fredag 12 juni 2020

Tankar om blankning

Avanza gick idag ut med information till oss kunder om att våra aktier kan lånas ut till blankning där vi kunder får 60 procent av ersättningen för besväret (länk).

Jag är rätt kluven. Å ena sidan är det inte fel med mer pengar in på marginalen och sättet Avanza löser det på är rätt schysst och smidigt mot oss kunder. Som långsiktig sparare vore det ett roligt sätt att öka i aktier där kursen faller tillfälligt till följd av blankning. Å andra sidan är min uppfattning att blankning på längre sikt inte tillför särskilt mycket gott i realekonomin.

Jag kommer nog inledningsvis låta det vara för att se vad det innebär men tror att jag redan till årsskiftet kommer dra mig ur. Huvudanledningen är att jag inte vill bidra till blankning i Minesto, där kursrörelserna ibland är rätt stora. Eftersom mitt innehav av aktier och optioner inte är totalt obetydligt på ungefär 2/3 promille av det totala antalet aktier, det vill säga jag äger efter inlösen 1 aktie per 2 000 aktier, skulle det på marginalen ändå ha en viss påverkan att inte tillåta utlåning.

Vi som har varit ägare i Minesto några år ser hur tillfälligt negativ påverkan det kan ha när det plötsligt blir stor handel i endera riktningen med anledning av utfärdade warranter. 

Blankning i samband med att en emission ska utlysas är destruktivt då det kan tvinga företaget att sänka emissionskursen. Det skulle leda till att företaget får in mindre pengar, eller måste ställa ut fler aktier varför utspädningen ökar, vilket ökar kapitalrisk och är negativt som aktieägare. Det är möjligt att Minesto kommer göra en emission till, antingen riktad eller företrädesemission, och som lång ägare med en tidshorisont på över tio år vill jag naturligtvis företagets bästa. Att då få några ören eller rent av kronor i månaden för att låna ut mina aktier till Morgan Stanley vore dumsnålt.

Lika allvarligt är att blankning kan användas för att trycka ned aktiepriset inför ett fientligt bud. Nu har Minesto förvisso en stark ägarbild med två stora huvudägare men uppköp innan företaget når sin fulla kommersiella potential är den enskilda risk som oroar mig allra mest och jag vill inte medverka till att underlätta det. Har redan sett ett par exempel på hur ett par bra aktier har köpts ut från börsen vid tidpunkter som inte är optimala ur ett aktieägarperspektiv.

Eftersom en eventuell emission inte kommer ske före den innevarande är avslutad nästa vår låter jag det dock vara året ut för att passa på att beta ned belåningen lite till på marginalen i anslutning till inlösen men vid den här tiden nästa år kommer jag nog säga nej till att låna ut mina aktier. Oavsett gäller villkorsändringen först från och med den 12 augusti.

Noteras bör att endast kapitalförsäkringen berörs. Du som endast har investeringssparkonto påverkas alltså inte. I mitt fall har jag främst utländska aktier i kapitalförsäkringen varför det i praktiken bara blir Minesto som berörs. Men just Minesto äger jag, i nuläget, främst i kapitalförsäkring framförallt eftersom jag vid emissioner och bra köptillfällen råkade ha mer likvider över på det kontot.

5 kommentarer:

  1. Notera att Avanzas aktieutlåningsprogram till en början inte gäller utländska aktier, bara svenska. Förhoppningsvis kan de göra samma sak med utländska aktier i framtiden, men inte än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rättelse - ändrar inlägget!

      I så fall är det i princip bara Minesto som berörs. Har ytterligare någon liten post av en annan aktie som jag köpt på fel konto och aldrig brytt mig om att flytta i KF också. Då ser man i alla fall svart på vitt hur mycket Minesto blankas.

      Radera
  2. Jag tycker det värsta i sammanhanget är att Avanza väljer en avtalsform som innebär att kunden aktivt måste tacka nej till något istället för att som sedvanligt acceptera något. Det är en tydlig legal skillnad i detta förfarande. Jag tycker det är rent av oseriöst av dem. Och de tar ett rövarpris för tjänsten, så pass att jag själv blir totalt ointresserad av att delta på de villkoren.
    Vilken kunskap har en snitt retailkund om blankning? Vad vet kunden om ersättningen för blankning?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller i stort med dig här!

      Avanza utgår väl med rätta från att de flesta kunder, mig inkluderad, inte har järnkoll på hur blankning går till och det är nog mer kostnadseffektivt att ha samma lösning för alla ungefär som de gör på gott och ont med utländsk källskatt. Men visst tar de en stor del av förtjänsten jämfört med vad man hade fått om man hade ställt ut aktierna själv till blankning på mer traditionellt sätt.

      Kommer testa det under hösten av nyfikenhet och se hur det faller ut men kommer nog tacka nej framåt våren av principiella skäl.

      Radera
  3. Ungefär hur stor ersättning pratar vi om? Jag är väl inget fan av blankning egentligen då det konstiga svängningar, men för rätt ersättning så kan jag väl fundera på det.

    SvaraRadera