lördag 8 oktober 2016

Kyrkoavgift - should I stay or should I go?

På mitt skattebesked framgick att jag har betalat över 4 000 kronor under 2015 i kyrkoavgift. Under 2016 blir det ännu mer.

Jag är agnostiker och medlem i svenska kyrkan men ändå kluven till om jag ska stanna eller inte. Senast jag funderade på det var för ungefär tio år sedan. Den gången landade jag i att stanna av två skäl:

- Svenska kyrkan gör en stor kulturvårdande insats. Jag är medveten om att statliga anslag i stor utsträckning betalar de särskilt skyddsvärda byggnaderna. Däremot bidrar kyrkan till kulturlivet genom bl.a. sin musikverksamhet.
- Svenska kyrkan har moderniserat sin hållning och bidrar till sociala projekt i Sverige och internationellt på ett konstruktivt sätt. De har bland annat gjort viktiga insatser för klimatet, för att hjälpa fattiga människor i utsatta områden och har uppdaterat sin syn på HBTQ-personer och kvinnliga präster.

De kändes helt enkelt som en relevant kraft i samhället. Men då betalade jag heller inte särskilt mycket och några hundralappar om året kändes ganska rimligt.

Beslutet handlar ytterst inte om att spara pengar. Skulle jag gå ur kommer jag istället skänka de där hundralapparna varje månad till andra organisationer som göra bra saker som t.ex. Röda Korset, MSF, Naturskyddsföreningen/IUCN eller något av FN-organen som hjälper utsatta människor. De pengar jag betalar i kyrkoavgift skulle dock kunna gå till månatliga donationer till 3-4 organisationer som är riktigt vassa på det de gör.

Har inte bestämt hur jag ska göra ännu och vill inte ta ett förhastat beslut men före den 1 november behöver jag bestämma mig.

Hur har ni andra resonerat - är ni kvar eller har ni gått ur?

5 kommentarer:

  1. Jag har valt att gå ur då jag inte har något som helst intresse för kyrkan eller deras verksamhet, och därför känner jag helt enkelt att jag inte vill betala de pengarna.

    Det kan låta cyniskt, eller vad man nu vill kalla det, men jag ser ingen anledning att betala för något som jag inte får ut något värde av.

    Dock tar du upp bra poänger att de gör insatser för kulturlivet och inom andra områden, och det borde såklart uppmuntras.

    SvaraRadera
  2. Jag har gått ur för över 10 år sedan.

    SvaraRadera
  3. Är själv inte svensk medborgare och har därför aldrig betalat. Jag har dock inte heller något intresse av kyrkan då blir troligtvis inte i framtiden heller. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Jag betalar litet drygt 130 spänn i månaden, detta år och något liknande (troligtvis ökande summa) resten av livet i begravningsavgift till Svenska Kyrkan. Ponera att jag sparar dessa 133 spänn varje månad i några väl valda aktiefonder som presterar ungefär 8% i årlig medelavkastning (eller varför inte i AP7 Såfa?) Ponera även att jag hade jobbat från skolslut till pensionering och gissa hur mycket stålar dessa ynka 130:ish spänn blivit efter ett helt yrkesliv?

    Styvt 780 000 kronor! Sjuhundraåttiotusen riksdaler... Jag hoppas jag får ett helt jävla mausoleum av Svenska Kyrkan när jag dör för jag har då fn. betalt för det - och litet till!

    Nu gick jag ju ur Svenska Kyrkan för ett antal år sedan och nu kan ni hålla i hatten på riktigt för här kommer summan om jag INTE gjort det (allt annat lika). Jag skulle då pyntat 623 spänn i månaden i kyrkoavgift vilket ger - håll i er.

    3 655 663 kronor! Dryga 3,5 mille...

    Nu har jag räknat trubbigt och med nuvarande inkomst men även om jag hade räknat ut det år för år och med respektive års inkomst så hade summan ändå blivit astronomisk. Ränta på ränta is the shit men jag vet inte om jag tycker det är värt att pynta herren guds tjänare flera miljoner under ett yrkesliv.

    Förresten, betalar man kyrkoskatt även som pensionär? Om så är fallet (och även om summan är lägre) så blir ju slutsumman grotesk. Då får man isf lägga till 15 eller så års betalningar från det man går i pension till man trillar av pinnen kring 80.

    "Jag tar en pyramid till mitt mausoleum tack..."

    SvaraRadera
  5. Håller med om att kyrkan är en "relevant kraft i samhället" men jag har så svårt att betala för något som bygger på en tro som helt saknar bevis och har därför gått ur. Och att man sparar pengar på det är en bra bonus. Numera bekänner jag mig till denna religionen! ;)

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

    SvaraRadera