torsdag 13 september 2018

Arbitrage i Investor och Handelsbanken

Igår passerade min aktiedepå första miljonen vilket innebar att jag idag blev platinakund hos Avanza. Återstår att se vad förmånerna innebär men den tjugo punkter lägre låneräntan kommer ge mig några kronor extra eftersom jag ibland tar kortlån för portföljens likviditet.


Jag firade genom att använda Avanzas courtageklasskampanj till att göra arbitrageswappar i Investor och Handelsbanken. Totalt fick jag 113 kronor helt gratis för besväret. Jag utnyttjade courtageklass small med 0,15% courtage till att fylla på med ytterligare några aktier. Egentligen tycker jag att bägge aktierna är dyra men man kan ju säga att de 113 kronorna gav mig åtminstone 10 kronor rabatt på de tiotalet ytterligare aktier jag klämde in med lägre courtage än vanligt. Det ger en godtagbar yield on cost i bra långsiktiga innehav.

Handelsbanken är jag lite tveksam till efter utmaningarna i omställning från kontor, som har varit deras styrka, och oroande avhopp i ledningen. Samtidigt har de en defensiv risktradition som passar fint när vi går in i lågkonjunktur. YOC över 5 procent och en utdelningsmarginal som gör att de skulle klara att bibehålla utdelning utan problem vid tillfälliga svackor även över flera år.

Investor är ett fint innehav och att sitta på den mer sällsynta B-aktien som innebär fler röster känns bra på lång sikt. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan den stiger i värde igen relativt A-aktien.

Det fanns också möjlighet att göra en arbitrageswap i SEB men där har jag för få aktier för att det ska vara lönsamt i den högre courtageklassen.


Det finns flera definitioner av arbitrage. Som aktiesparare innebär det att en akties A och B-aktier handlas till såpass skild aktiekurs att du om du äger den dyrare aktien kan sälja den och köpa tillbaka samma antal aktier för ett lägre pris. Mellanskillnaden efter courtage blir ren vinst.

Arbitrage är fantastiskt men inte utan risk. Viktigt att tänka på när det gäller arbitrage är därför att:

1. Marknadskrafterna tenderar relativt snabbt att jämna ut arbitrageskillnader. Det rör sig sällan om minuter eller timmar och kan hålla i ett par dagar men du behöver vara beredd på att de mest gynnsamma lägena inte varar så länge.

2. Du behöver räkna noga på courtage. Även men en högre courtageklass och lägre courtage finns en brytgräns för när arbitrage är lönsamt. Jag har som tumregel att skillnaden i aktiekurs bör vara minst 50 öre för aktier som är värda runt hundralappen och minst en krona för dyrare aktier som Investor. Ha alltid marginal bortom brytgränsen för lönsamhet eftersom det finns risk att bägge aktiekurserna närmar sig varandra när marknaden upptäcker att arbitragemöjlighet uppstår vilket påverkar utbud och efterfrågan i bägge aktierna. Du bör klara kursförändring på några punkter i bägge riktningar.

3. Du behöver se till att du får avslut bägge vägar till samma kurs. Om du råkar ut för enpetare och tvingas till delavslut till olika aktiekurser kan du behöva betala courtage för bägge delavsluten. För att undvika detta kan du använda "kill or fill"-funktionen som innebär att ordern går igenom direkt om alla aktier kan säljas och annars försvinner. Då riskerar du inte delavslut.

4. Jag föredrar att börja med att sälja innehavet. Antar att det är en smaksak men jag intalar mig att det ger mig större frihet att köpa tillbaka eftersom jag undviker att få dubbelt så stort innehav som jag hade tänkt mig. Det omvända kan dock vara gynnsammare beroende på i vilken riktning aktiekursen rör sig. Ha två flikar uppe så att du snabbt kan köpa tillbaka så snart din säljorder har gått igenom.

5. Större innehav är lättare att få lönsamhet i eftersom du lättare kan utnyttja bättre courtageklasser. Samtidigt ökar risken för delavslut. Arbitrage fungerar bäst i stora aktier med hög omsättning.

Ytterligare en "nackdel" med arbitrage för oss aktienördar är att ditt GAV ändras när du säljer en aktie för att köpa den andra aktiekategorin. Jag brukar ta en skärmdump för att notera mitt tidigare GAV och aktieantal för att kunna räkna ut en ungefärlig YOC också fortsättningsvis.

Det här inlägget är inte finansierat av Avanza. Jag är helt enkelt bara en nöjd kund som vill uppmärksamma andra småsparare på den nya möjligheten att tjäna pengar på arbitrage.

1 kommentar: