tisdag 7 februari 2017

Spännande läge i Axfood - höjd utdelning men kursen faller

Axfood släppte idag sin årsrapport. Ordinarie utdelning höjdes med hela 20 procent samtidigt som marknaden reagerade negativt på svagare resultat än vad analytikerna hade förväntat sig.

Jag hade förhoppningar om en utdelningshöjning med 10 procent till 5,50 kronor. Räknar man in extrautdelningen var det i praktiken en sänkning men extrautdelningar finansieras med kassaöverskott och dem räknar jag aldrig in i mina värderingar. 6 kronor kunde jag inte ens drömma om. Är därför helnöjd!

Nu vill jag inte i detta euforiska inlägg negligera riskerna med Axfood. Min största oro kretsar dock kring om de tappar marknadsandelar till nya aktörer som Lidl. Jag kan ha missat det men har inte sett några tydliga sådana tecken. Min reaktion är att kostnader för nyinvesteringar i kombination med osedvanligt svag krona och ett ovanligt svagt julår drog ned resultatet.

Utöver mat.se och Eurocash fick vi också information om nyinvesteringar i Hemköp, bland annat 6 nya samt renoveringar av befintliga butiker. Samtidigt ökade försäljningen av ekologisk mat med 20 procent i Hemköpbutikerna. Det antyder att Axfood gör mycket rätt i att stärka sin position i premiumsegmentet.

När det gäller Willys avser Axfood fortsätta kampanjer för att ta ytterligare marknadsandelar med förhoppning om att växa med 1,4 procent utöver 2016 års nivå. Tre nya Willysbutiker planeras. Just marknadsandelarna och ökad konkurrens är det jag oroar mig mest över. Effekten av svagare julhandel slog hårt mot Willys i form av ett minskat rörelseresultat men omsättningen ökar och därmed torde det i utgångspunkt vara övergående moln på himlen. Att ledningen presenterar en offensiv strategi gav mig de besked jag behövde för den här gången så återstår det att följa upp om de leverar därefter eller inte.

Vi fick också besked om att investeringarna även under 2017 kommer vara högre än vanligt, kanske till och med så mycket som 50 procent högre än under 2016. För den långsiktiga spararen är det ett positivt besked att företaget återinvesterar i sin verksamhet för framtida vinsttillväxt.

Analytikerna hade uppenbarligen förväntat sig en rörelsemarginal på 4,6 procent. Axfood understryker dock själva att deras rörelsemarginalmål är just 4 procent, vilket levererades. Min avsikt med Axfood är att det ska vara portföljens defensiva ankare. Bra livsmedelsaktier är trygga att äga i lågkonjunktur eftersom människor alltid behöver köpa mat. Att aktien faller för att analytikerna har haft högre förväntningar än vad som levererades samtidigt som jag vid en första snabb läsning inte kan identifiera något som är fundamentalt fel i verksamheten och därtill får 20 procents utdelningsökning är lite av den bästa av världar när det gäller långsiktiga köptillfällen.

Sedan jag startade min portfölj i somras har det aldrig gått att handla Axfood till en YOC över 4 procent. Mina köp har hela tiden tagit en modest utdelningshöjning i beaktande. Att kunna handla Axfood till en YOC som snuddar vid 4,5 procent och få ta del av nämnda utdelning redan nästa månad är verkligen den bästa av världar.

Jag valde därför att öka mitt innehav med 15 procent. Mitt mål är att äga 250 aktier i Axfood vid årsskiftet. Dit är det fortfarande 99 aktier kvar och jag kommer passa på att fortsätta öka. Först ska jag dock sätta mig ytterligare in i rapporten för att se vad jag kan ha missat. 

Välkomnar varmt kommentarer kring alternativa synsätt på Axfoodrapporten!

OBS! Detta inlägg ska endast ses som mina personliga reflektioner kring Axfoods årsrapport. Det är inte finansiell rådgivning eller rekommendation. Det är inte ens en analys utan endast mina spontana kommentarer kring nyheten. Läs rapporten och gör din egen analys. Jag har ännu inte hunnit läsa rapporten i detalj.

10 kommentarer:

  1. Tjena,
    Härlig utdelningshöjning, verkligen!
    I Webcasten nämner VD vid två tillfällen och stryker under det med kraft att han är fullt övertygad om att de tog marknadsandelar i Q4. De får ju rapporter på det från analysföretag, förvisso släpar det men jag gissar att datan är sammanställd nu och Axfood har fått svart på vitt utvecklingen och andelar under december och därmed hela Kvartal 4.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Tack för tipset - ska kolla upp webcasten till helgen! Det låter verkligen lovande om de tar marknadsandelar trots en svag rapport.

      Mvh
      Utlandsutdelaren

      Radera
  2. Jag tycker att det har varit väldigt många positiva nyheter om Axfood de senaste månaderna vilket gått till synes obemärkt förbi. Först köpet av mat.se,sen köpet av Eurocash och nu utdelningsökning. Det faktum att man tjänade en aning (nåja ca 10 %) lägre än vad analytikerna förväntade sig får däremot genomslag på kursen.

    Ja jag äger Axfood och jag är en aning bitter ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det känns som att de stora investeringar som görs just nu inte har fått genomslag ännu. Många investerar i Axfood med kortare horisont än oss och de är nervösare än oss över räntehöjningar och sämre resultat. I avsaknad av riktigt negativa nyheter är jag konstigt nog mest glad över att det ger ett bra tillfälle att öka långsiktigt. Axfood är för mig ett kärninnehav som jag aldrig planerar att sälja. Tickar den på med sin stadiga utdelning år efter år räcker det gott för mig.

      Siktar på att lägga order för att öka med 16 aktier imorgon om det inte blir en rekyl. I så fall blir Axfood första aktie att ge mig en tusenlapp i utdelning (om man inte räknar H&M som delade upp sin) - känns inte fel att ha en så trygg grundplåt i botten av portföljen.

      Radera
  3. Fin sammanställning! Jag ser dippen som ett perfekt läge att öka, jag köpte rätt hårt idag och köper ev lite mer.

    Långsiktigt känns det bra med Axfood tycker jag. Enligt mig bra investeringar och utdelningshöjningen ser jag som en fin bonus.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så resonerar jag också - 28 procent ytterligare blev det i veckan och nu 8,5 procent av portföljen med YOC på 4,24 procent!

      Radera
  4. Tycker verkligen om kampanjerna som Axfood kör med.

    Exempelvis bytte jag elleverantör för en tid sedan och fick hela 500 kr att handla för på Willys. Gynnar både mig och Axfood :)

    Tack för bra läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade också upp detta "erbjudande". Lyckades du förhandla bort månadsavgiften i samband med att du tog det? För det var där som det blev magplask och en ren förlustaffär.

      Radera
  5. Jag äger ingen utav Axfood eller ICA i skrivande stund men är hemskt sugen på någon av dem. Det som för mig talar för ICA är att deras apotek går mycket bra, och jag tror det tillför återkommande kunder i en fin synergi. Mig veterligen har inte Axfood(Hemköp, Willys) apotek i sina butiker?

    SvaraRadera