torsdag 24 november 2016

Snål tilldelning i Serneke, Black Friday och uppesittarkväll

Jag tilldelades bara 50 aktier i Serneke vilket var en stor besvikelse. Med tanke på att jag hade bundit upp 66 000 kronor i flera veckors tid för att kunna teckna aktien börjar jag fråga mig om det är lönt besväret för den långsiktiga spararen eller om jag helt enkelt bara skulle ha köpt aktier direkt vid börsöppning på ISK istället. De 60 000 kronor extra som avsattes helt i onödan hade annars kunnat generera hela courtaget genom att investeras under tiden.

Inklusive courtage ger det mig ett GAV på 111,10 kronor på hela innehavet om 500 aktier. Därtill tillkommer en extrakostnad på någon krona för att flytta kapital mellan mina konton. Det innebär trots allt att jag i slutänden fick betala nästan 500 kronor mer för att teckna mina 500 Sernekeaktier.

Hade man haft is i magen hade man antagligen kunnat köpa aktierna billigare imorgon men jag bevakar inte börsen i realtid och la en köporder på en krona mer före jobbet för att vara på den säkra sidan.

Uppstår ett tillfälle är det möjligt att jag säljer av de 50 aktier som jag tilldelades i teckningen på kapitalförsäkringen för att täcka merkostnaden. Men då vill jag åtminstone ha 116 kronor per aktie för att det ska vara värt besväret. Noterade att aktien hade fallit tillbaka till teckningskursen vid stängning. Vart kursen rör sig härnäst återstår att se men min horisont är hur som helst långsiktig, alltså åtminstone över kommande decenniet.

Jag kommer i alla fall uppgraderas till Guldklass på Avanza den här månaden även om det inte gör någon större skillnad i praktiken.

För att se det positivt är det #uppesittarkväll idag. Upptäckte fenomenet förra månaden tack vare andra bloggare som skrivit om det. Vill därför bidra till att göra reklam för detta trevliga initiativ. Det bedrivs i Unga Aktiesparares regi och livesänds kl. 20.00 på youtube med följare på #uppesittarkväll på twitter. Idén är att presentera vilka aktier man tänker köpa när månadslönen kommer den 25:e. Har själv varit medlem i Unga Aktiesparare en gång i tiden och tycker att det är ett roligt och trivsamt event även för oss som är lite äldre.

Jag kommer också använda Avanzas Black Friday-kampanj för att köpa amerikanska aktier, trots att jag tycker att dollarkursen är för dyr och börsindex, om inte aktiekurser, är vid ATH. Rabatten är i praktiken bara cirka 8 kronor på den första tusenlappen, vilket motsvarar 0,8 procent. Det väger ingalunda upp dollarkursen. Samtidigt brukar jag annars vara tvungen att betala mer än 15 procent av mitt månadssparande för en enskild amerikansk aktie till följd av det höga courtaget, vilket gör att jag undviker aktier där jag känner mig osäker då posterna blir större och riskspridningen lägre.

Samtliga aktier är defensiva innehav som främst är tänkta som en mycket långsiktig bas i portföljen till den dag då innehav i preffar och enfastighetsaktier minskas. De kommer förvisso dra ner portföljutdelningen men även med portföljens blygsamma storlek kommer de på sin höjd utgöra ett par procent totalt på kort sikt.

Min tanke är därför att köpa för högst 1 000 kronor per aktie enligt följande:

2 Coca Cola
2 Realty Income
1-2 VFC
1 Johnson & Johnson
1 Procter & Gamble

ev. 2 Unilever. Men där, liksom i JNJ och P&G har ex-dagen passerat och det dröjer till nästa utdelning. I Coca Cola, Realty Income och VFC kan jag se fram emot en första liten utdelning redan inom den kommande månaden. Överväger också Pepsi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar