onsdag 26 augusti 2020

Om taskig timing - sålde HiQ förra veckan

Ibland har man taskig timing. HiQ är under uppköp med ett bud på 70 kronor per aktie. Själv sålde jag hela mitt innehav i HiQ förra veckan. Det är värt en enkel reflektion och dagboksanteckning på bloggen.

Jag tror att det är viktigt att som investerare lära sig att släppa sådant och istället fokusera på analys framåt och de beslut man tar. När ett beslut väl är det fattat utifrån vad jag ansåg vara mest rimligt i den stunden gör man helt enkelt klokt i att släppa det och inte grubbla på vad som hade hänt om man väntat ytterligare en tid. Det viktiga är att man gör sin egen analys och funderar igenom vad man köper eller säljer och varför. Det finns alltid aktier som hade varit bättre att köpa eller sälja och det är sällan man lyckas tajma en aktiekurs optimalt. Mitt största innehav har jag sällan lyckats tajma optimalt men det spelar desto mindre roll eftersom analysen så här långt har givit mig rätt. Om företaget lyckas med vad jag tror och hoppas är det ärligt talat strunt samma i det långa loppet. Att börja sätta ett sådant mindset gör mig till en tryggare investerare idag än för fem år sedan och det är i sig värt en dagboksanteckning.

I det här fallet var mitt innehav i HiQ dessutom rätt litet, det hade rört sig om cirka 200 kronor ytterligare i förtjänst om jag hade väntat in uppköpet. Men Cibus har också ökat sedan dess, om än inte lika mycket.

Mitt resonemang var helt enkelt som följer: HiQ är ett IT-konsultföretag som jag förvisso har en fin yield on cost i men som också är konjunkturkänsligt. Den senaste rapporten var förvisso bra och visade på en positiv riktning igen men jag har sedan i höstas identifierat HiQ som en av de aktier jag skulle kunna sälja. Jag gör regelbundet en sådan översyn för att snabbt kunna sälja andra aktier om jag behöver utrymme att öka i något annat (jag sålde även Duni och minskade i H&M). HiQ var dessutom ett ganska litet innehav och i dem tar jag mig regelbundet en funderare på om jag är beredd att öka eller inte. Om nej är det ofta bättre att sälja för att istället öka i andra aktier som jag tror mer på. Resonemanget är enkelt. Jag har läst på om Cibus en tid och skrev ett blogginlägg om mina reflektioner i juli (länk). Företaget har ökat sin fastighetsportfölj och handlas just nu till en direktavkastning över 6 procent. Ska jag ångra något är det att jag inte ökade tidigare i Cibus, samtidigt har de aktier jag ökade i under våren ökat mer än vad Cibus har gjort. Min slutsats är att Cibus är ett stabilt innehav medan HiQ förvisso är på uppgång men ändå ett mer riskabelt innehav. Även om direktavkastningen är ungefär likvärdig kommer Cibus dessutom börja med månadsutdelningar vilket ökar portföljens kassaflöde samtidigt som HiQ "delar ut" genom aktieåterköp. Cibus har därtill en ambition om en utdelningstillväxt på 5 procent årligen vilket kommer tjäna mig väl i framtiden. Tack vare den här affären kommer jag nu kunna återinvestera min månatliga utdelning i Cibus i en ny Cibus-aktie. Ränta på ränta i praktiken alltså och utdelningsmaskinen tuffar nu på av sig själv!

Erhållen lärdom: att handla med aktier handlar om att välja. Det finns alltid en alternativkostnad i att du kan handla i en annan aktie eller vänta på en bättre kurs. Det viktiga är att man har sina mål klart för sig och gör sin egen analys i lugn och ro så att man förstår vad man äger/vill äga och varför. Då blir det lättare att strunta i kursbruset och fokusera på det som man tror är bäst på lång sikt.

6 kommentarer:

  1. Intressant, jag gjorde precis samma sak, sålde av efter rejäl uppgång från corona-nivåer. Gjorde en vinst på ca 20000 kr, hade väl gjort det dubbla om jag väntat och sålt idag.

    Anledningen till att jag sålde var följande

    1) Aktien har gått kräftgång de senaste åren
    2) Oavsett vilka goda nyheter (ramavtal, utdelnngshöjning etc) som Stugemo har presenterat har marknaden gäspat.
    3) Jag hade en fin vinst då jag köpte rejält med aktier under corona
    4) Gamblade att aktien inte kommer att gå över 50-55 kr inom närmsta året, då det inte fanns något som pekade på detta.
    5) Osäkert om de delar ut nästa år, då man snabbt drog in utdelningen detta året, trots att man inte nyttjade permitteringsstödet och att kassan är väldigt stor.
    6) Att ett uppköpsbud som inte kommit de senaste 10 åren skulle komma inom närtid fanns inte på kartan. Speciellt då HiQ trots goda möjligheter att växa inte har velat detta. Deras kredit är outnyttjad och kassan är stor. Trots detta har den organiska tillväxten varit 0.

    Allt ovan gjorde att jag tryckte på "Sälj". Såklart känns det bittert idag, men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. Dock hade det varit kul med en rusning, då mina aktier mest har rusat nedåt senaste månaderna.

    Köpte Cibus för 25000 kr idag jag med, nåt ska man trösta sig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du verkar ha tänkt igenom ditt säljbeslut väl. Senaste rapporten var bra men tror också att Cibus är en bättre utdelningsaktie i det långa loppet.

      Radera
  2. Jag sålde i tisdags eftermiddag för 160k. Det var mitt största innehav. Trodde inte mina ögon i onsdags morgon när jag missade 40k på det sättet. Brutalaste jag varit med om när det gäller aktier iaf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Största innehav i HiQ? Där ser man! Fast du fick intäkterna du fick i alla fall. Aktier kan alltid fortsätta upp när man säljer, det viktiga är vad du använder pengarna till istället. Mitt innehav har med tiden blivit rätt litet eftersom jag inte hade ökat på tre år och då tyckte jag det var lika bra att ta större positioner i andra aktier istället.

      Radera
  3. Det känns mycket bättre nu efter att upptäckt att jag inte ensam om det. Köpte i värsta svackan men sålde 18 augusti a 54 kronor. Känns tungt. Hade jag väntat en vecka skulle vinsten vara dubbel så stor. Nu åter sagt till mig att inga fler säljordrar ska skapas under 2020.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att inlägget får dig att känna dig bättre! Lite min tanke att dela med mig om en affär med taskig tajming för att visa att vi alla åker på dem. Det är egentligen sådana här affärer som man lär sig och utvecklas mest av över tid. Jag säljer nästan bara om företaget inte utvecklas som jag vill eller om jag bedömer att andra aktier är bättre, i det här fallet var det en kombination.

      Radera