söndag 2 oktober 2016

Veckoplan - v. 40

Jag tror att börsen som helhet kommer fortsätta uppåt på kort sikt men vända nedåt igen ju närmare FED:s räntehöjning vi kommer. Ser det därför fortsatt inte som någon brådska att köpa. Min utgångspunkt är att ligga lågt och fiska lite försiktigt.

Som jag skrev igår blir mitt huvudfokus sista kvartalet att identifiera mindre innehav i aktier som kan ge över 4 procents utdelning men till lite högre risk än mina defensiva innehav. Där krävs dock mer analys och det har jag inte hunnit med ännu. Därför tittar jag än så länge bara på de aktier som finns i min bevakning.

Mekonomen är dock en bubblare som jag sneglat lite mer på. Deras vinst har minskat med 16 procent vilket innebär en minskning på åtminstone 0,7 kronor per aktie i utdelning. Eftersom kursen har tappat åtminstone 20 procent sedan toppen är aktien åtminstone intressant. Det är i grunden ett bra företag men de har haft problem med sin danska andel som har dragit ner resultatet. När det redan startade besparingsprogrammet får effekt fullt ut kan det eventuellt bli en bra affär. Aktien handlas nu till ett P/E mellan 12-14 beroende på hur man räknar och väntas fortsättningsvis ge en nog så god utdelning som även med sämre utfall kan väntas uppfylla mina minimikrav. Tittar på 10 aktier vid 165 kronor.

Hemfosa är en annan aktie som jag funderar på att åtminstone testa för mindre innehav trots att jag inte gillar fastighetssektorn och trots att lånbilden i företaget inte är helt gynnsam. Ex-dag på fredag och utdelning torsdagen därpå ger ett gott läge att redan räkna hem mer än en procent. Är dock i fallande trend och därför ett lite riskabelt köpläge. Får se hur jag gör men 5-10 aktier torde i alla fall vara en rimlig risk.

H&M skrev jag om i fredags. Även om innehavet utgör 27 procent av portföljen ser jag utrymme att öka med åtminstone 40 aktier till. 20 aktier vid 239,9 kronor eller lägre är nästa nivå jag tittar på. Om fallet stannar av kan det också bli så att jag försöker öka försiktigt med 10-15 aktier under 244 kronor som motsvarar köp B (över 4 procents utdelning). Mitt långsiktiga mål är att äga 400 aktier i H&M, vilket ungefär skulle motsvara 10 procent av 1 miljon i aktiekapital. Tittar man bara på mitt ISK är det en bit kvar och därför ser jag det som motiverat att fortsätta köpa så länge det sänker mitt GAV.

Clas Ohlson är i ett spännande läge för både köp och sälj. Å ena sidan tittar jag på att ta hem min årsutdelning redan nu om aktien skulle passera 140 kronor. Å andra sidan tittar jag på att ytterligare sänka GAV om aktien dippar nedåt 131 eller lägre igen. Jag sysslar sällan med swing trade men just Clas Ohlson är en aktie där jag har gjort några fina swing trades över sommaren. Läge att följa noga.

Axfood har jag redan ökat i och är ganska nöjd med det innehav jag nu har. Ska jag öka ytterligare bör det helst bli vid köp B-nivån på 143 kronor. Inte sannolikt dock att aktien faller så mycket så tittar på en försiktig ökning om 5 aktier halvvägs dit om tillfälle skulle uppstå. Annars avvaktar jag. Mitt långsiktiga mål i Axfood är åtminstone 500 aktier och dit är det långt kvar.

Castellum tittar jag på en försiktig ökning med 5 aktier i trakterna 125-127 kronor. Det är över min köp A-nivå men vill även där inte riskera att fastna i för låg portföljutdelning totalt. En liten ökning på längre sikt för att bibehålla portföljandelen och samtidigt sänka GAV vore dock rimligt.

Coca Cola pendlar kring 42 USD vilket innebär en utdelning på 3,33 procent över helåret. Liksom för Axfood och Castellum behöver aktien minska ytterligare för att jag inte ska fastna i för stor viktning mot lägre utdelning. Samtidigt resonerar jag likadant också här och tittar på att öka med 5 aktier om jag kan sänka GAV. Då ska aktien dock ned under 42 igen samtidigt som valutakurs är ok.

Duni fortsatt bevakning för att öka med 10 aktier i spannet 125-127 kronor även där (4 procent utdelning). Nu blir det nog inte av då aktien verkar ha bildat botten och vara i stigande trend.

Realty Income befinner sig i ett intressant läge. I nuläget handlas den till godkända 3,6 procent men är i fallande trend på kort sikt. Bevakar för eventuellt tillfälle till ett första innehav under 65 USD.

Yara handlas ganska billigt just nu till strax över 260 NOK. Då ska man dock komma ihåg att valutan har ökat med 3-4 procent sedan jag senast skrev att aktien var dyr. 250 NOK är egentligen min riktkurs men möjligen kan bli en liten första post runt 260 NOK.

Enfastighetsaktierna kommer jag fortsatt titta lite på nu när de fallit efter utdelningen. Kanske chansfiskar på lägre nivåer om jag inte skulle behöva binda kapitalet i andra köporder. Delarka för 115-116 kronor är kanske inte särskilt sannolikt men nu när osäkerheten är som störst och tiden till nästa utdelning som längst finns i alla fall chansen.

Vill ni få uppdateringar om när jag publicerar nya inlägg kan ni nu också följa mig på twitter: @utlandsutdelare (OBS: inget n!).

4 kommentarer:

  1. Norska kronan har kommit upp en del vilket gynnar CLAS. Kursen fortsätter dock nedåt. Rätt fin direktavkastning på de här nivåerna? En fortsatt stark dollar talar ju dock emot CLAS. Och HM.

    SvaraRadera
  2. Håller med - tycker CLAS är ganska rimligt värderad med tanke på att man får över 4 procents utdelning. Kärnverksamheten är stabil. Risken på längre sikt är att utdelningstillväxten inte hänger med. Funderar faktiskt på att öka lite ytterligare om det blir ett tillfälle att sänka GAV men då först nedåt 131 kronor.

    HM ökade jag i med 30 aktier idag på 239,9 kronor. Har nu ett GAV på 244,9 vilket motsvarar 4 procent per år. Tänker att det är ett ganska billigt tillfälle att köpa 10 kronor per aktie i utdelning. Andra motsvarande aktier som Axfood, Castellum m.fl. ger sämre utdelning så finns en del nedsida. Tycker dock att P/E är lite högt fortfarande i HM men det är det alltid.

    Att dollarkursen är hög oroar mig inte så jättemycket - HM växer på dollarmarknader kommande åren och dollarkursen kommer säkert minska så snart Brexit/DB/Eurokris i allmänt lagt sig något samtidigt som US ekonomi sannolikt tappar fart om några månader. Är dock skeptisk till att köpa US aktier. Har bara en liten post i Coca Cola i nuläget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag kan också tänka mig att öka lite. Har tyvärr långt högre GAV i HM. Gick in för stort och för tidigt. Om du tror att USAs ekonomi kommer börja backa, ja då är det nog knappt läge att äga aktier alls?

      Radera
  3. Clas Ohlson verkar intressant igen. Jag sålde i somras men när de kommer ner mot 130 kr kan jag tänka mig att kliva in igen.

    SvaraRadera