lördag 1 september 2018

Månadssammanfattning augusti

Augusti var på förhand årets svagaste utdelningsmånad. Jag hade därför inte väntat mig att landa bättre än i februari omkring 600 kronor. Tack vare att jag gick in i med en liten komplementposition i Oriflame på raset tacksamt nära ex-datum kunde jag inkassera ytterligare några kronor. Den svaga kronan har åtminstone sidoeffekten att mina utländska utdelningar ökar. Totalt landade jag på 743 kronor vilket jag är mycket nöjd med för en notoriskt svag utdelningsmånad. Tio aktier totalt betalade utdelning under augusti och utöver Oriflame utgjorde resten månadsutdelare och kvartalsutdelare.

Det har nu gått två år sedan jag startade bloggen. Sedan dess har jag inkasserat 24 533 kronor i utdelningar och mitt kapital har vuxit med mer än de 5 procent per år som har varit min modesta målsättning. Det är jag mycket nöjd med. Härnäst hoppas jag att lagom till nästa löneutbetalning uppnå nästa milstolpe när jag har en miljon kronor i min aktieportfölj. Senast jag skev såg jag ut att klara det målet men börsen har fallit tillbaka något sedan dess så i skrivande stund är jag ett par tusen kronor under målet. Det är en påminnelse om att min aktieportfölj nu är såpass stor att också några promille förändring innebär tusenlappar.
Sharpekvot har normaliserats igen och under månadens slut pendlat runt 1 som är ganska normalt för en relativt defensiv portfölj som min. Vid månadens sista dag föll den något och landade till sist på 0,91. Det är jag inte nöjd med men efter svagare sharpekvot under sommaren går det i rätt riktning.

Standardavvikelsen är ungefär så stor som den brukar och landade på 8,80%. Stundtals har jag haft än lägre nedåt 6-7% i perioder när tråkaktier som t.ex. Axfood har varit överviktade. Nu är Minesto som har rört sig kraftigt den senaste månaden överviktad vilket kan förklara skillnaden.

Har under månaden som gått haft svårt att hitta aktier att öka i eftersom jag antingen är fullinvesterad på lång sikt eller kursen just nu är för hög i proportion till att jag redan är fullinvesterad på kort sikt i det kanske dussinet aktier som utgör stommen i min portfölj. Något jag funderar på mer och mer är att komplettera med fonder och då främst XACT:s utdelningsfond. Jag kommer dock avvakta valutgången innan jag fattar ett beslut. Skulle börsen gå ned öppnar sig kanske möjligheter att öka i befintliga aktier. Hur som helst kommer jag inte vilja ha mer än de 5% i likvider som jag just nu har.

Andra fonder bär mig lite emot eftersom jag gillar den passiva inkomsten som utdelare ger mig och inte vill behöva fundera på att sälja när de blir övervärderade. Omfördela tar det tillräckligt tid att göra i mitt pensionssparande. Där viktade jag nu ned Avanza Zero något som stigit mycket och var lite överviktad. Jag valde också att ta bort AMF Räntefond som jag har haft som en bas och litar nu helt på Skagen Tellus som är en något mer offensiv räntefond. Det passar mig som fortfarande har långt till pensionen bra. Jag valde istället att plocka in Didner & Gerge småbolagsfond som jag tror kommer komplettera mina övriga fonder bra. Sedan start har jag också en femtedel i förnybar energi.

Jag har tagit en liten förlust på drygt en femtiolapp när jag valde att minska mitt innehav i MQ med 7,5%. Jag tycker fortfarande att företaget handlas som om det kommer gå i konkurs eller säljas men rapporten var inte någon trevlig läsning även om de fortfarande går med vinst så jag tog det säkra före det osäkra och minskade. Om YOC överstiger 15 procent nu när aktien fallit ytterligare kanske jag köper tillbaka aktierna igen. Sänkt utdelning till någonstans i trakten 1-1,25 kronor räknar jag med.

Mer glädjande då att Minesto har genomfört lyckade tester där man har sjösatt den fullskaliga "draken" och fått den att "flyga" i åttor i vattnet. I samband med kvartalsrapporten kom ytterligare nyheter som väl mest återbekräftade vad vi som är långsiktiga redan hade förväntat oss. Däremot togs dessa nyheter emot positivt av marknaden och aktien ökade ytterligare igen. Kanske kommer det bli Minesto som lyfter portföljen över miljonen för första gången? Jag har hur som helst ökat mitt innehav ytterligare på nedgången mellan de bägge nyheterna och inväntar med spänning bekräftelse kring om och hur mycket el företaget klarar att producera under verkliga förutsättningar i full skala. Fortsättning följer under hösten. För den som vill läsa mer skrev jag ett inlägg tidigare i månaden (länk).

2 kommentarer:

  1. Låg volatilitet och snart en miljon är inte fel - bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Set stabilt ut åt rätt håll, grymt jobbat! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera