lördag 13 juni 2020

Min säljstrategi

Så till sist har jag en gång för alla spaltat upp de premisser under vilka jag säljer aktier.

Grundprincip för varför jag inte vill sälja

Min utgångspunkt är köp och behåll. Det har en mycket enkel förklaring: jag ser varje beslut som en risk. Och i synnerhet en risk för mina egna felbedömningar och misstag. Genom att minimera antalet beslut kan jag fokusera på att de få beslut jag tar är så väl avvägda som möjligt. Därför lägger jag all energi på att aktivt analysera ett antal företag och under vilka förutsättningar jag ska öka i dessa.

Jag försöker i regel inte tajma marknaden genom att sälja och köpa tillbaka. Risken är bara stor att jag antingen säljer för tidigt eller köper tillbaka för sent. Värdeinvestering och time in market är min grej.

Grundprincip för varför jag ändå säljer ibland

Som trädgårdsamatör ser jag stora likheter med aktiesparande. Det är helt enkelt så att man ibland måste rensa bort lite ogräs från portföljen för att ge mer utrymme åt de finare växterna att frodas. Det kan ta emot psykologiskt eftersom man då inte sällan måste sälja med svag utveckling eller rent av förlust. Det är ett nybörjarmisstag. Typiskt nog är det, precis som i trädgården, bättre att göra sig av med det som inte växer för att istället ge mer näring genom att öka i bättre aktier. Även om förlusterna är sura bör de i en korrekt diversifierad aktieportfölj inte påverka totalavkastningen eftersom de pengar man får igen från försäljningen kan återinvesteras i långsiktigt klokare innehav.

Minska om ursprungscase har förändrats

Ibland blir det fel och det visar sig att det case jag gjorde när jag analyserade och gick in i aktien inte stämmer överens med företagets utveckling. Notera här att jag redan innan jag fattar köpbeslutet gör ett scenario för min investering där det omvända också gäller - om min hypotes kring att aktien kan utvecklas på ett särskilt sätt inte stämmer gror snabbt tanken att sälja av den. Först frågar jag mig dock vad anledningen till att aktien inte levererar som förväntat är.

Det kan till exempel röra sig om att den företagsspecifika risken har ändrats av någon anledning. Det kan också röra sig om att företaget inte levererar vad man tidigare har sagt sig göra. Resultat uteblir men kostnader finns kvar och kapitalbehovet ökar inte sällan över tid.

I ett sådant läge är det oftast bäst att minska, eller rent av sälja av helt. Det är i regel mer sannolikt att de utmaningar som håller aktien nere kommer fortsätta än att det vänder i avsaknad av tydliga tecken.

Jag tar hellre risken att köpa tillbaka dyrare när det finns konkreta tecken på en vändning än att riskera att aktien sjunker ytterligare genom att inte sälja av i tid.

Ibland kan det dock vara omvärldsfaktorer på makronivå som påverkar, snarare än något företagsspecifikt, vilket tvärtom kan ge ett gynnsamt köpläge. Till exempel kan abnorma valutakurser eller räntelägen ge sådana möjligheter i annars välskötta företag.

Undvik att sälja aktier som går bra

Ett vanligt misstag är att sälja aktier som går bra. Jag försöker att undvika det till varje pris.
I regel skalar jag inte ned innehav på grund av storlek. De har oftast vuxit sig stora av en anledning, nämligen att företaget utvecklas väl varför fler köper än säljer. Att då skala ned är kapitalförstöring.

Möjligen kan jag tänka mig att skala ned om en aktie plötsligt har en orimligt hög värdering men inser samtidigt att jag då sannolikt inte kommer kunna köpa tillbaka på samma nivåer som tidigare.


Har jag tid att bevaka innehavet

Ibland händer det att jag säljer mindre aktieposter helt enkelt eftersom de utgör en risk i sig att man inte bevakar dem aktivt nog. Har jag ägt en aktie i ett par tre år men aldrig ökat samtidigt som utvecklingen är medioker är det en signal om att jag bör överväga om det är värt att behålla aktien. Uppenbarligen tror jag ju mer på andra aktier och då är det kanske bättre att fokusera resurserna dit.

Alternativkostnad

Alla aktier har en alternativkostnad. Det kan under vissa omständigheter därför vara motiverat att sälja en aktie som går bra om man behöver frigöra kapital för att köpa något som förväntas ge ännu högre avkastning till samma eller lägre pris.

4 kommentarer:

  1. Kloka tankar, att rensa bort ogräset gör sannolikt stor skillnad på sikt tror jag.

    SvaraRadera
  2. Bort med maskrosorna och kirskålen och släpp fram dom fina växterna.
    Och lär dig vad som är ogräs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får använda dem till något bättre. Brukar göra lasagne på kirskålen (ersätt spenat i recept) och sirap på maskrosor!

      Radera