söndag 4 september 2016

Veckoplan - v. 36

Efter fredagens genombrott ökade många aktier på min bevakningslista varför utsikterna för köptillfällen tyvärr har blivit än mindre. Tittar därför på allvar på kortsiktiga parkeringsplatser för pengarna som alternativ. Brukar göra veckoplaner under helgen, när jag har tid över, för att planera vilka affärer jag vill göra under den kommande veckan och tänker att vi småsparare ändå har en högst begränsad påverkan på kurserna så det kan inte skada att dela med mig. Avega Köp A: 25 aktier 21 SEK. Köp B: 25 aktier 20 SEK. Köp C: 50-100 aktier vid 18 SEK. En köpvärd aktie med fin utdelning som jag vill köpa in mig i långsiktigt. Min bedömning är dock att aktien kommer öka givet uppbrott och uppåtgående trend varför det inte ens är säkert att ett köp A går igenom. Uppdatering: köp A gick igenom under måndagen. ATEA Fiskar efter att öka blygsamt med 5-10 aktier nu när kursen rört sig nedåt 80 NOK igen. Beaktar samtidigt att valutakursen är 0,01 högre än när jag senast köpte med risk för ytterligare stärkt NOK mot SEK. Axfood Fortsätt bevaka rekyl nedåt 150 SEK för eventuell ökning. Mest sannolikt dock att aktien stabiliserar sig i spannet 152-154 SEK igen. Boston Pizza Fortsätter tyvärr att rusa men efter att utdelningen nyss har ägt rum kanske kursen sjunker kommande veckan. Tittar som allra högst på ett första köp vid 21,25 vilket tyvärr ser osannolikt ut. CAD har stärkts mot SEK senaste tiden också. Clas Ohlson Sista veckan som aktien handlas med utdelning. Stabil kurs hela sommaren men skulle den röra sig nedåt 140 SEK eller lägre kan det vara ett fint tillfälle att köpa in sig inför utdelningen. Har redan tagit hem min vinst och tittar annars snarast på att öka igen senare i höst på fall efter utdelningen. Delårsrapport släpps på onsdag så läge att vara extra alert på eventuella kursrörelser. Delarka Köp 100 aktier i spannet 118-120 SEK. Förra veckan fiskade jag i spannet 116-118 SEK utan att lyckas få ett avslut, visade sig att jag som så ofta var alltför defensiv. Tycker egentligen att allt över 120 SEK är alltför dyrt med beaktande av att det finns en överhängande risk att aktien är mindre värd när jag vill sälja av innehavet om några månader för att gå in i mer långsiktiga aktier igen. Befarar att det inte blir något avslut denna vecka heller men är inte beredd att gå köpa på den höga värdering som rådde under sommaren om kursen återgår dit. Gjensidige Liksom förra veckan fortsatt bevakning för köp runt 139-140 NOK. Sannolikt missade jag tyvärr tåget förra veckan i och med fredagens genombrott till ny ATH. Kallebäck Gillar inte riskbilden med SAAB men tittar ändå på att köpa 50 aktier över Q3-utdelningen om den faller nedåt spannet 120-125 SEK. Saltängen, som annars är ett stabilare alternativ, är däremot på ATH vilket avskräcker från köp givet hög risk att inte kunna sälja till motsvarande nivå. Orkla Fiskar efter att köpa 6 aktier runt 75 NOK eller 10 aktier runt 70 NOK. Genombrott uppåt under fredagen och jag missade antagligen tåget denna gången. Måndagens utveckling blir talande för hur aktien rör sig resten av veckan - fortsatt ökning är tyvärr mest sannolikt. Ratos Bevakar för eventuellt bottenfiske. Tror utdelningen kommer bli ännu lägre, eller helt utebli, under 2017, varför kursen kan falla ytterligare på framtida nyheter om nästa års utdelning men långsiktigt skulle det möjligen vara ett bra tillfälle att köpa en liten post om det skulle gå att få ett avslut under 40 SEK. Telia Tittar på möjligheten att parkera lite pengar i aktien inför oktoberutdelningen. Fiskar strax ovanför 38 SEK. Tror dock på en långsiktigt svag trend när man inte längre har tillväxtmöjligheter i andra länder (vilket dock även innebär mindre risk) så vill inte chansköpa. Transalta Renewables Månadsutdelare i förnybar energi-sektorn är mycket attraktivt för mig trots att den nu handlas på mycket höga nivåer och lägre energipriser kan innebära lägre vinster framgent men tror ändå att den kommer klara mitt minimål på 3 procent. Fiskar köp runt 14 CAD eller lägre. VFC Rejält nedåtgående trend efter försäljningen av Contemporary Brands. Betydelsen av detta är svårbedömd - å ena sidan underpresterade flera märken i segmentet men å andra sidan finns en risk att flera kronjuveler försvinner vilket kan äventyra långsiktig tillväxt. Ser det i utgångspunkt ändå som ett långsiktigt intressant köptillfälle om aktien fortsätter röra sig nedåt och under 56 USD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar