onsdag 1 november 2017

månadssammanfattning oktober

Som traditionen bjuder kommer här en sammanfattning över den gångna månaden.

Utdelning: 1 326 kronor

Oktober är en högst genomsnittlig utdelningsmånad, nummer sex av tolv över helåret. Ännu en milstolpe nåddes då jag allt annat lika kan räkna in minst 20 000 kronor i utdelningar under 2018.

Under oktober dominerar fastighetsaktierna utdelningen med Hemfosa i spetsen. Bosjö och Sydsvenska Hem ger också ett betydande tillskott. Övriga innehav är Bonäsudden, Coca Cola, Pioneer Pref, Saltängen, Telia och månadsutdelarna Boston Pizza, Realty Income och TransAlta RES.
 
 Resultat: 570 225 kronor


Oktober innebar faktiskt en viss avmattning av portföljvinsten som nu är en halv procent ned till 6,8 procent. Det är H&M och Serneke som tynger samtidigt som jag fortsatt har lite högre kassa i korträntor nu än vad jag har haft under de starka sommarmånaderna.

Annan avkastning: 2 871 kronor

Nytt rekord i största vinsthemtagning någonsin under en enskild månad! Avegaförsäljningen står ensam för 95 procent av vinsthemtagningen. Resten är småaffärer i Minesto. Det innebär att jag över det senaste året faktiskt har kunnat räkna hem en procent i realiserade vinster. Det är mer än jag hade räknat med eftersom min utgångspunkt är köp och behåll. Men det händer att även jag köper och säljer. Att jag redovisar dessa vinsthemtagningar separat beror på att de kan betraktas som förtida  utdelningar. Jag får ju nu ingen utdelning från Avega i vår utan måste hitta andra aktier att investera i.

Sharpekvot fortsatte sjunka igen under oktober men är fortsatt över en procent vilket är ungefär vad jag tycker är rimligt med tanke på min sparprofil. Månadsavläsningen gav 1,05. Det tycker jag är OK  eftersom mina två största innehav H&M och Serneke vid månadens slut haft en större nedåtrörelse.

Standardavvikelsen är desto mer stabil och med 7,41 procent på marginalen faktiskt något lägre än i september. Fortsatt bekräftelse således på att min tråkportfölj trots stora rörelser i enskilda aktier som helhet är stabil över tid. Jag prioriterar som bekant säker utdelning utifrån mina mål före kurstillväxt.

Sparkvoten har jag slutat mäta lika noga eftersom jag nu är helt trygg i att jag klarar mitt mål om 75 procent över helåret. Det gjorde jag ganska exakt även i oktober trots lite högre utgifter än vanligt.

Några kommentarer om enskilda aktier:

Avega sålde jag av hela innehavet i eftersom jag tyckte det var onödigt att vänta ut uppköpet när kursen redan handlades nära budnivån. Vinst 2 727 kronor eller 66 procent är min största vinsthemtagning hittills. Främst är jag egentligen ledsen för att förlora en fin utdelare utan att hitta bra alternativ. Samtidigt har jag på endast ett år kunnat räkna hem mer än ett decennium i förväntade utdelningar och det är å andra sidan helt godkänt det också!

Ripasso Energy hade jag nästan gett upp på när de plötsligt fick en order och sköt i höjden. Den aktien har varit ungefär 150 procent upp. Jag räknar dock bara realiserade vinster så just nu är det mest bara roligt men ödmjuk inför att det kan vända igen i framtiden.

H&M däremot tyngde portföljen efter RBC:s investerarsamtal på månadens sista dag. Jag valde ändå att köpa ytterligare ett par aktier. Efter att börjat räkna med sikte på en målportfölj värd en miljon kronor vid årsskiftet 2018/2019 har jag landat i att det finns utrymme att öka till 250 aktier i H&M. Räknar försiktigt på en målkurs på 200 kronor vilket skulle innebära att H&M då utgör fem procent av portföljen. Skulle kursen landa väsentligt högre och därmed portföljandelen är det ärligt talat ett lyxproblem. Utdelningen räknar jag också försiktigt kring och förväntar mig åtminstone 8 kronor per aktie. Vid bibehållen utdelning, som väl egentligen är mest sannolikt, är det också en fin bonus.

Serneke tyngde också och befann sig vid månadens slut runt teckningskursen. Skrev mer om det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar