lördag 30 mars 2019

Månadssammanfattning mars

Trots en turbulent börsmånad för några innehav utvecklas portföljen som helhet bra och står ungefär två procent starkare än i februari. Portföljvärdet uppgår netto efter att lån är avräknade till 1 238 791 kronor. Brutto är portföljen värd 1 386 123 kronor. Jag har den här månaden dragit in 954 kronor från lite ströswingtrading.
En viktig anledning är att mitt väl stora innehav Minesto har återhämtat sig men också att många aktier som helhet har utvecklats positivt. MQ har fallit som en sten men återhämtade sig något på månadens sista dag med draghjälp av H&M:s uppgång efter att rapporten överträffade analytikernas förvisso lågt ställda förväntningar. Banksektorn har också haft det tungt men där har mina innehav varit rätt små och påverkan blir ganska marginell. Noterbart är att det finns en viss kalendereffekt av att ovanligt många av mina innehav har ex-datum i slutet av mars men utdelningen betalas ut först i april. Detta gäller bland annat samtliga storbanker, tre kvartalsutdelande fastighetsaktier, Beijer, Gjensidige och Skanska. När minst tio aktier samtidigt avskiljer utdelning på ena sidan kalendermånaden kursmässigt men utdelningen trillar in på kontot först i april ger det en viss effekt.

Bland köpen kan noteras att jag har ökat i Cloetta där portföljandelen liksom tidigare är mycket liten men nu nästan en halv procent. Det är inget kärninnehav men jag tyckte det var läge att fylla på. Jag gjorde också större påfyllningar i mina tre tyska innehav när Avanza hade courtagefri kampanj.

 
Utdelningarna ser ut att landa på 5 610 kronor men här inväntar jag faktisk utdelning för Brookfield RES som irriterande nog fortsätter att falla in med eftersläpning. Det är en ökning på cirka 52 procent jämfört med ifjol och detta trots att ett par innehav i år delar ut i april istället för mars som ifjol. Jag ser fram emot april och maj som totalt kommer ge mig en ökning på minst 20 000 kronor.

Belåningen var intill månadens avslutande vecka nere på 5 procent igen där jag ett par dagar hade räntefria lån i min kapitalförsäkring men efter att jag dels fyllde på en del i finanssektorn och återinvesterade några utdelningar samtidigt som jag ökade min position i Minesto igen efter bokslutskommunikén är belåningen åter uppe på 9,6 procent. Det passar bra när jag har många utdelningar på väg in på kontot de kommande två månaderna. I Minesto kommer jag fortsätta att swingtrada lite under våren men min intention är att fortsätta bibehålla 25 - 30 000 aktier på lång sikt så länge inget fundamentalt förändras.

Till sist har jag åter en rätt så bra sharpekvot på 1,54 medan standardavvikelsen föga förvånade efter stora rörelser i flera innehav i bägge riktningar landade på höga 14,48 procent vilket trots en turbulent börsmånad ändå är några punkter lägre än föregående månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar