fredag 10 februari 2017

Veckosammanfattning: intensiv vecka

En intensiv vecka har passerat. På börsen släppte flera bolag som jag äger aktier i rapporter. Privat har jag haft ovanligt mycket på jobbet vilket har medfört att jag inte har hunnit blogga så mycket. En del aktieorder har dock gått igenom i veckan.

Axfood släppte sin årsrapport och höjde utdelningen med hela 20 procent. Eftersom aktiekursen samtidigt föll på rapporten valde jag att öka mitt innehav med hela 28 procent till 8,5 procent av portföljen. Min YOC är nu hela 4,24 procent vilket jag tycker är riktigt bra i en utpräglad defensiv obligationsliknande aktie som Axfood. Jag skrev mer om hur jag resonerade kring rapporten här.
För att finansiera ökningen i Axfood valde jag att sälja av hela mitt innehav i ICA.

Gjensidige släppte också rapport i veckan och även här regerade marknaden ned. Jag valde att öka mitt innehav ordentligt sedan utdelningen höjdes med 6,25 procent. Aktien handlas nu till en YOC runt 5 procent. Det är en lite svajigare utdelningsaktie men företaget har en lång och fin verksamhet som inte känns särskilt riskabel. Skulle det komma sämre år där utdelningen sjunker med 20 procent är det fortfarande en godkänd långsiktig investering.

Multiconsult är ett konsultföretag som jag tycker är långsiktigt spännande alternativ till dyrare SWECO, ÅF och Ramböll. De börjar nu handlas på lägre nivåer igen nedtryckta av ett svagt tredje kvartal. Rapporten kommer i slutet av månaden och jag tänkte skriva ett inlägg i nästa vecka. Jag valde att tillvarata tillfället att öka lite för att bibehålla en försvarbar portföljandel på längre sikt.

Skanska har jag velat öka mitt långsiktiga innehav i. Passade på i veckan men har fortfarande en YOC på 4 procent.

Handelsbanken har det blivit arbitrage i när jag växlade mina 10 B-aktier mot A-aktier för 25 kronor i vinst.

Duni levererade idag en medioker rapport och de höjer inte utdelningen i år. Kommer se över om jag vill ha kvar dem i portföljen. Det är ett litet innehav som inte bidrar till att höja portföljens genomsnittliga utdelning och kanske bara tar onödig tid i anspråk att bevaka.

I marginalen har jag också ökat i H&M (medan det gick att göra utan att höja GAV) och Serneke. Det senare handlar om att jag långsiktigt vill tror på företaget och samtidigt vill flytta över hela innehavet från KF (där jag tecknade) till ISK. Jag tycker att aktien är ganska rimligt värderad just nu och att företaget flitigt presenterar nya projekt. Bör dock vara ödmjuk inför att det finns analytiker som inte menar att aktien är värd mer än 80 kronor. Rapporten kommer på månadens sista dag. Först då vet vi.

Dessa veckosammanfattningar är en sorts dagbok och ta dem för vad de är. Jag deltar i bloggkvalitetsveckan nästa vecka och kommer under helgen att skriva ett par kvalitativa bidrag. Den här veckan har jag inte hunnit med vare sig börsen eller bloggen mer än som hastigast på morgon och sen kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar