torsdag 30 maj 2019

Månadssammanfattning maj

Som synes har jag inte gjort några insättningar i april eller maj. Anledningen är som jag skrev i förra månadssammanfattningen att jag har lagt undan lite extra likvider för ett eventuellt fritidshusköp. Att portföljen ändå ökar med 4,6 procent under maj månad är därför ett styrkebesked. Portföljvärdet netto efter belåning är nu 1 441 951 kronor. Utdelningarna uppgick för första gången till ett femsiffrigt belopp en enskild månad, det har jag skrivit om här (länk).

Edit: jag glömde att börsen ju var öppen den 31 maj också. Uppdaterar därför detta inlägg under kväll och i morgon. Vid Stockholmsbörsens stängning är portföljen över 1,5 miljoner kronor brutto. 



Jag inbillar mig att det är Minesto som har stått för portföljökningen men det stämmer inte riktigt. Minesto ökade med 56 öre per aktie under maj vilket motsvarar en kursökning på ungefär 4 procent. Minesto utgör förvisso en obehagligt stor portföljandel just nu till följd av kursuppgången och att jag har positionerat mig sedan gammalt för ett antal aktier jag vid köptillfället såg som en rimlig risk att äga på lång sikt. Ändå motsvarar deras bidrag till portföljökningen i maj bara med 1-1,3 procent.

Jag har av naturliga skäl därför inte köpt särskilt många aktier den här månaden heller. Det beror även på att jag betar av min belåning från börsnedgången vid 2018 års slut då jag köpte med hävstång. Portföljen som helhet har nu en belåning på som högst 5 procent. Det räknar dock in de bägge månadsinsättningar som för tillfället är parkerade i korträntor i väntan på att jag ser hur det blir.

Därför har det bara blivit köp i tre aktier under maj. Jag valde att öka med 4,5 procent i Serneke på nyheten att gjutningen av bottenplattan har gått bra. Även i Scandic Hotels ökade jag med 4,3 procent då aktien under månadens kortare nedgångar handlats på rimliga nivåer. Det är ett innehav jag vill ha på lång sikt och i brist på annat passar jag på att öka. Jag har också ökat regelbundet i Investor med 3 procent, mer för att sakta men säkert öka min kontinuerliga portföljandel månad för månad. Aktien är dyr nu men vid månadsslutet handlades den på nivåer där jag tyckte att det var godtagbart att öka för att bibehålla. Jag hoppas att nedgången fortsätter för i så fall ökar jag ytterligare.

En försäljning har det blivit när jag sålde av VFC:s avknoppning Kontoor. Jeans är för konkurrensutsatt för min smak och jag gillar att VFC fokuserar på sina huvudsakliga varumärken.

Till sist har jag också tecknat mig för nyemissionen i Solartech. Jag har tecknat en stor andel men räknar som vanligt med att tilldelningen inte blir så stor. Jag är generellt försiktig med den starkt konkurrensutsatta solenergimarknaden. Integrerade solpaneler, det vill säga att du har paneler direkt i takpannorna eller fasaden, är dock en relativt ny teknik där Solartech är en av de starkare aktörerna som är långt framme. Därför vågar jag ta risken. Man ska dock vara medvetna om att de - än så länge - har ungefär halva kapaciteten av installerade solceller. De är därför dyrare men för den som ändå lägger om taket på sitt hus och har en relativt låg energiförbrukning, vilket ju är vilket ju är vanligt för fritidshus, blir kostnaden i praktiken inte större då man så att säga får solpaneler på köpet när man lägger om taket jämfört med kostnad för att både lägga om tak och installera solpaneler. Det kommer kanske ett inlägg om detta.

Jag har haft en fin sharpekvot hela månaden som fortsatt snuddat vid 2. Till följd av den gångna veckans stora rörelser, inte minst i större innehav som Minesto, landade den till sist på 1,26. Standardavvikelsen är till följd av stora kursrörelser högre än jag är bekväm med på 16,29 procent.

Till sist har jag äntligen fått tid att blogga lite mer regelbundet igen. Det har bland annat blivit inlägg om rapporter i Kopparbergs (länk), Multiconsult (länk) och TransAlta Renewables (länk) och om spännande nyheter i KONE (länk) och Serneke (länk). I det senare fallet vill jag återigen tipsa om den vackra videon där man kan se när Serneke gjuter bottenplattan till Karlatornet i fast forwardläge (länk). Väl värd att se även för den som inte äger aktier i företaget eller som liksom mig egentligen inte är särskilt insatt i bygg, häftigt att se hur ett sådant jätteprojekt går till i praktiken.

1 kommentar:

  1. Jag har också investerat en del i byggsektorn sista tiden. Men för min del blev det stora och mer stabila Skanska, kompletterat med Byggpartner.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera