onsdag 4 januari 2017

Serneke i stigande trend

Sernekeaktien bröt idag över 106 kronor för första gången sedan noteringen och stängde upp 2,13 procent på 107,75 kronor. Teknisk analys skvallrar om att aktien nu verkar vara i stigande trend vilket ger förhoppningar om att den kommer klättra förbi de återstående tre procenten till teckningskursen.

Anledningen till dagens plötsliga uppgång torde vara det pressmeddelande som företaget skickade ut under eftermiddagen om att mark som Serneke äger i Polen blir del av en ekonomisk zon. Företaget hoppas under det kommande decenniet nu kunna investera i en industripark.

Serneke skriver också att de hoppas att på sikt ska kunna bygga upp egen produktionskapacitet i Polen som kan säkra leveranser av insatsvaror till verksamheten i Sverige.

Utan att vara särskilt insatt tycker jag att det är intressant att Serneke också är aktiva i Polen. Det här är säkert en bra grundplåt för expansion till andra marknader på längre sikt. Företaget är dock tydliga i sitt pressmeddelande med att deras huvudfokus är på den svenska marknaden.

För egen del ökade jag med några aktier för 103 kronor tidigare i veckan. Anledningen var främst att jag på sikt vill sälja de aktier jag tecknade i min kapitalförsäkring för att flytta över motsvarande innehav på mitt investeringssparkonto. Man kan tycka att det är dumt att betala courtage för detta i onödan men jag vill helst samla alla mina svenska aktier på investeringssparkonto.

Den 28 februari publiceras Sernekes första årsrapport sedan noteringen och den ser jag med stor spänning fram emot att läsa.

OBS att detta inlägg inte ska ses som en rekommendation. Gör din egen analys. Jag tycker helt enkelt bara att det är roligt att följa Göteborgsföretaget Serneke då det just nu är mitt största innehav i portföljen. Eftersom inte så många bloggare skriver om företaget försöker jag dela de nyheter jag ändå tar del av när jag ändå följer företaget, såväl positiva som negativa.

4 kommentarer:

  1. Jag sitter också med en liten slatt Serneke (50 st) på mitt gamla Nordnetkonto. VI får hoppas att rapporten 28 februari ger aktien ett lyft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du i alla fall sluppit courtage för köp. Jag tror och hoppas på rapporten den 28 februari, det har varit flera positiva nyheter sedan noteringen som på ett eller annat sätt borde reflekteras där.

      Radera
  2. Jag tror att Serneke kommer ta fart snart. Det har varit mycket negativa skriverier som snart glöms bort. Någon bra rapport på det så blir det bra. Jag är själv riktigt nöjd med att jag ökade på 93,5 kr. Köp när det svider som mest i hjärtat. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till en god affär! Då är du redan 15 procent plus ungefär.

      Övervägde också att öka då men ville inte köpa mot trenden eftersom jag redan hade en hög andel. Valde därför att öka i det lägre intervallet när aktien stabiliserat sig i horisontell rörelse.

      Jag hoppas också att kursen går över 110 kronor igen i anslutning till rapporten men det beror förstås till sist på vilka resultat de kommer leverera.

      Radera