lördag 8 maj 2021

Kopparbergs klarade sig ur pandemiåret med vinst

Kopparbergs rapporter brukar vara en kort och koncis historia. Trots att det är en relativt odramatisk tråkaktie brukar jag givet att det är ett av mina största innehav brukar jag ändå göra ett nedslag varje kvartal för att säkerställa att utvecklingen löper på som den ska. I år är det desto mer angeläget då pandemin och restriktioner på huvudmarknaderna påverkar försäljning i hotell, restaurang och pubar. Årsredovisningen hittar ni här (länk).

Kopparbergs envisas med att handlas på Nordic SME och har därför förenklade rapporteringskrav jämfört med de större listorna. Det innebär också att minicourtage är 19 kronor för handel i Kopparbergs.

Vi ser att nettoomsättningen minskade i koncernen med 2,5 procent under pandemiåret 2020. Med facit i hand är det långt lägre än jag hade befarat där jag var inställd på tvåsiffriga minskningar. Resultatet minskade dock med tvåsiffriga 17,3 procent vilket ändå är i högre spannet av vad jag hade förväntat mig. På den negativa sidan ser vi också att rörelsemarginalen minskar till 12,8 procent, ett par-tre procent lägre än normalt men ändå inte oroande lågt. Det kunde trots allt ha varit mycket värre med nedstängda hotell, restauranger och pubar större delen av året på de flesta av huvudmarknaderna. Den lilla pubverksamhet som Kopparbergs äger för av mig svårbegripliga skäl visar följaktligen en direkt dålig lönsamhet, men konstigt nog inte fullt lika dålig som under 2019. Det är en så liten del av verksamheten att det har en högst marginell påverkan på företagets totala resultat.

Kassaflödet ser på det stora hela bra ut där det ökar för alla parametrar utom den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital, men ökar även där när dessa är beaktade.

Att under de omständigheterna leverera en vinst per aktie på 7,95 kronor är ett riktigt styrkebesked. Utdelningen har följaktligen också höjts till 6,75 kronor per aktie vilket innebär att jag har några tusenlappar att inkassera om ett par veckor.

Soliditeten på 48,8 procent är något lägre i koncernen än föregående år men fortsatt mycket stabil och bättre än samtliga år dessförinnan.

Kopparbergs har en tid breddat sortimentet bortom cider och öl-produkter. Det återstår att se hur lyckad satsningen på bl.a. gin blir men så här långt ser den åtminstone ut att ha lönsamhet, kanske kan den bidra till framtida vinsttillväxt också?

Något som jag är mycket spänd inför är hur det kommer påverka ciderförsäljningen i UK att Kopparbergs har öppnat upp igen. Jag tror att vi kommer få se Kopparbergs röra sig mot en vinst per aktie omkring 10 kronor om inte i år så säkert under 2022 och då finns utrymme att höja utdelningen till 7 kronor per aktie och på ett par års sikt 7,50 kronor per aktie.

Jag är i stort sett redan fullinvesterad i Kopparbergs som tillsammans med Azelio gör upp om vilket som är portföljens näst största innehav - det varierar med aktiekursernas svängningar. Inlägget ska därför inte läsas som finansiell rekommendation eller rådgivning. Du är själv ansvarig för dina investeringsbeslut.

3 kommentarer:

  1. Det är ett mycket välskött bolag och gång på gång slås jag av hur duktiga bröderna B är på att dels planera, dels exekvera. Den nya GIN:en säljer bra och vad jag kan läsa tycks även deras, för UK exklusiva, smaksatta rom sälja bra.

    Gläds med dig och bra jobbat med analys och det "psykologiska" när AKTIEN satts på prov.

    Allt gott!

    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cristofer! I Kopparbergs har jag inte känt mig speciellt orolig, stod klart redan i Q2:an ifjol att de skulle klara utmaningarna till följd av pandemin på ett bra sätt. Tycker också det ska bli spännande att se hur deras nya produktsortiment säljer när vi återgår till normaltillstånd. Minns att Kopparbergscider fanns på varenda Wetherspoons-pub i UK, det är en stor marknad som precis har öppnat upp igen och ser fram emot årets Q2-rapport.

      I Minesto däremot har börspsykologi-råden varit till bra stöd för att se objektivt på situationen. Aktiekursen är vad den är pga press i anslutning till inlösen av optioner men det företaget har kommunicerat under våren har i allt väsentligt varit mycket positivt och minskat både teknik- och kapitalrisken väsentligt.

      Allt gott!

      Radera
  2. Att människor alltid kommer spela och konsumera alkohol är en sak man kan vara säker på. Jag är inte förvånad över deras blygsamma minskade omsättning på 2,5%.

    SvaraRadera