lördag 15 augusti 2020

Styrkebesked från Boston Pizzas Q2-rapport - utdelning återupptas Q4

Månadsutdelaren Boston Pizza presenterade igår en förvånande stark rapport för det andra kvartalet.

Vill särskilt tacka Valient (@vali3ntt) som genom sin tweet vaket uppmärksammade nyheten om att Boston Pizza kommer ge utdelning igen. Hade det inte varit för hans tweet hade jag antagligen missat den nyheten en solig semesterdag när man inte lusläser nyhetsnotiserna. 

Nu hann jag ögna igenom den nya kvartalsrapporten (länk) och mot bakgrund av den nya informationen besluta mig för att öka med ett par hundra aktier direkt i morgoncallen. Aktien steg sedan med 10 procent.

Vill tydligt understryka att Boston Pizza är en aktie förknippad med en viss risk. Det här är ingen tillväxtaktie och utdelningshöjningar är relativt osannolika. Mitt case är snarare en månadsutdelare utifrån obligationtänket där det bygger på att jag över tid får en viss utdelning om som lägst fem procent årligen.

Jag skrev mer ingående om Boston Pizza för två år sedan (länk), ett av bloggens mest lästa inlägg. Där går jag mer djupgående in på riskerna med Boston Pizza i form av avstannande tillväxt, att den höga utdelningsandelen som är en följd av aktiens skattekonstruktion gör att andra sidan av myntet är att sänkt eller utebliven utdelning är mer sannolikt än i aktier med lägre utdelningsandel och högre kassa, samt att pizzarestaurang är en enkel och konkurrensutsatt verksamhet där det är avgörande att varumärkets popularitet består. Flera andra bloggare har tidigare uppmärksammat Boston Pizza i mer detalj, Stefan Thelenius var först ut (länk).

Med de brasklapparna åter till det intressanta. En anledning till att jag bloggar är att det är en slags dagbok som hjälper mig att snabbt gå tillbaka och se hur jag har resonerat i aktier tidigare. Att jag tidigare har gjort min hemläxa i Boston Pizza möjliggjorde att jag kunde fatta ett snabbt beslut efter att ha ögnat igenom den nya kvartalsrapporten som släpptes idag och på basis av den nya informationen välja att öka.

Jag såg två nyheter som avgörande:

  • Boston Pizza levererade en betydande vinst det andra kvartalet, vilket jag inte hade förväntat sig.
  • Boston Pizza signalerar framtidstro genom att besluta om återupptagen utdelning vilket förespeglar att ledningen tror på minst lika goda vinster under det andra halvåret i år.

Boston Pizza levererar en vinst på 0,35 CAD per aktie. Det motsvarar 83 procent av vinsten samma kvartal ifjol, vilket är långt högre än jag förväntade mig i dessa tider, inte minst eftersom pandemin bröt fullt ut något senare i Kanada än i Europa. Intressant nog är vinsten tillräckligt stor för att inrymma de månadsutdelningar som företaget bjöd på före pandemin. Man ska dock komma ihåg att företaget gjorde en stor förlust under årets första kvartal som det kommer ta ytterligare ett kvartal eller två att hämta igen.

En möjlig förklaring kan vara att Boston Pizza, som jag var inne på för två år sedan, har utvecklat sitt onlineerbjudande med en egen app. Det är därför sannolikt att företaget har kompenserat färre gäster i restaurang med fler hembeställningar. Det är dock bara min hypotes, inget jag vet.

Utgifter på driftssidan har minskat med 57,5 procent. Därmed undanröjs en av mina farhågor att företaget skulle sitta fast med för stora utgifter. Risken att företaget skulle gå med förlust kommande kvartal får därför ses som liten, tvärtom är nog snarare utgifter för omställning och anpassning i mångt och mycket tagna. Jag tror att Boston Pizza var lite mindre missgynnade under pandemiutbrottet helt enkelt eftersom företaget redan hade påbörjat ett arbete med att öka lönsamheten och stänga olönsamma restauranger. Därför var man antagligen redan långt framme och kunde smidigare anpassa kostnadskostymen till den nya verkligheten. 4 restauranger har stängt, vilket är i linje med normala förändringar men ändå innebär att potentialen för en återgång till historiska vinstnivåer bör bli något lägre. Man ska samtidigt vara ödmjuk inför att franchisetagare kan ha utgifter som inte syns direkt i rapporten vilket indirekt kan påverka företaget.

Sammantaget styrker vinst, utgifter och restauranger i drift vad jag ville ha ett kvitto på och det verkar faktiskt rimligt att vi kommer kunna se högre intäkter året ut vilket ger en rimlighet i att Boston Pizza kommer dela ut igen det fjärde kvartalet (obekräftat fr.o.m. oktober). Meddelandet innehåller samtidigt många brasklappar varför det inte är garanterat men jag väljer ändå att hoppa på tåget när ledningen signalerar bättre framtidstro. Precis som Valient skrev tror jag att mellan en tredjedel och hälften av historisk utdelning är rimligt att förvänta sig mot årets slut. Det skulle ge en direktavkastning på 5,6-8,4 procent, vilket är det spann jag vill ha för den här typen av aktier med lite högre risk. Skulle företaget på lite sikt klara en återgång till historiska utdelningsnivåer talar vi istället om en direktavkastning på 16,75-19,25 procent. Jag gjorde bedömningen att det är en risk-reward-kalkyl som jag är beredd att ta.

Jag har faktiskt ökat lite vid ett tillfälle under vårens börsnedgång men givet att det då rådde en existentiell osäkerhet kring om Boston Pizza skulle överleva vågade jag (lex MQ) inte ta en större position och andra, mer stabila aktier var mer aptitligt värderade då. Att företaget nu går med vinst och visar framtidstro genom att förespegla utdelningar är det tecken jag inväntade för att gå in igen. Och tacksamt nog handlades aktien fortfarande på pandeminivåer. 

Återigen tack till Valient som snabbt delade vidare informationen. Finanstwitter är som bäst när man kan hjälpas åt att sprida väsentlig ny information snabbt!

Genom ökningen kvarstår min ambition att ha 1 procent av portföljen på riktigt lång sikt i Boston Pizza.

OBS! Detta är en hobbyblogg och inläggen ska inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendation. Jag äger aktier i Boston Pizza och även om jag strävar efter att granska aktier så kritiskt och objektivt som möjligt är mitt perspektiv ofrånkomligen aktieägarens. Gör alltid din egen analys. Du är själv ansvarig för dina investeringsbeslut.

3 kommentarer:

  1. Jag hade aktier i Boston Pizza i min utdelningsportfölj, men beslutade mig för att sälja för några år sedan. Detta eftersom osäkerheten var för hög och att de verkar i en så enormt konkurrensutsatt bransch, helt utan moat.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Tack för denna genomgång. Även jag såg Valients tweet igår och jag håller med dig - ett köp nu med tanken att det ej blir värre låter mer logiskt än ologiskt.

    Själv är jag ej ägare och det handlar inte om bolaget, utan att jag har QSR samt SBUX, vilket räcker för mig gällande exponering mot sektorn.

    Alltid lika roligt att titta in här; inte bara för att det är bra innehåll, utan det är utförligt, nyanserat och uttömmande!

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
  3. Ett bättre alternativ är annars Pizza pizza (PZA) som har fortsatt utdelning och ger ca 6,5%.

    SvaraRadera