fredag 29 mars 2019

Veckosammanfattning: utdelningar och finansaktier

Efter en händelserik vecka valde jag att göra en liten veckosammanfattning igen.

På den positiva sidan har jag tagit emot nästan 4 000 kronor i utdelningar från Axfood och Castellum. Det kan i år endast toppas av Serneke i min portfölj såvida de inte sänker utdelningen. Ränta på ränta ger det nästan 200 kronor i utdelning nästa år! Nu har jag valt att inte återinvestera utdelningen ännu eftersom jag tycker att bägge aktierna är värderade i högsta laget. Min portföljandel är också rätt bra. Det kommer säkert tillfällen senare i år när jag kan öka till bättre värdering än idag och just nu är det ändå långt till nästa utdelning.

Min syn på finanssektorn är rätt försiktig just för att jag anser att det är svårt för en lekman att förstå sig på och ha insyn i vad som verkligen händer. Det handlar mycket om långsiktigt förtroende för att finansiell stabilitet upprätthålls och att regelverk efterlevs. Därför har jag just nu bara ungefär 5 procent finansaktier i portföljen. Av dessa utgör Handelsbanken hälften. En vecka som denna är det tydligt varför jag köper den i direktavkastning räknat dyraste aktien som samtidigt är den enda av de fyra storbankerna som inte är indragen i penningtvättsskandalen. Handelsbanken har också till skillnad från de övriga tre storbankerna klarat sig bättre ur historiska finanskriser. Samtidigt dras handelsbanken med andra utmaningar i att den kontorsbaserade affärsmodellen blir dyrare att upprätthålla när konkurrenterna i högre utsträckning digitaliseras. Andra skandaler kring företagskulturen och byten i ledningen har dock gjort att jag varit försiktig i Handelsbanken och endast har ungefär hälften av mina finansaktier i Handelsbanken. Det största skälet till min försiktighet är dock att jag tror att banken på längre sikt kommer bli mer konkurrensutsatt från nischade uppstickare som har mer slimmade och digitaliserade affärsmodeller. På vägen dit är lönsamheten dock god och min riskmarginal hanterbar så jag räknar med att inte behöva bekymra mig om det de kommande åren.

När det gäller Swedbank har jag tillsammans med Nordea alltid haft lägst förtroende för dem. De var riktigt illa ute i finanskrisen vilket många som talar om vilka klipp man kunde gjort om man köpte då verkar ha glömt bort (eller inte förstått). Jag valde att öka mitt innehav lite mest för att aktien är så dumpad med en direktavkastning nära 10 procent som jag dessutom får utbetald direkt nästa vecka. Ser det som att jag kan ha råd att ha 1 procent i aktien på riktigt lång sikt och då kan köpa in ett par procent idag. Jag tror att det blir stormigt en tid framöver och att banken kan behöva minska eller hålla inne utdelning helt nästa år efter resultat av rättsprocesser. Intjäningen och vinsten är i skymundan av skandalen dock såpass god att jag tyckte det var ett historiskt läge att ta en långsiktig position. Noterbart har jag en yield on cost på 9,2 procent i Swedbank vilket är extremt högt. Oroande är att utdelningsvikten nu överstiger 6 procent vilket gör portföljen sårbar om utdelningen sänks dramatiskt eller hålls inne. Därför kommer jag undvika att öka mer. OBS! Att köpa Swedbank är förenat med hög risk. Detta inlägg utgör inte finansiell rådgivning. Gör din egen analys.

Jag passade på att öka i både Handelsbanken och SEB i veckan. I bägge fallen rör det sig om återinvesterad utdelning avrundad uppåt. Mitt innehav i SEB är rätt litet och jag tyckte det var ett rimligt tillfälle att se till att portföljandelen inte blir obetydlig. Valde också att öka i Resurs igen. Nordea glömde jag öka i men där vill jag inte ha en för stor portföljandel och är ganska nöjd med det lilla innehav jag redan har. Min belåningsgrad för portföljen var vid löneinsättningen nere på 5 procent med låga räntor. Nu har jag ökat belåningen lite igen för att öka i finansaktier och Minesto.

Glädjande att H&M presenterade ett bättre resultat och något starkare marginal än förväntat.

Positiva nyheter till sist från Minesto i bokslutskommuniken. Jag skrev en kort sammanfattning igår.

Trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Annars skulle man kunna resonera tvärtom också. Dvs när risken av alla upplevs som riktigt hög, då har priset redan fallit kraftigt och redan tagit höjd för mycket dåliga nyheter. Jag tillhör dem som idag bytt sida och köpt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det men samtidigt vet vi ju inte hur mycket resultat påverkas och det kommer följa nya nyheter som sannolikt är negativa och en stor osäkerhetsfaktor. Bäst att vara försiktig. Jag har ökat men i ganska blygsam skala med målbild att ha en procent av portföljen på lång sikt, dvs runt ett par procent av portföljen idag.

      Radera
  2. Tack för bra inlägg! Tycker också att Axfood och Castellum känns dyra, har bara Axfood av de två men valde att inte återinvestera utdelningen där. Har också handlat en del bank i veckan:)
    Mvh
    The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Jag kommer förstås också återinvestera min utdelning men med tanke på att jag har relativt hög belåning i portföljen (nästan 10 procent) och bägge aktierna är högt värderade ser jag det som att jag kan invänta ett bättre tillfälle senare i år. Axfood och Castellum kan man alltid köpa även till högt pris men nu fanns tillfällen att öka i andra aktier till ett bra pris.

      Radera