onsdag 20 januari 2021

Ilja Batljan tar position i Climeon och reflektioner kring flockbeteende

Climeon rusade idag med hela 21,68 procent på nyheten att Ilja Baltjan har köpt 385 000 aktier i företaget vilket motsvarar strax under en procent av totalt antal aktier. 

Samtidigt gläds jag idag åt att Minesto ökade med 7,23 procent. I Minestos fall finns ingen särskild nyhet men däremot ska VD Martin Edlund tala på Paretos konferens för förnybar energi imorgon. Jag har tyvärr inte möjlighet att följa presentationen men hoppas att det kommer gå att ta del av den i efterhand. Det spelar rent tekniskt också in att aktien nu har passerat och stängt över MA200 igen.

Man kan möjligen också se det som en senkommen effekt av att Joe Biden svärs in till USA:s president idag och därmed återinträder i Parisavtalet till FN:s klimatkonvention UNFCCC. Bägge aktierna blev lite bortglömda till förmån för andra miljöteknikaktier (eller så kallade ESG-aktier i bredare mening).


Min position i Climeon är liten men har dubblerats sedan mars tack vare nedgången

Climeon utgör inget av mina större innehav utan är blott mitt tjugosjunde största innehav med cirka 300 aktier. Den mindre positionen beror dels på att den teoretiska uppsidan är större i Azelio och Minesto men också på att jag har köpt aktien utifrån att den ska utgöra 1-2 procent av portföljen om några år och vad portföljandelen kan vara värd då om företaget lyckas realisera sin plan. Till skillnad från Azelio och Minesto är Climeon samtidigt ett företag som redan idag är igång i kommersiell skala med betydande intäkter men samtidigt också har ett par år kvar till vinst och positivt kassaflöde.

Vad jag framförallt vill skriva om i det här inlägget är dock börspsykologi för att följa upp lördagens inlägg. Som jag skrev då bjuder Mr. Market då och då den långsiktiga investeraren på tillfällen att köpa när kortsiktiga investerare är oroliga eller det uppstår asymmetri till följd av större avslut på kort tid. I båda aktierna har det på Avanzas placeraforum klagats om kommunikation från företagen trots att det, i mitt tycke, är rätt tydligt vad de gör och vad inriktningen är framöver. Att det är lägre aktivitet utåt över årsskiftet i många företag är relativt normalt. Jag tror tyvärr att aktieraketstänkandet där många vill bli rika osannolikt snabbt och ansträngningslöst men samtidigt slarvar med att läsa in sig på vad de köper och varför det är värderat som det är här spelar många volatila aktier ett spratt i det korta perspektivet. För så snart det inte går som man tänkt är det lätt att bli orolig och då säljer många ut sig för att aktien går ned och har det dessutom inte hänt något på några veckor låter man det i sig bekräfta sitt säljbeslut.

Sanningen är ironiskt nog antagligen snarare att både Climeon och Minesto har jobbat på som vanligt med sitt löpande arbete under december och av vad jag kan döma finns ingen ny negativ information som skulle föranleda att aktien skulle gå ned. Sådana tillfällen tar det emot lite mer att öka men är man trygg i sitt case vet man hur man agerar och varför.

 mina köp i Minesto senaste halvåret

En starkt bidragande anledning till min strategi är att jag är väl medveten om att jag inte kan, och ofta saknar praktiska förutsättningar att, tajma marknaden liksom att det går snabbt när det vänder oavsett riktning. Climeons rusning med över 20 procent är ett exempel på detta. Däremot kan jag i lugn och ro läsa in mig på de aktier jag intresserar mig för, läsa företagens rapporter och hur professionella analytiker har värderat aktien utifrån potential för framtida vinst. Då kan man landa i en nivå där man känner sig långsiktigt bekväm att köpa aktien. Mitt förhållningssätt är att jag passar på att öka så länge kursen befinner sig på nivåer under den nivå jag personligen tycker är fullt rimlig att betala. Notera för tydlighets skull att det inte säger något alls om i vilken riktning aktien rör sig fortsättningsvis i det korta perspektivet, bara att jag personligen tyckte att aktien var köpvärd.

Som jag skrivit om på bloggen tidigare läste jag ifjol Cristofer Anderssons bok om börspsykologi. Han tar där bland annat upp just fenomenet flockbeteende och hur människan är programmerad för att följa gruppen. Det är obekvämt att ta beslut själv. Jag tror att det är huvudförklaringen till att Climeon idag steg med över 20 procent. När en så tung investerare som Ilja Batljan går in med en position litar folk på honom som en erfaren investerare och tar rygg på honom. Man kan argumentera för att det minskar kapitalrisken något i företaget men Iljas innehav motsvarar knappt en procent av det totala antalet aktier. Det verkligt intressanta är att inget egentligen har förändrats i företaget förutom att det tidigare översålda och negativa sentimentet har vänt till ett historiskt mer normalt sentiment för aktien. Ren börspsykologi.

Notera att min poäng inte är att försöka säga något om hur aktiekursen utvecklas framöver utan snarare att många missade tillfället att köpa när aktien var högst rimligt värderad under en förhållandevis lång tid.

Precis som Cristofer skriver i sin bok är det klokt att skriva ned din strategi i lugn och ro när börsen är stängd. Har du läst in dig ordentligt på företaget och dess verksamhet, läst flera olika analyser och hur de har kommit till sina slutsatser och sedan vägt det mot din personliga investeringsstrategi som du ställer upp utifrån dina förutsättningar, din tidshorisont och hur du vet med dig att du fungerar som investerare ger det nämligen ett lugn och en trygghet. Vad aktien står i imorgon, nästa månad eller år har jag ingen aning om. Däremot vet jag vad jag tror att aktien bör vara värderad till om tio år om utvecklingen fortsätter enligt plan utan större negativa hinder som omkullkastar mitt case. Det är en trygghet.

Och ibland är det ironiskt nog bra köptillfällen just när det är lugnt och inte händer särskilt mycket. 

OBS! Om det inte redan framgår tydligt nog av inlägget ska blogginlägg inte läsas som finansiell rekommendation eller rådgivning. Jag vill istället uppmuntra er läsare att själva läsa in er på företagen ni köper och bilda er en egen uppfattning om aktiers långsiktiga värde. Det kräver en del tid och arbete men är en enastående kur för att behålla lugnet när aktiekursen är skakig. Som framgår av inlägget äger jag aktier i bägge företagen. Som också framgår av inlägget är mitt innehav mycket långsiktigt.

1 kommentar:

  1. Det är trist, men tyvärr tycks det fungera så pass banalt. Dvs att folk i allmänhet förlitar sig på vad kändisar gör eller inte gör, även på aktiemarknaden. GW effekten är ju ett annat exempel på den saken.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera