söndag 23 oktober 2016

Veckoplan - v. 43

I fokus står beslut om att teckna Ahlsell. Har ännu inte bestämt hur många men mellan 250 och 500 aktier ska det bli. Sista svarsdag är på onsdag den 26 oktober. 500 aktier riskerar att göra att de kanske får en alltför stor andel av portföljen med 3 procent ända upp till 1 miljons portföljvärde. Funderar därför på att teckna lite mindre och istället öka senare på mitt investeringssparkonto när mer klarhet om utdelning och kursutveckling finns.

För min kapitalförsäkring, där jag har mina utländska aktier, är fokus nästan uteslutande på köp av Ahlsell. Helst skulle jag vilja ha aktien i mitt investeringssparkonto men i så fall får jag köpa efter noteringen. Eftersom jag binder upp mer än min vanliga månatliga avsättning för kapitalförsäkringen i Ahlsell finns litet utrymme att slentrianköpa utländska aktier. Lyckligtvis gör den svaga svenska kronan att detta inte är ett stort dilemma. Teckningen innebär också att mycket av mitt månadskapital binds upp varför jag kommer vara mer restriktiv med svenska aktier också. Har redan köpt ganska bra i mina kärninnehav och ökar bara om de väl passerar Köp B eller Köp C-nivåer.

 ATEA är värd att bevaka. Fallet ned till 75 NOK beror till stor del på ex-dagen men skulle aktien fortsätta röra sig nedåt 70 NOK kan det vara värt att öka lite trots långt till nästa utdelning. Helgen har inte medgivit tillfälle att detaljstudera rapporten så det blir huvudfokus.

De amerikanska och kanadensiska aktier som jag bevakar och har skrivit om tidigare är fortfarande mycket högt värderade. Coca Cola, Realty Income, UnileverVFC och faktiskt Johnson & Johnson börjar dock röra sig nedåt nivåer där jag kan börja snegla på en ökning. Daglig bevakning men sannolikt inget köp ännu. Valutakostnaden talar emot och i J&J fall vill jag ha ned aktien under 106 kronor innan det blir riktigt intressant att köpa. I Unilevers fall ska kursen ned något också men dilemmat är om jag ska köpa NV, med källskatt, eller PLC, som värderas i GBP vilket inte känns klockrent just nu.

Kursfiske i mindre fastighetsaktier fortsätter. Flitiga läsare vet vilka aktier och nivåer det rör sig om och inga förändringar från min sida. Noterar att Sydsvenska Hem har svag köpefterfrågan varför det kan löna sig att fiska till och med lägre än vad jag annars hade räknat med.

Noterar att Tobin erbjuder möjlighet att teckna ordinarie aktier. Är lite nyfiken och ska läsa vidare. Deras utdelningspolicy är dock att endast dela ut 25 procent, inte minst då preferensaktierna fortfarande har förtur, och min initiala reaktion är att det antagligen är för lågt för att det ska kännas som en trygg utdelningsaktie på lång sikt.

Clas Ohlson fortsätter röra sig runt 130 kronor per aktie. Jag är faktiskt sugen på att öka lite ytterligare. Tittar främst på att öka under 128 kronor, vilket motsvarar YOC på 4,5 procent mot årets utdelning. Huvudskälet är att jag tror att den svaga kronan pressar aktien mer än vad som är verksamhetsmässigt motiverat. Så snart som kronan stärks igen kommer aktien röra sig uppemot åtminstone intervallet 135-140 kronor igen.

ICA verkar nu ha bottnat för den här gången. Grattis till er som lyckade köpa nära botten. Själv hade jag ett köpmål på 270 kronor och så lågt föll vi inte. Håller ett öga framöver också men aktien är ett tredjehandsval och kommer inte köpa vid nuvarande värdering.

Mekonomen har underligt nog stigit lite, Affärsvärldens säljrekommendation till trots. Aktien är spännande men tror liksom Affärsvärlden att det ska bli sämre (lägre kurs) innan det blir bättre. Kursen snuddade faktiskt under min smärtgräns på 160 kronor per aktie. Jag bevakar aktivt men ser ingen brådska att köpa och tror att vi ska ned lite ytterligare.

Är faktiskt lite sugen på att ta in SEB i portföljen efter deras rapport. Egentligen är Handelsbanken mitt förstaval men där har jag redan ungefär så många aktier som jag vill ha. I en ideal värld skulle jag gå in på 87,5 kronor per aktie. Vill helst inte köpa över 90 kronor men att aktien faller nedåt är kanske inte så sannolikt på kort sikt. Den långsiktiga utdelningen är dock tveksam och man behöver antagligen ta av kassan för att bibehålla nivån 2017 vilket inte känns helt tryggt. Får anledning att återkomma i ett separat inlägg hur jag ser på bankaktier.

Måste erkänna att Tele 2 ser rätt intressant ut med hög direktavkastning och vad som verkar ha varit en bra rapport. Problemet är att jag tycker att det är ett skräpföretag. Jag gillar inte alls deras affärsmodell och den reklam som påprackats mig under det senaste decenniet. Kommer ändå överväga att kanske, kanske göra ett litet köp på mindre än en procent av portföljen.

Har haft fullt upp med annat i helgen och inte hunnit läsa rapporter. Talar för ännu en lugn vecka där jag istället samlar kraft inför höstlovet, där jag till och med kommer kunna följa börsen i realtid under ett par dagar.

Ser fram emot rapport från Beijer Alma och de sista oktoberutdelningarna från ATEA och Telia. Den senare ökade jag som sagt dag före ex-dag då det stod klart att jag sannolikt kan räkna hem hela 9 procents utdelning kommande tolvårsperiod vilket gör kursrisken hanterbar.

Idag passerar bloggen en milstople. Över 4 000 läsare under oktober och mer än 5 000 läsare sedan start. Det har verkligen gått snabbare än jag kunnat drömma om. Tack för det stora intresset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar