söndag 2 april 2017

Veckoplan v. 14 - H&M i fokus och ökar i vårutdelare

Fokus är att fylla på i de aktier som delar ut i vår där ex-datum fortfarande inte har passerat. Utöver en dipp i måndags blev det ingen nedgång förra veckan. Jag hade förväntat mig att kombinationen bekräftad Brexit, nedgång i Ericsson och rapportfrossa i H&M skulle vara tillräckligt för att göra börsen tveksam. Det oroar mig faktiskt lite att det inte kom någon reaktion och det gör att det känns som att vi närmar oss toppen. Samtidigt har jag fortfarande ganska mycket likvider att investera men det är bara 12-13 börsdagar kvar till nästa lön. Därför kommer jag behöva köpa aktier i stort sett varje handelsdag. Funderar också på att nu när jag har likvider passa på att öka i månadsutdelare men varken de eller valutan är lockande värderad just nu så det får bli en övning för nästa vecka.

Att H&M fortsatt pressas kan nog inte ha undgått någon. Hur jag resonerar skrev jag mer om senast igår. Nu är vårutdelningen bara en månad bort och vid nuvarande nivåer tycker jag därför att det är rimligt att öka för att bibehålla portföljandelen. Redan i maj får jag över två procent tillbaka.

Att H&M lånar tolkar jag i utgångspunkt snarare som att ledningen agerar offensivt. Man hoppas på att både kunna bibehålla utdelningen och samtidigt investera. Jag föredrar det faktiskt alla dagar i veckan före att de förhåller sig defensivt före heliga kor om en ren historik av att undvika belåning. Om H&M kommer lyckas investera pengarna på ett vettigt sätt återstår att se. Det blir till att utvärdera lagom till nästa vår. Fortsätter trenden åt fel håll kommer jag antagligen minska då.

Att jag inte ökar mer beror just på att H&M paradoxalt nog inte är så billig att den handlas till premie jämfört med andra stabila aktier som Axfood, Castellum, Handelsbanken och Skanska som just nu alla handlas över min köp B-nivå med en YOC på över 4 procent. Alternativen är helt enkelt lika prisvärda just nu. Därför ökar jag främst för att bibehålla portföljandel i H&M.

Faktum är också att H&M har tredje lägst YOC i den svenska ISK-portföljen just nu. Endast Investor och Scandic, där jag accepterat att ta en första position på köp A-nivå under 4 procent, har en lägre YOC. Just nu drar alltså H&M även ned min genomsnittliga utdelningsnivå (även om en ökning skulle vara i linje med genomsnittet).

Helst vill jag därför köpa billigare än de 226-228 kronor som jag senast ökade vid (YOC cirka 4,25 procent). Under 226 kronor kommer jag öka lite mer beskedligt eftersom aktien då närmar sig Köp C-nivå enligt min köpstrategi. Först nedåt 216 kronor (YOC 4,5 procent) tycker jag att man kan tala om en rimlig riskpremie som någorlunda kompenserar risk för kursnedgång och minskade utdelningar. Därför förvånar det mig inte att flera utländska analytiker har sänkt riktkursen. Samtidigt tror jag att SEB och Swedbank har rätt om att vi kan studsa upp vid mer normala resultat igen. Också veckans fall föregicks faktiskt av att aktien studsade upp och testade 245 kronor som jag hade förutspått. För att ta sig förbi 245 kronor krävs dock sannolikt väsentligt underbyggda besked om att trenden har vänt. Annars kommer säljtrycket där vara fortsatt stort bland dem som vill byta till andra innehav.

Vill tydligt understryka att jag endast köper H&M för utdelningen. Eftersom H&M lånar och kassan är mindre idag finns risk att utdelningen kan behöva sänkas. För den som långsiktigt köper med förhoppning om att slå index är H&M sannolikt ett uselt val. Som turnaround case kan det kanske finnas 10 procent eller så att hämta i kursvinst om bättre siffror skulle presenteras senare i vår.
Vill starkare än vanligt uppmana alla läsare att göra sin egen analys. Detta inlägg är ingen finansiell rådgivning!

Annars då? Öka i vårutdelare?

Skanska vill jag gärna öka i före ex-dag den 5 april men tror inte att jag kommer lyckas göra det runt 206 kronor som jag hoppas. Däremot tittar jag på att återinvestera utdelningen i ytterligare två aktier när ex-dagen faller ut på onsdag och aktien kan köpas till en YOC över 4 procent även om det är ett år till nästa utdelning. Skanska börjar bli lite av ett kärninnehav light där jag är mån om att bibehålla en god, om än ännu blygsam, långsiktig position i portföljen.

Gjensidige är i fallande trend trots ex-datum den 7 april. Min position är onödigt stor (cirka 2 procent) men kan jag öka med 4-12 aktier runt 130 kronor med en NOK/SEK runt 1,04 kronor kommer jag passa på. YOC väl över 5 procent. Ojämn utdelningshistorik men riskpremien är god nog, inte minst när valutarabatten agerar krockkudde. Fint och stabilt företag. Bevakar fortsatt norska aktier men osannolikt att kommer kunna köpa billigare än senaste två veckorna. Utländska valutor är i övrigt dyra just nu, vilket dock i marginalen ger mig någon extra krona imorgon från månadsutdelarna.

Noterar att också Telia har ex-dag i veckan den 6 april. Här kommer jag dock inte öka. Dels för att framtidsutsikterna är svajiga och dels eftersom jag faktiskt just nu till och med har en liten kursvinst på aktien. Jag riskerar därför att bara köpa dyrt och det är det inte värt trots god YOC i det korta perspektivet.

MQ är ganska spännande värderad just nu. Jag är förvisso tveksam till företaget och de borde i grunden möta samma utmaningar som H&M på en svår marknad. När aktien handlas till en YOC på över 5,3 procent tycker jag dock att riskpremien är rimlig även om det finns en betydande risk för sänkta utdelningar i framtiden. Kassan är åtminstone god och vinsten likaså just nu. I brist på alternativ och med mycket likvider för egen del kommer jag titta på att öka lite. Februariutdelning innebär fint komplement i portföljen.

Avega har utdelning i maj och handlas just nu till en YOC runt 5,5 procent. Vid 23,50 kronor eller lägre tittar jag på att öka.

Akelius Pref ökade jag aldrig i förra veckan. Under 207,50 kronor handlas de till en YOC på runt 6,5 procent vilket känns fullt rimligt. Utdelning i maj och ett hyggligt tillfälle att öka även om jag föredrar att köpa aktien under 300 kronor.

I Castellum tror jag att tåget har gått för riktigt billiga nivåer för den här gången. Går det att öka i intervallet 116-118 kronor imorgon kommer jag nog köpa ytterligare en post eller två.

Detta inlägget blev som veckoplanerna ofta är lite hastigt. Under den kommande veckan hoppas jag på att hinna skriva en mer ordentlig snabbanalys om Ahlsells årsrapport, som bjöd på tydliga besked i rätt riktning varför jag behåller aktien tills vidare. Det har frestat att ta hem en kursvinst på 33 procent men just nu saknar jag inte likvider och nu när aktien bröt uppåt i tydlig trend på ATH finns inget skäl att sälja.

En mer prydlig månadssammanfattning/utdelningsrapport och en uppdatering av portföljen (senaste är från januari och mycket har hänt sedan dess) kommer också snart!

1 kommentar:

  1. Intressanta tankar! När det gäller HM som jag själv viktat ner under en period tror jag man ska se det som ett turnaround case framför utdelningen. Utdelningsandelen är väldigt hög i jämförelse med tex Castellum som dessutom har en stabil utdelningstillväxt, vilket HM saknat under en lång period.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera