söndag 19 juli 2020

Utdelningar juli 2020

Utdelningen landade på 1 502 kronor i juli, på kronan exakt lika mycket som 2017.

Ovanligt få aktier delade ut, endast sju stycken: Bonäsudden, Bosjö,  Coca-Cola, Northwest Healthcare, Realty Income, Sydsvenska Hem och TransAlta Renewables.
Utdelning juli 2017 är samma som juli 2020, oklart varför diagrammet visar fel...
 
Glädjande är att allt fler företag överväger att retroaktivt betala ut utdelning mot årets slut. Bland annat visar det sig att Gjensidige, Nordea och kanske Swedbank funderar på att betala utdelning under fjärde kvartalet i år. Även om det inte har kommunicerats skulle jag faktiskt förvånas om Investor inte betalar sina resterande 4 kronor per aktie senare i år också. Q2-rapporten visar att det uppenbart finns utrymme. Därför blir min utdelningsprognos kanske inte fullt så svag som jag hade befarat. Skulle så bli fallet är det inte helt omöjligt att jag kanske ändå kan nå en utdelningsnivå vid 2018 års nivå omkring 35 000 kronor i trakterna kring den gula stapeln i diagrammet nedan.

1 kommentar:

  1. Man skall vara glad för det lilla och likt du tror jag att många, om än ej en majoritet, av de som har skjutit upp sin utdelning kommer att dela ut under hösten. Sedan utgår jag från att det enbart kommer vara några fåtal nästa år som inte klarar av att hålla 2019 års nivåer. Tycker fortf. att det finns mycket attraktivt på marknaden. I fredags kom ett kurslarm i Hexpol och detta bolag ämnar jag nu gräva ned mig mer i.

    Allt gott och tack för alla dina inlägg!

    /Cristofer

    SvaraRadera