tisdag 5 maj 2020

SBB är en påminnelse om devisen om du tvekar - avstå!

Dagens stora snackis är att SBBs VD Ilja Batljan har anhållits av Ekobrottsmyndigheten för påstått brott mot marknadsmissbrukslagen.

När SBB köpte ut Hemfosa från börsen var det hittills enda gången jag inte har tackat ja till ett erbjudande. Jag valde att sälja hela mitt innehav i Hemfosa kontant. Anledningen var enkel, jag hade inte förtroende för SBB och frågade mig hur ett uppstickarföretag med en VD med såpass ung kompetens i branschen kan köpa upp ett så välskött företag som Hemfosa med en av marknadens mest rutinerade fastighetsmagnater vid rodret? Den enklaste förklaringen jag fann var högre risk och att det krävs höga lån för att köpa upp ett så välskött företag som Hemfosa med en notoriskt låg risk.

Låter detta korta inlägg bli en dagboksanteckning i all enkelhet på temat om du tvekar - avstå!

Helt enkelt en minnesanteckning som bekräftar att det var klokt att inte hoppa på SBB-tåget. En lärdom rikare som förhoppningsvis leder till att jag blir en bättre investerare och undviker att göra liknande misstag i framtiden. Det är också ett exempel som visar att man bör kolla upp och känna förtroende för ledningen, inte bara räkenskaperna. Den lärdomen har jag dock åkt på tidigare.

Jag när nu en from förhoppning att Jens Engwall köper tillbaka Hemfosa igen till reapris.

Lite i skymundan kom idag nyheter från Färöarna om att deras energibolag SEV påbörjar arbetet med bottenfundamentet nästa vecka till Minestos första kraftverk på ön. Ett Minestoinlägg är på väg!

1 kommentar:

  1. Som alltid i sådana här sammanhang är sekreteraren i De Efterklokas Klubb begravd i medlemsansökningar.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera