tisdag 21 maj 2019

Kopparbergs fortsätter signalera långsiktig stabilitet

Kopparbergs presenterade idag sin delårsrapport för första kvartalet i år (länk). Som vanligt är Kopparbergs rapporter ganska kortfattade historier utan större dramatik.

Omsättningen ökade med cirka 4,2 procent. Resultat per aktie ökade med 4 öre jämfört med samma kvartal i fjol vilket motsvarar 2,7 procent. Man kan också utläsa att eget kapital har stärkts samtidigt som skulderna, särskilt de långsiktiga, är något lägre än ifjol vilket borgar för fortsatt stabilitet. Varulagret har samtidigt ökat men det är antagligen relaterat till att man tar höjd för att kunna leverera i sommar i Storbritannien oavsett utveckling vilket antyds i VD-ordet. Kostnaderna är också något högre än ifjol.

VD Peter Bronsman betonar att Kopparbergs behåller sina starka positioner för päroncider och Sofiero på den svenska och brittiska marknaden. Den nya produkten Balans har också lanserats i Storbritannien där man redan idag är den näst största cideraktören på marknaden och sjätte största aktören cider och öl inräknat vilket visar att Kopparbergs klarar att bibehålla en stark position trots konkurrens och utmaningar de senaste två åren.

Kopparbergs tog ett glädjeskutt uppåt på rapporten och handlas just nu på årshögsta runt 185 kronor per aktie. Direktavkastningen har ökat till 6,10 kronor per aktie i år vilket motsvarar en höjning på blygsamma 3,4 procent. Jag tror att vi på sikt kommer få se en utdelning på 6,50 kronor per aktie inom ett par år med beaktande av att Kopparbergs har genomfört stora långsiktiga investeringar i sin produktions- och logistikinfrastruktur de senaste två åren, inte minst i Storbritannien.

Jag ser Kopparberg som ett förhållandevis defensivt innehav eftersom de, så länge de kan värna sitt varumärke, säljer en produkt av dagligvarukaraktär som inte är särskilt konjunkturkänslig. Även om det finns tillväxtmöjligheter ser jag inte Kopparbergs som en tillväxtaktie och det verkar inte marknaden göra heller längre. Direktavkastningen på 3,3 procent är förhållandevis låg men ändå en försvarbar nivå att öka på och ett P/E under 19 är fullt försvarbart.

Min nuvarande portföljandel i Kopparbergs är 4,3 procent. Det har kliat i fingrarna att öka ytterligare i Kopparbergs men jag tyckte att jag redan hade hög belåning och inte hade råd att ta för stor portföljrisk. Jag kan ändå luta mig tillbaka med att jag intill portföljen är värd det dubbla mot idag ändå är garanterad en portföljandel på minst 2,5 procent vilket är den lägsta andel jag vill ha i Kopparbergs på sikt. Det kommer fler tillfällen att öka så småningom så jag har råd att vara tålmodig och sprida risken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar