torsdag 22 september 2016

YARA - intressant men högt värderad givet osäkerhet kring framtida utdelningar

YARA är företag som arbetar i den osexiga kemikaliebranschen. Hörde första gången talas om dem när de för fem år sedan köpte upp Dan Sten Olssons "guldägg": det lilla Göteborgsföretaget Petro Miljö som arbetade med NOx-utsläppsminskningsteknik.

YARA verkar vara ett stabilt och gediget företag och utdelningen på över 5 procent lockar. De delar ut 40-45 procent av sin vinst årligen, vilket också låter bra.

De har dock inte en utdelningshistorik av ökade utdelningar och min farhåga är om de verkligen kommer klara av utdelningar i trakten 15 NOK framgent? Jag lutar därför åt köpvärdering som tar utgångspunkt i en utdelning mellan 7-10 NOK. Det ger en riktkurs i spannet 175-250 NOK, vilket innebär att aktien trots nedgång senaste tiden fortfarande är lite för högt värderad för min smak i nuläget. Analytikerna spår enligt SME lägre utdelning och fortsatt svag vinsttillväxt och försäljningsökning nästa år. Osäkerheten kring framtida utdelningar innebär också att aktien inte bör innebära ett kärninnehav utan högst utgöra 1-2 procent av portföljen.

Fortsatt bevakning således och kommer under tiden läsa på mer om bolaget. Ser inte ut att vara någon brådska.

NOK drog iväg mot SEK idag och värderas nu till 1,05. Även om det är glädjande att mina norska aktier har ökat med några procent i värde innebär det samtidigt att köptillfället utifrån valutarabatt tyvärr börjar gå mot sitt slut.

Jag äger inte aktier i YARA.

2 kommentarer:

  1. Kan man se din portfölj någonstans här på bloggen?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Bra förslag - ska fixa det längre fram!

    Anledningen till att jag inte har sammanställt ännu är att portföljen fortfarande bara har tre månader på nacken och jag ökade med en tredjedel förra veckan. Bloggen är i sin tur inne på sin tredje vecka.

    Portföljen består till 2/3 av 11 svenska aktier och 1/3 6 utländska aktier. Finns inga andra aktier i portföljen utöver vad som har skrivits om i olika inlägg på bloggen.

    Största innehav just nu är H&M (25%), Boston Pizza (12%), Multiconsult (10%), Axfood (9%), Clas Ohlson (8%), Coca Cola (8%), TransAlta Renewables (6%). Som du ser är det ganska obalanserat och det beror på att jag har passat på att öka vid bra köptillfällen i aktier som jag vill äga på lång sikt med strategin att det på 3-6 månaders sikt kommer jämna ut sig när jag sedan ökar i andra aktier som just nu inte är särskilt billiga. Valutavinst i de utländska aktierna gjorde att de stack iväg ytterligare någon procent sedan köpet utöver kursvinsten. Normalt är deras andel något lägre.

    Tack för tipset! Blir ett inlägg längre fram där jag presenterar portföljen och vilken viktning jag strävar efter på lång sikt mellan aktierna.

    SvaraRadera