fredag 24 juli 2020

Urstark Q2-rapport från Nordic Waterproofing och förespeglar utdelningshöjning

Nordic Waterproofing leverade en urstark rapport det andra kvartalet där de flesta företag annars levererar svagda rapporter tyngda av Coronakrisens effekter. Företaget ser inga betydande effekter så här långt men tar ändå höjd för att BNP kan sjunka i krisens spår de kommande halvåren. Man bör komma ihåg att Nordic Waterproofing är en underleverantör till byggsektorn i bred mening varför vinstnivåerna kan komma påverkas om vi skulle gå in i en bestående lågkonjunktur.

Rapporten kan du läsa själv här (länk) samt en presentation här (länk).

Nordic Waterproofing är ett typexempel på ett bra företag som verkar i en inte särskilt attraktiv bransch. När de flestas ögon är på IT och bioteknik glömmer man lätt bort att det går att tjäna pengar också på tätskiktsprodukter för tak.

Försäljningen ökade med 7 procent, nettoomsättning ökade med 14 procent, EBITDA med 34 procent (och högsta EBITDA någonsin ett enskilt kvartal), kassaflöde med 46 procent. EBIT och EBITDA-marginalerna ökar med cirka 4 procent och är på en betryggande hög tvåssiffrig nivå.

När det gäller marknaderna har man en stark tillväxt i Danmark men minskar i Norge. Tillväxten är till största del organisk vilket jag alltid föredrar framför tillväxt genom förvärv.

Vinst per aktie på 4,55 kronor (+63 procent jämfört med Q2 2019) under det gångna kvartalet är godis för utdelningsinvesteraren. Den kvartalsvinsten överstiger nämligen ensam fjolårsutdelningen på 4 kronor per aktie. I år blir det som bekant antagligen ingen utdelning men med ett eget kapital på över 50 kronor per aktie kan jag inte se annat än att utdelningen höjs nästa år och det finns uppenbart utrymme att betala 5 kronor per aktie till våren. Det skulle i så fall innebära en yield on cost på över 6 procent för mig. Gott så!

Desto trevligare är att styrelsen har beslutat om en utdelning på 4,50 kronor i perioden till nästa årsstämma. Eftersom nästa årsstämma normalt äger rum i mars-april finns det rent av en möjlighet att Nordic Waterproofing väljer att göra en utdelning ändå senare i år. Oavsett vilket är det en utdelningshöjning med 12,5 procent jämfört med ifjol.

Noterar att aktien dagens uppgång till trots fortfarande handlas på en P/E i trakterna 10-12 beroende på hur man uppskattar vinst på helåret, det är knappast att anse som dyrt. Direktavkastningen på 3,6  procent är helt OK men inte längre billig men då har marknaden alltså redan prisat in att vi snarare bör få 4 procents direktavkastning till våren. Ännu en aktie att bevaka lite mer aktivt men då jag det kommande halvåret binder mycket av min likviditet i Azelio och Minesto får jag hålla igen här

Jag har principen att om jag inte är beredd att öka ordentligt i ett litet innehav är det bättre att sälja det. I Nordic Waterproofings fall gjorde jag den analysen för exakt ett år sedan och dubblerade det då mycket blygsamma innehavet. Det blev lite påfyllning efter Q1-rapporten i år också. Mitt aktieinnehave i Nordic Waterproofing är ändå rätt litet och utgör ungefär 1 procent av portföljen exklusive Minesto. Det är en komplementaktie som har lite högre direktavkastning än mina större innehav men samtidigt också en lite högre risk då det verkar i en ojämn och konkurrensutsatt sektor.

OBS! Som vanligt ska inlägg på bloggen inte läsas som finansiell rådgivning eller rekommendation. Gör alltid din egen analys och du är själv ansvarig för dina investeringsbeslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar