fredag 24 februari 2017

Veckosammanfattning: Duni ut - Scandic in

Börsveckans stora nyhet avseende mitt sparande är att jag har sålt hela mitt innehav i Duni och istället tagit in Scandic i portföljen.

Duni har levererat svagare resultat än förväntat senaste månaderna. Det blev ingen utdelningshöjning i år, vilket jag i och för sig inte hade kalkylerat med. Till sist var min yield on cost 3,98 procent vilket nu är näst sämst i portföljen bland mina svenska utdelningsaktier. När det nu öppnade sig ett läge att ta hem mer än en årsutdelning passade jag på att sälja Duni. Vinsten blev 5,7 procent vilket är dåligt sett ur ett halvårs ägande. Utöver Investor (3,5 procent) kommer alla mina aktier dela ut cirka 4 procent av inköpskostnaden under 2017. Det är jag jättenöjd med.

Scandic hade jag sneglat på under flera månader men först nu när de presenterade en urstark rapport med goda framtidsutsikter samtidigt som utdelningen bekräftades tyckte jag att det var fyndläge att ta in aktien till en yield on cost på 3,9 procent. Visst är detta lägre än vad jag hade i Duni men då är tillväxtpotentialen också högre i Scandic. Ni kan läsa mer om hur jag resonerade här.

En fin milstolpe har nåtts i veckan: Axfood blir min första aktie som ger mer än 1 000 kronor i utdelning vid ett enkilt tillfälle!

Förvisso ger mitt största innehav i H&M också mer än 1 000 kronor i utdelning totalt under 2017 men sedan den är uppdelad på två tillfällen blir det inte riktigt samma sak. Där ökade jag med 4 aktier idag sedan kursen vände nedåt igen. Nu har jag äntligen uppnått det symboliska målet att ha en yield on cost på 4,000 procent istället för 3,999 procent. Stor skillnad!

I linje med min veckoplan valde jag att fylla på lite ytterligare även i Skanska och Gjenside och kommer belönas för tilltaget med över 5 procents utdelning redan i april. Hade hoppats på att öka även i ATEA men NOK har stärkts ordentligt under veckan och jag avvaktar hellre att valutan toppar för den här gången innan jag ökar igen.

Till sist har jag passat på att ta hem lite swingtradevinster i Minesto. Det är en i absoluta tal billig aktie som jag har ägt och följt en längre tid. Mitt tillvägagångssätt är mycket enkelt: allt under 7 kronor är billigt för mig och när det blir läge att köpa under 7 kronor ökar jag lite. När lägen uppstår att ta hem småvinster gör jag det och behåller någon aktie på marginalen i courtageavrundningen. På så vis ökar jag sakta men säkert mitt innehav i en aktie som jag tror långsiktigt på, sänker sakta men säkert min GAV och får dessutom några kronor i vinst här och där. Den senaste posten jag köpte valde jag dock att behålla över helgen. Om inga väsentligt negativa nyheter om förseningar i kommersialiseringen dyker upp ska aktien upp en bra bit över 7 kronor igen vid nästa större positiva nyhet, till exempel årsrapporten den 29 mars.

Nästa vecka börjar med två superdagar då mer åtta rapporter publiceras som omfattar mer än en tredjedel av min portfölj. Portföljen är efter insättning av februarilönen nu endast cirka 300 kronor från att spräcka 300 000-kronorsintervallen. De åtta rapporterna kommer onekligen avgöra om jag lyckas avsluta februari månad över 300 000 kronor eller inte.

Mest nyfiken är jag förstås på Serneke. Noterar att jag fick rätt om att aktien hade bottnat för den här gången och nyhet om en ny order för ett kraftvärmeverk i Borås drev idag upp kursen ordentligt. Rapporten på tisdag kommer dock vara avgörande för om uppgången fortsätter eller inte.

Önskar er läsare en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar