lördag 6 april 2019

Utdelningar mars 2019

Utdelningarna fortsätter att öka och landade i mars på 5 627 kronor. Det är en ökning med 52,5 procent jämfört med föregående år.

Anledningen till att inlägget har dröjt är att Brookfield RES utdelning bokfördes först ett par dagar in i april. Jag är lite inkonsekvent här, när det gäller månadsutdelarna har jag traditionellt bokfört dem på den nya månaden snarare än månaden då utdelningen formellt betalas ut. När det gäller Brookfield RES brukar jag dock bokföra på den månad då utbetalningen avskiljs från aktien för att det ska bli rätt i min utdelningsstatistik. Sedan dröjde inlägget eftersom min andra miljon råkade ramla in lite tidigare än jag hade förväntat mig. Ytterligare en miljon är förstås en större milstolpe än ytterligare en månad med högre utdelningar än ifjol.

Det har gått rykten i bloggsfären och finanstwitter om att Brookfield RES ingår på listan över aktier som inte längre kommer gå att köpa hos Avanza. Jag äger som sagt aktien och fick inget meddelande om att några av mina aktier berörs av förändringen. Har också frågat Avanza via twitter som sa att det också fortsättningsvis kommer gå att handla i Brookfield RES och att aktien inte inkluderas i listan.
Mars månad är en lite udda månad i år eftersom det bortsett från Axfood och Castellum endast är utländska innehav som ger utdelning, 14 aktier totalt. Bland de större noteras J&J och KONE och bland de mindre noteras Xylem.
Nu ser jag fram emot april och maj som traditionellt är årets två starkaste utdelningsmånader. Prognosen är att jag ska få över 20 000 kronor i utdelningar totalt från dessa bägge månaderna. Det hänger dock på att Serneke inte håller inne sin utdelning i år vilket lär beslutas de kommande dagarna antingen i samband med kallelse till bolagsstämman den 8 maj eller i anslutning till kvartalsrapporten den 17 april.

3 kommentarer:

  1. Grattis till miljon #2! Intressant info där ang Brookfield RES. Vet du vad det är för ticker på den, hittar inte när jag söker på Brookfield RES på Avanza?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag förkortar ofta Renewable Energy Services med RES när skriver om TransAlta eller Brookfield. Hos Avanza går den under namnet Brookfield Renewable Partners LP med ticker BEP_u.TO. Knappt 1% i min portfölj, funderar på att skala upp när nästa tillfälle dyker upp.

      Radera
  2. Aha då är jag med! Skumt, för jag har den aktien och har fått meddelande från Avanza att den är med på listan över värdepapper som är köpstoppade från den 18 april: https://www.avanza.se/documents/aza/dokument/Kopstoppade_vardepapper_fran_190418.pdf
    Det här blir allt mer farsliknande. Hur svårt kan det vara att få sånt här rätt och tydligt kommunicerat?

    SvaraRadera