktier så länge jag lyckas handla under fredagens stängningskurs på 41,3 EUR (YOC 3,75 procent). Med utdelning redan i mars känns det som en långsiktigt spännande affär.

Mot slutet av veckan får jag in utdelningar från MQ, Boston Pizza och TransAlta Renewables vilket ger kassaflöde nog att köpa ytterligare någon aktie i såväl ISK som KF.

Funderar på att sälja av hela innehavet i MQ om det går att göra med vinst. Anledningen är att företaget har en svajig vinst- och utdelningshistorik bakom sig och jag litar helt enkelt inte på att de höjer vinst och utdelning om konjunkturen skulle vända framåt slutet av 2017. Även om köp och behåll alltid är min utgångspunkt vill jag inte ha aktier som skräpar i portföljen som jag känner mig osäker på och behöver bevaka mer aktivt än andra. Anledningen att jag köpte var en låg värdering (räknade hem över 5 procent per aktie i utdelning) och att de bidrog med utdelningar i februari som annars är en svår månad. Till februari 2018 har jag ett år på mig att fundera på hur jag vill få in ett starkare kassaflöde. Ligger närmare till hands att istället utnyttja tillfällen att öka i Akelius Pref och P&G.

Till sist kommer jag också lägga ett par stående order i Axfood. Företaget publicerar sin rapport den 7 februari och kan jag få in ytterligare en order eller två till rimligt pris innan dess kommer jag passa på. Man vet aldrig hur marknaden reagerar på rapporter. Kanske är förväntningarna alltför uppskruvade min min magkänsla är att kursen mycket väl kan dra iväg uppåt om en utdelningshöjning bekräftas samtidigt som ledningen kommunicerar positivt om framtiden baserat på expansion genom förvärv av mat.se och Eurocash. Under 143 kronor handlas aktien till YOC på 3,5 procent vilket känns rimligt nog för att öka men på intet sätt inte billigt. Förväntningar om räntehöjningar till trots som har gjort att en del investerare lämnar obligationsliknande Axfood för alternativa investeringar tror jag ändå att vi kommer få se aktien testa och passera 150 kronorsintervallet igen under våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar