lördag 25 februari 2017

Aktier jag vill äga men aldrig lyckats köpa

Alla har vi aktier som vi gärna vill äga långsiktigt men aldrig riktigt har lyckats köpa då de allt som oftast är mycket högt värderade. I veckan som gick kunde jag äntligen ta in en sådan aktie i min portfölj: Scandic. Eftersom jag oftast bara hinner följa och skriva om de aktier som jag har i min portfölj tänkte jag att det kunde vara trevligt att också presentera åtta svenska aktier som jag gärna skulle vilja ta in i portföljen. Har du någon aktie som du alltid drömt om att äga men aldrig köpt?

Jag följer för det allra mesta min köpstrategi och avstår från att köpa aktier som av olika anledningar inte uppnår mina köpkriterier. Den vanligast förekommande orsaken är att i övrigt stabila aktier inte lever upp till mitt utdelningsmål om minst 3,33 procent. Därför anser jag att de drar ned min genomsnittliga portföljutdelning på ett par års sikt samtidigt som det är långtifrån säkert att de är en lika god affär på sikt att de hinner ifatt tråkigare aktier som idag har en högre absolut utdelningsnivå.

Företagen har dock en fin historik av vinsttillväxt och det förefaller sannolikt att de alla kommer fortsätta leverera ökade vinster under många år framöver. Lita därför på att jag kommer köpa mindre innehav om kursen plötsligt skulle göra ett hack nedåt. När aktien i övrigt är högt värderad med höga P/E-tal avvaktar jag helt enkelt. För den som lägger större fokus på kursutveckling och vinsttillväxt än utdelningsnivå vågar jag påstå att samtliga aktier på listan är gedigna kvalitetsföretag som alla gör sig bra i en diversifierad långsiktig portfölj. Nåväl, nu till listan:

Atlas Copco är en av Sverige mycket få riktiga utdelningsaristokrater som inte har sänkt utdelningen på 33 år. Dessutom delar de ut både i maj och november. Företaget planeras nu styckas upp i två delar. Jag gillar inte att köpa aktier mitt i större omstruktureringar eftersom det uppstår kortsiktig spekulation och ovisshet om vilka komponenter som ingår i vilken del. Föredrar att istället köpa när röken har lagt sig och den långsiktige vet vad man får till vilket pris. Då återkommer jag till aktien igen. Borde vara given i en utdelningsportfölj.

Cloetta är ett välkänt varumärke som det skulle ligga nära till hands att investera i eftersom de utgör ett hyggligt komplement till Axfood. Utdelning når inte ens 2 procent och även om vinsttillväxten är god och de nyligen höjde utdelningen med hysteriskt höga 50 procent frågar jag mig om det kommer vara hållbart på längre sikt att ens vänta sig tvåsiffrig utdelningstillväxt. Förväntningarna är ganska högt ställda nu. Det är ett moget företag som antingen måste exportera till nya marknader, växa genom förvärv eller pressa kostnaderna för att ytterligare öka sin tillväxt. Företaget själva har stakat ut tillväxt genom förvärv som huvudinriktningen. Därför frågar jag mig om det verkligen är rimligt att chansa givet att jag får bättre säker utdelning i andra mogna företag.

Fenix Outdoor bedriver en jättefin verksamhet med stark vinsttillväxt. Jag använder själv deras produkter. H&M har dock visat att klädsektorn är så högt konkurrensutsatt att även marknadsledande aktörer kan få problem. Fenix växer därtill även genom förvärv snarare än likt H&M främst genom att vidga verksamheten till nya marknader. Det gör aktien svårbedömd och utdelningsandelen är i nuläget för låg för mina kriterier. 18 år utan sänkt utdelning.

Holmen uppfyller faktiskt mina minimikrav för köp eftersom YOC just nu är 3,5 procent. De har också fem år av höjda utdelningar bakom sig. Samtidigt verkar de i en cyklisk bransch och det är därför ett lite lurigt läge att köpa just nu när kursen är hög varför jag vill ha en högre riskpremie. Kassan är urstark vilket kan förklara den oroväckande höga utdelningsandelen. Holmen är fin och underskattad tråkaktie som jag hade i min första aktieportfölj och som där tjänade mig mycket väl under flera år.

Kopparbergs har en mycket fin utdelningstillväxt och vinsthistorik. Utdelningen är dock alltför låg och trots kursnedgången inte ens 3 procent. Därtill är jag försiktig kring hur företaget påverkas av en Brexit och svagare GBP då de har en stark exponering mot UK. Tycker att de är ett relativt moget företag där det är oklart hur de ska kunna upprätthålla en lika fin tillväxt framöver som marknaden givet hög värdering verkar förvänta sig. Därför anser jag fortfarande att aktien är dyr och vill inte köpa utan viss riskpremie. Skulle aktien fortsätta ned under 200 kronor kommer jag dock aktivt bevaka för att eventuellt köpa en mindre post.

SCA är en fin utdelningsaristokrat som dock är hopplöst övervärderad just nu (P/E cirka 35) till följd av spekulationer om en omstrukturering av verksamheten. Därför uppfyller den ej heller mina utdelningskrav trots att SCA utöver att de sänkte utdelningen 2009 på grund av finanskrisen endast har sänkt en enda gång på 50 år. Inväntar helst att det lugnat ned sig med alla uppdelnings- och uppköpsspekulationer. Liksom Holmen var SCA ett mycket fint innehav i min dåvarande Aktieinvestportfölj.

SWECO är ett mycket välskött konsultföretag som dessutom har en stor tillväxtpotential i att exportera konsulttjänster. 18 år i rad av utan en enda utdelningssäkning gör dem intressanta. Tyvärr är de dock prissatta därefter och utdelningen brukar vara cirka 2 procent vilket är för lågt men vid en större nedgång vore det försvarbart att köpa en andel. Lite på att jag köper vid fyndläge.

Ångpanneföreningen är ett gammalt och gediget företag med en fin konsultverksamhet. Hittills har jag valt att satsa på norska Multiconsult som har en liknande verksamhet och historik men högre utdelning och bättre tillväxtmöjligheter. Skulle fyndläge uppstå vill jag dock ta in ÅF i portföljen.

4 kommentarer:

  1. Själv gillar jag Holmen och Atlas Copco. Atlas är mitt 5:e största innehav och holmen har jag endast ett fåtal aktier i och har köpt och sålt lite tidigare.

    Jag tycker som du säger att Fenix och Cloetta känns osäkert om de kan fortsätta att växa i längden på samma sätt.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Atlas var jag nära att köpa nyligen men uppdelningsturerna gör att jag avvaktar tills röken lagt sig.

      Radera
  2. Kan relatera till att alla har en aktie man vill äga men aldrig lyckats få in i portföljen till den grad man önskar. Trevlig blogg som åker in i blogglistan när jag är vid datorn nästa gång. Lycka till i framtiden :)
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar bloggen! Lägger till din blogg i listan också.

      Radera