onsdag 9 november 2016

Börsraset uteblev

Det blev faktiskt inga affärer för min del. Hade varit inställd på en börsfrossa motsvarande Brexit - let the lord of chaos rule och så vidare. Så blev det inte.

Eftersom de aktier jag främst är beredd att öka i under så osäkra förhållanden är trygga och defensiva aktier där jag redan hade en stor position satte jag min kurs utifrån söndagens riktkurser. De motsvarar i genomsnitt en nedgång på fem procent och så illa blev det inte. Som de flesta av er läsare har jag ett vanligt heltidsarbete och följer inte börsen i realtid. Möjligheten att reagera på tecken på att raset bottnat finns därför inte.

Som jag ser det är risken dessutom inte över. Jag tror precis som med Brexit att marknaden kommer reagera igen för de aktier som berörs av mer konkreta åtgärder när de eventuellt blir kända i framtiden. Vi ska komma ihåg att väldigt lite är känt om vad Trump faktiskt kommer genomföra i sin ekonomiska politik. Bättre då att avvakta mer information. Det är långtifrån säkert i vilken riktning börsen rör sig härnäst. Det man kan konstatera är dock att föregående veckas nedgång till stor del antagligen prisade in risken för att Trump vann valet vilket delvis kan förklara den milda reaktionen. Dessutom är det ännu för tidigt att säga hur valutan utvecklas på längre sikt. Prognoser före beslutet talade om en försvagad USD men så har ännu inte skett. Dessutom kommer räntehöjningen såsmåningom, även om flera analytiker nu tror att FED väntar i december (vilket kan vara ytterligare en förklaring till hur börsen reagerade).

Borde jag inte då ha tillvaratagit tillfället och köpt ändå? Det var ju trots allt någon procents rabatt?
Jo men ta en aktie som Clas Ohlson, att köpa den för mindre än en krona mindre per aktie än senast är faktiskt inte värt risken. Är aktien mer än fem kronor billigare kanske det är värt det på lång sikt. Det är ungefär på samma sätt som jag reagerar när man handlar aktier nära inpå en ny rapport och osäkerheten är stor. Det är inte värt det - bättre att vänta. Handla utifrån mina vanliga köpkriterier fortsätter jag ändå att göra regelbundet och de utslagen har faktiskt inte förändrats av miniraset.

Noterbart är att mataktier som vanligt går bra i tider av osäkerhet. Både Axfood och ICA ökade faktiskt. Apropå varför jag har Axfood som ankare i min portfölj. I tider av osäkerhet behöver folk fortfarande köpa mat och det är dessutom en bransch som inte är fullt så valutakänslig som många andra.

Utländska aktier då? Jodå jag fiskade lite i ATEA och Gjensidige men samma sak där, blev inte billigt nog. TransAlta Renewables föll på beskedet - borde jag då inte ha plockat upp aktien på mina vanliga köpnivåer? Nej, en av branscherna som är mest i farozonen för Trumps politik är förnybar energi. TransAlta RES har förvisso endast en vindkraftspark i Wyoming och ett kontor i delstaten Washington i USA. Samtidigt är det självklart att deras tillväxtmöjligheter hämmas väsentligt. Bättre då att avvakta. Den som är tveksam kan studera aktiekursen för Vestas.

Den enda affären jag har gjort idag var faktiskt än försäljning. Jag sålde en tredjedel av mitt innehav i MQ. Varför? Avsikten var från början en swing trade på medellång sikt där jag hade köpt när jag tyckte att aktien började bli löjligt högt värderad. Min andel av portföljen var dock lite väl stor på mer än tre procent och med tanke på den ökade riskbilden tyckte jag att det var läge att balansera och ta hem vinsten. Blev väl bara 2-3 procent vinst efter courtage men jag vill inte ha en så stor position i MQ om köpkraften skulle vika i en lågkonjunktur. Bedömde att den risken ökat något.

Uppdatering: jag köpte faktiskt en post i TransAlta RES till sist efter att aktien rörde sig nedåt 14 CAD per aktie när Torontobörsen stängde. Har velat öka en tid och kursen är lägre än när jag köpte senare men till följd av dyrare valuta blir det sammantaget ändå dyrare. Det kommer ge några kronor till i utdelning vid nyår och varje månad därefter.

Grattis ändå till er som har kunnat fynda och inta fina positioner under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar