torsdag 7 maj 2020

Miljöteknikaktier

Hela vägen sedan start har portföljen kryddats med miljöteknikaktier.

Jag har alltid haft ett intresse för miljö, klimat, förnybar energi och energieffektiva lösningar.

Ursprungligen kryddade jag portföljen med fem procent av aktierna i sådana aktier. Allteftersom min ekonomi har blivit stabilare med högre intäkter och lägre utgifter har jag dock beslutat mig för att tillåta mig att investera lite mer i miljöteknikaktier.

Det finns flera skäl. Dels är det en bransch som jag kan bättre än andra, eller snarare finns det branscher såsom IT och telecom eller finans där jag inte har någon kunskapsedge alls. Dels är jag genuint intresserad av smarta miljöläsningar och jag tror helt enkelt att det är bra att investera i sådant som intresserar mig eftersom jag då tenderar läsa in mig bättre på företagen och följa dem mer aktivt. Sedan känns det naturligtvis meningsfullt att investera i företag som bidrar till förnybar energi och andra smarta miljölösningar. Jag tycker också att hållbara fonder generellt är dåliga på att investera i de riktigt spännande företagen. De tenderar att köpa storföretag som är miljöcertifierade och ta ut en relativt hög förvaltningsavgift för besväret att bevaka dessa. Därför sätter jag ihop min egen korg.

Det innebär inte på något sätt att jag har slutat investera i utdelningsaktier. Jag köper i absoluta tal precis lika mycket utdelningsaktier idag som jag gjorde för ett år sedan varför min FIRE-plan på längre sikt fortfarande går som den ska. Skillnaden är att jag unnar mig att använda mina ökade besparingar i högre utsträckning till just miljöteknikaktier.

Det är också ett svar på en av de kanske vanligaste läsarfrågorna: varför satsar du inte på tillväxt istället för utdelningar. Absolut, det gör jag också men bara i aktier i branscher som jag förstår mig på hyggligt, där jag är ordentligt inläst över tid och där jag har intresset att aktivt följa aktierna. Jag ser det helt enkelt som att antingen köper jag stabila utdelningsaktier eller också köper jag miljöteknikaktier med hög risk som har potential att bli tiotaggare.

Utöver att jag skriver om hållbara investeringar kommer jag därför skapa en ny flik där jag samlar de mer genomarbetade inläggen om miljöteknikaktier på ett och samma ställe. Först ut blir ett mastodontinlägg om Minesto som jag kommer publicera senast nästa helg - håll utkik!
(tanken var att publicera inlägget under lördagen man råkade tyvärr radera hela utkastet när skulle göra några sista minuten-uppdateringar och vill ta mig tid att skriva ett nytt av samma kvalitet)

En vanlig fråga är varför jag har gått in så tungt i Minesto. Nu kommer ett svar en gång för alla.
I dagsläget har jag ett innehav köpt till motsvarande en årslön i Minesto samt noterbara positioner på mellan en halv till en procent av portföljen vardera i Azelio, Climeon och SolTech.

I tillägg till dessa finns mindre innehav även i Vestas, Tomra, Swedish Stirling, Powercell och EcoWavePower.

Jag har även en rad andra miljöteknikaktier på bevakning, till exempel Seatwirl.

Du bör hålla i minnet när du läser de här inläggen att de flesta miljöteknikaktier i min portfölj är företag som i nulägget inte gör vinst och i flera fall har begränsade intäkter. Risken är därför mycket hög och det kan bli emissioner längs vägen. Jag försöker bygga mina inlägg fullt ut på existerande analyser och företagens egen information men det är särskilt viktigt att understryka att du bör göra din egen analys och aldrig bör läsa inlägg som finansiell rådgivning. För mig är det här främst ett sätt att dela med mig av den sammanställning jag gör för min egen skull när jag går igenom företagen. Mitt ägande i den här typen av aktier är i allt väsentligt mycket långsiktigt. De stora vinsterna finns ofta åtminstone ett decennium bort i tiden först när tekniken har kommersialiserats och dragit in ökande vinster i några år. Det finns naturligtvis inga garantier för att företagen lyckas göra det.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Som göteborgare och intresserad av miljöteknik borde ju Powercell vara förstahandsvalet. I princip alla förbränningsmotorer skall bytas ut oavsett om man tittar på personbilar, lastbilar, bussar, tåg, fartyg, flyg eller stationärt. Powercell har positionerat sig otroligt väl med samarbeten med Bosch, ABB och snart kommer Siemens på den marina sidan. Sitter tungt i Minesto liksom du, men tror att vätgad/bränslecellsmarknaden kommer utvecklas ännu bättre. En dubbling per år kommer nog inte att räcka under de närmaste åren. Eller de nordamerikanska jättarna Ballard Power, Plug Power eller Nikola. Fler extremt lovande svenska företag i denna sektor är ju Metacon, Cell Impact och Biofrigas. Om du vill bygga på din tillväxtportfölj:)
    Mvh Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för flera spännande tips Martin - ska kolla upp dem!

      Just Powercell köpte jag faktiskt en post vid under nedgången i Mars men har tagit hem vinsten för att öka i Minesto istället. Powercell är ett fantastiskt Göteborgsföretag och gillar starkt deras teknik men ibland måste man acceptera att man har missat tåget, aktien är väl redan värd mer än trettio gånger noteringskursen. Jag tycker att aktien just nu är dyr kontra risk eftersom den redan prisar in väldigt mycket.

      Min tveksamhet till Powercell gäller dels att jag inte gillar fordonssektorn (äger inga fordonsaktier) då jag inte är övertygad om att bilägande kommer vara lika stort och självklart i framtiden som under 1900-talet, inte minst i premiumsegmentet utan de marknader som ökar är snarare lågprissegmentet i växande ekonomier. Jag tror att fler kommer bildela genom bilpooler vilket är mer kostnadseffektivt och slår trend om ökat hemarbete igenom blir bilen mindre nödvändig.

      Dessutom kräver Powercell en helt ny infrastruktur och det är ett kritiskt steg att ta. Jag vet att de har ett par spännande projekt på gång, inte minst för lastbilstransporter som har mer förutsägbara rutter.

      Av samma skäl är jag skeptisk till Biofrigas, det kräver också systemlösningar. Själva tekniken tror jag starkt på i bägge fallen men politiker som uppvaktas av konservativa lobbyister är just nu rätt fokuserade på el-lösningar med laddstolpar och kärnkraft vilket jag tror är ett feltänk.

      Just infrastrukturberoende och beroende av politiska beslut är något jag tittar på och försöker undvika i miljöteknikaktier. De fyra miljöteknikaktier jag äger kräver inga sådana politiska särbeslut om infrastrukturinvesteringar vilket gör att det är mer i företagets egna händer om de lyckas eller inte. Dessa har än så länge inte ökat med mer än 1-2 gånger noteringskursen och har mer uppsida kvar i kursen.

      Bränsleceller och biogas är inget nytt utan de var i ropet när jag var student också för tiotalet år sedan och läste in mig rätt aktivt på det då men då satsade inte de stora aktörerna, kanske är tiden mer mogen nu. De andra aktierna har jag ingen koll på.

      Radera
  2. Du har helt rätt att bränsleceller och vätgas inte är något nytt. Nytt är däremot att tekniken numera är färdigutvecklad att implementeras på allt från flygplan, lokomotiv, stora fartyg till personbilar eller väldigt små kraftenheter. Fokuset på klimatfrågan gör att sektorn kommer att vara glödhet i många år framåt. Just personbilar kommer säkert att dröja några år innan vätgasbilar blir var mans egendom, utan lastbilar och bussar med mer förutsägbara rutter blir säkert de första att dra nytta av tekniken. Just infrastrukturen är nyckeln till massiv utrullning, men fler och fler länder ställer in siktet på att bli s.k. vätgasekonomier där väte som energibärare kan skapa ett flexibelt självförsörjande energisystem där el från vind, sol och vatten kan skapas och lagras nationellt, regionalt och lokalt. Möjligheterna är närmast oändliga. Särskilt när man kopplar in framtida offshore-fält där bla. Seatwirl förhoppnigsvis kan norpa en bra bit. Tyskland och Norge har nyligen presenterat sina nationella vätestrategiplaner och EU släpper sin den 8-e juli. Kina har redan styrt om sina subventioner från rena batteribilar till just vätgasbilar och byggandet av vätgasstationer kommer räknas i 1000-tals fram till 2030. Rekommenderar dig att följa https://mobile.twitter.com/william_sw som på daglig basis lägger ut mycket som rör just vätgas och bränsleceller på global basis. Oavsett just eventuella miljövinster skapar dessa stora paradigmskiften inom energi/transportsektorn investeringsmöjligheter som senast sågs vid Internets intåg med företag som bla. Apple, Microsoft och Google.
    Vi ligger ganska lika varandra i portföljens värde för tillfället. Skall bli intressant att se vem som först når 4 respektive 5 miljoner;) Lycka till!

    SvaraRadera