onsdag 8 februari 2017

Korta kommentarer om dagens rapporter

Idag publicerade tre av mina innehav rapporter: ATEA, Handelsbanken och ICA. Jag har inte hunnit läsa dem på djupet ännu och har mycket att göra just nu så se det här endast som mina spontana kommentarer. Som vanligt ingen rekommendation eller rådgivning.

ATEA bekräftade att de även under 2017 kommer dela ut 3,25 kronor vardera under maj och november. Det gladde mig, inte minst eftersom jag hela tiden har räknat utifrån endast en utdelning på 3,25 kronor varför utdelningen i praktiken blir dubbelt så hög som förväntat. Jag tog höjd för detta och ökade i mellandagarna men fick nesligt nog inte igenom den order jag lade i morse. Är kluven inför att öka ytterligare. Min bild är att ATEA är ett långsiktigt mycket välskött bolag som växer på den svenska marknaden också. Samtidigt är utdelningsandelen just nu högre än vinsten och även om företaget har en god kassa är jag alltid lite försiktig när företag delar ut hela vinsten och tar från kassan istället för att återinvestera. Tror dock långsiktigt på företaget och deras verksamhet.

Handelsbanken höjde utdelningen med 11 procent till 5 kronor per aktie. Många tyckte att det var för lågt med fjolårets extrautdelning i backspegeln men jag har faktiskt ganska nöjd med att företaget prioriterar långsiktig hållbarhet. Handelsbanken är inte den bästa aktien att äga i högkonjunktur men för er yngre läsare bör det understrykas att Handelsbanken är en trygg hamn när det stormar som värst under finanskriser. Därför har jag långsiktigt valt Handelsbanken i min portfölj. Jag ska ärligt säga att jag inte ens har hunnit ögna igenom rapporten och ska göra det till helgen. Min spontana reaktion är dock att jag välkomnar nedgången som ett tillfälle att öka långsiktigt. YOC 4 procent nås nu vid 125 kronor, att jämföra med de cirka 112 kronor som jag tidigare hade som gräns för att öka. Tror dock inte det är någon brådska för jag tror att aktien ska ner ytterligare nu när trenden väl vänt.

Har varit trevligt att läsa om alla er som har lyckats ta hem arbitragevinst i SHB senaste tiden. Eftersom jag bara har kvar 10 aktier har jag velat ha ett par kronors marginal för att det ska vara värt risken. Igår öppnade börsen med just ett sådant läge och trots att jag tog till säkerhetsmarginal i bägge riktningar för att inte gå miste om affären drog jag hem 3,10 kronor per aktie i arbitrage och en blygsam men beskedlig vinst på 25 kronor. Det retar mig lite att i statistiken vara 2,9 procent ner istället för egentliga 27,8 procent upp. Nu får jag också börja justera GAV manuellt.

ICA presenterade en ganska ok rapport där en utdelningshöjning med 5 procent till 10,50 kronor bekräftades. Företagets verksamhet gör hyggliga resultat och man har nu investerat i Litauen, vilket var anledningen till att jag tog en liten position i aktien från början. Nu när Axfood är intressant värderad igen (YOC 4,2%) valde jag dock att sälja av hela ICA-innehavet (YOC 3,9%), vilket räknade hem en vinst på 13 kronor per aktie över mindre än 45 dagar. Anledningen till att jag sålde var som sagt dels att jag istället vill skifta över i Axfood men också att ICA med stor sannolikhet kommer utvecklas sämre än index samtidigt som potentialen för utdelningstillväxt är svagare. Jag har tidigare skrivit att jag ser ICA som ett tredjealternativ efter Axfood och finska Kesko eftersom ICA enligt min mening är sårbarare för lågpriskonkurrens (Axfood är väletablerad i både lågprissegmentet och premiumsegementet medan ICA egentligen inte konkurrerar vare sig med pris eller kvalitet utan bara är "lagomast"). Till sist har ICA nu också avyttrat sitt norska fastighetsinnehav. Det ger förvisso en stark kassa som kortsiktigt kan användas till utdelningar men reser också frågor om varifrån vinsttillväxten ska komma på lång sikt? När jag nu börjar få många aktier i portföljen var det ett lätt val att växla ned ICA till förmån för Axfood.

6 kommentarer:

  1. Klokt tänkt med ICA, jag behåller min lilla skvätt än så länge men kanske byter mot fler Axfood i dagarna.

    Vet du hur man ändrar gav manuellt? Jag har lite samma störningsmoment, mina SHB visar -3% fast jag egentligen ligger +30%.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det undrar jag också. Tills vidare håller jag koll manuellt men det blir lite jobbigt i längden.

      Radera
  2. Jag har inte heller hunnit lusläsa men jag gläds åt Ica och köpte Handelsbanken på dippen. Tror Handelsbanken är bra på sikt!

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Ja har man sett ett par finanskriser passera trots att jag fortfarande är ganska ung så blir man ödmjuk inför att tråkig aktie i medvind är bättre än häftig aktie i motvind.

      Radera
  3. Du behöver inte oroa dig för Atea. I det fallet måste du göra en kassaflödesanalys och kan inte utgå från de klassiska vinstmåtten beroende på avskrivningarnas storlek m.m.

    Tänk värdering ungefär som när du värderar tillgångsbolag. Kassaflödet täcker utdelningen nästan två gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Jag är dålig på att göra kassaflödesanalys på IT-företag och det är skälet till att jag har en defensiv värdering endast utifrån ordinarie utdelning. Helt klart något jag behöver lära mig mer om.

      Radera