onsdag 31 mars 2021

Aktieinvest lanserar ny cleantechfond med Azelio, Climeon & Minesto

Idag kom den glädjande nyheten att Aktieinvest sätter ihop en Cleantechfond i samarbete med Pareto. Jag tycker det är särskilt roligt att 3 av 5 av de aktier de har plockat in är just de miljöteknikaktier jag själv följer mest aktivt! Du kan själv läsa om fonden hos Aktieinvest (länk) samt ta del av en intervju där Pareto berättar om de olika innehaven (länk).

För den som vill månadsspara i den här typen av miljöteknikaktier men samtidigt få en något större riskspridning kan Aktieinvests Cleantechfond vara ett bra alternativ (OBS att det kostar 10 kr/månad i fast avgift varför det egentligen är billigare att köpa aktierna i egen depå så länge du köper för under 4 000 kr/månad). Skulle fonden dyka upp i PPM i framtiden kommer jag helt klart överväga att växla över en liten bit dit från den fond inom förnybar energi som jag har där sedan 15 år tillbaka.

Som aktieägare är det naturligtvis positivt att fler fonder tar in dem i portföljen. Månadssparande ger ju ett kontinuerligt flöde på köpsidan.

Azelio och Climeon ingår redan i flera institutionella förvaltares portföljer. I Minesto finns än så länge endast några enstaka fonder (vilket är ännu ett skäl till att jag går in så aggressivt i Minesto för att försöka förekomma uppvärderingen som sker när större investerare går in). Minestos VD har dock en längre tid talat om samtal som förs med institutionella investerare och pensionsfonder och jag tror att vi kommer få se dem både köpa aktier och parker så snart orderingången och intäkterna börjar på allvar. Återigen om det sker i vår eller om några år vet jag inte men att företaget bör få sina första orders och intäkter under 2021 håller jag för sannolikt. 

Som Pareto understryker i intervjun är det här volatila aktier som kan röra sig kraftigt i det korta perspektivet. Det är tryggt att är höra Paretos långsiktiga tilltro till företagen när de säger att när de går tillbaka till den aktieanalys som de gör på Pareto så ser de inte att något av de här fem bolagen övervärderade. Har märkt en del spridda tankar om börsvärdet i Azelio och Minesto på senare tid men efter att ha läst analyserna i lugn och ro själv och räknat på en del olika scenario, även än mer defensiva än Paretos landade jag i samma slutsats som Pareto. I Minestos fall är t.ex. börsvärdet i skrivande stund ungefär 1 miljard kronor lägre än vad Pareto uppskattar i sin ganska försiktiga analys (tolv månaders sikt).

Som bekant är Minesto mitt absolut största portföljinnehav, Azelio mitt näst största innehav och jag har även ett mer blygsamt innehav i Climeon. Jag gillar Paretos genomarbetade och återkommande analyser och nyhetsuppdateringar av dessa företag och eftersom de innehåller kloka resonemang om hur företagens omsättning, kassaflöde, vinstutveckling, marginaler mm. kan uppskattas på några års sikt utgör de en hörnsten i den hemläxa jag själv regelbundet gör om och om igen i dessa aktier.

Jag tycker också att Powercell är ett jättehäftigt företag men ser det som ett tåg jag missade att hoppa på tidigt nog då de redan är i en tidig kommersiell fas med konkreta orders och intäkter, några steg före övriga tre. Därav har värderingen redan sprungit iväg i Powercell. Har faktiskt ägt aktien då jag köpte en liten provposition under pandemikraschen förra året. Jag valde dock att sälja den då jag ville fokusera mer kapital i de andra tre aktierna istället. De finns på min bruttolista över miljöaktier och jag har tänkt kolla upp dem ännu lite grundligare när det väl blir tid över men har lagt all energi på Minesto senaste tiden.

Renewcell är ett häftigt och innovativt företag som återvinner textiler. Jag är generellt lite skeptisk till möjligheterna att nå goda marginaler och vallgrav i återvinningsbranschen eftersom det generellt är svårt att få återvunna produkter att bli lika billiga som nyproducerade. Men det finns undantag, inte minst företag som återvinner aluminium, och jag äger små positioner i det norska återvinningsföretaget Tomra (bl.a. pantmaskiner) och kanadensiska Vitreous Glass (som namnet avslöjar återvinner de glas). Renewcell finns på min bruttolista över miljöaktier som jag vill kolla upp lite närmare men när det gäller just återvinning tittar jag i första hand på ett par företag som håller på med återvinning av sällsynta ämnen.

Inga inlägg på bloggen är samarbeten utan jag skriver av egen fri vilja för att jag gillar vad Pareto och Aktieinvest gör och helt enkelt tycker att det förtjänar mer uppmärksamhet! 

Inlägg ska inte heller ses som finansiell rekommendation eller rådgivning. Gör alltid din egen analys och du är själv ansvarig för dina investeringsbeslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar