onsdag 12 september 2018

Aktieportföljen passerade första miljonen!

Plötsligt händer det! Min aktieportfölj passerade idag en miljon kronor!

Efter en lång, tuff och småsur arbetsdag var det verkligen en glad överraskning!

Det innebär också att jag borde bli platinakund hos Avanza inom kort vilket jag ser fram emot.

Min prognos har sedan start varit att ha ett aktieinnehav värt en miljon kronor samlat i Avanzadepån med mitt ISK, KF och korträntekonto under september 2018. Men jag hade ändå inte räknat med att det skulle ske redan före nästa löneinsättning.

Anledningen till att jag passerade drömgränsen idag var ett rally i Minesto med 12,5 procent, vilket numera också motsvarar min portföljandel. Oklart varför men sannolikt del i hypen i samband med sjösättningen för någon månad sedan men det spelar mindre roll idag. Totalt ökade portföljen som helhet med 1,75 procent idag vilket innebar att jag passerade de drygt 1,5 procent som återstod till drömgränsen.

Nu är jag i och för sig redan miljonär sedan två år tillbaka eftersom jag också har två årslöner på banken i ett högräntekonto avsatta som kontantinsats för framtida bostadsköp. Jag har också lite aktier kvar på ett VP-konto som jag inte har brytt mig om att växla över på ISK. Men det känns ändå stort att passera drömgränsen också för mitt aktiesparande.

Detta inlägg är som vanligt inte finansiell rådgivning men hoppas att det ska tjäna som inspiration och en morot för alla er läsare! Hög sparkvot, regelbundet sparande och långsiktigt tänk gör susen. I mitt fall har jag dessutom åkt på några minor längs vägen som Clas Ohlson, H&M och MQ men med en väldiversifierad portfölj med många innehav är jag ett konkret exempel på att man har råd med det.

Nästa drömgräns är två miljoner i kapitaltillgångar. Den borde jag nå någon gång under 2019. Det är ungefär en kvarts miljon kvar dit. Ska vi säga september 2019?

12 kommentarer:


  1. Nästa drömgräns är två miljoner i kapitaltillgångar. Den borde jag nå någon gång under 2019. Det är ungefär en kvarts miljon kvar dit. Ska vi säga september 2019?

    Vad ingår i kapitaltillgångar utöver aktierna?

    Stort grattis! Bra jobbat!

    /d

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det står ovan. Två årslöner på banken (högräntekonto) avsatta för att användas som kontantinsats till framtida bostadsköp. Ärvda aktier som jag har kvar på VP-konto. Därtill på marginalen en annan investering som jag ännu inte har flyttat över till ISK. Jag brukar bara redovisa aktieportföljen på bloggen eftersom det är aktiesparandet som är roligt att diskutera med läsare och andra bloggare. Skriver bara om min totala förmögenhet när jag passerar en ny drömgräns.

      Radera
  2. Grattis! Riktigt kul att få läsa sånt här inlägg, själv har man en bit kvar, men detta inlägget gav en boost i motivation!

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt att kunna inspirera! Fortsätta spara regelbundet, ha en god sparkvot och du når snart första miljonen.

      Radera
  3. Grattis och bra jobbat! :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera