fredag 4 november 2016

Förberedelser inför notering av Serneke i fokus

Veckans stora nyhet var att Serkene börsnoteras. Det är den enskilda börshändelse jag har sett fram emot hela året. Nu gäller det att få loss tillräckligt med kapital för att kunna teckna ordentligt. Jag har därför sett till att låna av mig själv så att det finns buffert för såväl teckning som ett eventuellt Trumpras på onsdag. Eftersom tilldelningen brukar vara låg siktar jag på att teckna aktier för mellan 30 000 och 50 000 kronor i förhoppning om att åtminstone tilldelas aktier för mellan 15 000 och 25 000 kronor. Ni kan läsa mer här.

En nyhet i skymundan i veckan var även att Alligator Bioscience börsnoteras mot årets slut. Kursen ska bli 32,50 kronor per aktie men teckningsdatum är ännu inte bekräftat. Lundaföretaget är verksamma inom biotekniksektorn och cancerbehandling. För att vara ärlig vet jag ganska lite om företaget men med Johnson & Johnson, Wallenbergsfären och Stenasfären som ägare känns det värt en chansning. Där rör det sig i så fall om lägsta tilldelning snarare än en större affär.

Arcus kommande notering på Oslobörsen är jag också nyfiken på. Ratos har haft ett innehav i spritföretaget i ett decennium. Tror dock att det inte blir någon högutdelare och deras marknadsandel är nog ganska mättad så det lutar åt att jag avstår.

Jag har under höstledigheten ägnat mig åt daytrading och swingtrading i liten skala framförallt i utvecklingssyfte. Ett separat inlägg om mina reflektioner och lärdomar kommer publiceras vid ett senare tillfälle. Min slutsats var hur som helst att jag stärktes i min uppfattning om att utdelningssparande är rätt väg. Även om resultatet i kronor räknat var ganska ok gillar jag inte den höga andel beslut som krävs i mer kortsiktig handel. De medför i sig ökade risker och min filosofi är köp och bevaka där idealfallet är att jag endast behöver fatta köpbeslut utifrån på förhand noga övervägda köpnivåer baserade på vinst och utdelningsnivåer. Säljbeslut behöver då endast undantagsvis göras när förutsättningarna för en investering dramatiskt förändras.

På det temat har jag i veckan också bitit i det sura äpplet och realiserat min första förlust i REC Silicon. Skrev ett inlägg igår som ni kan läsa här.

Egentligen älskar jag lägen som dessa när det är en stor osäkerhet till följd av en extern händelse, i det här fallet presidentvalet i USA. Det medger bra tillfällen att köpa också defensiva svenska aktier som i liten grad ens indirekt berörs av valresultatet billigare än vanligt. Tyvärr har jag fått lägga band på mig för att säkerställa att det finns en buffert till att teckna Serneke. Kommer dock låna av mig själv för att ha en kassa om ett större köpläge skulle uppstå.

Castellum och Clas Ohlson har jag dock fortsatt öka i på vägen ned. Eftersom jag behöver spara kapital till Sernekenoteringen har jag samtidigt swingtradat flitigt och sålt delar av ökningen av med blygsamma vinster. Är det någon poäng med det egentligen? Nja vinsten är liten men ändå konkret. Samtidigt sänker det mitt GAV och min YOC på längre sikt, vilket jag ser som positivt.

Axfood fortsätter jag också öka i. Eftersom jag gjorde en större ökning förra veckan när min Köp B-nivå passerades har jag nu gjort mindre ökningar för att fortsätta bibehålla min portföljandel intill dess att nästa nivå eventuellt uppnås. Återstår att se om aktien har bottnat eller fortsätter ned till den starkare stödnivån vid 133 kronor. Vid 133,3 kronor når jag 3,75 procent utdelning mot årets nivå och där är nästa nivå där jag är beredd att göra större köp.

MQ har jag fortsatt öka i inför februariutdelningen. Hade egentligen tänkt sälja av ungefär hälften av ökningen på kort sikt men under den oroliga veckan har det inte varit möjligt. Innehavet motsvarar just nu tre procent av portföljen, vilket är i högsta laget men inte dramatiskt mycket på längre sikt. Skulle ett tillfälle komma minskar jag kanske och annars har jag en fin utdelning att se fram emot i februari.

Vindenergiföretaget Vestas har jag en längre tid sneglat på att köpa en liten andel i. Kursen har fallit i veckan mot mer acceptabla nivåer. Då ska man dock vara klar över att en viktig anledning till detta är att företaget aktivt återköper aktier under hösten. Nu offentliggjordes att 257 900 aktier ytterligare återköptes under föregående vecka.

TransAlta RES uppfyller bägge mina investeringsmål om miljömässigt hållbar verksamhet och hög regelbunden utdelning. Månadsutdelaren släppte sin tredje kvartalsrapport, vilken indikerade förseningar i större projekt som kan riskera framtida vinsttillväxt. Utdelningsandelen är dock mycket hög och nuvarande nivå är bekräftat till och med den 31 mars 2017. Jag ville öka för att hålla jämna steg med portföljbalansen men aktien visade styrka och nådde bara retligt nära mina köpnivåer och studsade sedan upp. Återstår att se om aktien bottnat eller prövar lägre nivåer på nytt före tisdagens val - följer den samma handelsmönster som senaste dagarna är det inte omöjligt. Som jag ser det finns två scenarion. Det rimliga är att en botten nu har bildats eftersom aktien trots allt stängde uppåt strax över gårdagens stängningskurs. Enligt aktiens vanliga månadsmönster ska den normalt vända uppåt igen. Samtidigt nådde aktien inte upp till en lika hög topp senast och eventuell stärkt oro på måndag inför presidentvalet kan möjligen göra att lägre nivåer får ett nytt test. Givet utmaningarna avvaktar jag helst ett bättre köpläge än senast då risken att utdelningshöjning minskar har ökat något. Aktien är dessutom 25 punkter dyrare nu på grund av den starkare valutan.

Lämnar en liten cliffhanger till den analys av företaget som jag kommer publicera under lördag förmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar