lördag 17 september 2016

Storhandlat i veckan!

Börsens dipp nedåt i veckan öppnade lite oväntat för att hela nio aktier nu nådde mina på förhand satta köpnivåer. Var beredd på att fortsätta söka gneta in mig i enfastighetsbolag. Av det blev intet utan istället har jag storhandlat!

Axfood är aldrig billig. Negativa nyheter om ökad konkurrens från Lidl och osäkerhet avseende VD-bytet gör att risken och nedsidan är lite högre än vanligt. Detta är dock en aktie som jag planerar ha som stabil bas i portföljen och inte sälja om inget fundamentalt förändras i företaget. Det har därför blivit ett par ytterligare små ökningar i spannet 148-149 SEK. På sikt vill jag ha 10 procent av portföljen i Axfood - i nuläget har jag 6 procent. Kommer därför fortsätta titta på små ökningar under kommande veckor. Helst vill jag öka med ytterligare ett par procent på nivåer under 143 SEK (min Köp B-nivå på 3,5 procent) men så billigt handlades aktien inte ens under de mest turbulenta timmarna efter Brexit och före en räntehöjning ska det mycket till för att den ska gå mycket lägre.

H&M är också en aktie som sällan handlas billigt. Ja, det finns osäkerhet kring fortsatt tillväxt och ökad konkurrens. Samtidigt finns det som jag ser det inget fundamentalt fel i företaget utan nedgången beror framförallt på att de kommer få svårare att leva upp till den exceptionella expansion vi har sett senaste decennierna. H&M öppnar fortfarande nya butiker, i år första i Indien och 4000:e totalt, och kommer med hög sannolikhet fortsätta sälja kläder kommande decennier. Tillfällen som dessa är bäst för långsiktiga sparare att öka. Som tidigare skrivit har jag redan 400 aktier på ett VP-konto och i min Avanzadepå utgör aktien efter köpen just nu en tredjedel av mina totala innehav. Det är förstås för mycket på lång sikt men ser det som en barnsjukdom i en tre månader gammal depå. Kommer ju köpa friskt i andra aktier kommande månaderna och vid årsskiftet är innehavet nere vid 8 procent om jag inte ökar ytterligare - ser det tvärtom som att jag faktiskt kan öka med ytterligare 2-7 procent om fortsatta köplägen uppstår. Köpte i två omgångar vid 249,9 SEK - vilket motsvarar det högsta priset jag köpt för tidigare strax före Brexit. Tittar på att öka ytterligare 1-2 procent i ett första skede vid 244,9 SEK (Köp B, motsvarar nästan 4 procents utdelning) och i ett andra skede vid Brexitnivåer under 240 SEK (Köp C).

Clas Ohlson kommer jag skriva mer om i ett separat inlägg kommande vecka. Det är min första riktigt framgångsrika swing trade där jag köpt billigt, sålt dyrt före utdelning och sedan kunnat köpa tillbaka igen vid samma nivå som senast! Nu finns det mörka moln på himlen för framtida tillväxt och utdelningar. Samtidigt Köp B vid 4 procent mot årets utdelning, vilket är bra. I skymundan av post-utdelningsfallet och senaste rapporten har företaget i veckan också öppnat en andra butik i Hamburg, vilket antyder att den haltande utlandssatsningen inte helt gått i stå.

Boston Pizza har jag skrivit tidigare att jag gärna vill äga. Trodde det var kört men plötsligt föll aktien under min smärtgräns på 21,25 CAD och det blev två köp omkring 21 CAD. Att CAD-kursen föll under 6,5 CAD mot SEK, vilket är en ganska stabil och normal värdering med mer uppsida än nedsida utifrån senaste decenniets historik, bidrog också till beslutet. Nu har jag mer än de 5 procent av portföljen som är mitt mål och kommer ligga lågt såvida aktien inte faller ytterligare. Tittar igen på att öka under 20,5 CAD. Enda smolket i bägaren var att jag klantade till det och i exaltering över att äntligen kunna äga aktien råkade köpa hälften av aktierna på mitt ISK. Har inte så mycket utländska aktier där så får i praktiken tillbaka källskatten men lite irriterande att det blir lite omständligare än om jag hade ägt i KF. Hoppas att Avanza gör en funktion där man kan förinställa vilket konto man vill köpa enskilda aktier på. Har någon läsare smarta tips kring hur ni gör för att se till att köpa aktier på rätt konto (utöver att vara noggrann) mottages de tacksamt!

TransAlta Renewables har jag sneglat på länge. Förnybar energi är något jag gärna vill investera i med tanke på de positiva effekterna för att motverka klimatförändring och ekonomins beroende av fossila bränslen. Aktien är fortfarande historiskt högt värderad men kombinationen av att den faktiskt månadsutdelar och att CAD-kursen föll gjorde att jag slog till på botten av veckans lilla minidipp. Det finns risk att aktiens utdelningar blir lägre om energipriserna faller men med en utdelning på 6 procent i nuläget kan utdelningen halveras och jag kommer fortfarande se det som en god affär. De cirka 3 procent jag har i portföljen känns tillräckligt i nuläget men tittar på öka med sikte på åtminstone 5 procent av portföljen om aktien faller under 14 CAD.

Duni har jag bevakat en tid för ett kompletterande mindre innehav i en stabil utdelare. 125 SEK var min riktkurs, vilket motsvarar köp B och 4 procents utdelning. Nu nådde aktien inte ned dit så gjorde ett första litet köp på 127 SEK istället.

Coca Cola är en aktie som finns på min stora bevakningslista med 60 aktier. Hade egentligen inte följt aktien men kurslarm och funktionen som visar störst fall under handelsdagen visade att aktien plötsligt handlades till köp A-nivåer motsvarande över 3,33 procents utdelning, vilket är ganska sällsynt. Det blev inte många sekunders tvekan utan jag gjorde ett första köp av 10 aktier. Detta är en aktie som liksom Axfood och H&M lämpar sig väl som bas i en utdelningsportfölj för ägande över mycket lång sikt. Planerar dock ha en betydligt mindre andel på 2-3 procent och som allra högst 5 procent av portföljen i aktien.

ATEA har jag grämt mig över att jag bara köpte 5 aktier i första vändan. Det berodde på att jag är lite skeptisk till en för stor exponering mot IT-branschen, som är svårare att värdera än mer traditionella branscher. Nu uppstod ett fint tillfälle att öka med ytterligare 5 aktier för 79 NOK. Tittar på att öka vid Köp B-nivå med 10-20 aktier omkring 75 NOK. Det fina med köpet är att jag får del av novemberregnet på över 4 procent mot köpkursen - mycket trevligt!

Ser samtidigt att Data Respons ökade med tio procent efter förvärv av MicroDoc i Tyskland. Grattis till alla er som köpt! För egen del missade jag. Det är en aktie som jag bevakat en tid men har haft långa arbetsdagar samt mycket annat att stå i de senaste veckorna och saknat tid för en ordentlig analys. Som de flesta följer jag principen att aldrig göra affärer när jag inte förstår vad jag köper. Fortsatt bevakning och analys blir det dock för utdelningarna i aktien lär inte minska.

Också i Avega har jag bevakat ett köp B på 25 aktier för 20 SEK. Denna nivån har inte nåtts men fortsatt bevakning under kommande vecka.

Till min stora förvåning rusade REC Silicon i veckan. Orsaken uppges ha varit att det inte fanns några aktier för blankare att låna för att återköpa varför det blev trångt i utgången. Kanske kan det ge en lugnare utveckling framöver.

Telia sticker ut. För att vara helt ärlig var det en liten chansning. Att Telia nu krävs på 12 miljarder efter sina affärer i Uzbekistan bidrog till fallet. Det ser jag dock som en engångskostnad så för den som till händelse tror på Telia är det snarare vid den typen av tillfälliga fall som man ska köpa. Jag tror som de flesta dock att utsikterna för att bibehålla tillväxt och hög utdelning på lång sikt kommer vara svaga. Samtidigt tyckte jag att aktien på kort sikt var löjligt lågt värderad. I nuläget kan man få en höstutdelning på hela 4 procent vilket i det korta perspektivet är ovanligt bra. De höga utdelningarna kommer knappast upprepas i vår. Min förhoppning är att kunna kamma hem de fyra procenten i ett swingtrade över årets sista månader. Det finns dock en hög risk att jag inte lyckas sälja av aktien i närheten av de nivåer där jag nu köpte den och i så fall antingen måste sälja med förlust eller bli kvar med en skräpaktie. Tyckte som sagt ändå att det var en kalkylerad risk värd att ta.

Visst har jag funderat på om jag skulle vänta in ett än bättre läge att köpa eller inte nu när börsen ändå föll. Är ingen expert på teknisk analys men den har snarast indikerat att det kan bli en liten uppgång igen innan jag tror att vi så småningom fortsätter nedåt när sannolikheten för räntehöjning konkretiseras ytterligare. Eftersom nästa lön är nära och jag trots allt tålmodigt hade hållit på en månads kapital i väntan på bättre lägen var det ett gott nog tillfälle när flera aktier, däribland Axfood, H&M och Clas Ohlson, åter handlades på nivåer de inte varit i närheten av sedan Brexit. Även om vissa negativa nyheter kommit i aktierna som kan motivera den lägre värderingen var det sammantaget ett bra köptillfälle för långsiktigt ägande och mitt tålamod belönades. Flera aktier handlades under mina köp A-nivåer och snarast vid Köp B vilket medgav ett bra tillfälle att öka. Efter fyra dagar av köp avslutades veckan med en lugn fredag.

Negativa nyheter kan dock fortsatt påverka i fortsatt riktning nedåt. En sådan nyhet var finansminister Philip Hammonds uttalande sent igår om att UK inte kommer verka för att stanna i den inre marknaden. Det är egentligen vad som borde vara förväntat. Samtidigt tycker jag inte att börsen har kalkylerat in Brexit - det är som om man glömt av att det kommer innebära ökade kostnader för handel mellan UK och EU, även om det är minst ett par år fram i tiden innan dessa kan bli en realitet. Såvitt jag sett kom nyheten efter att Stockholmsbörsen hade stängt varför det finns skäl att bevaka aktier med exponering mot UK samt banksektorn närmare när börsen öppnar igen på måndag. SHB, H&M och Clas Ohlson är tre stabila aktier som kan påverkas.

Jag äger aktier i ATEA, Avega, Axfood, Boston Pizza, Clas Ohlson, Coca Cola, Duni, H&M, SHB, Telia och TransAlta Renewables. Jag äger inte aktier i Data Respons.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar