söndag 9 april 2017

Veckoplan v. 15

Med tanke på påskhelgen är det bara 8-9 handelsdagar kvar till nästa löneutbetalning. Det kommer därför bli en viss utmaning att hinna investera pengarna. Jag kommer dock inte förhasta mig utan sparar hellre lite krut till nästa test nedåt någon gång senare i sommar efter utdelningssäsongen när ovissheten om nästa års resultat är som störst.

Avega ger utdelning i maj och handlas fortfarande på fullt rimliga om än inte billiga nivåer med en YOC på cirka 5,5 procent. Lutar åt att köpa ytterligare 25 aktier till totalt 100.

H&M har jag skrivit nog om. Min strategi är fortsatt att öka pö om pö allteftersom kursen faller. Skulle vi passera 216,70 kronor handlas aktien till YOC på 4,5 procent. Åtminstone brutto, netto efter courtage motsvarar det 216,20 kronor. Där tycker jag att man får en ganska rimlig riskpremie och är i så fall beredd att öka lite mer beskedligt. Annars är min utgångspunkt fortsatt att öka med 2 aktier om dagen och ytterligare 2 aktier för varje 50 öre kursen sjunker. Mitt mål är 200 aktier i år och dit är det fortfarande 44 aktier. Halva utdelningen på minst ett par procent får jag i handen redan om en månad vilket ger en viss buffert om jag helt missbedömer aktien. Har skrivit tillräckligt många varningar om H&M men understryker igen: jag köper endast för att få mina 4 procent i utdelning. Om du förväntar dig mer än så, t.ex. att slå index, ska du absolut inte ta rygg på mig. Gör din hemläxa och läs andra analyser om H&M.

Clas Ohlson handlas på rimliga nivåer om än långt ifrån billigt. Jag funderar på att öka med ytterligare 4-8 aktier i veckan i brist på bättre ställen att investera pengarna.

Akelius vill jag öka i men tycker fortfarande att kursen är lite för dyr och siktar fortfarande in mig på 307,50 kronor för en första ökning med 299 kronor som långsiktigt mål för att öka desto mer. Här är jag beredd att vänta ut utdelningen och handla på ex-datum om så behövs. Det är ju augusti- och februariutdelningarna jag i första hand vill åt, maj är ändå en av mina bästa utdelningsmånader så ingen brådska att köpa innan dess.

Bonäsudden är på väg nedåt försiktigt igen och blir attraktiv att handla först runt vid 106-107 kronor. Är här ärligt talat osäker på om Avanzas uppgifter om ex-dag och utdelningsdatum stämmer för aktien borde ha sjunkit med ytterligare en krona.

Utländska aktier känns inte särskilt frestande med tanke på att både CAD, EUR och USD åter handlas på höga och stigande nivåer. NOK är inte längre billig men ej heller dyr så utesluter inte fortsatt små ökningar i ATEA och Multiconsult i brist på billigare alternativ. Den senare handlas nu på årslägsta med utdelning en månad bort vilket jag tycker är ett bra läge att fortsätta öka ytterligare trots att jag redan har ökat en del de senaste veckorna.

Handelsbanken tittar jag till sist på att försöka få igenom en arbitrageswap i från A till B. Överväger därför att sälja en fjärdedel av mina A-aktier och en tid ha parallellt innehav i bägge aktierna (såvida inte skillnaden skulle öka). Missar jag och min order inte går igenom kommer jag behålla B-aktierna ändå.

MQ på fortsatt bevakning. Sjunker aktien under 32 kronor och YOC 5,5 procent ökar jag.

Fortsatt bevakning av Minesto som återigen handlas på nivåer i underkant. Jag tror att kursen, om inga negativa nyheter inträffar, testar 7 kronor igen. Vi har ett stöd vid 6,40 kronor och viktigt att få besked om det håller innan jag överväger öka min swingtradeposition ytterligare.

Serneke är i ett intressant läge efter att ha stängt på 104 kronor två dagar i rad. Många säljer vid 105 kronor vilket riskerar hålla nere uppsidan. Samtidigt tror jag att vi i alla fall kommer få se ett nytt test uppåt 105-106 kronor igen. Årsrapporten innehöll inga egentliga nyheter för den som läst Q4-rapporten men ändå än återbekräftelse och påminnelse om känd information. Kanske räcker det.

Också Telia är ett intressant swingtrade case nu när det är påsk och jag har mer tid att följa börsen. Här är jag lite försiktig med tanke på risken och nedsidan (fallande kniv?). Samtidigt kan det på längre sikt finnas möjlighet att vid nuvarande nivåer plocka hem ett par kronor per aktie, motsvarande åtminstone 5 procent. Tidigare bottnar finns i intervallet 34-34,50 kronor och dit är det fortfarande ett tag. Runt 35 kronor kan jag ändå tänka mig att chansa lite nu när jag har få användningsområden för likviderna.

Ta hand om er!

3 kommentarer:

  1. Hej Utlandsutdelaren. Du har aldrig funderat på Telenor? Jag gillar Telenor då de har hög direktavkastning samt stigande utdelning de senaste åren. De har även en viss tillväxt av kunder genom deras lågpris abonnemang. Norska kronan känns även den ganska rimligt värderad i dagsläget. Mitt topp pick i telesektorn. När det gäller Handelsbanken kan denna swap vara besvärlig vid vissa tillfällen. Lyckas man göra en swap ganska ofta finns bra med pengar att tjäna. Fördelen för mig själv är att Nordea Investor endast tar 0.06% courtage. Av den anledningen kommer jag kunna skifta mellan A och B aktierna även om det inte skiljer så mycket i pris. När det gäller H&M räknar även jag med att de kan fortsätta behålla sin utdelning. Förhoppningsvis kunna höja den på sikt. De har ju över 40 år utan utdelningssänkning. Skulle det bli en sänkning så småningom skulle det bli en överaskande negativt nyhet för bolaget. Något jag varken tror eller hoppas på.
    Ta hand om dig du också!

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar Slimis!

      Har funderat på Telenor men är skeptisk till telesektorn generellt. Telia är mest en liten chansning på ett års sikt i hopp om att ta hem mellan fem och tolv procent avkastning.

      Tror att Telenor precis som andra företag i sektorn kommer behöva sänka utdelningen då vinsten inte är tillräcklig för att bibehålla på sikt. Kassan är dock stark.

      Sneglar snarare på de norska bankerna som är relativt intressanta men har aldrig hunnit läsa på ordentligt om dem och därför avvaktat.

      Helt sant med courtage. Jag betalar 0,25 procent medan du väl betalar en krona i courtage per 2000 kronor i aktievärde eller motsvarande. Jag gillar inte Nordea och håller mig till Avanza tills vidare - hoppas de förbättrar sina priser också på sikt.

      När det gäller H&M tycker jag att utdelningshistoriken är en falsk säkerhet. De delar redan ut 80 procent av vinsten och ska inte mycket till för att de ska behöva sänka eftersom vinsten också måste gå till investeringar. Tror dock att de reder ut och bibehåller till sist. Intressant var att även Magnus negativa scenario innehöll en tillräcklig vinst för att teoretiskt bibehålla utdelning.

      Radera
  2. Hoppas Telia blir bra för dig :-) Jag hoppas och tror på Telenor på sikt. Det är framförallt deras tillväxt av nya kunder som jag tror på långsiktigt. Norska bankerna skulle du köpt för ett år sedan ;) De har uppvärderats rejält men har inte kollat närmare om det finns några bra köplägen. Själv gillar jag inte heller storbankerna. Men eftersom jag endast är 33 år gammal och har en lång sparhorisont spelar just avgifterna stor roll. Nöjd med Nordea än så länge. Precis som du skriver om H&M finns ingen trygghet för att utdelningarna ska stå still eller stiga på sikt. Men tack vare det är priset lägre på aktien. När allt såg positivt ut stod aktien i 368 kr. Kan ju även bli en positiv överraskning för företaget framöver. Det är troligtvis inte sista gången H&M har motgångar. Men efter regn brukar det komma sol. Min förhoppning är att H&M finns så även om 20 år och fortfarande tjänar bra med pengar.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera