söndag 14 maj 2017

Veckoplan v. 20

Många har i veckan som gått skrivit om hur börsen börjar bli dyr och att det börjar bli svårt att hitta bra lägen att investera. Jag delar den uppfattningen och får svårare och svårare att hitta bra köptillfällen. Bortsett från Investor och Scandic är det egentigen inga av mina svenska innehav som är att betrakta som för dyra. Därför tror jag att det grundat på positiva resultat i de senaste rapporterna så länge inget oväntat inträffar finns utrymme för fortsatt uppgång. Låt mig ge några exempel:

Axfood, Castellum, Clas Ohlson, Handelsbanken och Skanska handlas alla till en YOC mellan 3,8 och 4,2 procent. Ur endast ett utdelningsinvesterarperspektiv kan det inte sägas vara orimligt dyrt.

H&M handlas runt 4,5 procent. Jag tycker att det är en försvarbar riskpremie men har redan köpt ordentligt och med en portföljandel på 11,5 procent just nu är de näst Serneke mitt största innehav.

Avega, Hemfosa, HiQ och MQ handlas alla till över 5 procent vilket är fullt försvarbart. De bägge förstnämnda är dessutom på goda grunder baserat på deras senaste resultat i stigande trend.

Min köpstrategi bygger förenklat på ett trestegsrakettänk där jag köper mindre när aktien handlas på en rimlig nivå och mer när den handlas på en billig nivå. Mitt dilemma är att jag helt enkelt tycker att jag redan har köpt mer eller mindre tillräckligt för i år i ovanstående aktier på den rimliga prisnivån.

Ett annat dilemma är att jag har halva månadsinsättningen kvar i likvider och dessutom får minst en tusenlapp i utdelningar kommande veckan. Det är samtidigt bara sju och en halv handelsdag kvar till nästa lön.

Jag tittar därför lite extra på att passa på att öka i någon i courtage räknat lite dyrare aktie igen.

Enfastighetsaktierna går bort. Inte för att YOC på något sätt är orimlig men kursrisken är alltför hög vilket innebär att jag kan tvingas sälja dem med en såpass stor kursförlust i framtiden att det helt enkelt inte är värt risken. Delarka tittar jag dock på igen för en kortare investering under 114 kronor.

VFC är i sjunkande trend igen. Det är en av mycket få vettiga kvartalsutdelare med utdelning i  juni. Därför funderar jag på att öka lite igen. Helst köper jag vid YOC 3,33 procent under 51 USD men jag kan tänka mig att i brist på alternativ köpa ytterligare en post på nuvarande nivåer. Avvaktar dock om kursen klarar test av botten strax under 53 USD eller inte.

Realty Income har jag förvisso ökat en del i senaste tiden. Aktien är dock fullt försvarbart värderad vid en YOC på 4,6 procent och att fylla på andelen månadsutdelare regelbundet skadar inte. Här hinner jag också få med mig juniutdelningen.

Både P&G och J&J är värda att fortsätta bevaka men utgångstipset är att bägge har bottnat för den här gången varför jag tycker det är för dyrt att öka just nu.

Det var lite surt att Kopparbergs släppte en positiv nyhet samtidigt som trenden är fallande. Det kliar lite i fingrarna av att kanske ändå köpa men 212 kronor är för dyrt. runt 206 kronor efter ex-dag i så fall rimligare. Finns risk att aktien stiger på kort sikt men jag tycker att den steg alltför mycket under fredagen. Ja det är positivt att Kopparbergs säljer på Walmarts i New York, inte minst eftersom många utlandssvenskar gör affären förhållandevis säker. Men många verkar glömma bort att Kopparbergs redan finns på den amerikanska marknaden i fyra delstater inklusive New York. Antar att man resonerar som så att Walmarts är en stor kedja och skulle de ta in Kopparbergs i hela USA så är det en jättefin affär. Det är dock inte unikt att kedjor utomlands säljer svenska produkter. Jag har hittat Wasa knäckebröd och Pågens skorpor i flera länder där jag har bott men det innebär inte att de är några storsäljare, ofta har jag själv märkt det först när de reas ut vilket brukar vara ett dåligt tecken. Jag tycker fortfarande att Kopparbergs rapport presenterade ett ganska svagt resultat. Omsättningen minskade med 4 procent. Rekordresultat i all ära men en ökning med 3 procent jämfört med föregående år bär inte de uppskruvade tvåsiffriga tillväxtkrav som många småsparare nu förväntar sig. Som en långsiktig defensiv tråkaktie med en långsiktig tillväxtpotential under många år framöver tror jag dock att de är ett utmärkt innehav. Därför är jag fortfarande i valet och kvalet om jag ska köpa eller inte. Bevakning i samma intervall som tidigare, helst under 203 kronor och kanske 207 kronor för liten post. Utgångspunkten är dock att jag avvaktar ex-dag.

Telia bröt igenom ett motstånd och bör rimligen fortsätta ytterligare en bit uppåt. Här funderar jag fortfarande på att ta hem vinsten men då ska aktien upp ytterligare en krona. Mitt ingångsvärde i Telia när jag köpte aktierna var att plocka hem årets utdelningar och höstutdelningen ifjol. Kan jag få igen det genom försäljning redan nu kan pengarna användas bättre någon annanstans. Dels är det tveksamt var de ska hitta sin tillväxt. Dels har jag redan ett par hundra Teliaaktier sedan före myndighetstiden på ett VP-konto, de räcker som defensivt innehav.

Minesto har jag swingtradat en del i de senaste veckorna. Nu verkar aktien ha bottnat. Jag tittar därför lite försiktigt på att ta hem ytterligare vinster i de positioner jag köpt under 6 kronor. Kanske säljer ett 80-tal aktier om kursen passerar 6,50 kronor. Har dock ett fint innehav och, oaktat risken för en eventuell emission för att få in mer kapital till det första kraftverket, allt talar i positiv riktning hittills. Rapporten kommer i veckan och kommer ofrånkomligen påverka kursen. Jag väntar.

Multiconsult har jag redan dubblerat mitt innehav i när den norska kronan har varit pressad och är nöjd med de 100 aktier jag har. Däremot funderar jag på att, när kursen fortsatt är under press av valuta och ex-dag i fredags, ta en kort till medellång swingtradeposition i brist på bättre alternativ. Årets första kvartalsrapport släpps om en vecka. Min bedömning är att sannolikheten för uppsida är större än sannolikhet för ytterligare nedsida då kursen historiskt redan är extremt låg. Det är dessutom ett något underanalyserat företag som samtidigt växer även om de har behövt ta stora kostnader de senaste två kvartalen. Det torde finnas en potential att kunna plocka hem åtminstone 10 procent. Funderar på att ta i och köpa 50 aktier. YOC är 3,4 procent vilket är högt för att vara Multiconsult. P/E runt 10 avskräcker inte precis.

Till sist gläds jag åt att min portföljs sharpekvot steg till 1,18 samtidigt som standardavvikelsen sjönk till 11,03 procent. Det kanske inte låter så mycket men för mig är det ett kvitto på att mitt långsiktiga fokus på att köpa lågt värderade utdelningsaktier sakta men säkert börjar ge resultat. Att Serneke har ökat igen samtidigt som jag skalat ned portföljandelen något bidrar också. Skulle H&M öka igen kommer siffrorna förbättras ytterligare. Det är hur som helst ett resultat som skulle räcka till två stjärnor på Nordnet. Med tanke på min defensiva investeringsfilosofi och att jag satsar på stabila utdelningar över tid snarare än att försöka slå index är jag faktiskt rätt så nöjd med det resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar