söndag 12 februari 2017

Veckoplan v. 7 - bloggkvalitetsveckan

För oss som är uppvuxna på Västkusten är vecka 7 den traditionella sportlovsveckan. Trots att det inte blir någon skidsemester i år har jag bara 20 procent kvar av min månadsinsättning. Det beloppet ska räcka i hela 10 börsdagar innan februarilönen betalas ut. Även om jag i nästa vecka kan låna lite i förtid på marsinsättningen blir det därför antagligen lite mindre aktivitet på börsen under den kommande veckan. Utgångspunkten är att utnyttja lägen att fylla på lite här och där snarare än några större investeringar.

Som en smygstart inför bloggkvalitetsveckan har jag även försökt lägga ned något mer energi på detta inlägget än vanligt och hoppas att det ska bidra till en bättre läsupplevelse för dig!

Aktier i fokus under vecka 7

ATEA rusade ordentligt på förra veckans rapport. Jag tycker att IT-konsultsektorn i stort och ATEA i synnerhet är svåra att bedöma och tenderar därför att förhålla mig onödigt defensivt inför företaget. Långsiktig investering skrev dock en fin analys i veckan som varmt rekommenderas. Om aktiekursen nu bromsar in samtidigt som NOK vänder nedåt 1,06 kronor igen funderar jag på att öka med 5-6 aktier. En av slutsatserna i min portföljanalys var att jag på sikt behöver öka andelen högutdelare igen. ATEA framstår då som ett fullt rimligt alternativ och jag är beredd att öka portföljandelen till åtminstone 1 procent.

Axfood ökade jag rejält i under föregående två veckorna men skulle aktien fortsätta handlas till en yield on cost på över 4,5 procent tycker jag att det är rimligt att fortsätta öka. Det motsvarar en aktiekurs på 133 kronor eller lägre.

Gjensidige. Fortsätter kursen ned under 135 NOK igen kommer jag öka med ytterligare 4-5 aktier.

Handelsbanken. En annan slutsats i portföljanalysen är att mitt kärninnehav Handelsbanken har en löjligt liten portföljandel på endast en halv procent. Även om jag fortfarande tycker att aktien är högt värderad bidrog rapporten i alla fall med tydliga besked och bekräftad utdelningshöjning. Fortsätter kursen ned under 125 kronor kommer jag öka lite försiktigt.

Hemfosa funderar jag på att öka blygsamt i inför fredagens årsrapport. Det vill säga en post om 7 aktier under förutsättning att kursen fortsätter ned till åtminstone 83,50 kronor.

Serneke är i nedåtgående trend inför rapporten den sista februari. Eftersom min målsättning är att på sikt flytta över hela innehavet till ISK kommer jag fortsätta öka lite försiktigt med fem aktier i taget om aktien skulle handlas runt 100 kronor. Jag tycker att företaget gör mycket rätt och förefaller ha en hög orderingång just nu. Dessutom kom ett viktigt beslut i byggnadsnämnden i veckan om att detaljplanen för prestigeprojektet Karlatornet nu tagits vidare till teknisk granskning. Enligt min syn på saken var teckningskursen på 110 kronor ganska rimlig. Är samtidigt ödmjuk inför att det finns analytiker som menar att aktien bara är värd 80 kronor. När rapporten kommer får vi facit.

På säljsidan tittar jag också i linje med portföljanalysens slutsatser på att sälja Duni och MQ. Tror dock inte det kommer bli något läge under denna veckan och är ingen brådska då jag är beredd att behålla dem inför nästa års utdelningssäsong. Skulle jag behöva mer likvider ligger det i korten att jag minskar lite i Ahlsell för att ta hem vinst men i så fall antagligen först nästa vecka.

Rapportfloden fortsätter

I veckan publicerar 4 av portföljinnehaven sina årsrapporter. Av dessa ser jag allra mest fram emot Hemfosa där det ska bli spännande att se om de har fått ned skuldandelen och om vi kan se fram emot ännu en utdelningshöjning inför april. Redan utan utdelningshöjning är jag nöjd med min position men skulle de dessutom höja till säg 1,10 kronor per kvartal vore det verkligen jackpott.

De övriga tre årsrapporterna är Avega, Alligator och Beijer. Både Avega och Beijer är kraftigt upp inför rapporten och där tror jag att det finns risk för att förhoppningarna är alltför uppskruvade. Alligator tycker jag det är för tidigt att ha större förväntningar på. Finansieringen är stabil och verksamheten löper på. Det handlar mest om att få bekräftat att de långsiktigt är på rätt spår.

Bloggkvalitetsveckan

Utlandsutdelaren antog Onkel Toms utmaning att under vecka 7 söka höja bloggens kvalitet. Design, sajtstruktur och reklam har jag inte tid och kunskap nog att justera just nu. Därför välja jag att fokusera på att försöka skriva bättre och kärnfullare texter. Därför lägger jag allt krut på två inlägg:
  • Analys av Multiconsult (onsdag). Inför årsrapporten under februaris sista dag har jag velat ta ett större grepp och titta mer noggrant på aktien igen. Det är också ett företag som få följer.
  • En hyllning till Unga Aktiesparare som bidrog till att göra mig till miljonär (lördag). Det blir en historisk tillbakablick om sparande då och nu. Självklart är inlägget illa dold smygreklam i förhoppning om att unga läsare ska bli intresserade av deras verksamhet och utbildningar!
Som vanligt publiceras en veckosammanfattning på fredag med fokus på Hemfosa och en veckoplan på söndag. Ska naturligtvis sträva efter höjd kvalitet också för dessa inlägg men deras format är till sin natur mer som en enkel dagboksanteckning.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Själv har jag Atea och HiQ i portföljen, då jag på sikt tror på dessa två bolag. HiQ är en stjärna ekonomiskt sett med starka räkenskaper och har framtiden för sig, och Atea balanserar med infrastrukturen som behövs. Att de dela rut hyfsat bra är ingen nackdel det heller :o). HiQ var t.ex. ett av få konsultbolag som inte tvingades massavskeda folk under finanskrisen, utan den höga vinstmarginalen bidrog till att man kunde rida ut stormen och behålla en massa värdefull kompetens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren!

      Tog också in en liten utfyllnadsposition i HiQ i portföljen efter deras rapport och har sedan tidigare en liten position i Avega. Blir spännande att följa hur ATEA och HiQ utvecklas. Eftersom jag tycker att IT-konsultsektorn är svårbedömd är jag lite extra försiktig.

      Radera