måndag 31 augusti 2020

Månadssammanfattning augusti

Portföljen har tuffat vidare i lugn mak under semestermånaden. Portföljen landade på 3,63 miljoner kronor netto under augusti (3,90 miljoner kronor brutto). Det innebär att jag andra månaden in på det femte börsåret har en portföljutveckling på 87,27 procent på insatt kapital.

Portföljen har för under augusti inte drivits på av mitt största innehav. Istället är det mitt näst största innehav Kopparbergs som är upp över 25 procent under augusti efter en urstark rapport. Det var den aktie jag köpte allra mest offensivt under Coronamånaderna där jag dubblerade innehavet under det första halvåret i år och det har verkligen betalat av sig. Som lägst kunde jag öka för 98 kronor per aktie. Nu är det bara till att sitta still i båten och vänta på att utdelningarna trillar in lagom till nästa sommar.

Augusti är traditionellt årets sämsta utdelningsmånad, naturligtvis så även i år. Utdelningarna slutade på blygsamma 753 kronor vilket är lägre än ifjol (faktiskt främst eftersom Oriflame köptes ut från börsen) men ändå högre än åren dessförinnan. Mitt mål inför det här året var att klara minst en tusenlapp i utdelningar varje månad och det målet uppnår jag alltså inte i år. Jag har ändå goda förhoppningar om att klara det nästa år tack vare att jag nu har ytterligare en månadsutdelare i Cibus.

När det gäller aktieaffärer har det under semestern varit förhållandevis lugnt. Jag har dock tagit en större position i Cibus, som jag har skrivit om tidigare (länk). Min målsättning är att så småningom återinvestera utdelningen från Cibus månadvis i minst en ny Cibus-aktie för att få ränta-på-ränta-effekt i praktiken.

Jag har ökat belåningen lite igen av nämnda skäl helt enkelt eftersom utdelningen i Cibus vida överstiger lånräntan. Portföljens totala belåning är nu 6,4 procent men kapitalförsäkringen har nollränta och jag hoppas på att få sänkt räntan i mitt investeringssparkonto i antingen september eller oktober också.

För att finansiera Cibusaktierna åkte Duni och HiQ ur portföljen. Taskig timing i bägge men så är det ibland. Jag minskade också lite i H&M. I alla tre fallen är skälet mycket enkelt: jag får en högre och säkrare månadsvis utdelning i Cibus som dessutom avser höja med 5 procent årligen. 

I början av månaden ökade jag också i Boston Pizza på en efter de svåra omständigheterna förvånande bra rapport och besked om att de förväntar sig utdelning mot årets slut igen. Jag är medveten om risken i företaget men min förhoppning är att Boston Pizza tillsammans med Cibus nu ska ge ett jämnare utdelningsflöde också svagare månader som just augusti.

Det andra som har hänt i augusti är att SolTech har gjort en nyemission. Avsikten med emissionen är offensiva förvärv, av vilket ett redan har tillkännagivits. Samtidigt kom en mindre order idag som förvisso bara motsvarar någon enstaka procent av företagets omsättning men ändå lovar gott. Jag har beslutat mig för att teckna fullt och även köpt fler teckningsrätter vilket innebär att mitt innehav blir dubbelt så många aktier som före emissionen. Återstår att se om jag har råd att behålla dem alla när mina Minestooptioner ska lösas in till våren men nu är jag nöjd med den position jag har i SolTech och låter det vara ett tag.

Nu är det i det närmaste köpstopp under de kommande månaderna och det ska till något sällsamt aptitligt för att öka mer eftersom jag behöver skaffa likviditet inför vårens optionsinlösen.

Augusti månad har jag haft semester och även firat sommarens milstolpar. Därför blev sparkvoten 67 procent i augusti, vilket är lågt under mina nuvarande förutsättningar. Tyvärr kommer kontokortsutgifterna på septemberräkningen så då blir det antagligen lite mindre insättningar igen. Samtidigt har jag en buffert och ligger 1,5 månader före min långsiktiga insättningsplan så det har jag råd med. 

Har ändå beslutat att september månad ska bli en ny sparmånad där mina matutgifter ska hållas låga. Har tänkt sätta ett mål om livsmedelsutgifter under 100 euro samtidigt som mina totala löpande utgifter måste understiga 300 euro. Det tror jag att jag klarar men hoppas på att hålla nere kostnaderna rejält. Eventuellt kommer det ytterligare kostnader avdelning hobby och fritid i oktober och då vill jag skapa lite utrymme.

Sharpekvot blev 1,22 vilket är över mitt långsiktiga mål om att överstiga 1.

Standardavvikelsen är fortsatt hysteriskt hög och jag undrar om 46,67 procent möjligen inte är rekord.

Här nere på kontinenten har vi semester senare än i Sverige. Således har det inte ägnats så mycket tid åt vare sig börsen eller bloggen. Ett inlägg om nämnda Kopparbergs fina kvartalsrapport blev det (länk) liksom om Boston Pizza (länk). Bland sommarläsningen förkovrade jag mig i börspsykologi och skrev om Christofer Anderssons bok som är en bra introduktion till ämnet (länk).

Nu har det så blivit dags att börja arbeta igen... 

Wake up every day feeling the same way

I gotta go to work, then hurry home
Got to go to work, then hurry home

Oh every day is just the same
Oh it's all the same

4 kommentarer:

  1. Vilka fina siffror. Ja de investeringar som gjorts under corona har verkligen lönat sig. Nu köpte vi väl inga mängder i något speciellt bolag utan spred mest ut små köp lite här och var.

    Är det endast värdeökningar från i april eller har du satt in mer pengar än normalt? Sjukt fina siffror oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den största förklaringen till den dramatiska värdeökningen är att mitt största innehav Minesto är värt nästan 4 gånger mer omkring 32 kronor idag än vid botten nära 8 kronor i mars. Jag ökade en del under börskraschen men har långt ifrån tajmat marknaden perfekt. Den större ökningen i år gjorde jag före börskraschen men den har så här långt lönat sig ändå. Mitt innehav bygger på en långsiktig investeringshorisont bortom 2030 och skrev ett blogginlägg om det i maj.

      Sedan har andra innehav förstås bidragit också. Jag valde att sälja av flera mindre eller tveksamma innehav för att istället växla till kvalitetsaktier som Investor och Kopparbergs (dubblerade innehavet).

      Den lila linjen i diagrammet visar faktisk avkastning justerad för insättningar. Insättningarna är högre än ifjol. De kan variera enskilda månader när jag har större eller lägre utgifter men är över tid lika stora hela året av det enkla skälet att jag varje år sätter upp ett sparmål för helåret som jag sedan slår ut månadsvis. Ungefär 80 procent av insättningarna i diagrammet är månadsinsättningar. Resten kommer från andra insättningar, t.ex. försäljning av andra kapitaltillgångar jag har haft utanför depån, aktieutdelning från VP-konto osv.

      Radera
  2. En sjukt bra utveckling, stort grattis! :-) Hoppas det håller i sig!
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera