onsdag 3 april 2019

Insåg att andra miljonen bara är dagar bort

Nästa stora milstolpe att passera två miljoner i kapitaltillgångar har jag räknat med att uppnå först i september 2021. Jag insåg igår att jag med största sannolikhet kommer nå min andra miljon redan i april!

Om inte Minesto vänder nedåt eller börsen som helhet kollapsar de kommande tre veckorna kommer jag alltså ha tjänat in min andra miljon senast till löneutbetalningen den 25 april. Just nu saknas knappt 10 000 kronor. Igår var det 20 000 kronor men utdelningar och värdeuppgångar har tagit in försprånget snabbare än jag trodde. Jag kan alltså nå den andra miljonen redan imorgon om börsen går upp eftersom utdelningar från bland annat Swedbank och Skanska kommer ge ett extra tillskott!

Det skulle i sin tur innebära att jag har lyckats öka mina kapitaltillgångar med en halv miljon de senaste tio månaderna. Av detta är och värdeutveckling i Minesto spelar en betydande roll.

Ungefär två tredjedelar är aktier och den sista tredjedelen är ett räntesparande på bank som jag har satt av för att kunna ha som kontantinsats till bostad den dag jag flyttar hem igen.

Samtidigt har min portfölj inte gjort någon perfekt resa. Långtifrån och i stora perioder är jag inte ens nära att slå de vanligaste jämförelseindex. MQ har tappat tre fjärdedelar av sitt värde. Serneke är fortfarande ett sänke för portföljen och jag har några andra aktier som tynger som Clas Ohlson. Ändå klarar jag att nå en positiv portföljutveckling tack vare god diversifiering från de många mindre innehaven som i det tysta ökar sin vinst utan större uppmärksamhet.

Vill med detta inlägg därför visa att de två absolut viktigaste grundbultarna i en framgångsrik resa till miljonerna är ett högt sparande och en god diversifiering.

Ett högt sparande handlar i första hand om att kapa sina utgifter. Se över levnadskostnader för bostad. Se över matkostnader där du planerar dina inköp och lagar det mesta av din mat själv. Se över dina utgifter för abonnemang, försäkringar och liknande. Se över dina utgifter för transporter.

Jag har sedan gammalt extremt låga utgifter och lite utrymme att spara ytterligare. Är dock stolt över att ha lyckats identifiera ytterligare tre sparområden det här arbetsåret:
  • Tecknat en billig utlandsförsäkring där jag lyckades förhandla in att den även täcker min hyresbostad i Sverige som jag nu hyr ut i andra hand. Det spar åtminstone 1 000 kronor per år.
  • Äntligen löst så att jag slipper betala en dyr årsavgift för eftersändning av post utomlands. Det spar ungefär 2 000 kronor per år.
  • Sett över mina transportutgifter där jag tidigare har betalat 5 000 kronor om året för kollektivtrafik. Idag spar jag en tusenlapp om året på att mer systematiskt planera mina resor då jag upptäckt att jag reser mindre över helåret än vad som lönar sig eftersom jag också är hemma i Sverige en del. Kommer också börja cykla nu i vår vilket gör att jag kan spara ytterligare en tusenlapp och få motion på köpet.
När det gäller de löpande utgifterna har jag låga löpande matkostnader på mellan 1 000 och 1 500 kronor per månad. Tendensen är snarare att jag unnar mig att öka till bortemot 2 500 kronor eftersom jag ändå lyckas få pengar över varje månad som jag inte gör större engångsköp. Där har jag i år lyckats avvakta det alltid lika irriterande kostymköpet som jag ser som en engångskostnad förknippad med att kunna utföra mitt arbete. Ränta-på-ränta-effekt blir ett par hundralappar av att vänta ett år.

När det gäller diversifiering kan det inte nog understrykas vikten av att försöka sprida risken över många innehav och undvika för stor portföljandel i enskilda innehav. Jag har bara en stor portföljandel när jag ser ett fyndläge att köpa långsiktigt och medvetet köper utifrån den portföljandel jag vill ha på fem års sikt eller när en aktie har utvecklats positivt och jag inte ser skäl att minska i ett företag som går bra.

Som jag ser det åker man alltid på några rejäla minor men har man gjort ett bra förarbete i övrigt och de flesta innehaven tuffar på kan de fyrtio aktier som utvecklas bra täcka upp att t.ex. MQ kollapsar.

Min grundprincip är därför att eftersträva 2-3 procent långsiktigt i de flesta innehaven och cirka 5 procent i innehav som jag känner mig mer trygg med och kan väl. Några komplement har jag 0,5-1 procent portföljandel i och just sådana komplement kan höja portföljavkastningen väsentligt men det är samtidigt ingen allvarlig skada skedd om jag gör en missbedömning. MQ ett tydligt exempel på det senare, Omega Healthcare så här långt på det förra. Swedbank, Oriflame och Nordea har jag tagit portföljandelar i av detta skälet eftersom jag tycker att en yield on cost runt 10 procent är så brutalt hög att det i sig ger en viss riskmarginal då mitt mål egentligen bara är 4,25 procent per år.

Tanken är att jag ska fira med att unna mig en semesterresa senare i vår.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Får lov att gratulera!

    En fundering angående Minesto. Har du någon insikt i hur underhåll av deras anläggningar kommer ske? Spontant känns det som att det kan uppstå otaliga problem med så många rörliga delar under vatten.

    ~Frilsofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det klart att det är tekniskt krävande men inte värre än att underhåll av ett vindkraftverk, vattenkraftverk eller för den delen kärnkraftverk. Minesto har ju fördelen att de kan hissa upp "draken" i sin helhet och göra underhållet på fartyg eller land så förutsätter att man kommer hantera det så i framtiden också. Det viktigaste nu är besked senare i år om hur mycket el man faktiskt producerar i projekten i Wales och på Färöarna.

      Radera
  3. Det låter bra, man bör fira sina framgångar också.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera