söndag 30 oktober 2016

Veckoplan - v. 44 svenska kvartalsutdelare i fokus

Inför kommande vecka står jag inför ett dilemma. Utländska aktier är för dyra och jag har redan en beskedlig andel i de flesta av de svenska basinnehaven. Även om jag tittar på ännu billigare tillfällen att öka ytterligare också där måste fokus hamna någon annanstans. Vad återstår?

Det uttalade målet är att både höja portföljens utdelningsandel och utdelningsfrekvens. Såvitt jag känner till är det främst bland mindre fastighetsaktier som man kan hitta hög kvartalsvis utdelning i Sverige. Tar dock tacksamt emot tips på andra svenska aktier med regelbunden utdelning.

Även om utdelningen är god i enfastighetsaktier har de en hög kursrisk eftersom kursen snabbt kan falla vid minsta förändring. Många undviker dem därför. Jag undviker å andra sidan preferensaktier. Min filosofi för enfastighetsaktier är att köpa billigt och sedan regelbundet försöka sälja av när kursen är hög för att undvika ha för tunga innehav under lång tid. Därtill har jag en uttalad tanke om att diversifiera i åtminstone fem olika kvartalsutdelare för att på så sätt sprida risk vid eventuella negativa nyheter i en enskild aktie. Målet är att dessa aktier totalt ska utgöra åtminstone 5 procent av portföljen och därigenom bidra till att höja portföljutdelningen och utdelningsfrekvensen.

De aktier jag tittar på är:

Delarka känns som tryggaste alternativet. De har Posten som hyresgäst och det ska nog, vikande volymer till trots, väldigt mycket till för att de skulle flytta sin kanske största terminal. Samtidigt flyttar Posten mindre kontor ganska regelbundet för att anpassa sig till kostnadsbilden så man ska inte tro att det inte kan ske i framtiden. Jag håller dem dock som den tryggaste av enfastighetsaktierna. Detta avspeglas dock i att deras utdelning brukar vara lägst i proportion till kursen. Man får ändå över 6 procent kvartalsvis. Har redan ökat lite och fiskar aktivt efter alla andelar jag kan komma över under 107 kronor per aktie.

Hemfosa är min favorit bland kvartalsutdelarna. Framförallt eftersom de har en större diversifiering med tydligt fokus på samhällsfastigheter. Jag gillar dock inte den höga belåningsgraden och de har tidigare ställt ut preferensaktier vilket jag alltid tar som en om inte röd så i alla fall gul varningslampa. Kursen är, nedgången till trots, fortfarande relativt hög och det går inte att utesluta att den kan fortsätta nedåt om botten bryts. Flera bloggare har skrivit bra analyser om Hemfosa nyligen för den som vill läsa mer.

Varför gillar jag ändå aktien? Jo 5 procent utdelning uppdelat kvartalsvis i ett relativt etablerat företag med fokus på samhällsfastigheter känns som det tryggaste av alternativen. Jag analyserar fortfarande bolaget och har ännu inte landat i hur stor portföljandel jag vill ha men 1 procent känns definitivt rimligt. Frågan är främst om jag är beredd att öka andelen ytterligare eller inte. I så fall ska det ske runt 77 kronor utan negativa nyheter.

Saltängen har ICA som hyresgäst och känns näst Delarka som det tryggaste enfastighetsalternativet. Jag har nu fått ett första innehav och vill öka. Idealspannet är 102 - 105 kronor per aktie men kan tänka mig fortsätta öka lite smått även vid 107 kronor per aktie.

Sydsvenska hem är ett litet skånskt företag som investerar i hyresrätter och offentliga byggnader. De börsnoterades i år. Känns tryggare än enfastighetsaktierna men samtidigt är det ett litet företag och risken är högre än de kan ge sken av. Jag har skummat igenom deras senaste rapport och blev inte lugnad av siffrorna som presenterades, tvärtom reste de ytterligare frågetecken kring verksamheten. Har sedan tidigare bestämt mig för att öka så att jag har en full post om cirka 75 aktier men ska jag öka utöver det fordras bättre analys och den kommer jag göra i veckan. De ger över 6 procent utdelning årligen uppdelat kvartalsvis.

Tre andra innehav som är under bevakning och djupare analys är:

Bonäsudden är ett intressant alternativ eftersom det inte är en enfastighetsaktie men ändå delar ut 6 procent uppdelat kvartalsvis. De investerar i första hand i hyresfastigheter vilket brukar vara tryggt. Jag har dock inte hunnit göra analysen och köper helst inte det jag inte förstår. I synnerhet inte när vinst per aktie under 2016 var negativ - då vill jag först veta varför.

Kallebäck har antagligen störst risk av alla enfastighetsaktierna. Deras kontrakt närmar sig sitt slut och de har SAAB som hyresgäst, vilket känns mindre tryggt än alternativen. Samtidigt finns företaget i ett attraktivt område så rättigheterna till fastighet och mark har helt klart ett värde. Jag är försiktig och vill helst inte handla ovanför intervallet 112 kronor. Möjligen kan det bli ett swingtrading case på kortare sikt.

Solnaberg är ett fint alternativ. De har haft If som gäst sedan 1986 och torde ses som en ganska säker investering - oaktat de risker som generellt gäller enfastighetsbolag. Jag tittar på att gå in i aktien med ett mindre innehav men inväntar helst först klarhet i utdelningen. De kommer rimligen dela ut minst 6 procent per år precis som övriga aktier. Kan jag fynda till mig ett litet första innehav vid 105 kronor per aktie gör jag nog det ändå. För göteborgaren skär det dock i hjärtat att investera i Solna.

Ett dilemma är att mycket av kassan är uppbunden i min kapitalförsäkring efter de fina affärerna i Ahlsell. Dels satte jag över pengar för att ha teckning för eventuell full tilldelning och dels har jag fått en fin vinst efter att ha sålt halva innehavet. Jag kommer som vanligt titta på mina kanadensiska månadsutdelare. Där är valutaeffekten inte lika extrem som för USD och EUR. Generellt är kurserna mycket höga och jag tror inte att de kommer falla under veckan. Bland amerikanska aktier är endast Realty Income på intressanta nivåer. Samtidigt är årsutdelningen bara strax över 4 procent brutto och skulle USD sjunka nedåt 7,5 - 8 USD igen innebär det att jag bara får ut 3 - 3,33 procent per aktie. Avvaktar ytterligare nedgång.  Enda rimliga alternativet är att öka i norska aktier. Där är valutan främst en återgång till det normala och viss uppsida finns.

ATEA är främsta alternativet. Där ökar jag om kan köpa under 75 NOK per aktie nu när rapporten nyligen bekräftade en fortsatt fin riktning. Aktien stängde i fredags som en dragonfly doji vilket indikerar att kursen kommer öka kommande vecka. Återstår att se om det stämmer.

Gjensidige ger en extrautdelning på 4 NOK per aktie om jag lyckas köpa under måndagen (ex-dag tisdag den 1 november). Tar man den bonusen i beaktande skulle det innebära att jag till sist ändå kan gå in på en nivå nära min riktkurs. Köp A-kriterier om minst 3,33 procents utdelning även vid sänkt ordinarie utdelning till 5 NOK uppfylls så här kommer jag fiska imorgon.

Orkla börjar närma sig rimliga nivåer. Aktien är fortfarande inte billig och utdelningsandelen låg. Det är en aktie som jag vill äga men utan valutarabatt och med ojämn utdelningshistorik känns den ganska dyr. Det kliar i fingrarna att gå in nu när jag har kapital som skvalpar men tror jag håller mig i styr eftersom det i nuläget bara skulle sänka genomsnittsutdelning på portföljen.

REC Silicon blir dock allra mest spännande i kommande veckan när de onsdag den 2 november släpper sin rapport. Som jag förstår det har de lyckats kapa kostnaderna på ett föredömligt sätt men har sannolikt fortsatta problem på intäktssidan och det bådar inte gott på längre sikt. Hoppas att rapporten ska överraska mig men börjar mer och mer fundera på att realisera en förlust nu när valutauppgången ändå är en god krockkudde. Skäl att återkomma i frågan.

Svenska basaktier ska dock inte negligeras och möjligheter finns. Där är jag dock ganska väl investerad just nu så det ska till ännu bättre köplägen för att fortsätta öka.

Castellum börjar röra sig mot en Köp B-nivå nära 120 kronor. Kan bli så att jag ökar i veckan. När det gäller trygga defensiva aktier som Castellum och Axfood sätter jag Köp B redan vid 3,5 procent.

Clas Ohlson visade under fredagen tecken på att en botten hade bildats. Jag är fortfarande sugen på att öka lite ytterligare om färden skulle fortsätta under 128 kronor, vilket motsvarar YOC på 4,5 procent mot årets utdelning. Huvudskälet är att jag tror att den svaga kronan pressar aktien mer än vad som är verksamhetsmässigt motiverat. Så snart som kronan stärks igen kommer aktien röra sig uppemot åtminstone intervallet 135-140 kronor igen.

Axfood har jag redan ökat rejält i. Nu inväntar jag lägre nivåer för nästa köp. Eftersom tidigare bottnar marginellt passerades går det inte att utesluta att även januaribotten under 134 kronor ska testas innan kursen stabiliseras igen.

Skanska har jag velat öka i en längre tid och gjorde också så i veckan som gått. Behöver göra min analys av rapporten men ser ändå att kursen lär fortsätta nedåt varför bättre tillfällen att öka vid 175 kronor kan uppstå på sikt.

Ahlsell sist men inte minst. Aktien handlades vid stängning för 56 kronor per aktie. Skulle den öka uppemot 58 - 60 kronor per aktie när institutionella investerar fyller på sina innehav överväger jag faktiskt att sälja av hela innehavet. Det är en såpass stor vinst att den motsvarar 4 - 5 års utdelning och jag tror inte att en så hög kurs är hållbar på sikt varför nivåer nära introduktionskursen om 46 kronor kan komma att prövas igen på ganska kort sikt.

Till sist ger höstlovet en sällsynt möjlighet att följa börsen lite mer aktivt. Tittar på lite försiktig daytrading/swingtrading i kända aktier, inte minst MQ där jag ändå kan leva med en ökad andel, samt Mekonomen och Ratos. Ser det mer som ett lärotillfälle i liten skala där målsättningen i första hand är att se hur jag lyckas hantera risken. I bästa fall kan det bidra med några kronor i vinst.

Bloggen hade under oktober månad 5 000 läsare. Det har verkligen gått snabbare än jag kunnat drömma om. Tack för det stora intresset!

Kommer nu få tid att skriva lite fler analyser och fördjupande inlägg som kommer portioneras ut under november.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar