lördag 29 maj 2021

Maj 2021 - ännu en fin utdelningsmånad

Också maj blev en fin utdelningsmånad på till sist 12 813 kronor. Det är nästan en tusenlapp lägre än i april men den fina nyheten är att utdelningen nu är så hög att jag skulle kunna leva på den under dessa bägge månader. Det sporrar till fortsatt utdelningsinvesterande i höst.


Totalt var det 20 aktier som bidrog till utdelningen. Av dessa stod Kopparbergs för nästan precis hälften. Jag tackar återigen den vänliga själ som hade godheten att sälja aktier till mig för 98 kronor styck i mars förra året. Jag har alltså redan fått återbetalt 6,8 procent av den investeringen i år och förväntar mig minst lika mycket åter nästa vår. Andra betydande utdelare är Investor, Inwido, Nordic Waterproofing samt Resurs. Den senare har jag funderat lite på att sälja för att minska belåningen och eventuellt återköpa senare men såg nu att de ska dela ut försäkringsverksamheten till aktieägarna så avvaktar lite. 

Jag har i maj passerat 2020 års totala utdelningar och redan under juni kommer jag även passera 2018 års totala utdelningar. Det är en bit kvar till 2019 års utdelningsnivå men den kommer passeras under hösten.

Jag följer min plan och amorterar ned belåningen efter inlösen av teckningsoptioner i Minesto förra månadsskiftet. Därför blir det väldigt få köp och endast inom ramen för befintliga utdelningar. Jag har återinvesterat utdelningen i Cibus, som nu ska listas på Stockholmsbörsens huvudlista inom kort. Utdelningsandelen i Cibus är fortfarande hög men de gör nya förvärv och kommer succesivt öka vinsten allteftersom hyresintäkter från dessa trillar in och belåning amorteras ned. Direktavkastningen är fortfarande på försvarbara 5 procent, alltså högre än lånräntan, vilket i kombination med månadsutdelningen gör att jag tycker att Cibus är en av få aktier som det är försvarbart för mig att öka i just nu. Så länge värderingen inte sticker alltför mycket (under 4 procents direktavkastning) kommer jag nog återinvestera utdelningen löpande från och med nu. Jag har också ökat i högst blygsam skala i ett par miljöteknikaktier. De handlas till såpass låga värderingar just nu att jag tyckte risk-reward var försvarbar.

Annars händer det mycket på både ett privat och professionellt plan just nu i takt med att samhället öppnas upp så sakteliga vilket har gjort att jag åter haft mindre tid till aktier och sociala medier än tidigare. Därför lär det bli låg aktivitet också i sommar. Närmast väntar jag med spänning på att Minesto har bolagsstämma på onsdag. Framförallt är jag mycket nyfiken på vad VD Martin Edlund kommer säga i sin sedvanliga kommunikation med marknaden. Förväntar mig inga egentliga nyheter för mig som följer företaget aktivt men inriktningen i hur han kommunicerar visionen för det kommande arbetsåret är ändå viktig.

Portföljvärdet har ökat något sedan i maj och passerat 3,8 miljoner kronor netto samt en bra bit över 4 miljoner kronor brutto. Sharpekvot är 0,78 och standardavvikelsen har minskat något till 48,06 procent vilket fortfarande är väl högt.

4 kommentarer:

  1. Ser att du har dina 2 bästa utdelningsmånader någonsin april och maj i år.

    Nice, själv har jag samma månadsdiagram men har jobbat med att jämna ut utdelningarna över året och därför når april och maj i år "bara" plats 2 resp plats 7 på min topplista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt att sprida utdelningarna. Försöker också göra det framförallt genom månadsutdelarna men eftersom de delar ut också i april och maj bidrar de då med.

      Vilka större aktieinnehav har du på andra månader som gör att du får så lite i april och maj? Några bra tips?

      Radera
  2. Har väl inte direkt lite i mars, april resp maj med 20.000 kr, 26.000 kr och 15.000 kr i utdelningar så det är en stor del av de totala ca 105.000 kr i år.

    Helt jämnt går inte göra det om man investerar i Sverige.

    Nej, jag tittar främst på andra sidan Atlanten och då blir det enklare med deras kvartalsutdelare. Ex på företag Abbvie, 3M, JnJ, Coca Cola, Pepsi, Pfizer och Altria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt fina utdelare! Kloka defensiva aktier med bra riskspridning och kvartalsutdelning. Imponerande att fixa över 100 tkr/år, du närmar dig nivån där du kan leva på det! Jag är halvvägs.

      Har också 3M, JnJ, Coca Cola, Pepsi men bara stor position i J&J. Pfizer ångrar jag nu att jag inte tog in men valde att lägga krutet på J&J. Tanken är att jag ska plocka in lite mer sådant fr.o.m. hösten för att sprida risken bättre nu när det blivit lite väl mycket miljöteknik det senaste 18 månaderna.

      Radera