söndag 25 september 2016

Veckoplan - v. 39

Vill inleda med att tacka alla er som följer bloggen. Under lördagen passerades 1000 läsare sedan starten i början av september. Hade inte kunnat drömma om ett så stort intresse så snabbt. Tack!

Denna veckan var det ingen aktivitet alls från min sida. Börsen är egentligen fortsatt för högt värderad för min smak. FED:s signaler om att räntan kan höjas i december, under förutsättning att data ger stöd, tolkar jag som att aktier generellt kommer kunna handlas billigare på några månaders sikt. Inriktningen därför främst defensiv kommande vecka med fokus på att öka försiktigt i stabila aktier på lång sikt.

Som jag tidigare har skrivit verkar valutarabatten på NOK vara över när valutan nu handlas till mer än 1,05 SEK. Det hindrar inte att jag ändå tittar på att öka i ATEA som nu handlas till ganska låga värderingar. Kursen ska dock ned till 75 NOK innan jag tycker att det är billigt nog givet att jag har ett gott innehav och att valutakostnaden har ökat.

Axfood ska på sikt utgöra 10 procent av portföljen. Det gör aktien inte idag. Även om jag helst vill köpa på lägre nivåer tittar jag ändå på att öka försiktigt med 5-10 aktier vid en värdering på 150 SEK eller lägre för att bibehålla en god balans i portföljen.

Castellum tittar jag också på att öka i långsiktigt om kursen skulle falla under 127 SEK (3,33 procents utdelning). Jag vill inte ha en stor exponering mot fastighetssektorn - får anledning till att återkomma till det i senare inlägg. Däremot är det en bra aktie där det kan vara rimligt att öka defensivt för att liksom Axfood hålla uppe min nuvarande viktning i portföljen.

Duni på fortsatt bevakning med riktvärdet 125 SEK för att öka.

H&M utgör egentligen en alldeles för stor andel av portföljen. Kommer dock titta på att öka i måttfull skala om aktien bryter under 245 SEK.

Enfastighetsbolagen fortsatt väl högt värderade. Kommer under måndag till onsdag snegla lite extra på Delarka inför kommande utdelning men i så fall måste kursen under 120 SEK.

I morgon är en speciell dag för mig och det planerar jag att fira med en ny krydda i portföljen. Ni kommer kunna läsa varför. Låter det vara en liten cliffhanger så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar