tisdag 2 maj 2017

Månadssammanfattning: april

Så var ännu en börsmånad slut. Här följer en kort sammanfattning av hur det har gått.

Utdelning: 1467 kronor

Detta är något lägre än mars men fortfarande ett riktigt bra resultat. Det motsvarar 0,4 procent av portföljens totala värde. Hittills i år har jag fått 4 231 kronor utbetalt i utdelningar.

Resultat: 361 620 kronor

Det är varken ett bra eller dåligt resultat utan portföljen fortsätter att växa i takt med insättningarna.


Det blev inget utdelningsrekord i april efter att jag mottog hela 1 200 kronor från Axfood i mars. Däremot blev det rekord i antal aktier som delade ut. Hela fjorton aktier bidrog under april.

Annan avkastning blev 114 kronor. Det blev en hundralapp i vinst från swingtrading i Minesto. Det kanske inte låter som särskilt mycket men det var ändå 3 procent vinst på investerat kapital. I tillägg en liten swingtrade i Serneke samt ett par kronor från arbitrage i Handelsbanken när jag bytte tillbaka till B-aktien igen. Det må vara små summor men jag följer i stort sett aldrig börsen i realtid. Därför är den här typen av swingtrade från en dag till en annan för mig vad burkletande är för andra sparare. En liten hobby som ger någon krona extra här och där.

Ränteintäkter blev 4 kronor. I brist på alternativ har jag haft mer pengar än vanligt parkerade i räntor även om vinsten är försumbar. Jag tycker ändå att det vore oklokt att inte parkera pengar där som jag inte omedelbart behöver samma handelsdag.

Sparkvoten landade på 84 procent. Det är marginellt lägre än rekordet på 86 procent från februari och 85 procent under mars. Lika glädjande som att jag har vant mig till den extremt höga sparkvoten är att jag för första gången sedan jag började bokföra i september nu överstiger mitt helårsmål på minst 75 procent i sparkvot. Min genomsnittliga sparkvot är nu 77 procent.

Utgifterna är fortsatt låga men jag har tagit några engångskostnader under april varav några kommer tynga nästa månads räkning. Har dock räknat in dem på denna månaden så det blir mest en likviditetsfråga. En del av kostnaderna är investeringar i odlingsredskap vilket på sikt kommer sänka mina matkostnader ytterligare på marginalen - eller åtminstone lyxa till det lite utan extra kostnad.

April var en lite udda månad eftersom jag före påsk hade ovanligt höga utgifter vilket dock kompenserades av att jag hade en vecka där jag nästan inte behövde konsumera något och kunde använda mitt lager.

Deklarationen innebar till sist att jag har en skatteåterbäring att se fram emot på ungefär 5 000 kronor. Den kommer bli en fin buffert för utgifter av sällankaraktär inklusive till semestern.

Nu ser jag fram emot maj som kommer ge ännu ett utdelningsrekord. Då passerar jag 2 000 kronor i utdelningar under en enda månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar