fredag 26 maj 2017

Veckosammanfattning: aktieportföljen passerar 400 000 kronor!

Den förkortade börsveckan avslutas med att ännu en milstolpe passeras: aktieportföljen är nu värd över 400 000 kronor! Naturligtvis är huvudorsaken att jag idag gjorde månadens stora insättning. Andelen aktier är nu 93 procent och andelen likvider 7 procent. Tycker det är roligt att läsa om andra bloggares milstolpar och hoppas att mina också ska kunna inspirera er läsare i ert sparande!

Byggnadsnämnden gav i veckan grönt ljus för Sernekeprojektet Karlatornet. Jag tog därför en liten chansning och ökade kortsiktigt i Serneke nu när jag för en gångs skull är ledig och kan följa börsen i realtid. Jag valde att gå ur position med en blygsam vinst eftersom jag inte har tid att följa aktien nästa vecka och då upptrenden efter nyheten inte var fullt så stark som jag hade hoppats.

I veckan har jag också skrivit om Multiconsult fina rapport i måndags. I många avseenden det bästa kvartalsresultatet sedan aktien börsnoterades. Trots det är aktiekursen och valutan på historiskt låga nivåer. Jag ökade däför rejält i aktien och har nu på kort sikt en portföljandel på nära 5 procent. Från början köpte jag 50 aktier och ansåg att det var fullt tillräckligt på fem års sikt. Nu medan portföljen växer har jag istället 200 aktier som motsvarande mål. Mer vill jag inte köpa eftersom YOC bara är 3,4 procent.

En lärdom jag har gjort det här året är att jag ofta tar för små positioner när det väl uppstår bra köplägen. Därför tog jag nu en så stor position som jag tyckte var motiverat direkt i Multiconsult. OBS att jag endast tar större positioner i aktier som jag har analyserat en längre tid. Det är naturligtvis riskabelt att ta en stor position och än mer så i en aktie som man inte förstår särskilt väl. Lundaluppen skrev ett klokt inlägg om portföljandelar och positioner som rekommenderas. Funderar på att försöka börja titta på hur jag skulle kunna anpassa hans tänk om undre gräns för investeringar till min köpstrategi.

Förra veckan skrev jag att jag trots allt tummade på mina principer och tog en första position i Kopparbergs. Det ångrar jag inte idag. Aktien har stigit med mer än 25 procent på en vecka. Galet. Jag vidhåller att aktien är högt värderad och att marknaden på nuvarande nivåer redan har prisat in en framtida utdelningsökning på 20 procent för ett par år framöver. Nog för att det finns tillväxtpotential och att det är positivt att företaget växer i USA men någon jättenyhet som inte tidigare var känd är det egentligen inte. Riskerna negligeras fullständigt just nu. Samtidigt har utdelningen på 5,9 kronor precis avskiljts vilket innebär att aktien snarare skulle backat med 3 procent allt annat lika. Bloggrannen Att välja lycka skrev ett pedagogiskt och bra inlägg som förklarar hur ex-datum och utdelning påverkar aktiekursen med Kopparbergs som exempel.

I övrigt har jag passat på att öka i några aktier som är rimligt värderade just nu. Orsaken är främst att bibehålla portföljandelen snarare än att det är ett fantastiskt köptillfälle. Resultatet blev som följer:

Handelsbanken 4 aktier
H&M 4 aktier
HiQ 10 aktier
Skanska 4 aktier

En minskning har det också blivit. Har skrivit en tid att jag funderar på att ta hem vinst i Telia. Det är en defensiv aktie där jag har en fin YOC men när jag nu fick chansen att räkna hem mer än de 9 procent på ett år som jag hade kalkylerat med valde jag att minska portföljandelen med 20 procent. Aktien är i stigande trend och därför har jag valt att behålla resterande andel och avvakta marknaden något. Det är dock inte uteslutet att jag säljer hela innehavet. Sätter hellre de pengarna i Akelius eller någon annan stabil och tråkig högutdelare som ger motsvarande utdelning varje år men inte behöver bevakas lika noga. På längre sikt är det fortfarande tveksamt var Telias vinster ska tas från.

1 kommentar:

  1. Håller med dig gällande Lundaluppen och hans kloka inlägg. Även jag har köpt H&M samt Handelsbanken den senaste tiden. Tycker båda aktierna är köpvärda till dagens pris. Grattis till din nya milstolpe. Kul att det går bra för dig :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera