tisdag 14 juli 2020

Kritiska tankar om Revolut

Igår hade Revolut problem med överföringar och det är nu tredje gången under mitt år som kunde som man börjar fundera på om pengarna har fastnat hos Revolut eller om de kommer överföras som de ska. Eftersom det finns en hel del affiliate-reklam om Revolut i bloggsfären vill jag passa på att belysa nackdelarna (av uppenbara skäl är detta som vanligt alltså inget samarbete eller betalt inlägg).

Jag är annars kund i Handelsbanken och en fristående sparbank. Bägge har en kundservice värd namnet vilket inte är oväsentligt när det gäller stora belopp. Det är lite irriterande när man inte använder banken så ofta men har märkt att det betalar sig när något väl händer och inte minst när jag får för mig att ta ut lånelöften för att köpa hus i Sverige. Att kunna prata med en person med mandat att tänka och fatta rimliga beslut är ingen nackdel. Åter till Revolut.

För att börja med det som är utmärkt: Revolut erbjuder valutaöverföringar i stort sett kostnadsfritt. För mig som utlandssvensk har det inneburit att jag spar nästan tio punkter vilket är nästan en hundralapp per 1000 euro som jag för över till Sverige och min Avanzadepå. Att använda Revolut under det här året har inneburit att jag har sparat åtminstone 5 000 kronor i valutaavgifter som Handelsbanken annars tar ut. Handelsbankens avgifter är OK men de tar alltid mellan 5-10 punkter i växelavgift vilket alltså blir ganska mycket pengar när man har en hög sparkvot och för över hela lönen samtidigt som jag för över lite därtill för räkningar och betalningar i Sverige också.

Den uppmärksamma har dock noterat att Revolut ändrar sina villkor från och med den 12 augusti. Noterbart får man nu bara föra över 1000 euro kostnadsfritt (vardagar) och därefter tar Revolut ut en växelavgift på 0,5 procent av överfört kapital. I praktiken tar Revolut nu alltså en femtiolapp för varje 1000 euro utöver första överföringen varje månad. Dessutom kommer bara den första överföringen vara kostnadsfri utanför euroområdet (oklart om det inkluderar svenska kronor eller inte, idag gör det inte det). Nu kan man förvisso uppgradera tjänsterna eller betala en avgift. Men om halva förtjänsten försvinner och det rör sig om cirka 25 kronor per 1000 euro väljer jag hellre att gynna min lokala bank vilket betalar sig den dag jag vill ta lån för att köpa ett hus i Sverige. Det är ju också så att en vanlig banköverföring som görs kvällen före eller tidig morgon finns på mitt konto samma dag. En Revolut-överföring brukar förvisso ta ytterligare en eller högst två dagar från det att överföringen görs, alltså 2-3 dagar totalt med beaktande av att jag måste föra över lön till Revolut också. Men eftersom jag har belåning på min portfölj finns ju i tillägg till växelavgiften en alternativkostnad under den tiden som förvisso är liten men ändå irriterande.

Det värsta med Revolut är dock att man i linje med den nya tidens företag knappt har någon kundservice. Du kan gå till en automatiserad chat i appen som i princip kan svara på FAQ-frågor som du redan kan läsa dig till men inget avancerat eller specifikt. Då kopplas du upp till en handläggare. I mitt fall fick jag sitta en timme i kö och vänta utan att bli kontaktad men har haft tur så det har löst sig ändå med fördröjning för mig. Men det är ändå en tankeställare för jag vill inte hamna i sisten att 10 000 kronor plötsligt sitter fast och du kan knappt prata med en person som kan reda upp det. Jag delar alltid upp mina överföringar i flera delar för att minimera både valutarisk och Revolutrisk. Har haft trassel med storbanker också som slarvat bort överföringar emellan sig men efter lite korrespondens brukar det lösa sig till sist efter att både sändande och mottagande bank skyllt på varandra.

Sedan finns förstås samma som hos Google m.fl.: du kan gå upp på något sorts semi-modererat offentligt Revolutforum där  du i bästa fall kan komma i kontakt med någon som arbetar för Revolut (digital nomad från Ubud?) men annars är det bara snäppet bättre än att fråga om råd på familjeliv eller flashback och det är väl ändå inte riktigt där man vill få råd om femsiffriga transaktioner.

En annan nackdel med Revolut är att det är svårare att få kontoutdrag och papper varför du får svårare att bevisa vad som har hänt om något går snett. Det här går nog att lösa inloggad på något sätt, inte minst om man är premiumkund, men jag tycker att det är en osäkerhetsfaktor. Jag vill ha ett objektivt bevis när jag gör en banköverföring ifall banksystemet klantar till det. Min utländska bank här är inte heller klockren på detta men jag kan åtminstone printa ett kvitto på överföringen direkt.

Nu är det förstås frestande att plocka hem den där tusenlappen extra även med endast 1000 euro per månad som det skulle innebära under mitt femte år med portföljen men jag tvekar på om jag är beredd att ta den risken längre. Lättast vore att sätta över pengar direkt på Avanzas eurokonto och sedan växla som jag finner klokast och försöka pricka in valutatoppar under dagshandeln när jag växlar till svenska kronor.

Det är möjligt att det här avhjälps när man är betalande kund och får tilläggstjänster men varför skulle jag vilja vara det när jag kan få den servicen till samma totalkostnad hos en vanlig bank? Skulle i så fall vara att Handelsbanken också tar ut irriterande avgifter men i brist på alternativ blir jag kvar där.

1 kommentar:

  1. Revolut uppfyller inte mina förväntningar! Avslutat!👎

    SvaraRadera