lördag 24 september 2016

Lugn börsvecka

Har faktiskt inte varit någon aktivitet på börsen denna veckan från min sida.

Enda försöket till köp var att jag fiskade efter 100 aktier i Delarka, som har sista handelsdag före utdelning nästa vecka. Syftet skulle vara att parkera pengar i brist på bättre alternativ och kamma hem utdelningen på över 1,5 procent per kvartal. Inte lyckats få till något avslut under 120 som är en absolut smärtgräns från min sida.

Särskilt värt att notera är att NOK under torsdagen stärkts ordentligt mot SEK och nu är stabilt över 1,05 NOK/SEK. Jag ser det som att valutarabatten är över. Norska aktier har blivit 3-5 procent dyrare jämfört med vad jag har betalat för de innehav jag äger.

FED:s besked om att räntan ligger kvar kan inte ha undgått någon. Jag tror som många bedömare att de istället vill höja i december om data ger stöd för en höjning. Det innebär att jag är lite mer defensiv med att köpa aktier i allmänhet och amerikanska aktier i synnerhet kommande tre månader eftersom en räntehöjning skulle innebära att kursen sjunker. Långsiktigt bra köplägen kommer med säkerhet ändå uppstå för den tålmodige.

H&M har tyvärr återigen problem med CSR-arbetet i sina underleverantörer i Kambodja. Särskilt beklämmande är att det är tre underleverantörer som normalt anses höra till dem som har bäst standard, så kallade guld- och platinumleverantörer, som har ertappats. Bland de mer beklämmande bristerna som uppdagats är att lönenivån fortfarande är lägre än branschmedianen samt löneavdrag vid mindre försening. Bortom medierubrikerna ger en läsning av rapporten samtidigt en bild av att flera åtgärder faktiskt verkar fungera - däribland rätt till mammaledighet och rätt till semester (vilken dock sällan utnyttjas eftersom många arbetare föredrar att istället få dubbel ersättning för sina tre semesterveckor). Jag tycker det är mycket tråkigt att H&M brister i sitt CSR-arbete. Strävar alltid efter att tänka på etik och hållbarhet i mina aktieköp.

Jag tror förvisso att H&M har svårt att till fullo kontrollera hur deras underleverantörer agerar och tror inte att de är sämre än andra stora aktörer i klädbranschen men återkommande skandaler kan ändå innebära att H&M tappar marknadsandelar. Aktiekursen sjönk följaktligen också med nära två kronor under fredagen (även om det delvis nog också var en korrigering efter torsdagens uppgång). Rapporten kan ni läsa direkt hos Framtiden.

I övrigt har föregående veckas köp varit lyckade hittills. Särskilt Boston Pizza och TransAlta Renewables drock iväg uppåt. Hade alla gånger dock hellre föredragit nya fina köptillfällen nu när lönen kommer på måndag. Bland de svenska aktierna har ingen av dem brutit under de nivåer som medger att jag ökar mer än vad jag redan har gjort. Gläds dock åt att Telia på kort sikt vänt uppåt igen. Återstår att se om den långsiktiga negativa trenden fortsätter eller om aktien kan röra sig uppemot 40 SEK igen.

Portföljens sorgebarn REC Silicon har snart tappat 40 procent av sitt värde om det inte vore för att den stärkta valutan agerar krockkudde. Kan bli en dyr läropeng. Anledningen är att produktionen fortsatt hålls nere till ett minimum med fortsatta kostnadsbesparingar eftersom handelskriget mellan Kina och USA i solenergisektorn fortsätter. Jag har bestämt mig för att vara tålmodig och är beredd på att aktien med säkerhet kommer halvera sitt värde på kort sikt. Det är ett läge som påminner om SSAB - skulle positiva nyheter komma som kan medföra att produktionen ökas till normala nivåer igen är det sannolikt att kursen direkt rusar uppemot 2 NOK/aktie. Frågan är hur länge företaget orkar hålla ut. Jag tror tyvärr bara att det rör sig om ett par år. Har ett så litet innehav i aktien att det förvisso blir en nyttig läxa men å andra sidan inte påverkar portföljen särskilt mycket. Eftersom NOK är på uppåtgående och en stor del av kursraset redan ägt rum kan jag snarast vänta ut aktien med förhoppning om en femprocentig valutaökning tills dess att jag eventuellt ger upp och säljer.

Jag äger Boston Pizza, H&M, REC Silicon, TransAlta Renewables och Telia. Jag äger inte Delarka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar